Ulkosuodattimen lisäyksen jälkeen sinileväongelma
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
Ulkosuodattimen lisäyksen jälkeen sinileväongelma
Olin hankkimassa 350l altaaseen ulkosuodatinta. Tein verkkokaupoilla kuitenkin suodatinvalinnassa virheostoksen (Tetra ex 1000) ja päädyin lopulta lisäämään käyttämättömän laitteen pienempään 150l altaaseen, jätin vanhan sisäsuodattimen myös toimintaan. Allas on ollut vakaa pitkään eikä muita muutoksia ole tapahtunut. Reilussa viikossa on kehittymässä alkavaa sinileväongelma. Olen mitannut vesiarvot (pH, KH, GH, No2,3) eikä muutoksia ole tapahtunut. Virtauskaan ei vaikuta mitenkään liian suurelle. Mikähän ongelmana ja mitä teen?
Re: Ulkosuodattimen lisäyksen jälkeen sinileväongelma
Vaikea sanoa, miten suodatuksen lisääntyminen auttaisi sinileviä. Ainoa mikä tulee mieleen on että virtauksen lisääntyminen huuhtoisi vedestä pois CO2:sta, mikä haittaisi kasveja mikä taas haittaisi leviä, mutta sanoit, ettei virtausta ole paljon. Pikemminkin joku muu syy. Onko esim. huoneesta päässyt valoa akvaarioon enemmän kuin ennen. Onko ruokintaa lisätty.
Re: Ulkosuodattimen lisäyksen jälkeen sinileväongelma
Mulla auttoi sinilevään 3:n päivän ajaksi akvaariolamput pois. Se tuntui ihmeeltä koska ei ole sen jälkeen palannut takaisin. Tosi aggressiivinen lisääntymään kyllä.