Kertoisitteko levähistorianne/kommentoisitte tätä?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Kertoisitteko levähistorianne/kommentoisitte tätä?

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Tästä on mielestäni ollut aikaisemmin puhetta, mutta otetaan uudestaan puheeksi kun on niin tärkevä asia meriakvaariota aloittaville.
Eli haluaisin kuulla mitkä levät kasvoivat voimakkaasti meriakvaarioissanne, milaisilla aikajaksoilla perustamisesta pääsitte mistäkin levästä eroon ja mitä pidätte tärkeimpinä tekijöinä ko levien kasvun edistämiseen/pysäyttämiseen.

Itselläni on seuraava systeemi ollut kypsymässä nyt vähän yli kuukauden:
465L
1x250W monimetalli
Turboflotor multi
2x Ocean runner 2400
deep sand bed
50kg elävä kivi

Nitriitti 0
Nitraatti 0
pH 8.3
SG 1.025
lämpötila 29C
vedenlisäykset ja vaihdot: käytän vain Milli-Q vettä, joka on puhtaampaa kuin mikään vesi mitä kotitarkoituksiin hankittavilla käänteisosmoosi tai ioninvaihtolaitteistoilla saa aikaan. Lisään vettä n. 10 L viikossa ja tein ensimmäisen vedenvaihdon (60L) pari päivää sitten.

Valojaksona pidin ensimmäiset kolme viikkoa vain 8 tuntia päivässä, mutta olen nyt nostanut sen 10 tuntiin.
Kolmen viikon jälkeen alkoi ilmestyä huomattavasti levää. Ensin tuli seiniin ja pohjalle tummanvihreää kelmumaista tavaraa. Yhdessä vaiheessa pohja oli ihan sen peitossa. Se hävisi ja tilalle tuli rihmamainen vähän vaaleampi tavara joka tarttuu laseihin (jopa 10cm pitkiä rihmoja) ja muodostaa pohjaan maton. Se oli pahimmillaan pari päivää sitten. Nyt on laseihin alkanut tulla luullakseni bakteeri-levää joka muodostaa nopeasti paksun kerroksen ja lähtee pois vähän pyyhkäsemällä (tätä ei vielä ole paljon).

Kolmen viikon kohdalla ostin tankkiin 10 turbokotiloa ja 4 viikon jälkeen yhden keltavälskärin. Muita asukkaita, kiven mukana tulleiden korallien alkujen lisäksi, ei akvaariossa vielä ole. Tänään tulee yksi Salaris fasciatus.

Että silleen, toivottavasti levä rupeaa pikkuhiljaa häviämään. Rihmamainen tavara peittää jo suurta osaa elävästä kivestä ja olen ajatellut ostaa lisää turbokotiloita (ne tuntuvat syövän sitä melko tehokkaasti).

Eli mitkä vaan kommentit tervetulleita!

-Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Samanlainen leväonkelma on minulla myös, rihmamainen levä on hävinnyt, laseihin tulee vihreätä levää vieläkin mikä lähtee pyyhkimällä pois, nyt on pohjahiekassa punertavaa levää.
Olen tutkinut asiaa paljon ja uskallan sanoa että ainoa mikä auttaa on aika.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Punainen levä hiekassa ei välttämättä ole levää. Voi olla että se on cyano bakteeri. Kertoo siitä että vedessä on ravinteita reilusti. Lisäksi lisäämällä virtausta kyseisellä alueella, tästä voi päästä eroon.
Minulla tahtoo korallimurske muuttua joillain alueilla violetiksi corallinesta.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

amon kirjoitti:Punainen levä hiekassa ei välttämättä ole levää. Voi olla että se on cyano bakteeri. Kertoo siitä että vedessä on ravinteita reilusti. Lisäksi lisäämällä virtausta kyseisellä alueella, tästä voi päästä eroon.
Minulla tahtoo korallimurske muuttua joillain alueilla violetiksi corallinesta.
Yhdessä nurkassa on oikein punainen levämatto, sinne tosiaan ei hirveästi virtaus pääse, hiekassa oleva punertava levä\bakteeri ei juuri häiritse kun sitä on aika vähän, enemmän se lasissa oleva vihreä levä häiritsee kun joka päivä saa sitä putsata.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

rambi kirjoitti:Olen tutkinut asiaa paljon ja uskallan sanoa että ainoa mikä auttaa on aika.
Olen samaa mieltä. Lisäksi tietysti levänsyöjät täytyy olla oikean tyyppisiä ja oikeassa suhteessa, muuten ei auta edes aika ;)
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

No mitä olette mieltä mun levänsyöjistä:
-10 turbokotiloa
-1 keltavälskäri
-1 Salaris fasciatus
-465 litran akvaario.
(muut akvaarion tiedot ekassa viestissä).
Olen ajatellut ainakin tuplata turbokotiloiden määrän.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

mulla on 20-25 turboo 450l akvaariossa ja joskus tuntuu että voisi olla enemmänkin... Mutta nälkäänhän ne kuolee jos niitä on liikaa.
Sen olen kotiloiden ostamisessa huomannut, että niitä ei kannata ostaa heti kun ne on tullut kauppaan. Antaa vaikka viikon luonnon karsii heikkokuntoisia.

Mun levähistoria:

5 päivää: laseihin kevyttä levää

6 päivää: pohjalasi värjäyty ruskeeksi levestä (ei ollut vielä hiekkaa)

8 päivää: ruskee levä rehottaa

12 päivää: ruskeen levän kasvu alkaa vähentyy, tilalle vihreetä levää. isommat levät alkaa kasvaa, skimmeri alko vetää vihreetä vaahtoo

20 päivää: laseihin alko kasvaa corallinea, levät alkaa vähenee, takalasis paljo vihreetä levää, 15 turboa altaaseen

31 päivää: zebrasom flavescens kaupasta (hmm ketä kritisoi että ostit kalan 4 viikon jälkeen :roll:)

37 alkeellisia leviä alkaa oleen aika vähän (isommat levät alkaa voimaan hyvin)

45 päivää: pitkiä ruskeita siimamaisia levärantuja kasvaa kivistä ylöspäin lasit kasvaa ohueen ruskeeseen levään 2-3 päiväs, 5 turboo lisää

98 päivää: eka koralli: tubonaria reniformis


Sen olen huomannut että kalkwasserin tiputtaminen vaikuttaa (korkeampi ph) corallinen kasvuun melkoisasti. Jostain olen myös lukenut että ikävät levät kasvaa huonommin korkeammassa phssa
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Amon,
Mikä on sun levätilanne nykyään, eli oletko päässyt eroon pitkistä ruskeista levistä (näitä on mulla nyt todella pajon, muiden levien kanssa ei niin ongelmia). Olen huomnnut että turbot syö niitä aika hyvin, mutta niitä ei ole tarpeeksi hoitelemaan tankkia.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Joo, ei ne ruskeet ylöpäin hapsut muistaakseni kestäny kovinkaan kauaa... alle viikon.

190 päivän jälkeen:
makrolevät (?) - puhutaan kehittyneistä levistä :roll:, kasvaa todella hyvin. viikon kahen välein saa vetää litran astian täyteen levää akvaariosta. (semmoisia isoja puskia yhtenä möykkynä - ~ .25-.5 litraa kooltaan)

lisäksi kivissä on siellä täällä alueita missä kasvaa jotain levää.

Lasit saa putsata 2-4 päivän välein semmoisesta ruskeesta kevyestä kalvosta... auringon valo tuntuu kasvattavan sitä tehokkaasti lasiin kun se paistaa aina vähän aikaa päivässä akvaarioon.

Laitoin parikuvaa nettiin, pari hyvää, mutta muut aika huonoja. On vaan filmikuvia akvaariosta. Tarkoitus olisi kuvata enemmän kunhan vain saan lainaksi digikameran

~400-500 kb / kpl

http://www.cs.helsinki.fi/u/ksukanen/akvaario/
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Jankuttamisen uhallakin :)

Edelleen suosittelen Mespilia siilejä levän torjuntaan. Ainakin Siniriutta on tekemässä tilausta Indonesiaan, joten tilaus siileistä vetämään!

Itse en pidä järkevänä edes yrittää hoitaa makroleviä ns. "Turbo" kotiloilla (jotka muuten eivät käytännössä koskaan ole oikeasti Turbo suvun kotiloita vaan Astraea kotiloila). Piilevien torjunnassa ne ovat kohtuullisia, mutta siinäkin hommassa muutama kala vastaa muutamaa sataa kotiloa. Ja ovat kauniimpia katsella :)

Tietysti oma mielipiteeni....
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Joo, aivan samaa mieltä. Kotilot on vain piileviä varten.

ei makroja.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Leväonkelmasta vielä, korallihiekassa on eriväristä levää\bakteereja, mutta kaikki hiekka mihin ei valoa pääse on ihan valkoista eikä siellä huomaa silmällä mitään levää, onko liian "tehokas" valaistus, en muuta keksinyt kun että valosta se levä siihen pohjalle kertyy, miksi muuten valolta piilossa oleva hiekka on ihan valkoinen.
Samoin myös kiven pinta on enemmän tai vähemmän levän peitossa.
Onko näin että kun akvaario kypsyy täudellisesti niin valon aiheuttamat levät häviävät.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Tatu Vaajalahti kirjoitti:Jankuttamisen uhallakin :)

Edelleen suosittelen Mespilia siilejä levän torjuntaan. Ainakin Siniriutta on tekemässä tilausta Indonesiaan, joten tilaus siileistä vetämään!

Itse en pidä järkevänä edes yrittää hoitaa makroleviä ns. "Turbo" kotiloilla (jotka muuten eivät käytännössä koskaan ole oikeasti Turbo suvun kotiloita vaan Astraea kotiloila). Piilevien torjunnassa ne ovat kohtuullisia, mutta siinäkin hommassa muutama kala vastaa muutamaa sataa kotiloa. Ja ovat kauniimpia katsella :)

Tietysti oma mielipiteeni....
Joo, kyllä nuo Mespilia siilit kovasti kiinnostaisi ja ostaisin heti kun hollille sattuisi, mutta tuntuvat olevan kovin vaikeita saada. Heti kun tulee myyntiin viedään käsistä jos et juuri silloin satu olemaan eurot ojossa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

:D Joku vois kans kertoo mun välskärille, että vois syödä makroleviä... se on sellainen hienohelma, ettei välitä ku piilevistä. Suupielet aina ruskeena ku on popsinu kokopäivän levää!

Kuinka tehokkaita merisiilit on syömään leviä? Syöks ne heti kaiken pois? Mä en edes halua eroon mun levistä mitä on jälellä! (paitti punasesta hattaralevästä... siihen pitäisi kotiloitten kai auttaa - kertokaa se mun kotiloille!)
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Tatu Vaajalahti kirjoitti:Jankuttamisen uhallakin :)

Edelleen suosittelen Mespilia siilejä levän torjuntaan. Ainakin Siniriutta on tekemässä tilausta Indonesiaan, joten tilaus siileistä vetämään!

Tietysti oma mielipiteeni....
Koska tuo Siniriutan tilaus on lähdössä ? Onko tietoa ?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Viimisen parin päivän aikana tapahtui yllättävän nopea muutos mun levätilanteesen - lähes kaikki levät hävisi hiekasta ja huomattava määrä hävisi kivistä (joskin niissä sitä vielä riitää). Voi olla että liittyy siihen että aloitin kalkwasserin käytön, mutta olen aloitellut sitä niin hitaasti että esim. pH:ssa ei vielä näy mitään muutosta. Levät on kummiskin poissa.
Munkin keltavälskäri on aikamoinen hienohelma, mutta kyllä se välillä jonkun makrolevän palasenkin vetää poskeensa. Salarikselle kelpaakin sitten kaikki, jopa keltavälskärin px+?a.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

simppu kirjoitti:Koska tuo Siniriutan tilaus on lähdössä ? Onko tietoa ?
Käsittääkseni vielä tämän kuun aikana.

Huom! Lemmikkikeskuksessa on (tai ainakin oli) Elysia sp. tai Tridachiella sp. merietanoita kaupan! Tampereen mafia jo haki kolme kappaletta mutta taisi sinne jäädä vielä muutama :)
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Lemmikkikeskuksessa on (tai ainakin oli) globulus siilejä myynnissä, väritys ei ole paras mahdollinen.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

rambi kirjoitti:Lemmikkikeskuksessa on (tai ainakin oli) globulus siilejä myynnissä, väritys ei ole paras mahdollinen.
En minä ainakaan nähnyt viimeksi mitään Mespillia globulus siilejä, jotain muita siilejä kylläkin, mutta en kovin tarkasti katsonut.

Tässä oikea Mespillia globulus

Ja !?@#! joku kerkisi tyhjentää Lemmikkikeskus jo ennen meitä! [}:)] Onneksi ei sentään kokonaan. :mrgreen:
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Ehkä sitten muistan väärin, mutta sillä nimellä muistaakseni ostin sen siilin, on se pikkasen erilainen kun siinä kuvassa, raitoja ei selvästi erota, olen hakenut sillä nimellä kuvia netistä, niin niitä on kyllä erilaisia.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mä olin lemmikkikeskuksen ovenrivassa heti riippumassa kun tilaus tuli. Oli kieltämättä aika makeita koralleja kaupan, muttakun pytty ei vielä oo siinä vaiheessa että olisin niihen viitsinyt sijoittaa. Ostin sitten pari wurdemanni-rapua ja yhden punaisen meritähden. Etanat oli kieltämättä makeita, mutta oli niiillä tommosiksi 3cm pitkiksi ötököiksi hintaakin. Seuraavana päivänä näytti olevan vielä yksi jäljellä.
Merisiilejä oli eri värisiä, jotka kaikki olivat Mespilia globulus lajia. Eri väritys johtuu kuulemma vaan siilin kotipaikasta, noita hienoja sinipohjaisia johon ealexin linkki on tulee Indonesiasta (Lemmikkikeskuksen tilaus ei ollut Indonesiasta ja siitä johtuvat huonommat värit).
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

mikkokoo kirjoitti: Merisiilejä oli eri värisiä, jotka kaikki olivat Mespilia globulus lajia. Eri väritys johtuu kuulemma vaan siilin kotipaikasta, noita hienoja sinipohjaisia johon ealexin linkki on tulee Indonesiasta (Lemmikkikeskuksen tilaus ei ollut Indonesiasta ja siitä johtuvat huonommat värit).
Ealexin linkki on hänen omalta kotisivulta ja kuvat hänen omasta tankista ja Tatun kuvaamana. Tuolla Tampereen mafialla on tosi hienot altaat 8O :mrgreen: .
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:Merisiilejä oli eri värisiä, jotka kaikki olivat Mespilia globulus lajia.
Voisitko perustella miksi luulet että ne oli Mespilia globulus lajia? Ei värillä mitään väliä (minun kuvassa oleva siili on muuten ns. punainen värimuoto) mutta siilin rakenteella on kylläkin.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Minä ainakin uskoin mitä myyjä puhuu ja hänen kertomansa mukaan ne on Mespilia Globulus siilejä, myös minun siilillä on punertava väritys.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Joo, sori vaan, luulin (katsomatta) että linkki oli sama kuin joskus aiemmin annettu.
Perustelu tulee yhdestä kirjasta joka oli Lemmikkikeskuksessa (en muista nimeä tai kirjoittajaa) ja Niken puheista. Tuo Mespilia GLOBULUS nimen omaan näiden lähteiden mukaan meinaa että siili esiintyy maailman laajuisesti ja eri lajeja ei ole morfologian mukaan (värityksen) sen kummemmin määritelty. Erot väreissä voivat nimittäin johtua myös siitä että yksilön ulkomuto muuttuu sen asuinpaikan mukaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”