Eheim Professional Wet/Dry suodattimista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Eheim Professional Wet/Dry suodattimista

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Tällä palstalla keskusteltiin kuukausi tai pari sitten siitä millä perustella Eheim markkinoi otsikon intervallisuodattimia niin paljon tehokkaampina kuin perinteisiä märkäsuodattimia. Kysymys ei saanut oikein mitään lopullista vastausta, mutta tuli itselleni ajankohtaiseksi kun valaisitte minulle omien altaideni suodatuksen vajavaisuutta (200l / Eheim 2209 ja 400l / Eheim 2317). Päätin ottaa asiasta selvää ja kun tietoa ei suoraan firman kotisivuilta löytynyt päätin sitä heiltä kysymällä hankkia. Sain viestiini pari päivää sitten tällaisen vastauksen:
Our filters have been tested in house as well as at a university in
Stuttgart. By air mail I will send you some further information on our
wet/dry filters.
Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä posti tuo...
(Ja toivon hartaasti että se on lontooksi eikä berliiniksi... )
:mrgreen:
Tero Kankaanperä
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Tuloksista kiinnostunut ...

Viesti Kirjoittaja KAri »

Vai saat Snail maililla vastausta asiaan. Mielenkiinnolla vilkaisisin saamasi paperit kunhan ne postilootaasi ilmaantuvat.

Itse olin varmaankin (osa)syyllinen taannoiseen keskusteluun, sillä olin hakemassa uutta suodatinta akvaani. Päädyin lopulta Eheimin 2227:aan, joka on nyt parisen kuukautta pörrännyt tuolla nurkassa. Aluksi suodatin tuntui pitävän normaalia kovempaa lorinaa, mutta muutaman viikon käytyään se on hiljennyt "normaaliksi".
Kyselin käyttökokemuksia useilta käyttäjiltä ja sain kaksijakoista palautetta. Lähinnä irtomoskan puhdistuskyvystä tuli pyyhkeitä, mutta taas biologisia ominaisuuksia kehuskeltiin.

Väittämä suodattimen biologisesta "paremmuudesta" perustuu veden hitaampaan kiertämiseen => vesi pitempään kosketuksessa suodatinmateriaaliin intervallin ansiosta. Toisena "pointtina" kerrottiin suodattimen tyhjentymisestä johtuvaa suodatinmateriaalin "ilmausta" ja siitä johtuvaa bakteeritoiminnan parantumista. (Sekä aerobinen-, että anaerobinen suodatus)

Lopullisen vakuutuksen sain eräältä kiekkokasvattajalta, jolla oli 300 litraisessa 2227:nen 12 täysikasvuisen lätkän kanssa. Oli erityisesti tykästynyt suodattimen kykyyn pitää happitaso hyvänä. Itse pääsin todistamaan tilanteen paikanpäällä, kidusten liikkeistä päätellen vesi oli hyvin hapekasta ja puhdasta (vaihtoi kerran viikossa vajaan puolet).

Omassa altaassani en voi selvästi verrata tilannetta entiseen suodattimeen, sillä altaani kuormitus on muuttunut huomattavasti suodattimen uusinnan jälkeen (Entinen oli 2224:nen).
Käytän kuitenkin imuputkessa sitä mukanatullutta esisuodatinta, vaikka ohjeen mukaan se tulisikin olla vaan perustamisvaiheessa muutaman ensimmäisen viikon ajan. Lisänä altaassa on sisäsuodatin keräämässä moskia. Olen kyllä itse tyytyväinen suodattimen toimintaan, vaikkakaan suoranaista vertailupohjaa ei ole.
Olisi tosiaan mielenkiintoista nähdä ne tutkimustulokset, mikäli ne olisi mahdollista saada joko nettiin tai (S-)postitse. [;)]

-KAri-
klaus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:00, 14.01.2002

Viesti Kirjoittaja klaus »

Minulla on pitkä kokemus ko kuiva/märkä-suodattimesta. Mallikin on hivenen parantunut tässä matkan varrella.

Parhaimmillaan se on veden hapettajana ja biologisen suodatustehonsa myötä nitraatin ja muiden haitallisten yhdisteiden poistajana. Bakteeristo tarvitsee toimintaansa happea, lämpöä ja suuren pinta-alan - ja näitä suodattimessa löytyy. Hapetuskyky voi punalevään taipuvaisessa juuri perustetussa akvaariossa olla jopa yllättävää joten poistoveden suuntauksessa, mahdollisesti vielä sadetusputkella hillittynä, kannattaa käyttää harkintaa. Sama hapetuskyky on huomionarvoista myös jos suodatin syystä tai toisesta on poissa toiminnasta - notkahdus on syytä korvata siihen tottuneen akvaarion tasapainoon.

Materiaalina parhaiten toimii toki mallille takoitettu oma valkoisena myytävä huokoinen kivimurska. Myös muut granulaatit toimivat mutta aina suodattimeen liittyy hieman viritystarvetta. Voimakas läpäisykyky on hyväksi, mutta veden virtaukselle tulisi suodattimessa saada sen verran pidätyskykyä, ettei se propsota tai paina vettä ilmaputkeen liian kiivaasti toimiessaan. Letkujen korkeuden ja sisällön massan tiiveydelläkin on näin ollen hieman merkitystä. Joskus, kun jokin kiinteä roska jää poistoilma-aukon kohdalle ”juottamaan” vettä ilmanpoistoon - seurauksena on propsotus. Malleihin lienee korjattu tilannetta muotoilemalla päällimmäistä ritilikköä ja asian voi huomioida itsekin esim laskemalla granulaatin määrää yläkorissa. Jos taas suodatustiiveys on liian harva käy koho voimakkaasti kolahdellen. Aikaa myöden, suodattimen tiivistyessä kuonalla tämä tasoittuu tai sitten voit itse käyttää tiiviimpää materiaalia - muistaen myös letkujen ja esim sadetusputken pidätyskyvyn virtausnopeudelle.

Voimakas biologinen suodatus on siis taattu eräänlaisella valutussuodattimen teknisellä versiolla. Itse kiinteän partikkelin poistoon suodatin ei kuitenkaan kiitollisesti pysty - toimiessaan muuten tasaisesti. Siksi esim toinen suodatin tavanomaisena ja esim vanulla täytettynä hoitaa tämän puutteen imuputki lähemmäs pohjaa sijoitettuna. Vielä paremmin mk-suodatinta täydentää sisäsuodatin jonka teho perustuu juuri hyvään irtopartikkelien suodatukseen. Märkäkuivasuodattimen ollessa puolestaan ylivertainen tasaamaan vesiarvoihin kohdistuneet kuormitushuiput.

Mitä suurempi pinta-ala ( esim. räjäytystuotteena syntyvä huokoinen granulaattihiekka tilavassa ulkosuodattimessa ), hyvä lämpö ( optimi 29° ), hyvä virtaus joka ruokkii bakteeristoa sekä happi josta bakteeristo saa elinvoimansa ( pois lukien anaerobinen ) - silloin suodatus on tehokkaimmillaan.

Anaerobinen suodatus on hyvin vaikeasti akvaarioissa hallittavissa ( vaarallisten kaasuyhdisteiden mahdollisuus tai vain näennäinen teho ) ja siksi paras keino onkin hoitaa niiden bakteerien tehtäviä vaihtamalla tarvittava määrä vettä säännöllisesti ennen nitriitin syntymistä. Edelliseen suodatukseen jos vielä yhdistää kasvisuodatuksen, ulkoisen tai akvaariokasvien itsensä suorittaman - rupeaakin suodatus olemaan jo erittäin hyvällä mallilla.

Itselläni on 800 litraisessa markäkuivasuodatin sellaisenaan. Lisäksi kolme tavanomaista professionalia jotka pumppaavat vetensä akryyliputkiin. Niissä vesi valuu suodatinpallojen ja tuoreen ilman seassa hapettuen sekä levän ja valon seassa vielä hieman puhdistuen - liplattaen takaisin akvaarioon. Kasvien ravinteita imevää tehtävää hoitaa lisäksi kaksi isoa peikonlehteä juuret akvaariossa. Kaksi sisäsuodatinta lähinna puhdistaa virtauksellaan pohjan hienon hiekan ja irralliset partikkelit. Vedenvaihtoja, hivenen levänpoistoa laseista ja suodattimien huoltoa tosi harvoin - siinä rutiinit.

Edellisestä olen huomannut - happea ei voi olla liikaa. Määrä vähentää työtä mutta vedenvaihtoa ei voi korvata.
klaus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:00, 14.01.2002

Viesti Kirjoittaja klaus »

Kommentit olisi kivoja vai "kiekko" - sekö vie kaiken ajan.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

klaus kirjoitti:Kommentit olisi kivoja vai "kiekko" - sekö vie kaiken ajan.
Ei sen suurempaa kommentoitavaa, ihan asiaa sinä varmaan kirjoittelit, mutta itse en märkä/kuivaa itselleni hommaisi. Mielestäni samalla rahamäärällä on mahdollista saada parempiakin ratkaisuja.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Ei ole lentopostikaan entisensä kun kesti näin kauan saada se Eheimin markkinoinni lupaama materiaali tänne Suomeen. Eikä ollut kuori koolla pilattu. Sisällöstä nyt ei oikein kannattaisi puhuakaan: sama materiaali kuin Amazonin ja Eheimin kotisivuilla paperille painettuna tuote-esitteenä - EI mitään muutta tai uutta!
Oli lievästi sanoen pettynyt, mutta tietävätpä nyt kyllä sen myös Eheimilla. Otin sarvet komerosta ja väänsin lontoon murteella kohtuullisen [sensuroitu] terveiset sähköpostiin sille markkinointiblondille joka tuon kirjeen lähetti... [}:)]
Tero Kankaanperä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”