Ulkosuodatin kysymyksiä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Terhikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 21:42, 11.04.2002

Ulkosuodatin kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Terhikki »

Minulla ei ole koskaan ollut akvaarioissani ulkosuodatinta. En ole sellaista koskaan edes nähnyt, muuta kuin kaupassa paketissa. Akvaarioni on 200 litraa.

Mikä olisi helppo ja kätevä malli? Muistaakseni joku kauppias hiljakkoin suositteli Eheim Ecco 2035 (tai sinne päin).

Minkälaisia suodatinmateriaaleja siihen pitäisi hommata? Vastauksia mielellään tuotenimillä, koska en ymmärrä niistä todellakaan mitään. Jospa joku ystävällinen viitsisi vielä selittää mitä pitäisi ottaa huomioon suodatinmateriaalia valittaessa.

Miten sitä hoidetaan? Mistä tietää, että se pitää puhdistaa? Miten se tapahtuu?

Mielellään suodatin saisi olla ylitehokas, koska haaveissa on joskus saada isompi akva.

Asiaan liityvät linkkivinkit otetaan myös ilolla vastaan.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mulla tuli Fluvalia ostaessani suodatin materiaali mukana ja samat edelleen käytössä. Eli siis 5 vuotta kulunut ja en ole nähnyt tarvetta mennä vaihtamaan niitä.

Katso että siinä on hanat (4 kpl) ja niiden välistä saa letkut "poikki" eli semmonen liitin. Helpottaa suodattimen irroitusta pesun ajaksi ja letkut jää vettä täyteen, eli pesun jälkeinen käynnistys on helpompaa. Ei mene ilmaa suodattimeen niin paljoa.

Mä olen pessyt suodattimen raanan alla joka on kaikkien sääntöjen vastainen tapa. Hyi mua. Ohjeet kertovat että pitäisi pestä akvaariosta otetulla vedellä jotta Bakteerikanta ei kuolisi.

Ulkosuodatin on mielestäni parempi vaihtoehto koska siinä on tehokkaampi biologinen suodatusteho. Mä aion kyllä käydä ostamassa rinnalle sisäsuodattimen poistamaan näkyvää roskaa ja ruuantähteitä.

Yhdistelmä on tosi hyvä.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Mulla on itselläni Fluval 304 ulkosuodatin. Hyvin on toiminut. Vaikka on vaan ollut muutaman kuukaudes käytössä.

Suodatinmateriaaleiksi sopii aktiivihiili, erilaiset vanut jne
Tuo puhdistusväli riippuu kalalajeista ja akvaarion koosta. Itse pesin omani ekan kerran hiljattain. Sopiva puhdistusväli on 1-3 kuukauden välein.

Hyvä suodatin onkin.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

maketzu kirjoitti:Mulla on itselläni Fluval 304 ulkosuodatin. Hyvin on toiminut. Vaikka on vaan ollut muutaman kuukaudes käytössä.

Suodatinmateriaaleiksi sopii aktiivihiili, erilaiset vanut jne
Tuo puhdistusväli riippuu kalalajeista ja akvaarion koosta. Itse pesin omani ekan kerran hiljattain. Sopiva puhdistusväli on 1-3 kuukauden välein.

Hyvä suodatin onkin.
Mulla on malli 303.

Mites toi aktiivihiili, eikö tee mitään hallaa bakteerikannalle?
Meinaan että eikö ole turhankin tehokas suodatus.

Mulla on alimmaisena keraamisia putkia, keskellä semmosta huokosta murua ja ylimpänä kaksi vaahtokumia.

Hyvin ovat toimineet.
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Viesti Kirjoittaja KAri »

maketzu kirjoitti:Mulla on itselläni Fluval 304 ulkosuodatin. Hyvin on toiminut. Vaikka on vaan ollut muutaman kuukaudes käytössä.

Suodatinmateriaaleiksi sopii aktiivihiili, erilaiset vanut jne
Tuo puhdistusväli riippuu kalalajeista ja akvaarion koosta. Itse pesin omani ekan kerran hiljattain. Sopiva puhdistusväli on 1-3 kuukauden välein.

Hyvä suodatin onkin.
Lyhyt kommentti, itse en käyttäisi normaalioloissa aktiivihiiltä suodattimissa. Aktiivihiili on tarkoitettu poistamaan "myrkkyjä" vedestä ja normaalioloissa se poistaa vedestä myös hyvin bakteereja.

Itse laittaisin ulkosuodattimeen suurimman osan Eheimin Ehvisufstraattia tai Seran Siporaxia. Alimmaiseksi jotain "makaroonin pätkiä" Ehvimech tai vastaavia keraamisia putkenpätkiä. Päälle karkea vanukerros, samoin väliin, mikäli malliin sopii.

-KAri-

Ps. Ja itse suosisin Eheimin tuotteita (Esim. Eheim 2026). Tunnettuahan on, että laadusta täytyy maksaa - ja köyhällä ei ole varaa halpaan [;)]
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Mites toi aktiivihiili, eikö tee mitään hallaa bakteerikannalle?
Meinaan että eikö ole turhankin tehokas suodatus.
Jaa-a, enpä sano mitään tuohon. En ole kuullut, että aktiivihiili tekisi hallaa. Minulla ei ole toistaiseksi tullut ongelmia.
Tehokas suodatus, mutta se onkin 322 litran akvaariossa.
Mulla on alimmaisena keraamisia putkia, keskellä semmosta huokosta murua ja ylimpänä kaksi vaahtokumia.
Itselläni on keraamiset putket ylimpänä, keskellä suodatinvanu ja alimpana aktiivihiili. Sekä myös vaahtokumit.
Lyhyt kommentti, itse en käyttäisi normaalioloissa aktiivihiiltä suodattimissa. Aktiivihiili on tarkoitettu poistamaan "myrkkyjä" vedestä ja normaalioloissa se poistaa vedestä myös hyvin bakteereja.
Lyhyt kommentti joo. Minulla tuli tuo aktiivihiili suodatinpaketin mukana, sekä myös keraamiset putket. Olen tietoinen siitä, että aktiivihiili poistaa "myrkkyjä" vedestä.
Jussi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 21:32, 21.07.2001
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Minulla on 250 l:n kiekkokala - kasviakvaario.
( 4 kiekkoa, 2 partamonnia ja parvi (16) monnisia.
Lämpötila 27 C, ph n. 6,2 - 6.5 välillä ja nitriitti alle 0,1 mg/l. Vedenvaihto ½:t kaksi kertaa viikossa. Kasveina jättiläisvalineriaa, kierteisvalisneriaa ja miekkakasveja.
Ongelmana on tällä hetkellä kiekkojen ruokinnan seurauksena räjähtänyt kotilokanta. Monnisten takia ei oikein pysty kunnolla myrkyttämään. Tilanne on uutteralla poimimisella kyllä pidettävissä siedettävänä.

Suodattimina ovat: Ulkosuodatin Eheim 2217 esisuodattimella sekä itse rakentamallani virtauksen poistavalla kammiolla, johon on hiilidioksidin syöttö.
Suodatinpanoksena on vajaa1/3 EHFIMECHiä makarooneja, pussissa n. 2/3 EHFISUBSTRATtia ja suodattimen yläosassa n. 1 cm:n kerros EHFISYNTHiä.
Suodatin on toiminut moitteetta jo viisi kuukautta (edellinen vaihtoväli oli tasan vuosi). Ajattelin puhdistaa tällä kertaa 1/2 vuoden välein.

Sisäsuodatin Eheim 2012. Sisäsuodattimessa on normaali eheimin oma vaahtomuovipatruuna. Puhdistus n. kerran kuussa.

Olen todennut tämän ulkosuodatin - sisäsuodatin yhdistelmän varsin toimivaksi. Ulkosuodatin on päällä 24 h vuorokaudessa. Ruokinnan ajaksi sammutan sisäsuodattimen. :)
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

KAri kirjoitti: Lyhyt kommentti, itse en käyttäisi normaalioloissa aktiivihiiltä suodattimissa. Aktiivihiili on tarkoitettu poistamaan "myrkkyjä" vedestä ja normaalioloissa se poistaa vedestä myös hyvin bakteereja.
Minäkään en käytä aktiivihiiltä normaalisti suodattimissa, mutta käsittääkseni aktiivihiili ei poista bakteereja, vaan toimii myös bakteerien tartuntapintana. Mihin väitteesi perustuu?

T:Ville
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Hmmm. Mitähän tästä nyt sitten pitäsi päätellä? Minä olen aina ollut siinä uskossa, että ulkosuodattimen pohjimmaiseksi tulevat karkeimmat ja päälle päin sisusmateriaali hienontuu (vanua päällimmäiseksi). Näin se mielestäni menisi myös maalais järjen mukaan. Jos alla on tiheä harava, tukkii se suodattimen nopeammin kuin jos olisi ensin harvempi piikkinen suodatus. Näin meillä.

Mitä tulee aktiivihiileen siitä oli juttua täällä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... tiivihiili . Minä en myöskään sitä käyttäisi jatkuvasti suodattimessa. Vain lääkejäämien poistamiseen ja jos epäillään jotain myrkkyjä.
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Viesti Kirjoittaja KAri »

maketzu kirjoitti:
Jaa-a, enpä sano mitään tuohon. En ole kuullut, että aktiivihiili tekisi hallaa. Minulla ei ole toistaiseksi tullut ongelmia.
Otteita Eheimin sivuilta.

Adsorptive filter media
Adsorptive filtration is a process in which dissolved substances are captured by solid bodies such as carbon. These dissolved substances can be harmful to aquatic life. They are generally of chemical origin such as chlorine in tap water, alkaline residues of aquarium medication and even some dissolved metals. However the toxic substances accumulate and the absorption capacity of the carbon is limited. With all types of carbon, the effectiveness is limited to a short period of time. They must then be removed from the filter, to avoid having the adsorbed substances washed back into the aquarium. We recommend that carbon be used for short -term only and for a specific purpose. After the inital aquarium setup or to remove medications or additives, turbidity, water discoloration and odor.


EHFIAKTIV

This product offers the highest adsorption. It is alkali activated, acid-washed, pH neutral, heavy metal free and formed in a special compression mold to perform a rapid, highly effective adsorption of harmful substances and residues of medication.


EHFIKARBON

A high quality filter carbon. It is recommended for short-term use in freshwater aquariums.

Itselläni on keraamiset putket ylimpänä, keskellä suodatinvanu ja alimpana aktiivihiili. Sekä myös vaahtokumit.

Itselläni taas Eheimissä toisinpäin [:)]
Molemmilla tosin varmaan vesi ensin menee putkiin ja sitten sieltä kohti tiheämpää ainetta? Omassa purkissasi vedenkierto toisinpäin [;)]
Lyhyt kommentti joo. Minulla tuli tuo aktiivihiili suodatinpaketin mukana, sekä myös keraamiset putket. Olen tietoinen siitä, että aktiivihiili poistaa "myrkkyjä" vedestä.
OK, poistaahan se tietysti vedestä ylimääräisiä "mömmöjä", mutta kuten Lontoon murteella yllä oli, niin ei ole tarkoitettu pitempiaikaiseen käyttöön.

-KAri-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen...
Jos olet kerran aikeissa jossain vaiheessa siirtyä isomman altaan omistajaksi, niin hommaa suoraan vaikka Eheimin 2028. Suodatinmatskuiksi Ehfisubstraattia ja Ehfimeciä (tai Siporaxia jos olet oikein varoissasi, se on parasta mutta maksaa mansikoita).
Kuten täällä jo aiemminkin todettiin, Eheimin suotimet maksavat enemmän kuin muut, mutta niiden tehokkuus, huollon helppous, varaosien hyvä saatavuus, toimintavarmuus ja pitkäikäisyys antavat sitten sijoitukselle katetta. Itse olen päätynyt Eheimiin jokaisen altaan kohdalla, enkä vaihtaisi... 8)

T: Mari

Ps. Aktiivihiilen pitäminen jatkuvasti suodattimessa on turhaa rahanhaaskausta. Siitä ei ole mitään hyötyä (ellet pelkää vesijohtovedestäsi saavasi myrkkyjä altaaseesi :roll: ) ja sen vaikutus lakkaa sitäpaitsi melko nopeasti, ellet uusi sitä säännöllisesti.
Ja jos altaaseen iskee tauti, täytyy hiili muistaa ottaa pois suodattimesta ennen lääkitystä.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Minulla fluval 403, ja makaroonit alimpana, hienoimmat ainekset ylimpänä.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

saanen käyttää palstatilaa kun minullakin on kysymys samasta aiheesta.

Eli onko haittaa jos ulkosuodatin EI ole aivan kokonaan täytetty suodatinaineilla ?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Aktiivihiili tarkoitettu lyhytaikaisen käyttöön lääkejämien ym. poistoon. Pari viikkoa taitaa olla suositeltava väliaika.

Itselläni on jokaisessa päätoimisessa altaassa ulkosuodatin + sisäsuodatin. Suodatinmateriaalina käytännössä vain ehfisubstraattia ja päällä ohuet kerrokset vanua.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Platy kirjoitti:Eli onko haittaa jos ulkosuodatin EI ole aivan kokonaan täytetty suodatinaineilla ?
Ei se mullakaan aivan kokonaan ole täytetty suodatinaineilla. Ainakaan mulla ei ole Eheimissäni alimman korin alla mitään erikoisempaa materiaalia, pelkkää likaista vettä :twisted:

Eli suodatuskykyhän siinä heikkenee, virtaukset eivät ole suodattimen suunnittelijan tarkoittamat jne. Mutta tuskin siitä mitään traagista seuraa, jos vain suodatuskyky on riittävä altaaseesi. Veden kiertonopeushan tuossa tietysti myös kasvaa, kun on vähemmän läpäistävää materiaalia.

PS. Ei perustu kokemukseen, eli joku korjannee jos päätelmäni ovat vaihteeksi väärin.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
KatjaJJ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:50, 07.11.2001
Paikkakunta: Finland

Ulkosuodatin massojen järjestys

Viesti Kirjoittaja KatjaJJ »

Ulkosuodatin Eheim 2224
Olen noudattanut ihan käyttöohjeissa olevaa neuvoa, elikä makaronit alimmaisena, sitten karhea (sininen) levy, sitten substratti ja päällimmäisenä valkoinen levy.
Ja tyytyväinen olen ollut vesi on kirkasta eikä mitään ongelmia.

Altaani on 240-litranen.
Kerran viikossa vaihdan 1/3 vedestä ja imuroin kevyesti pohjan joka on hiukan raekooltaan hiekkaa isompaa ja lisään vedenparannusainetta (aqua-safe) ja puhdistan samalla suodattimen letkut.
Noin 4,5 viikon välein puhdistan suodattimen ja moottoriosan kammion ja sen ropellin :D
Ja juuri hiljattain tein ylimääräisen vedenvaihdon parin päivän päästä siitä kun suoritin osittaisen vedenvaihdon eli 40 litraa, kalat piristy...

Ja laatuunhan kannattaa panostaa.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Ulkosuodatin massojen järjestys

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

KatjaJJ kirjoitti:Ulkosuodatin Eheim 2224. Olen noudattanut ihan käyttöohjeissa olevaa neuvoa, elikä makaronit alimmaisena, sitten karhea (sininen) levy, sitten substratti ja päällimmäisenä valkoinen levy.
Ja tyytyväinen olen ollut vesi on kirkasta eikä mitään ongelmia.
Itselläni sama järjestys ja muuten olen myös ollut tyytyväinen, mutta tuon oman 2224:ni letkut tuntuvat tukkeutuvan nopeammin kuin suodatusmateriaali. Eli letkujen puhdistukset kuuluvat ainakin itselläni tuon ko. suodattimen peruspuhdistukseen.

Onko muilla kenties samoja ongelmia tuon pömpelin kanssa, vai onko akvaariossani jotain vikaa jonka johdosta nuo letkut tukkeutuvat?
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Ulkosuodatin massojen järjestys

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kaizu kirjoitti: tuon oman 2224:ni letkut tuntuvat tukkeutuvan nopeammin kuin suodatusmateriaali. Eli letkujen puhdistukset kuuluvat ainakin itselläni tuon ko. suodattimen peruspuhdistukseen.

Onko muilla kenties samoja ongelmia tuon pömpelin kanssa, vai onko akvaariossani jotain vikaa jonka johdosta nuo letkut tukkeutuvat?
Onko sinulla muita ulkosuodattimia tai muissa altaissa vai onko tuo ainoa? Minulla ei nyt justiinsa juuri tuollaista mainitsemaasi pönttöä ole, mutta kokemusta kuitenkin erilaisista ulkosuodattimista hieman, eikä missään vaiheessa letkujen tukkeutuminen ole ollut mikään ongelma.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
KAS2001
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:43, 14.04.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja KAS2001 »

Omistan itsekin Eheim 2224 ulkosuodattimen.

Omituista että nuo letkut tukkeutuvat helposti.
Sama ongelma minullakin on tuossa 2224.
(En suosittele kellekään jolla 200l akvaario)
Vaikka kuinka myyjä selittää että riittää, älä usko, alitehoinen lelu tuo on.

Jopa Eheim 2012 sisäsuodatin toimii pitempään...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jep, ei riitä 2224 ainoana suodattimena mielestäni kuin korkeintaan 130 litraiseen asti. Omissani en ole tuohon letkujen tukkeutumisongelmaan törmännyt, mutta onhan ne kieltämättä aika ohuet. Ilmeisesti Eheimkin on herännyt asiaan, kun noissa II - sukupolven proffissa on myös ulos tuleva letku yhtä kokoa paksumpi, kuin aikaisemmissa malleissa.

T: Mari
KatjaJJ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 19:50, 07.11.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja KatjaJJ »

Jos saan korjata hieman en muistaakseni ole sanonut että letkut menevät tukkoon, mutta on huomattavasti helpompaa putsata säännöllisesti kuin sitten sitä monien viikkojen moskaa... ja omani suodattimen suodatus siis kyllä riittää ainakin minusta koska vesi on kirkasta eikä "leijuvia" roskia ja vesi kiertää eli eikös yksi syy riittämättömän tehoisesta suodattimesta kieli se että jos akvaariosssa leijuu näkyviä roskia? Korjatkaa jos olen väärässä.
Ja tuo kyllä nipin napin riittää pitäisi pyörittää 250 litraan asti. Ja altaassani ei ole ylikansoitusta, kunhan nuo partiksien poikaset ensin sijoitan uusiin koteihin.
Viimeksi muokannut KatjaJJ, 10:30, 04.05.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Meillä on 180l. altaassa eheim 2215 ja 315l. altaassa 2217. Lisäksi molemmissa sisäsuodattimina 2010. Letkuihin kertyy töhkää, joten letkut ja hanat puhdistetaan pitkävastisella pulloharja-rautalanka-viritelmällä jokaisen pesun yhteydessä. Näin suodattimen teho pysyy maksimissaan.
Terhikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 21:42, 11.04.2002

Yhteenvetoa

Viesti Kirjoittaja Terhikki »

KAri kirjoitti: Itse laittaisin ulkosuodattimeen suurimman osan Eheimin Ehvisufstraattia tai Seran Siporaxia. Alimmaiseksi jotain "makaroonin pätkiä" Ehvimech tai vastaavia keraamisia putkenpätkiä. Päälle karkea vanukerros, samoin väliin, mikäli malliin sopii.

Ps. Ja itse suosisin Eheimin tuotteita (Esim. Eheim 2026).
Jussi kirjoitti: Minulla on 250 l:n kiekkokala - kasviakvaario.
Suodattimina ovat: Ulkosuodatin Eheim 2217 esisuodattimella sekä itse rakentamallani virtauksen poistavalla kammiolla, johon on hiilidioksidin syöttö.

Suodatinpanoksena on vajaa1/3 EHFIMECHiä makarooneja, pussissa n. 2/3 EHFISUBSTRATtia ja suodattimen yläosassa n. 1 cm:n kerros EHFISYNTHiä.

Suodatin on toiminut moitteetta jo viisi kuukautta (edellinen vaihtoväli oli tasan vuosi). Ajattelin puhdistaa tällä kertaa 1/2 vuoden välein.

Sisäsuodatin Eheim 2012. Sisäsuodattimessa on normaali eheimin oma vaahtomuovipatruuna. Puhdistus n. kerran kuussa.

Olen todennut tämän ulkosuodatin - sisäsuodatin yhdistelmän varsin toimivaksi. Ulkosuodatin on päällä 24 h vuorokaudessa. Ruokinnan ajaksi sammutan sisäsuodattimen.
Mari kirjoitti: Jos olet kerran aikeissa jossain vaiheessa siirtyä isomman altaan omistajaksi, niin hommaa suoraan vaikka Eheimin 2028. Suodatinmatskuiksi Ehfisubstraattia ja Ehfimeciä (tai Siporaxia jos olet oikein varoissasi, se on parasta mutta maksaa mansikoita).
iekku kirjoitti: Minulla fluval 403, ja makaroonit alimpana, hienoimmat ainekset ylimpänä.
KatjaJJ kirjoitti: Ulkosuodatin Eheim 2224
Olen noudattanut ihan käyttöohjeissa olevaa neuvoa, elikä makaronit alimmaisena, sitten karhea (sininen) levy, sitten substratti ja päällimmäisenä valkoinen levy.

Altaani on 240-litranen.
Kiitoksia kaikille vastanneille.

Eheimin suodatinta olin ajatellut jo alunperinkin, kun sitä on niin moni aina ja paljon kehunut. Tällä hetkellä minulla on kolme reilusti yli kymmenen vuotiasta Eheimin sisäsuodatinta toiminnassa eikä niihin ole tietääkseni koskaan tarvittu mitään varaosia. Sisäsuodattimen ajattelin jättää akvaarioon vaikka ulkosuodattimen laittaisinkin.

Täytynee vielä tutkia mitä eroja on 2026, 2028, 2217 ja 2224 suodattimilla. Ellei joku osaa sanoa ihan suoraan. Lähinnä minua kiinnostaa sen helppohoitoisuus osien kannalta, että on helppo kasata ja purkaa. Tietysti hintakin ratkaisee, jos vehkeissä ei suuren suuria eroja ole. Suurempi (ehkä) akvaario tulisi olemaan 300-350 litrainen. Kaloja pidän akvaariossa mieluummin vähän kuin paljon, minusta se on kauniimpi niin.

Suodatinmateriaalit eivät kai yleensä kuulu mukaan suodattimeen? Olin ajatellut kyseisen vekottimen tilata Saksasta ja siksi kysyin myös tuotteiden nimiä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

350 litraiseen altaaseen sopiva ulkosuodatin on 2028, tai jos haluat märkä - kuiva mallin, 2229. Ja siihen sitten reilunkokoinen sisäsuodatin kaveriksi ja hyvä tulee.

T: Mari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”