Seriatopora (Hystrix)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Seriatopora (Hystrix)

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Kokemuksia seriatoporista?

Itse ostin vihreän hystrixin 2-3 viikkoa sitten. Kaikki on mennyt muuten hyvin, mutta hyvän paikan löytyminen akvaariosta oli vaikeaa. Koralli on ilmeisesti tullut melko syvältä (ohuet haarat) ja ei tahtonut kestää 2x250W MH valoja.

Viikonloppuna koralli kuitenkin otti itseensä oikein huolella. En tiedä mikä siihen iski, mutta sulkeutui täysin ja muutama yksittäinen polyppi irtosi tukirangasta. (oliko se sitten RTN vai polyp bailout, en tiedä)...

Nyt, melkein viikko myöhemmin koralli alkaa taas avautua. Erittäin vähän, mutta kuitenkin. Näyttää selviävän.

Olisi silti mukava tietää, että mikä meni vikaan. Kaikki muu akvaariossa on OK. (muut ei reagoinut vastaavasti ja testit ok.)

Voisiko olla niin että seriatopora on hyvinkin herkkä PHn heilahteluille?
Laitoin tavallista terävämmän satsin kalkkivettä tippumaan sinä päivänä ja epähuomiossa hieman liian nopeasti (5L / 3h). PH nousu oli kuitenkin alle .4 (varmaan .2-.3)

ideoita?
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Viikonloppuna koralli kuitenkin otti itseensä oikein huolella. En tiedä mikä siihen iski, mutta sulkeutui täysin ja muutama yksittäinen polyppi irtosi tukirangasta. (oliko se sitten RTN vai polyp bailout, en tiedä)...
No kuulostaa kyllä täysin polyp bailout tapaukselta. Normaali ja akvaarioissa aika yleinen stressireaktio, korallin "viimeinen" keino pysyä hengissä jakamalla itsensä paloihin ja pyrkiä parempiin olosuhteisiin. Harvoin kuitenkaan korallit kuolevat tähän, joillakin koralleilla on tapana tehdä tuota toistuvasti ilman muita stressi indikaattoreita.

Seriatopora lajeja pidetään yleisesti erittäin kestävinä koralleina ja luonnossa niitä esintyy hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. Tuntuu epätodennäköiseltä, että Seriatopora olisi ainoa koralli, joka reagoi esimerkiksi pH:n muutoksiin joten olen taipuvainen epäilemään normaalia totutus vaiheeseen kuuluvaa prosessia. Monet korallithan esimerkiksi vaihtavat väriään tullessaan uuteen akvaarioon riippumatta valaistuksesta.

Mukava kuulla, että koralli on nyt kunnossa, saat siitä vielä monia uusia korallin alkuja, Seriatopora kun kuuluu niihin viihtyessään nopeasti kasvaviin sukuihin!
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Seriatopora (Hystrix)

Viesti Kirjoittaja ealex »

amon kirjoitti:Kokemuksia seriatoporista?

Itse ostin vihreän hystrixin 2-3 viikkoa sitten.
...
Laitoin tavallista terävämmän satsin kalkkivettä tippumaan sinä päivänä ja epähuomiossa hieman liian nopeasti (5L / 3h). PH nousu oli kuitenkin alle .4 (varmaan .2-.3)
Vihreä seriatopora? Vaihdetaanko fragmentteja kun korallisi toipuu? :)

Kuinka iso akvaariosi on? Minulla 200l systeemissä pari litra kalkkivettä kolmessa tunnissa nostavat pH:ta 8.3 -> 8.7, tosin ilman minkäänlaisia sivuvaikutuksia.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

tatu,

Joo, kaikkialta olen lukenut että koralli olisi erittäin sopiva akvaarioon. Hassua vain että korallin pääosa ja pala jonka siitä irrotin reagoivat täsmälleen samaan aikaan. Toipuminenkin on tapahtunut samassa rytmissä.

ealex,

oikeastaan sanomalla että on vihreä seriatopora, johdan vähän harhaan... Jostain vain tullut tavaksi kutsua sitä polyyppien värillä... perusväriltään se on tumman ruskea ja sit siinä on vihreästi fluoresoivat polyypit... Sinivalossa eritoten kivan näköinen.

Joo, ehdottomasti haluan vaihdella koralleja. Kirjoittelen tohon toiseen topicciin missä oli enemmän tankin sisällöstä.

mun seriatoporasta on semmoinen hauska tarinakin kun frägitin siitä kaks pientä haaraa, eikä mulla ollut kuin paskat sakset millä leikata, niin toiselle palalle kävi hassusti. Aloin leikkaan sitä, ja se oli sen verran paksumpi että sakset väänty ihan linttaan, mutta voimalla se pala sit murtu ja lensi johonkin. Varttitunnin ettiskelyn jälkeen se löyty lopulta isosta kukkaruukusta ihan mullan peitossa n. 3 metrin päästä [;)] ... Pala pesuun ja takas akvaarioon ja hyvin meni... Lahjotin sen isälleni ja muuten on mennyt hyvin mutta yks karvanen rapu tahtoo syödä sen. Kovaa on korallinkin elämä.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

amon kirjoitti:ealex,

oikeastaan sanomalla että on vihreä seriatopora, johdan vähän harhaan... Jostain vain tullut tavaksi kutsua sitä polyyppien värillä... perusväriltään se on tumman ruskea ja sit siinä on vihreästi fluoresoivat polyypit... Sinivalossa eritoten kivan näköinen.
Joo, korallien värit ei ole mikään absoluuttinen käsite, minun seriatopora on nimittäin pinkki, :D vaikka ei siltä näyttä. Annoin Tatulle palanen ja se muuttui täysin pinkiksi, joten sinunkin koralli voisi muuttua toisissa olosuhteissa vihreämmäksi.
Sinuna en pelkäisi ollenkaan laittaa seriatopora kovaan valoon. Ainakin minun seriatopora viihtyy selvästi paremmin kovemmassa valossa ja myös luonnossa sen parhaat värimuodot löytyy voimakkaasta valosta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”