nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

tarkistin vielä ulkkareiden mallin, se on just se vanhempi versio tuosta samasta josta laitoit linkin, pitäs varmaan riittää :D
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

löysin nyt tosi kattavan tutkimuksen kaaukuplataudista, siinä selviää että kalalajejen välillä on suuria eroja kestää ylikyllästystä. sivulla 686 käsitellään kultakala, niissä pienet kestää enemmän kuin isot, samoin karpeissa.

https://www3.epa.gov/region1/npdes/merr ... R-1256.pdf

minun pienen kultiksen pyrstöevän yksi kärki on vähän rispaantunut, siinä niitä kuplia näky, jos se menee mustaksi parantuessaan, niin sitten olen kyllä lähes varma että kaasukuplatautia tämä on.
piti vielä paniikissa tutkia noita ulkkareita, nehän on se "kuuluisa vuotava malli", mullakin toinen aikoinaan korjattu kun rupes vuotamaan. mutta ei niissä onneks vuotoja missään näy. vuoto suodattimessa voi myös aiheuttaa tämän.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Jopas aiot perehtyä asiaan. Kuitenkin epäilen bakutulehdusta tuossa evän kärjessä ja toki kaasukuplatautikin altistaa bakutulehdukselle. Ja tosiaan olen nähnyt huntualbbarilla mustaa väriä joskus evässä ja kuonon päässä, kun oli bakutulehduksen kourissa. Keltaisessa värissä hohtaa helposti ja huomaa, vaikka ongelmaa voisi toki olla tummakuosilla pienissä määrin niin, ettei huomasi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Levy jäi päälle, mutta kiinnostaa nuo tummat laikut....

Parissakin jutussa taas oli kultakalojen tummasta väristä, että ovat paranemisen merkki: ammopiikin jälkeen yleisiä ja paraneminen kun käynnistyy, melaniinia tulee enempi ja itse asiassa tervehtymisen merkki. Myös infektion jälkeen väri voi tummua ja merkki paranemisprosessin käynnistymisestä.

Tuo kotiloiden levittämä mustaläikkätauti lienee harvinainen akvakaloissa.

http://animals.mom.me/happens-goldfish- ... -8915.html
https://www.reference.com/pets-animals/ ... fe2b68e497
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Joskus olen ihmetellyt parin kuutamorihman ja lehtikalojen vain rintaevissä olevia valkoisia palleroita. Olen pistänyt lievän bakutulehduksen piikkiin, mutta nuo voisi olla kaasukupliakin. Kumpikin laji inhoaa vedenvaihtoani ja lehtikset usein erittävät limaa pinnaltaan, vaikka laitan toki vedenparannusainetta. Olen havainnut, että rihmat ja lehtikset juuri vihaavat vedenvaihtoproggistani. Muut suhtautuvat positiivisemmin :). Mutta nämä fisut ovat kyllä olleet terveitä. Toisaalta lehtikseni eivät ole yrittäneet kutea putkessa kuten pleksuni. Ja kuutiksetkaan eivät ole kertaakaan kuteneet, vaikka yhdessä kipossa on pariskuntakin - toisessa vain pari herraa toki. Virtaus minulla tosin on aika reilu noiden makuun....

Ohessa pari kuvaa. Ei kauhean selkeitä ja silmämäärin minusta noita valkoisia palloja näkyy joskus enempikin. Mielestäni evät eivät tosin ole tulehtuneet tai rispassa silmin nähden vaan ihan hyväkuntoisia. MYös kalat vaikuttavat terveenahneilta porsailta.
Liitteet
IMG_3713kaasu2.jpg
IMG_3713kaasu.jpg
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Ihan vaan ystävällisenä vinkkinä, että ennen kuin jo edellisestä kuurista rähjääntyneiden kultsien niskaan tuupataan bakteerilääkettä, voisi miettiä josko niille antaisi välissä edes pienen hengähdystauon ja mahdollisuuden toipua. Puhdasta vettä ja laadukasta ruokaa. Bakteerilääkkeillä on kalan immuunivasteeseen, jota on tutkittu melko paljon, suht dramaattinen vaikutus ja usein tästä lähtee lumipalloefekti (kts linkki alla), jonka jälkeen kukaan ei enää tiedä mistä mikin johtui, mutta jonka jälkeen kalojen sisuskalut on iha rikki. Näin sivusta katsojana hirvittää, miten toisten kaloja käytetään koekaniineina melkoisen vastuuttomasti, kun (tutkittua) tietoa lääkkeistä ja niiden vaikutuksista on kumminkin hyvin tarjolla.

https://www.petcha.com/stress-and-aquar ... h-disease/ Lisää löytyy, ja paljon, eri tutkimuksista (siis niistä alkuperäis) kun hakee. En luottaisi lääkefirmojen tai muiden akvaariojalintu-esitteiden tasoon ja obektiivisuuteen "tietolähteenä" yhtään.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

kuningatar.png
kiitos kommentista :) olen vissiin kirjoittanut jotenkin epäselvästi. siis yksi näistä kaloista on hoidettu bakteeri lääkkeillä, erillisessä astiassa , se on nyt kunnossa ei kuolleiden tai oireilevien joukossa.niitä neljää edellistäkään en hoitanut bakteerilääkkeellä silloin kun kuolivat, koska kyseltyäni neuvoa sain ohjeen vaihtaa vain paljon vettä ja samaa mieltä olin minäkin kun kesällä olivat juuri bakteerilääkityksen saaneet kun se ruokapurkki katastrofi oli ja silloin kyllä lääkitsin kaikki ja oireet oli tosiaan silloinkin samanlaisia niin tuumittiin että turha niitä on lääkkeellä yrittää enää parantaa kun samanlaiset oireet uudelleen tuli. sitä ennen on vuosia kun mitään lääkkeitä on käytetty.olisiko tuo käsitys tullut kun jossain välissä tässä paniikissa suunnittelin apaattisen kalan bakteerilääkitystä mahdollisen toisen nematol annostelun välissä. tätä suunnitelmaa ei tarvinnut käyttää kun kala virkistyi.

ja just sitä minä tarkoitinkin että parantuessa tulee tumma läikkä, ajattelisin että jos siihen kohti jossa oli kuplia tulee musta läikkä, olen kyllä aika varma että tuosta on kyse.

mulla kans yhdellä mustalla joka kuoli silloin kuusi vuotta sitten oli vähän tuon näköisiä laikkuja lähes aina pyrstössä, välillä häviskin ja välillä oli paljonkin. ihmettelin niitä paljon mutta eipä silloin tullut pieneen mieleenkään että kaasukupla taudista ois kyse, nyt kun ajattelen niin varmaan juurikin sitä sekin oli.

kuva on otettu kaksi päivää ennenkuin kuoli.

neljästä viimeksi kuolleesta yksi oli valkoinen jossa punaisia laikkuja, sille ei tullut mustaa vasta kuin ihan muutama päivä ennenkuin kuoli yhteen alaevään, laitan kuvan, näkyy siinä alareunassa kun tarkkaan katsoo. mutta sillä oli pitkään verisuonet näkyvillä pyrstössä, ja siltä tursui viimeisen kahden viikon ajan ihon läpi aina sellainen pieni valkoinen tupsu, sama homma oli silloin kesälläkin mut meni ohi, jonka alta paljastui punainen laikku joka sit hävis parissa päivässä.yritin laikkuja tutkia mutta ne oli niin löysässä että irtos ja hävis yrittipä ottaa sormin eli pinsetillä.muilla ei tällaista oiretta ollut. epäilin niitäkin vaikka sun miksi, mutta nyt luulen että nekin oli kuplien tekosia, tuli vaan eritavalla näkyviin kuin noilla oransseilla.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

unohtupa mainita että rupesin kattelee niitä saturaatiomittareiden hintoja, mutta niin kiireessä etten kerennyt löytää, mutta samalla tuli kiinnostuttua tuosta redox mittarista ja innostuin ostamaan torista kun jollain oli jäänyt turhaksi. tässähän kohta menee melkoiseksi mittailuksi :D
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

nyt vielä kun rupesin muistelemaan noita asiantuntijan neuvoja tuolloin kun nuo neljä sairastui, hän oli sitä mieltä että vedessä on oltava jotain, jotain joka testeissä ei näy.luulen että hän oli ihan oikeassa... siksi sitä vettä sitten tosi paljon vaihtelin. on muuten aika tympeää että ei voi mitata tuota saturaatiota yhtä helposti kuin muita arvoja, tiedä miten yleistä on että ylittää raja-arvoja.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Fisutar10 kirjoitti:Hyvä juttu. Alkaa varmasti kohta tehota. Tosiaan Seran ohjeissa on 80% vedenvaihto usein, eli se kannattanee tehdä kahdessa osassa 50%, niin ei tule niin huimaa muutosta veden laadussa. Ja tosiaan 3 viikon päästä uusi madotus. Tosiaan Camacellin pitäisi tuohon purra. Tylsä lääke siinä mielessä, että ei ole hyvää latausohjetta lääkkeessa vaan on vain mukana.

Muista muuten, ettet saa vesiletkun kautta uutta infektiota. Haavit, vesiletkut yms. kuuma vesi 10 min. -tyyliin. Virkon s on hyvä dessuaine, mutta tehoaa vain bakuihin ja viruksiin. Kuuma vesi tehoaa kyllä kun tarpeeksi kauan pitää näihin. Takaisininfektio helposti tulee tai "hyppykuppa" altaiden välillä. Välineet kuiviksi välillä.

Seralla on tautisen hyvin ohjeet ja oppaat ja kysymyspankki yms. sivuilla.

https://www.sera.de/fileadmin/user_uplo ... 12_INT.pdf
Minusta hyvä tukihoitolääke. Suomesta saa huonosti, mutta tilaan sitä aquaristic.net :istä kerralla suuren erän (usein kavereille tulee annettua ja purkit lähtee käsistä :)).

Tuo Camacell
* tappaa kidus- ja ihomadot, nematodit sekä heisimadot
* 5 vrk = 1 hoito
* kidusloisille kaksi hoitoa peräkkäin (vedenvaihto välissä)
* nematodeille hyvä uusia 3 viikon päästä hoito vielä kerran
* hyvin siedetty, paitsi haarniskamonnit delaavat
.
Onko koskaan tutkittu mihin haarniskamonnien delaaminen perustuu? Menetin itse vuonna yksi ja kaksi omaan silmään kaksi täysin tervettä lippuritarimonnia camacell kuurin aikana, joten asia kiinnostaa.
Ahvenia ja monneja.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Riippasaarni kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:Hyvä juttu. Alkaa varmasti kohta tehota. Tosiaan Seran ohjeissa on 80% vedenvaihto usein, eli se kannattanee tehdä kahdessa osassa 50%, niin ei tule niin huimaa muutosta veden laadussa. Ja tosiaan 3 viikon päästä uusi madotus. Tosiaan Camacellin pitäisi tuohon purra. Tylsä lääke siinä mielessä, että ei ole hyvää latausohjetta lääkkeessa vaan on vain mukana.

Muista muuten, ettet saa vesiletkun kautta uutta infektiota. Haavit, vesiletkut yms. kuuma vesi 10 min. -tyyliin. Virkon s on hyvä dessuaine, mutta tehoaa vain bakuihin ja viruksiin. Kuuma vesi tehoaa kyllä kun tarpeeksi kauan pitää näihin. Takaisininfektio helposti tulee tai "hyppykuppa" altaiden välillä. Välineet kuiviksi välillä.

Seralla on tautisen hyvin ohjeet ja oppaat ja kysymyspankki yms. sivuilla.

https://www.sera.de/fileadmin/user_uplo ... 12_INT.pdf
Minusta hyvä tukihoitolääke. Suomesta saa huonosti, mutta tilaan sitä aquaristic.net :istä kerralla suuren erän (usein kavereille tulee annettua ja purkit lähtee käsistä :)).

Tuo Camacell
* tappaa kidus- ja ihomadot, nematodit sekä heisimadot
* 5 vrk = 1 hoito
* kidusloisille kaksi hoitoa peräkkäin (vedenvaihto välissä)
* nematodeille hyvä uusia 3 viikon päästä hoito vielä kerran
* hyvin siedetty, paitsi haarniskamonnit delaavat
.
Onko koskaan tutkittu mihin haarniskamonnien delaaminen perustuu? Menetin itse vuonna yksi ja kaksi omaan silmään kaksi täysin tervettä lippuritarimonnia camacell kuurin aikana, joten asia kiinnostaa.
En tiedä, mutta itse tutkin asiaa ja selasin netin yökaudet ja lopulta läheisessä varteenotettavassa akvaliikkeessäkin tapahtui tapaturma, mutta olin valitusvirteni sinne ehtinyt valittaa ja onneksi toinen haarniska selvisi niiltä, toinen kuoli. Unohtivat ottaa lääkinnästä pois....tai eivät ehkä uskoneet minua ;). Happikatoa epäilivät ja minun kirnuissa ei kovin todennäköinen syy. :twisted:

Kuitenkin aineosa on flubenol, koska Kusuri wormer tappoi brittityypin 4 haarniskaa ja kusurissa on vain flubea, ja vain 1/3 kuin camacellissä. Luultavasti geneettinen juttu, jonka perusteella haarniska ei tuota entsyymiä, joka tekisi fluben vaarattomaksi aineenvaihdunnassa. Se luultavasti kuolee samalla tavalla kuin itse madot...ja karmii ajatuskin noista onnettomuuksista.

Lähetin myös kyselyn Camacellin valmistajalle, mutta kuten odotin, eivät reagoineet siihen. Siinähän voisi menettää asiakkaita....mutta ei reilua peliä. Brittityyppi lähetti myös Kusurin valmistajalle ukaasin asiasta ja korvausvaatimuksen....muistelen itsekin kohteliaasti kirjoittaneeni Kusurin wormerin valmistajalle, että haaniskat ovat alttiita (ehkä jokin sikalähilaji), mutta muut monnit ja pennut yes....Asia pitäisi tutkia tarkemmin. Olen neuroottinen ylipäätään haarniskojen madotuksen kanssa. Bakulääkkeitä ne sietää hyvin, joten kyse ei ole yleisestä herkkyydestä vaan ihan täsmäherkkyydestä, vaikka monneja ovatkin.

Ja sattuneesta syystä en halua testata asiaa itse. Ja jos pitäisi madottaa (toivottavasti ei), olen kuullut tutulta, että Nematol ok haarniskalle, mutta sain asian suhteen kyllä trauman, joten en tiedä mitä tekisin asian suhteen...sitten väkisin Nematol varmaan ja ehkä Trema. Trema 20 min. olen tehnyt akvasiirrossa ja mielestäni herra haarniska oli kauan melko hermoheikko, mutta saattoi olla perua siitä Camacell-altistuksesta, josta poika selvisi ihmeen kaupalla.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

tilanne päivitystä vähän, kultakalalle joka oli apaattinen on nyt tänään ilmaantunut "halkio" selkäevään, selkäevä on haljennut etummaisten ruotojen välistä vajaan sentin matkalta, siltä on myös irronnut pari suomua kyljistä. tuota selkäevien halkeamista on meillä esiintynyt noilla entisillä isoilla silloin tällöin, halkeama tullut ja sitten aika nopeasti taas kasvanut kiinni. mutta näillä pienillä tämä on ensimmäinen kerta.värimuutosta noihin halkeamiin ei koskaan ole tullut.

mustaa ei ole ainakaan vielä pienimmälle ilmaantunut siihen rispaantuneeseen pyrstöön.

saturaatio mittarit on kyllä tosi kalliita 600-900 hintasia suunnilleen löysin, ei kyllä pikkukummassa raskis investoida noin paljon. yksi tuttu on aiemmin työskennellyt näiden parissa ja lupasi etsiä edullisempaa jostain. toivottavasti löytyy ettei ihan konkurssi iske. mielenkiintoista ois mittailla miten eri vedenvaihto tyyleillä tuo kyllästys muuttuu...

itsestään ne aina saa parhaat naurut, mietin pitkään miten varmistaisin ettei suodattimien imupuolelta pääse ilmaa putkiin. sitten vasta pitkän mietinnän jälkeen älysin että sehän on niinkin yksinkertaista kun ottaa suoraan tulosta lasiin vettä ja katsoo tuleeko lasin seiniin ja sinne upotettuun vallisnerian pätkään kuplia. kylläpä oli yksinkertainen asia hankala tajuta :D ei onneksi tullut yhtään,vaikka annoin aika kauan varulta lasissa olla, joten suodattimet on kunnossa.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Fisutar10 kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:Hyvä juttu. Alkaa varmasti kohta tehota. Tosiaan Seran ohjeissa on 80% vedenvaihto usein, eli se kannattanee tehdä kahdessa osassa 50%, niin ei tule niin huimaa muutosta veden laadussa. Ja tosiaan 3 viikon päästä uusi madotus. Tosiaan Camacellin pitäisi tuohon purra. Tylsä lääke siinä mielessä, että ei ole hyvää latausohjetta lääkkeessa vaan on vain mukana.

Muista muuten, ettet saa vesiletkun kautta uutta infektiota. Haavit, vesiletkut yms. kuuma vesi 10 min. -tyyliin. Virkon s on hyvä dessuaine, mutta tehoaa vain bakuihin ja viruksiin. Kuuma vesi tehoaa kyllä kun tarpeeksi kauan pitää näihin. Takaisininfektio helposti tulee tai "hyppykuppa" altaiden välillä. Välineet kuiviksi välillä.

Seralla on tautisen hyvin ohjeet ja oppaat ja kysymyspankki yms. sivuilla.

https://www.sera.de/fileadmin/user_uplo ... 12_INT.pdf
Minusta hyvä tukihoitolääke. Suomesta saa huonosti, mutta tilaan sitä aquaristic.net :istä kerralla suuren erän (usein kavereille tulee annettua ja purkit lähtee käsistä :)).

Tuo Camacell
* tappaa kidus- ja ihomadot, nematodit sekä heisimadot
* 5 vrk = 1 hoito
* kidusloisille kaksi hoitoa peräkkäin (vedenvaihto välissä)
* nematodeille hyvä uusia 3 viikon päästä hoito vielä kerran
* hyvin siedetty, paitsi haarniskamonnit delaavat
.
Onko koskaan tutkittu mihin haarniskamonnien delaaminen perustuu? Menetin itse vuonna yksi ja kaksi omaan silmään kaksi täysin tervettä lippuritarimonnia camacell kuurin aikana, joten asia kiinnostaa.
En tiedä, mutta itse tutkin asiaa ja selasin netin yökaudet ja lopulta läheisessä varteenotettavassa akvaliikkeessäkin tapahtui tapaturma, mutta olin valitusvirteni sinne ehtinyt valittaa ja onneksi toinen haarniska selvisi niiltä, toinen kuoli. Unohtivat ottaa lääkinnästä pois....tai eivät ehkä uskoneet minua ;). Happikatoa epäilivät ja minun kirnuissa ei kovin todennäköinen syy. :twisted:

Kuitenkin aineosa on flubenol, koska Kusuri wormer tappoi brittityypin 4 haarniskaa ja kusurissa on vain flubea, ja vain 1/3 kuin camacellissä. Luultavasti geneettinen juttu, jonka perusteella haarniska ei tuota entsyymiä, joka tekisi fluben vaarattomaksi aineenvaihdunnassa. Se luultavasti kuolee samalla tavalla kuin itse madot...ja karmii ajatuskin noista onnettomuuksista.

Lähetin myös kyselyn Camacellin valmistajalle, mutta kuten odotin, eivät reagoineet siihen. Siinähän voisi menettää asiakkaita....mutta ei reilua peliä. Brittityyppi lähetti myös Kusurin valmistajalle ukaasin asiasta ja korvausvaatimuksen....muistelen itsekin kohteliaasti kirjoittaneeni Kusurin wormerin valmistajalle, että haaniskat ovat alttiita (ehkä jokin sikalähilaji), mutta muut monnit ja pennut yes....Asia pitäisi tutkia tarkemmin. Olen neuroottinen ylipäätään haarniskojen madotuksen kanssa. Bakulääkkeitä ne sietää hyvin, joten kyse ei ole yleisestä herkkyydestä vaan ihan täsmäherkkyydestä, vaikka monneja ovatkin.

Ja sattuneesta syystä en halua testata asiaa itse. Ja jos pitäisi madottaa (toivottavasti ei), olen kuullut tutulta, että Nematol ok haarniskalle, mutta sain asian suhteen kyllä trauman, joten en tiedä mitä tekisin asian suhteen...sitten väkisin Nematol varmaan ja ehkä Trema. Trema 20 min. olen tehnyt akvasiirrossa ja mielestäni herra haarniska oli kauan melko hermoheikko, mutta saattoi olla perua siitä Camacell-altistuksesta, josta poika selvisi ihmeen kaupalla.
Miten eliö kuolee jos sen elimistö ei tuota entsyymiä joka tekee flubenolin vaarattomaksi? Kuolintapa voi antaa osviittaa taustoista. Yleisen herkkyden voinee vetää listalta yli, ajallisesti se olisi tullut esiin.

Genettinen täsmäherkkyys, lääkevalmistajat eivät yleensä hevin kirjoita ''geeneistä ja DNA:sta''. Se antaisi turhan selkeän kuvan miten anafylaksia tai muut sivuvaikutukset voivat olla uusissa lääkkeissä sattumanvaraisia. Todennäköisyyden toteutuessa seuraa yleensä pitkä oikeustaistelu ennenkuin totuus myönnetään.
Genetiikasta pitäisi kirjoittaa selkokielellä. Se on avain asian ymmärtämiseen. Akvaarioliikkeessä jos selitetään että meillä on kala A) jonka palikat ovat sininen, punainen, sininen, ja tästä johtuen se kestää lääkettä x, kun taas jos kala on rakentunut palikoista sininen, vihreä, sininen - se ei kestä lääkettä x...
Kaikkea pitäisi tutkia lisää, jos yhteiskunta suuntaisi varoja oikein dementiaa olisi pystytty lieventämään aikoja sitten, samoin valtavaa määrää sekä ihmisten, eläinten että kasvien sairauksia ja kehityshäiriöitä. Se että näin tapahtusi on todennäköisyyden mukaan utopiaa.
Ahvenia ja monneja.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

laitoin eilen kello 18.00 kahteen 55 l saaviin vettä ilmastumaan. toiseen laitoin kylmää ja toiseen akvaarion lämpöistä vettä. molempiin suihkutin käsisuihkulla saavin seinää pitkin roiskutellen jotta hyvin ilmastuisi. kylmä vesi näytti kirkkaalle, ja siihen ilmakuplia tuli hitaammin. lämmin vesi meni heti harmaaksi kaasuista ja kuplia alkoi muodostua heti. nyt kun vesi ollut saaveissa 16 h ovat ne molemmat sekä seiniltä että pohjasta aivan kuplia täynnä. olen tässä kyllä miettinyt että mitä ihmettä olen ajatellut kun tuommoista olen tuonne akvaan suoraan hanasta työntänyt!

olisi mielenkiintoista tietää onko muilla ollut tällaista havaittavissa vai onko meidän hanavesi tosiaan jotenkin poikkeuksellista? oli nimittäin maailmalla arvioitu hurjimmillaan että jopa 80% kalan kasvattamoiden bakteeri ym. sairauksista johtuisi pohjimmiltaan kaasujen ylikyllästyksestä, vaikka siellä asia on huomioitu ja vettä yritetään kaikin keinoin saada kaasuttomaksi.krooninen kuplatauti ei siis välttämättä muuten näy kaloissa kuin heikentyneenä immuniteettina jos ylikyllästys ei ole ihan hurja, jolloin kalat joko kuolee heti tai tulee selvät oireet.heikentynyt immuniteetti ilmenee sitten kaikenlaisina muina sairauksina jotka voi parantua lääkityksin tai itsestäänkin, mutta jos perussyy ei poistu niin loppuhan se tulee jossain vaiheessa...

väkisin tulee mieleen että akvaariokaloille lääkkeitä valmistavien firmojen intresseihin ei varmasti istu että 80% sairauksista ois vältettävissä ilman lääkkeitä suoritettavin toimenpitein, JOS sattuisi että tuo prosentti onkin akvaarioharrastuksessa sama. mutta toisaalta voisivat tienata hyvinkin jos rupeisivat massatuottamaan näitä mittareita harrastajille ja saisivat hintaa alas, vois mennä hyvinkin kaupaksi... tai jos hintaa ei sais niin alas että "joka poika" pystys ostamaan, niin tässähän voisi olla markkina paikka akvaario liikkeille. vuokrais tollaista esim. 50e vuorokausihintaan niin tulis pian hyvät tienestit ainakin isoilla paikkakunnilla jossa harrastajia riittää. niinhän sitä tehdään esim. rakennuspuolella. ei kannata jokaisen pienen omakotitalon rakentajan ostaa kalliita laitteita itselle, vaan ne vuokrataan vuokraamosta.

kalat voi nyt hyvin meillä, yhdellä kultakalalla kyllä tullut pientä samennusta silmään, mutta ei näytä vakavalle. mutta vaara ei vielä ole kokonaan ohi, kuolemia voi ilmeisesti tulla vielä usean viikon päästä ongelman korjaamisesta...

älkääkä kukaan loukkaantuko näistä minun pohdinnoista, en todellakaan halua kenellekään mitään pahaa, haluan vain saada kaloilleni mahdollisimman hyvät olot ja olla mhdollisimman varma siitä että ne todella ovat hyvät! ja toki ajattelen vähän sitäkin että jos jonkun muunkin kultakalat, tai muutkin kalat, kärsii tästä, niin hoksaisi tarkistaa asia :)

ja se täytyy vielä lisätä että mitään varmuuttaha minulla ei tästä vielä ole kun en mittaria vielä ole saanut. silmämääräiset havainnot noista saaveista vain...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tässä herra lehtiksen revennyt anus, mutta herra söi ja kukkui koko episodin ajan ja vieläkin timmissä terässä. Tuolla kerjää ruokaa. Anus on jo hieman umpeutunut, mutta ihan ehta se ei ole. Kutukin sujui sen jälkeen vaikka epäilin. Camallanus cotti pukkasi ulos tehokkaasti.
Liitteet
anusIMG_3720.jpg
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

voi raukkaa, on ollu varmasti aika ikävän tuntonen tommosen jäljen aiheuttaja... onneksi ei vaivaa enää muuten, mitäpä se kolo komeassa :D

mulla on vieläkin vedet saaveissa ja edelleen kun laitan käden sinne kyynärpäätä myöten melkein, niin karvainen (joo,en ajele käsikarvoja :mrgreen: ) käsi menee heti täyteen kuplia, mikähän ihme tässä meidän vedessä on... toinen asia mikä nyt vähän ihmetytti oli se että katoin nitraattiarvon, että onko jo kiire vedenvaihtoon, se näytti 1! säikähdin sikana ja kattomaan äkkiä nitriitit, mutta nollassa ne onneksi edelleen on. mut ei kyllä ikinä ole nitraatti ollut noin alhaalla kun vedenvaihdosta on viikko jo aikaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

No, sitten vain testailemaan teoriaa :). Eiköhän asia selviä ajan kanssa :).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

repale evä.png
voi ei, nyt on mennyt ihan repaleeksi tuon pöhöstä selvinneen kalan pyrstö :cry: minä hipelöin noita bakteerilääke purkkeja pohtien kylvettäisikö vai eikö kylvettäisi? tämä on ihan eri luokkaa kuin tuon pienen pyrstö, sillä on ihan vaan pikkuisen tuo yksi evänkärki rispaantunut, eikä ole levinnyt. nuo mustat alueet on haalentunut nyt ihan selvästi tuolla jolla pyrstö nyt repale. nyt kyllä verenpaine taas nousee...

lisäsin nuo vedet saaveista akvaarioon kun oli sen verran vajaa, mutta en taida nyt ihan heti varsinaisesti vaihtaa vettä että saisi tuon nitraatin vähän nousemaan. ihmettelin kun on ilmaantunut sen näköistä levää ettei ennen ole ollut, taitaa johtua siitä että nitraatti tosi matala ja fosfaatti myös nolla. sehän tästä nyt puuttus että kasvitkin vielä kuolee ja levät rupee riehumaan :twisted:

lisäsin veden sankolla kaataen ison kelluvan leikkuulaudan pinnalle, ettei pääse pohjalle uusi vesi. ei tullut nyt kuplia ollenkaan. mutta onhan tuo pitemmän päälle niin isotöistä että olis kiva päästä helpommalla...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tuo ongelma on laajempi ja pitäisi asiaa kartoittaa perinpohjin. Toki se mikroskooppi auttaisi. En itse usko tuohon kaasukuplateoriaan ongelmiesi päälähteenä. Monen asian summa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

pää on ihan pyörällä ja hirveä pelko että nämä kuolee kaikki :cry: tuo jonkunlainen mikroskooppihan mulla on, mutta mitä minä sillä katson? olen sillä joskus yrittänyt jotain katsella, mutta kun sellaista ei ole käyttänyt niin kyllähän se hepreaa on [:I]
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kultuaiset kirjoitti:pää on ihan pyörällä ja hirveä pelko että nämä kuolee kaikki :cry: tuo jonkunlainen mikroskooppihan mulla on, mutta mitä minä sillä katson? olen sillä joskus yrittänyt jotain katsella, mutta kun sellaista ei ole käyttänyt niin kyllähän se hepreaa on [:I]
Lähetin yv:tä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Ilmoitelkaa sitten jos/kun lopullinen aiheuttaja selviää.
Ahvenia ja monneja.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

nyt petti pokka seurata kun pyrstö "sulaa" koko ajan lisää, kala on nyt erillisessä astiassa baktobur kylvyssä, saas nähdä miten käy, toivottavasti rispaantuminen pysähtyy...

joo, toki infoillaan tänne mitä tapahtuu ja selviää, jos ois jollekin muullekin apua.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Fisutar10 kirjoitti:http://aquahoitoinfo.kasvikauppa.fi/suo ... vaihto.php
"Vettä ei siis voi vaihtaa liikaa eikä liian usein, paitsi jos vesijohtovedessä on runsaasti siihen liuenneita kaasuja. Tällöin vettä on vaihdon yhteydessä ilmastettava tehokkaasti joko suihkuttamalla ilmassa tai valuttamalla vesi akvaarioon vaikka lasia vasten ohuena kalvona, jotta ylimääräkaasut poistuvat."

Auttaisiko ihan tuo valutus akvan lasia pitkin hitaasti?
Öh. Ei millään pahalla tuon kirjottajaa kohtaa, mutta viikottainen 50-75% vedenvaihdot ja kaasukuplatautipelko veteen liuenneiden kaasujen takia kuulostaa minusta hieman hätävarjelun liioittelulta - tai no tiedä sitten näissä kultistankeissa ja muissa missä on isoja kaloja. Minun pikkukalatankit ovat pärjänneet mukavasti viikottaisella 20-25% vedenvaihdolla mikä lähtee lappoamisen yhteydessä - siis nyt kun se 180 litranenkin on saatu kuntoon uudella startilla.

Tavallisesti vesijohtoveden paine on 3-5 baria ja luulisin että jo yksistään sillä, että suihkutat veden esim. bideestä tai suihkusta ämpäriin pääset eroon ylimääräisestä typestä. Toki se mukavasti samalla hapettaa veden. Sen voi sitäpaitsi helposti todeta. Työnnä ämpäri täyteen vettä hanasta ja käsi sinne. Jos käden ympärille muodostuu kuplia, niin veteen on liuennut pajon kaasuja.

Muoks: Jos vedät vettä esim. kerrostalopaineella suihkusta ämpäriin, niin se tulee varmasti täyteen pieniä happikuplia. Tämän kippaaminen altaaseen todennäköisesti aiheuttaa yhtä paljon ongelmia kuin suodattimen ilmaletkun työntämät kuplat - eli ei mitään. Ylimääräiset kaasut häviävät vedestä äkkiä kunhan pinta on liikkeessä.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

joo, ilmeisen lajikohtaista on miten vaikuttaa vai vaikuttaako ja miten pitkän matalan tai nopean korkean ylikyllästyksen ja veden kyllästymisen nopean laskemisen mikäkin laji tai tietyn kokoinen lajin edustaja kestää. samoin vedenpaineessa on eroja eri putkistoissa.partamonnithan meilläkään ei ole oireillut mitenkään, vaikka ovat isoja.

minä ilmastin vettä saaveissa yli vuorokauden ennen kuin käsi ei menny ihan täyteen kuplia, vaikka suihkutin veden saavin reunaa pitkin.

en minäkään ikinä ole noin hurjia vedenvaihtoja harrastanut, 200 litraa olen normaalisti vaihtanut 2 kertaa viikossa, nyt sitten vaihtelin n. 40% aina kerralla ja se taitaa jo olla tällä "kaasuvedellä" kultiksille liikaa... ja ton madotuksen takia tietty tuli hurjat vaihdot, mut aion tehdä ne pienemmissä erissä tuon tulevan uusinnan jälkeen.

kiitos kannanotosta :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”