Korvausvesi

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Korvausvesi

Viesti Kirjoittaja simppu »

Paljonko teillä haihtuu vettä vuorokaudessa ? Niin ja tietysti paljonko on systeemin yhteistilavuus (pää- ja ala-allas/altaat) ?
Mulla tuppaa haihtumaan 1,5-2 litraa vuorokaudessa ja yhteistilavuus n. 100 L (2 %/vrk). Allas on tosin autotallissa (eli ulkona). Onko teillä automaattiset "top-off" systeemit vai käyttekö lisäilemässä päivittäin vettä ? Itse ajattelin ratkaista uudessa akvaariossa asian automaagisella IKS:in vedenpinnan tasaajalla.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mulla haihtuu n. 5 litraa päivässä 450l akvaariosta. Vesi tippuu 5l tippapullosta hiljaksiin päivänmittaan (sekoitan veteen kalkkia). Eniten haihtumiseen vaikuttaa puhallin joka puhaltaa ilmaa akvaarion päälle.

Tarkoituksena olisi hankkia tunzen automaattinen vedenpinnantasaaja. Kyllästyttää ainainen vesiruljansi joka ilta.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mulla on 465L akvaario ja pitää lisätä n. 30 litraa vettä viikossa, eli haituminen n. 4 L / vuorokausi.

En ole vielä tehnyt niin, mutta tarkotuksena olisi jatkossa käyttää ainoastaan kalkwasseria korvausvetenä. Olin aluksi ajatellut jotain tippapullosysteemiä, mutta sitten luin että jos kalsiumhydroksidin ja veden sekoittaa ja antaa kirjastua ja sitten lisää kirkastuneen veden niin sen voi huoleti vaan kaataa altaaseen. Onko todella näin, kuulostaisi aika hurjalta (luin homman Borneman:in koralliopuksesta, joka muuten on mielestäni loistava kirja).
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Kalsiumhydroksidin kun antaa jonkun aikaa seistä, pohjalle jää se mikä ei liukene veteen. Tästä syntyvän supernatantin lioksen ph on about 12. Jostain muistaisin lukeneeni, että jos ton lioksen lisää liian nopeesti, niin kalsiumi kiteytyy (tms) ja se sataa hiutaleina akvaarion pohjalle... Jokatapauksessa musta ei tunnu hyvältä idealta kipata sitä kokoaan altaaseen. Epäilen että mun seriatopora otti itteensä siitä, että valutin 5 litraa noin kolmessa tunnissa.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

amon kirjoitti: Tarkoituksena olisi hankkia tunzen automaattinen vedenpinnantasaaja. Kyllästyttää ainainen vesiruljansi joka ilta.
Sitä iänikuista veden kanssa lotraamista minäkin ajattelin yrittää välttää. Joka päivä saa käydä kippaamassa vettä ala-altaaseen ja joka kolmas päivä retuuttaa RO-kanisteria autotallille.
Vaikka tilanne tietenkin muuttuu kun vihdoinkin saa hallitukselta hyväksynnän siirtyä takaisin sisätiloihin harrastamaan tätä lajia. 8O
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

mikkokoo kirjoitti:En ole vielä tehnyt niin, mutta tarkotuksena olisi jatkossa käyttää ainoastaan kalkwasseria korvausvetenä.
Mielestäni tosi hyvä idea! Kalkkivesi on helppo ja halpa keino kalsium ja karbonaatti tasapainon ylläpitämiseen. Lisäksi kalkkivesi pitää fosfaatit kurissa.
Itse teen nykyään niin, että lisään 30l viinin käymisastiaan älyttömän määrän CA(OH)2:ta ja täytän sen kerran viikossa. Vaihdan sen kalkin sitten about kerran kahdessa kuukaudessa. Itselläni on pinnantasaus systeemi.
Olin aluksi ajatellut jotain tippapullosysteemiä, mutta sitten luin että jos kalsiumhydroksidin ja veden sekoittaa ja antaa kirjastua ja sitten lisää kirkastuneen veden niin sen voi huoleti vaan kaataa altaaseen. Onko todella näin, kuulostaisi aika hurjalta (luin homman Borneman:in koralliopuksesta, joka muuten on mielestäni loistava kirja).
Hmmmmm, sanooko Borneman todellakin noin?!? Missään nimessä ei saa lisätä kalkkivettä kaatamalla, sillä vapaan karbonaatin määrä lisääntyy räjähdysmäisesti samalla kun pH nousee ja tästä seuraa CaCO3:n saostuminen vedestä. Eikä sekään vielä mitään, mutta kun tuo juuri saostunut puhdas CaCO3 toimii vielä erinomaisena alustana lisäsaostumiselle niin teoriassa saostuminen voi jatkua aina siihen saakka kunnes Ca saavuttaa saturaatiopisteen (about 100 mg/l). Ei se nyt käsittääkseni noin pitkälle käytännössä pääse (CaCO3 pinnalle muodostuu nopeasti orgaaninen kalvo) mutta tarpeeksi pitkälle kuitenkin jotta Ca pitoisuus laskee paljon alemmas kuin se alunperin oli.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

TOi suoraan veteen kaataminen tuntuikin vähän vaaralliselta! Ilmeisesti tippapullokeino sitten on halvin ja helpoin tapa hoitaa homma. Sehän voi olla lähes koko ajan valumassa hitaalla vauhdilla.
Onko tietoa minkälainen valumisvauhti olisi sopiva saturoidulle kalsiumhydroksidivedelle??
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

mikkokoo kirjoitti:TOi suoraan veteen kaataminen tuntuikin vähän vaaralliselta! Ilmeisesti tippapullokeino sitten on halvin ja helpoin tapa hoitaa homma. Sehän voi olla lähes koko ajan valumassa hitaalla vauhdilla.
Onko tietoa minkälainen valumisvauhti olisi sopiva saturoidulle kalsiumhydroksidivedelle??
Lueskelin just "Perfect reef aquarium" (Word documenttia) ja siellä suositeltiin saturoidulle liuokselle tahtia 1 tippa noin joka toinen sekuntti ? Altaan koosta ei mitään mainintaa, joten jonkin asteinen seuranta on varmaan aluksi paikallaan.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Minulla 200l systeemistä haihtuu n. 25l vettä viikossa. Käytössä on itse tehty elektroninen "top-off" automaatti. Halvin ja helpoin tapa hoitaa homman automaattisesti (mitä olen nähnyt) on varmaankin Marko Haagan "patentti", voisin esittää sen merivesi-kokouksessa jos Markolta saan luvan :)

Kalkkivettä ei voi noin vaan kaataa altaaseen. Borneman todellakin sanoo että pieni päivittäinen annos kalkkivettä voisi kaataa suoraan akvaarioon, mutta itse olen eri mieltä, itselläni joskus on käynyt niin että olen lisännyt 6-8 tunnin annos parin tunnin aikana ja silloinkin pH nousee 8,4 -> 8,8, eli vain tasaista tiputusta tai "top-off" automaattia voisin suositella, paitsi jos pH:n nousu reilusti yli 9 ei haitta.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Minulla 200l systeemistä haihtuu n. 25l vettä viikossa. Käytössä on itse tehty elektroninen "top-off" automaatti. Halvin ja helpoin tapa hoitaa homman automaattisesti (mitä olen nähnyt) on varmaankin Marko Haagan "patentti", voisin esittää sen merivesi-kokouksessa jos Markolta saan luvan :)

Kalkkivettä ei voi noin vaan kaataa altaaseen. Borneman todellakin sanoo että pieni päivittäinen annos kalkkivettä voisi kaataa suoraan akvaarioon, mutta itse olen eri mieltä, itselläni joskus on käynyt niin että olen lisännyt 6-8 tunnin annos parin tunnin aikana ja silloinkin pH nousee 8,4 -> 8,8, eli vain tasaista tiputusta tai "top-off" automaattia voisin suositella, paitsi jos pH:n nousu reilusti yli 9 ei haitta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”