Eheimin hanojen kestävyys

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Tänään sattui Eheimin hanan kanssa mielenkiintoinen episodi. Kun olin sulkemassa vedenvaihtoletkuun asennettua Eheimin 12/16mm hanaa, niin se yllättäen halkesikin kahtia. Kun suihkuava vesi oli kuivattu vuodon tyrehdyttämisen jälkeen, niin voitiin alkaa ihmetellä hanaa. Hana näköjään koostuu kahdesta osasta, joita pitää kiinni toisissaan neljä ohutta muovinipsua. Hanan haljetessa muovinipsut olivat kaikki katkenneet ja ne löytyivät sankon pohjalta.

Eipä ollut aiemmin tullut mieleenkään, että hana koostuu kahdesta eri osasta, ja että se voisi tuolla tavalla haljeta ihan normaalissa käytössä. Kyllä vähän alkoi arvelluttaa Eheimin laatu hanojenkin osalta. Toivottavasti esim. Classic 2217 tuplahanat eivät joku päivä päätä poksahtaa ja aiheuttaa vesivahinkoa. 8O
Liitteet
IMG_0045.jpg
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Hana kootaan työntämällä oikeanpuoleinen osa vasemmanpuoleisen sisään, kunnes ne neljä "nipsua" ja niiden viereiset kolot lukitsevat osat tosiinsa. Vasemmanpuoleisen kappaleen molemmin puolin olevat kielekkeet (U:n mallisen aukon keskellä oleva osa) joustavat hieman kun oikeanpuoleinen osa kokoamisvaiheessa työnnetään paikalleen.

Periaatteessa hanan saisi vastaavasti purettua taivuttamalla molempia kielekkeitä samanaikaisesti hieman ulospäin sopivalla työkalulla. Käytännössä ei. Hanaa ei ole suunniteltu purkamisen kestäväksi, joten luultavasti yrityksessä kieleke katkeaisi tms.

Luulisin Eheimin olevan sentään akvaariotekniikan parasta sarjaa, joskaan en osaa luottaa minkäänlaisiin muovitekeleisiin.

En kyllä ymmärrä, miten ihmeessä tuo hana on voinut itsestään kahteen palaan jakautua. Sopivilla aputyökaluilla (esim. viilapenkki + moniotepihdit tms. + tukiholkit muoviputkien sisään) osat voisi tietenkin vetää niin voimalla irti toisistaan, että lukitus antaisi periksi tai todennäköisimmin joko "nipsut" tai kielekkeen hampaat murtuisivat. Käsivoimin en saanut mitään tapahtumaan. Jos ei olisi rahasta pulaa, olisin jo ryhtynyt ihan mielenkiinnosta muutamalla hanalla kokeilemaan.
Mika Karjalainen
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Lujaa laatua eheim... Toivottavasti ei pahaa vesivahinkoa sattunu.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Fogas »

"Suodattiminen Mersu..."
Onhan Mersujenkin laatu monen saksalaisen mielestä huonontonut, ja yhä enemmän niissäkin on kertakäyttöisiä osakokonaisuuksia.

Olisipa nuokin kaksi osaa kierteellä (+ O-rengastiiviste) kiinni toisissaan. Valmistusteknisesti osilla ei mitään aika- tai kustannuseroa, mutta kun kierteellisen liittämiseen kuluisi aikaa ehkä 5-10 sekuntia enemmän kuin osien yhteen napsauttamiseen. Säästäähän siinäkin eli lisää taas pikkuiden Eheimin osakkkeenomistajien osinkoja.
Mika Karjalainen
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Teemu Salonen kirjoitti:Lujaa laatua eheim... Toivottavasti ei pahaa vesivahinkoa sattunu.
Ei onneksi ehtinyt kovin paljoa vettä lorotella, kun ehdin nostaa letkun pään pois akvaariosta äkkiä. Onneksi minulla on tapana seurata akvaarion tyhjentymistä, vaikka se tapahtuukin melko vakionopeudella ja odotellessa voisi käydä tekemässä jotakin muuta. Kyseessä oli selvästi maanantaikappale, jollaisia ei mielestäni saisi olla laitteissa, jotka pitävät takanaan satojen litrojen vesimassoja! :x
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
nessu1234
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 13:55, 09.11.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja nessu1234 »

Jatkan tähän samaan ketjuun... Eli olin letkuja putsaamassa ja irrottamassa ulostulon letkua hanasta irti, kunnes hananpään muovinen tappi murtui ja meni poikki ja jäi letkun sisään...:( nyt sitten tilasin uuden hanayksikön, koska vanhaa ei saa korjattua. Nyt odotan postin tuovan uuden hanayksikön ja itekseni mietin kauhun sekaisin tuntein, miten saan vanhan hanayksikön irti, pitääkö koko kotelosta avata ruuvit ja purkaa se? Osaako joku auttaa, ohjeet mulla on mutta en suoraan sanottuna ymmärrä tuosta, että saako hanasetin irti erikseen vaiko miten? En ole siis ko. ulkkaria kasannut itse vaan olen ostanut käytettynä, kyseessä Eheim Prof. 2.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

nessu1234 kirjoitti:Jatkan tähän samaan ketjuun... Eli olin letkuja putsaamassa ja irrottamassa ulostulon letkua hanasta irti, kunnes hananpään muovinen tappi murtui ja meni poikki ja jäi letkun sisään...:( nyt sitten tilasin uuden hanayksikön, koska vanhaa ei saa korjattua. Nyt odotan postin tuovan uuden hanayksikön ja itekseni mietin kauhun sekaisin tuntein, miten saan vanhan hanayksikön irti, pitääkö koko kotelosta avata ruuvit ja purkaa se? Osaako joku auttaa, ohjeet mulla on mutta en suoraan sanottuna ymmärrä tuosta, että saako hanasetin irti erikseen vaiko miten? En ole siis ko. ulkkaria kasannut itse vaan olen ostanut käytettynä, kyseessä Eheim Prof. 2.
Irrotat hanayksikön ihan normaalisti niin kuin olisi suodattimen puhdistus edessä, laitat uuden hanayksikön kiinni letkuihin ja kiinnität sen sitten takaisin suodattimeen ihan kuin suodattimen puhdistuksen päätteeksi. Suosittelen katsomaan ohjekirjan kuvat.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Jatkanpa minäkin tähän samaan ketjuun. Minulle kävi viikko sitten samoin kuin aloittajalle. Eheim Classic 2217 kyseessä ja siivousta aloittelin. Kun vedin hanan osia erilleen, ne irtosivat juuri samoin kuin tuossa kuvassa, eli ne pienet klipsut antoivat periksi. Onneksi sulkijahana kuitenkin esti silti vettä valumasta ulos. Korvasin väliaikaisesti tavallisella suoralla letkulla ulostulopuolen kunnes saan tilattua uuden tuplahanan..
Jo joskus aiemmin kun minulla oli pienempi akvaario ja siinä pienin classic alkoi siinä toisesta tuplahanasta niiden klipsujen kohdasta tiputtelemaan vettä ulos. Silloin jo totesin näiden tuplahana viritysten olevan tosi epäluotettavat ja ihan hanurista :twisted: .
Eheim pönttö häipyy meiltä heti kun saan muuta tilalle..
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja ramdac »

mulla eheimin tuplahanat on kestäneet hyvin, mutta kun letkut kovettuu ja vääntelee niitä voimalla, niin kaikki hanat hajoa ihan sata varmasti.
oli ne minkä merkkisiä tahansa, eli merkkiä vaihtamalla tuskin muoviosat ainakaan paranee.
ne on vaan muovia.
varovaisesti pitää liikutella letkuja ilman voiman käyttöä niin kaikki säilyy ehjinä.
jokusen putken olen asentanut myös talopuolelle, eikä mihinkään vanhaan putkeen kosketa voimalla tai jos kosketaan saattaa vesi lentää suihkuna ja hommat laajenee.

kaikki hanat on tehty kahdesta osasta, koska palloventtiilin asennus hanan sisään on aika vaikea työ muuten.
vesijohtoventtiilitkin on kaksiosaisia, mutta ne on kierteillä kiinni toisissaan ja kestävät alkaen 10 kiloa painetta.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Eheimin tuplahanat ovat mielestäni mielettömän kalliita. Ilmeisesti muut eivät ja myy näitä hanoja ja siksi Eheim voi pitää hinnat pilvissä.
Vai löytyykö muun merkkisiä tuplahanoja edullisemmin. 70€ yhdestä tuplahanasta on aikasta paljon.
http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... 1708401163
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Kyseessä suuret venttiilit niin luulen hinnan olevan kaikilla valmistajilla korkeat.
PVC putkista liimaamalla kannattaa tehdä noin järeät putkistot, tai katsoa puutarhatuotteista venttiilejä jos pakko letkusta tehdä.

Itsellä on 960 litran akvaariossa eheimin 2080 suodattimia 2 kpl ja niiden putkikoko on vain 16/22
Sopivat tuplahanat on siihen alle 30 ekeä.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

ramdac kirjoitti:Kyseessä suuret venttiilit niin luulen hinnan olevan kaikilla valmistajilla korkeat.
PVC putkista liimaamalla kannattaa tehdä noin järeät putkistot, tai katsoa puutarhatuotteista venttiilejä jos pakko letkusta tehdä.
Tuo nyt vaan oli esimerkki tuplahanasta. Itsellä menisi pienemmätkin. Muilta valmistajilta siis löytyy. Olisiko esimerkkejä.
PVC putkissa on se ongelma ettei niitä oikein järkevästi pysty liittämääm ulkosuodattimiin joutuu kuitenkin käyttämään letkua. Millaisia tuplahanoja on pvc puolella.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Letkujen kovettuminen ei tuplahanan rikkoutumiseen vaikuta millään tavalla. Eihän sitä hanaa avatessa niihin tarvitse koskea eikä niistä kiskoa eikä väännellä mihinkään suuntaan..ainakaan mun ole tarvinnut. Hanassahan on keskellä kierrettävä osa minkä avattua hanan puoliskoiden PITÄISI lähteä toisistaan irti ihan nätisti letkuihin koskkematta, vaan kun ei aina lähde. Letkuthan on kiinni hanan päissä eikä niitä tarvitse irroittaa ennenkun vaihtaa hanaa?
Sellaiseen suodattimeen tulen vaihtamaan mihin ei kyseisenlaisia hanoja tarvita lain..kuten Cristal Profi missä letkut kiinni MUOVISESSA hanaosassa mikä irtoaa suodattimesta nätisti yhden vivun avulla, eikä tarvita mitään erillisiä välihanoja letkuihin..
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Mulla tuplahanat vaan uvc suodattimessa ja ulkosuodattimissa Kertomasi tyyliset ryhmäliittimet suluilla, mutta nekin saa hajoamaan jotkut.
Olen lukenut sellaista täältä.
Itse en ole saanut kylläkään.
O-renkaat pitää niissäkin rasvata muuten nekin jumittuu ja sit Kaikki on hajalla.
Itsellä ne melkein nousee itsestään ylös kun painaa lukituksen avaajaa, mutta olen rasvannut ne eheimin rasvalla.
Oli myös ainoat tiivisteet mitkä oli rasvattu uutena.
En mäkään rasvaa muita tiivisteitä.
puhdistettaessa suodatinta en pidä sitä kauaa auki niin tiivisteet ei kuivu.


Suodattimissa 5 vuotta vanhat tiivisteet ja pitää hyvin vieläkin.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei siis taida muilta kuin Eheimiltä löytyä noita tuplahanoja.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja ramdac »

En oo katsellut onko muilla valmistajilla.
Kalliimmaksi tulee jos alkaa rakentaan osista itse.

Itse oon katsellut muitakin suodatin merkkejä, mutta ne vasta heikoilta näyttää haitariputkineen.
En ole pystynyt ostaan, kun materiaalit näyttää niin ohuilta.
Mulla suodatin joutuu kovimpaan rääkin kun sen puhdistaa.
Painaa täytenä ainakin 30 kg ja moottorikannesta sitä kannetaan.
Pitä rutinaa ja natinaa, mutta kestänyt on.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Letkujen, uv suodattimen, hiilarilevittimen ja jne putsaaminen olisi paljon helpompaa jos kaikkien laitteiden molemmin puolin olisi tuplahanat. Hanat vaan tulisi maksamaan useamman sata euroa. Pitäisi löytää Eheimin hanoja halvempi vaihtoehto.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Heska »

Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Eheimin hanojen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei nuo ole sen edullisempia kuin suomessa. Toisekseen Eheimin laatu hirvittää. Mitä vähemmän näitä uusia Eheimin laitteita niin sen parempi.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”