Diagnoosiapuja?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Nyt altaaseen on mennyt jo sellanen lista lääkkeitä vailla mitään tulosta että ehkä se lääkesähläys kannattaa jo viimeinkin lopettaa. Siihenhän on mennyt jo mainittavat summat rahaakin...

Kattelin vielä uudestaan noita kuvia ja lueskelin tätä ketjua ja aloin miettimään perin yksinkertaista syytä koko ongelmalle: Kalat kuolevat vanhuuteen. Kalojen vanhetessä niillä alkaa vastustuskyky heikkenemään, ihan niinkuin meillä ihmisilläkin. Tällöin erilaiset "taudinaiheuttajat" pääsevät iskemään helposti. Kyse ei siis ole sairaudesta sanan varsinaisessa merkityksessä. Pienten parvikalojen ikä jää pariin-kolmeen vuoteen. Tässäkin tapauksessa kun kerran kalojen iästä ei tarkempaa tietoa ole, voisi tuo vanhuus olla vallan looginen selitys.

Toivottavasti saat altaasi mahdollisimman pian taas tasapainoon ja pääset leväongelmasta eroon.
Carneoll
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 13:19, 16.09.2014
Paikkakunta: Lahti

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Carneoll »

Tuo vanhuuden kautta meneminen kävi kyllä mielessä. Ikää kun tosiaan voi vain arvailla.
Nuo pilkut vaan saivat heti hälytyskellot soimaan. Mietin myös, voisiko tämä olla johtunut liian lyhyestä karanteenista...
Noh, nyt tulen vain keskittymään tuohon leväongelmaan ja pidän veden laadun mahdollisimman hyvänä. Koen että muuta en enää tässä vaiheessa voi.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Karanteenilla tässä tilanteessa tuskin on mitään merkitystä. Kalathan on kuitenkin karanteenattu ensin ainakin tukussa, ja sen jälkeen vielä liikkeessä. Mahdollisesti vielä aikaisemmissakin portaissa riippuen siitä, mistä kalat ovat peräisin. Itse en ole koskaan karanteerannut kaloja. Mielestäni se on vaan turha stressitekijä muutenkin raskaassa matkassa kaupasta kotiin.

Tosta leväongelmasta: Sehän voi johtua lääkkeiden käytön seurauksesta, eli akvaarion tasapaino keturallaan mutta yhtä hyvin vanhentuneista loisteputkista. Onko sulla minkä ikäset putket käytössä?
Carneoll
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 13:19, 16.09.2014
Paikkakunta: Lahti

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Carneoll »

Itse veikkaan levän johtuvan tuosta hiilaritauosta ja lääkkeistä. Putket n. 9 kk vanhat.
Havaittavissa ollut rihmalevää(?) ja tupsulevää.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Putket alkaa muutaman kuukauden päästä olla käyttöikänsä päässä. Montako niitä on?

Mutta tosiaan, toi levähomma voi hyvin johtua lääkkeistä. Niillä on aika usein ikäviä seurauksia.
Carneoll
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 13:19, 16.09.2014
Paikkakunta: Lahti

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Carneoll »

Kaksi putkea on tuossa valaisimessa.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Carneoll kirjoitti:Ajattelin päivitellä tilannetta nyt kun on jo jokunen tovi viimeisimmästä viestistä kulunut.

Eli tähän mennessä tilanne vielä jokseenkin sama. Nyt mennyt yhteensä 8 musta - aavetetraa tälle "taudille".
Hoitorutiineista olen muuttanut vain vedenvaihdon määrää. Eli joka toinen viikko 70l ja joka toinen n. 90l. Tämä johtuen rihmalevä ongelmasta joka alkoi edellisen lääkekuurin jälkeen(kuurin ajaksi kun suositeltiin voimakas ilmastus sekä paineistetun hiilarin pois jättäminen).

Vesiarvot lähestulkoon samat kuin aiemmin mainittu.

Helmikuusta tähän pisteeseen asti koitettu trema- käsittelyä koko altaalle. Tämän tuloksena loppui ainakin kaikki hankailu.
Punktol kuuri oli nyt viimeisimpänä. Altaaseen on nyt myös asennettu uv-suodatin(ei tietenkään ollut käytössä samaan aikaan lääkinnän kanssa). Kuureja ei ole tehty "yhteen putkeen", eli ns. Palautumisaikaa jätetty väliin reilulla kädellä.

Nyt allas pyörinyt n. 1,5 kk normaalilla hoitorutiinilla Ilman mitään lääkkeitä. Kuitenkin tämän aikana viimeisimmät kaksi aavetetraa siirtyneet paremmille vesille. Eli sama kaava toistuu kerta toisensa jälkeen: pilkku/pilkkuja ilmaantuu pyrstöön ja/tai selkäevän kohdalle, kala laihtuu (vaikka syökin ihan ok), värit haalistuvat laikukkaaksi, kala alkaa kyhjöttää paikassa x, mahdollisia kidus ongelmia mm. Punotus ja turvotus (ei ollut kaikilla), lopulta joko lopetan sen tai kalan uiminen menee erittäin vaikeaksi(lieruaa virran mukana pyörien) jonka jälkeen lopetus. Tuntuu tippuvan yksi kerrallaan nämä aavetetrat. Neonit sekä raitanuoliaiset ovat pirteitä, ilman oireita ja kaikin puolin terveen näköisiä/oloisia.

Nyt tällä hetkellä taas kahdella aavetetralla pilkkuja ja toinen näistä alkanut kyhjöttää sisäsuodattimen alla. Toisella pilkku pyrstön tyvessä, ikään kuin työntyy parin suomun alta iholle ja toisella keskellä oikeaa kylkeä yksi pieni valkea ja pyöreä pilkku. Onko aavetetroilla ns. Lajikohtaisia sairauksia /ongelmia josta tämä nyt voisi johtua? Sillä kaikki muut kalat altaassa voivat oikein mainiosti. Alkaa ymmärrys loppua. :frown:
Epäilisin bakteeritulehdusta. Eri kalojen vastustuskyky on erilainen ja voi olla että tetroissa oli jokin bakteeri joka puhkesi muuttostressin seurauksena. Bakteeritulehdukset ovat oireiltaan niin monikuvioisia, että niitä on hankala määrittää (kokeille hakea vaikka columnaris +tetra niin saat kuvia mitä erilaisimmista oireista).
Olen myös muutaman kerran miettinyt mahtaisiko olla mahdollista, että loislääke tehoaa bakteeritulehduksen aiheuttamaan sieni-ihottumaan, muttei tapa itse bakteeria..jolloin tauti uusii.. vasta kun saa bakteerin nujerrettua kala paranee.
Ahvenia ja monneja.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Voisit kokeilla varmuuden vuoksi vaihtaa toisen loisteputken vaikka nyt ja toisen sitte muutaman kuukauden päästä. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Jotkut levälajit villiintyy kun putket vanhenee. Niissä muuttuu vanhetessa sekä putken alkuperäinen väri että myös värilämpötila, varsinkin jos ovat T8 putkia.
Carneoll
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 13:19, 16.09.2014
Paikkakunta: Lahti

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Carneoll »

Riippasaarni: Mitään hajua ei enää itselläni ole mistä johtuvat/ mitä nuo oireet ovat. Tuntuu että jo kaikenlaista kerennyt kokeilla ja pitkin kyliä kyselty neuvoja ja niksejä. Tarkkaa diagnoosia ei vain löydy/ on näköjään mahdoton antaa. Taas tällainen tilanne jota ei aiemmin koskaan ole tullut vastaan niin jäin vähän ymmälleni.

Teemu: T5 putkia ovat nuo. Näitä Juwelin härpäkkeitä. High lite Day ja lila/punertava high lite colour.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Nyt pitää tunnustaa epävarmuus. Noista T5-putkista ja niiden käyttöiästä ei mulla ole varmaa tietoa. Siinä käsityksessä olen että käyttöikä olisi pidempi kuin T8-putkissa. Kannattaa varmistaa asia kun seuraavan kerran poikkeat akvaarioliikkeessä. Tai tietysti, jos joku viisaampi osaa antaa vastauksen vaikka tähän ketjuun :) Merivesipuolella noita kyllä vaihdellaan melko tarkkaan vuoden välein.
Carneoll
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 13:19, 16.09.2014
Paikkakunta: Lahti

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Carneoll »

Tilanne päivitystä taas.
Eli nyt aamulla veden vaihdon yhteydessä löysin aiemmin suodattimen alla kyhjöttäneen aavetetran kyljellään jaavansaniais puskasta. Oli vielä hengissä, mutta uiminen ei enää onnistunut. Otti pieniä pyrähdyksiä ja päätyi milloin mitenkin päin kasveihin tai pohjalle. Hengitys näytti raskaalta, mutta ei ainakaan omaan silmään ulkoisesti kiduksissa näkynyt mitään erikoista. Lopetin tämänkin.
Ruumiinavaukseen en hermoheikkona pysty :?

Tarkemman tarkastelun jälkeen löysin kalasta yhteensä kaksi pilkkua ja toinen silmä oli ehkä hieman ulkoneva(?). Muita fyysisiä sairauden oireita/merkkejä en löytänyt.
Nämä pilkut tässä kalassa havaitsin ihan äskettäin ja nyt oli jo noin huonoon kuntoon mennyt tuo. Eli ihan muutamassa päivässä meni tämä. Nyt parvesta kipannut jo n. Puolet.
Edelleen neonit ja nuoliaiset sekä sukaravut kaikki kunnossa ja oireettomia.

Vesiarvoja mittailen taas tuossa illemmalla, mutta en usko niissä olevan mitään normaalista poikkeavaa.

Taitaa yksi kerrallaan hävitä tämä mun parvi nyt ihan kokonaan...
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Ainahan on tietysti se vaihtoehto että lakkaa arvuuttelemasta ja vie yhden pilkullisen Eviraan tutkittavaksi. Jos sen vastauksen joku osaa antaa niin Evira. Itselläni yksi hyvä kokemus ko. paikasta vuosia sitten.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Teemu Salonen kirjoitti:Nyt pitää tunnustaa epävarmuus. Noista T5-putkista ja niiden käyttöiästä ei mulla ole varmaa tietoa. Siinä käsityksessä olen että käyttöikä olisi pidempi kuin T8-putkissa. Kannattaa varmistaa asia kun seuraavan kerran poikkeat akvaarioliikkeessä. Tai tietysti, jos joku viisaampi osaa antaa vastauksen vaikka tähän ketjuun :) Merivesipuolella noita kyllä vaihdellaan melko tarkkaan vuoden välein.
T5-putkia voi polttaa makeassa vedessä niin kauan kun niissä eloa pihisee. :) Ei kannata uusia aiemmin. Ja väärinajattelija on käyttänyt T8-putkiakin niin kauan kun ne toimivat. ;)
Carneoll
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 13:19, 16.09.2014
Paikkakunta: Lahti

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Carneoll »

Jokin aika sitten kävi kyllä mielessä, nuo Eviran tutkimukset. Satuin sitten selailemaan hintoja näille toimenpiteille. Oli n. 50-77e/ kala, jos nyt oikeasta kohtaa älysin hintaa tiirata.

Tuntuu aika rapsakalta hinnalta, kun vertaa tuon koko parven hintaan, joka oli n 50e. Jos kyse olisi kalliimmista kaloista, kuten esim. kiekkokaloista tai koikarpeista niin mikä ettei. En vaan raaski laittaa tuollaista summaa tutkimuksiin noin ns. "halvan" pikkukalan takia. Ja siitä ehkä omalta osaltani joudun nyt kärsimään :?

Muoks*

kiitokset neuvoista noiden putkien kanssa :mrgreen:
visa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:14, 08.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja visa »

450l, 250l, 80lx2
Carneoll
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 13:19, 16.09.2014
Paikkakunta: Lahti

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Carneoll »

Mielenkiintoista!

Olen kyllä kuullut että nämä musta- aaveet voisivat olla herkempiä tubin kantajia/ näillä se puhkeaa "herkemmin". Mun tapauksessa en tosiaan voi varmistaa että tubi olisi, ilman tutkimuksia. Linkin takaa löytyvässä keskustelussa on kyllä PALJON samoja oireita kuin minunkin musta- aaveillani. En ehkä näiden minun kalojen pilkkuja menisi pateiksi tai paiseiksikaan kuvailemaan, mutta muutoin aika lailla samaa oiretta ollut täällä havaittavissa.

Mulla parvesta nyt jäljellä noin kymmenisen kappaletta musta- aaveita. Yhtään muun lajin kalaa en tämän episodin aikana ole joutunut lopettamaan tai muutenkaan menettänyt. Taitaa olla nyt *toistaiseksi ainakin* keskittynyt tämä kato noihin musta- aaveisiin.

Täytyy kyllä myöntää, että allas alkaa näyttää kovin tyhjältä, kun on tuo parvi niin rankasti harventunut. Mietinkin, että kuinkahan pitkään tässä olisi syytä odotella ennen kuin uskaltaa uusia tulokkaita laittaa altaaseen? Musta- aaveet saavat nyt jäädä mulla vain "kokeiluksi", kun tämä mun eka parveni oli kovin vaivainen. Ajattelin (sitten kun uskaltaa hankkia) tuonne hieman lisää noita neontetroja ja ehkä haaremi kääpiörihmakaloja?

Mutta juu. Nyt vielä seuraillaan tilannetta....
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mä varottelisin noista kääpiörihmoista, kun ne saattavat kärsiä myös lajikohtaisesta sairaudesta. Niitä voi vaivata kääpiörihman iridovirus, joka on kanssa tauti, johon eivät lääkkeet tehoa. Osalla Singaporessa viljellyistä kääpiörihmoista se on reisana, kalalle tulee mm haavaumia. Tarkkaa oirelistaa en muista, mutta Practical Fishkeeping -brittilehti- listasi oireita taannoin aika rimpsun... Hunajarihma olisi turvallisempi valinta, :) se ei kanna niin todannäköisesti mitään mysteeritautia kuin kääpiörihma. Toki, jos löytää vaikka kotimaista viljelyä olevia käppänöitä, niin niitä varmaan itse uskaltaisin ottaa, mutta noista kaukomaiden kasvateista pysyisin kyllä kaukana.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Anniquu_ kirjoitti:Mä varottelisin noista kääpiörihmoista, kun ne saattavat kärsiä myös lajikohtaisesta sairaudesta. Niitä voi vaivata kääpiörihman iridovirus, joka on kanssa tauti, johon eivät lääkkeet tehoa. Osalla Singaporessa viljellyistä kääpiörihmoista se on reisana, kalalle tulee mm haavaumia. Tarkkaa oirelistaa en muista, mutta Practical Fishkeeping -brittilehti- listasi oireita taannoin aika rimpsun... Hunajarihma olisi turvallisempi valinta, :) se ei kanna niin todannäköisesti mitään mysteeritautia kuin kääpiörihma. Toki, jos löytää vaikka kotimaista viljelyä olevia käppänöitä, niin niitä varmaan itse uskaltaisin ottaa, mutta noista kaukomaiden kasvateista pysyisin kyllä kaukana.
Täällä tais kääpiörihmispariskunta tipahtaa tuohon virukseen. Pään molemmille puolille tuli syvät haavaumat. Toinen puoli parani. Ruokailun aikana vain meni kippuralle ja syöksyi pohjaan. Tosi pitkään oli muuten normaali haavasta huolimatta.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Carneoll
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 13:19, 16.09.2014
Paikkakunta: Lahti

Re: Diagnoosiapuja?

Viesti Kirjoittaja Carneoll »

Jaahas, taidankin jättää nämä kääpiörihmat kokeilematta siis :D Nyt kova arpominen, että mitähän tuonne sitten uskaltaisi hommata neontetrojen seuraksi? Onneksi tulee näitä "kala kokemuksia" ilmi nyt ennen kun mitään hankin. Osaa varautua kaupoille mentäessä :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”