Liikkeiden halukkuus ostaa/ottaa vastaan itse kasvatettuja

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Liikkeiden halukkuus ostaa/ottaa vastaan itse kasvatettuja

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mikä tänä päivänä mahtaa olla suomessa tilanne liikkeiden halukkuudella ostaa/ottaa vastaan itse viljeltyjä ja kasvatettuja kaloja? Onko olemassa jotain suosikilajeja? Entä ehdottomia Ei kaloja? Mitä liikkeet viljellyistä kaloista maksavat?

Pohjustan tähän tähän sen verran, että itse olen työskennellyt akvaarioliikkeessä sekä osa-aikaisena että vakituisena työntekijänä ja meillä lähtökohtaisesti oli harrastajien tarjoamiin kaloihin vastauksena ei. Ai että miksi ei? No siksi, että harva harrastaja kykeni kertomaan millaisessa vedessä se oli kalansa kasvattanut. Oliko kalat kasvatettuja vai vaan paniikki lisääntyneitä.

Joitakin koe-eriä otettiin joskus vastaan tutuilta kanta-asiakkailta hyvittäen kolmanneksen kalan tukusta ostettuna lasketusta myyntihinnasta. Melkein joka kerta kalat olivat seuraavana päivänä vatsa ylöspäin tai sairastuneita. Kun asiakasta seuraavan kerran näki, pyydettiin tuomaan vesinäyte jolloin osottautui että kalat olivat eläneet ihan päin prinkkalaa olleissa vesiarvoissa ja kun pääsivät meikäläisiin, puhtaisiin ja oikeisiin vesiarvoihin ne saivat tavallaan raikkaan veden myrkytyksen.

Joskus toki sattui myös toisinpäin, eli me itse teimme virheen. Muistelen kun kiekkoja opittiin pikkuhiljaa viljelemään vähän paremmin. Asiakas toi muistaakseni sata nättiä ja tosi pirteää poikasta myyntiin. Seuraavana päivänä kaikkai kuolleita. Kun oltiin yhteyksissä kasvattajaan, hän kertoi vaihtavansa 75% vedestä päivittäin ja meillä taas niiden ajan oppien mukaan vähän vanhempaa vettä, joten ei ihme että heittivät kuppinsa nurkkaan.

Mikä siis tänä päivänä on boogie? Ostavatko liikkeet harrastajilta kaloja ja jos niin millaisella hinnalla?
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikkeiden halukkuus ostaa/ottaa vastaan itse kasvatettu

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Ihan tämän päivän tietoa ei ole, viimeksi olen itse kiikuttanut lehtikaloja vuonna 2017 liikkeeseen ja hinnaksi sovimme 3e/kpl jonka sain tavarana, mutta erikoisuuksista tietysti saa enemmän. Plekoista (Queen Arabesque) sain aikoinani liikkeestä 20e pyrstö, osa rahana ja osa tavarana. Jotenkin voisin kuvitella, ettei ihan kuka vaan ovesta sisään tupsahtanut saa kalojansa myyntiin, varmasti liikkeen puolelta halutaan pientä varmuutta, millaisista oloista kalat ovat tulossa.

Mutta mieluusti kuulisin ihan tämän päivänkin tilanteesta.

PS: kaksi viikkoa takaperin ainakin tamperelaiseen akvaliikkeeseen tuotiin (vanhoja aw:n jäseniä [;)] ) uusia kaloja. En jäänyt nenineni kurkkimaan mitä tuli, mutta tuli. Siinä tapauksessa nyt ainakin tiesi, ettei kasvattaja ollut ihan eilen akvaansa käyntiin pyöräyttänyt. :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Liikkeiden halukkuus ostaa/ottaa vastaan itse kasvatettu

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Onko Suomessa jotain yleistä kanavaa myydä itse kasvatettuja kaloja suoraan akvaristeille ohi kaupan? Tori.fi:ssä näkyy olevan jotain kaupan mutta varsin vähän.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikkeiden halukkuus ostaa/ottaa vastaan itse kasvatettu

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tuohonkaan en osaa vastata oikein muuta kuin huutikset ja kirppikset. Netin välityksellä en tiedä mitään. No jaa, aw [;)] . Facen puolelta muutamat ryhmät.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”