Katseenvangitsija

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maaria1234
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 18:51, 02.08.2014
Sukupuoli: Nainen

Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja Maaria1234 »

Minulla on siis tällä hetkellä 100l akvaario, joka kaipaisi mielestäni hieman näyttävämpää kalaa "katseenvangitsijaksi". Voisi olla jokin yksinäinen tai pari/haaremikala. Ideoita ja ehdotuksia siis kaipailisin.

Akvaarion kalasto:
Pohjakerros:
-kuparimonniset 8x
-nuolimonnit 2x

Keskikerros:
-parvi neontetroja 6x
-parvi pikkutetroja 5x
Olen ajatellut hankkia molempiin parviin vielä lisäystä.

Jokin värikäs kala voisi olla mieluinen, ja toisi kivan pikku lisän akvan ilmeeseen:)
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja Verna »

Ehdottaisin kääpiö- tai hunajarihmakaloja, mutta pikkutetrat taitavat voida nyppiä niitä?
Maaria1234
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 18:51, 02.08.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja Maaria1234 »

Ne olisivat kyllä kivoja, mutta olisi kyllä kurjaa jos joutuisivat vilkkaiden tetrojen repimiksi. :( Mitenköhän ahvenet pärjäisivät tetrojen ja monnisten kanssa? Olen lukenut että jotkin ahvenet saattavat kiusata monnisia, vai onkohan näin? Jotkin ahvenet olisivat sopivan pieniä ja kivan värikkäitä.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja Verna »

Mitenköhän yksittäinen ahven suhtautuisi monnisiin? Ei ainakaan olisi kutua vahdittavana ja siksi syytä ärhentelyyn.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Ei ahvenet ainakaan mulla kiusaa monnisia vaikka ovatkin kohta 20cm kokoisia ja monniset olis suupalan kokoisia.
Ne kun on tottunu, että eletään samassa tankissa niin eivät välitä juuri toisistaan.
Maaria1234
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 18:51, 02.08.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja Maaria1234 »

Akvaarion kalasto on siis tällä hetkellä tämännäköinen

Pohjakerros:
-kuparimonniset 8x
-nuolimonnit 2x

Keskikerros:
-parvi neontetroja 6x
-parvi pikkutetroja 5x

+2x palettikalaa, ovat vielä niin pieniä, että sukupuolesta ei ole varmuutta, mutta toivon mukaan pariskunta

Nyt minua siis kiinnostaisi kuulla asiantuntijoiden ja muiden harrastajien mielipiteitä, että kuinka monella kalalla uskallan täydentää pikku- ja neontetra parvia, jotta 100l ei tule liian täydeksi? En haluaisi kuitenkaan liikakansoittaa akvaariotani.
HeiniS80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 12:30, 23.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja HeiniS80 »

Saattaapi käydä niin, että saat täydennellä tetraparvia viikottain... Nimittäin aikuiselle palettikalakoiraalle varmaankin maistuu pikku hiukopala.
Ja vielä edittiä sen verta, et pohjakaloille tulee tukalat oltavat, mikäli paletit ovat pariskunta ja alkavat pesäkoloja katselemaan. Siinä voimia säästelemättä häädetään kaikki ja kauas.
Koiria, kissoja, akaattikotiloita, akvaarioita muutama.
talvikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 11:07, 21.04.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja talvikko »

Palettikala on nätti ja muuna aikana kiltti, vaan kun on poikaset niin muuttuu lapsiaan puolustavaksi hurjapääksi, noin pienessä ei ole muille liikoja tilaa päästä karkuun.Meillä on 180l altaassa pari ja siinäkin tuntuu että valtaavat puoli astiaa. Mutta muuten aivan ihana kala ja lapsivieraiden suosikki.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Jaa-a, ainoa mikä tulee mieleen on perhoskirjoahven joka on valitettavasti vaatelias vetensä suhteen ja saattaa olla monnien kanssa hankala jos pohjatila ei riitä molemmille.
Ahvenia ja monneja.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja paul »

Riippasaarni kirjoitti:Jaa-a, ainoa mikä tulee mieleen on perhoskirjoahven joka on valitettavasti vaatelias vetensä suhteen ja saattaa olla monnien kanssa hankala jos pohjatila ei riitä molemmille.
Yllättävän herkkä kyllä on.
Ainoa kala joka on minulla on koskaan kuollut "mystisesti".
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Katseenvangitsija

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

paul kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti:Jaa-a, ainoa mikä tulee mieleen on perhoskirjoahven joka on valitettavasti vaatelias vetensä suhteen ja saattaa olla monnien kanssa hankala jos pohjatila ei riitä molemmille.
Yllättävän herkkä kyllä on.
Ainoa kala joka on minulla on koskaan kuollut "mystisesti".
''Kotimaiset'' jos niitä saa jostakin käsiinsä ovat yleensä kestävämpiä. Näissä voi vielä olla jotta osa kaloista on jo ehtoopuolella tullessaan.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”