Intianvesitähdikki

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Myymis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 15:25, 16.04.2002
Paikkakunta: Espoo

Intianvesitähdikki

Viesti Kirjoittaja Myymis »

Mistähän voisi johtua, että intianvesitähdikkini työntää juuria jokapuolelta vartta (varsia). Ei kai sillä ole mitään väliä mutta se ei ole kovin mukavan näköistä kun vaaleita, karvaisia haituvia on jokapuolella kasvia n. puolesta välistä alaspäin. Koko korkeus n. 25 cm. Lisäksi lehdet kasvavat paljon pidemmiksi ja jäävät hoikemmiksi kuin "alkuperäiset", ostettuna olleet lehdet ja punertavat hieman. Olen antanut nestemäistä lannoitetta ehkä hieman pullon suositusta vähemmän. Lamppuina on kaksi 30W loisteputkea, toinen normaali ja toinen "kasviputki". Akvaario on 200-litrainen.

Jos jollain on kokemusta vastaavasta ja tietää miten "juuriongelma" ratkeaa, olisi kiitollinen vinkeistä.

-M y y m i s-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Myymis kirjoitti:Mistähän voisi johtua, että intianvesitähdikkini työntää juuria jokapuolelta vartta (varsia).
Ihan normaalia. Etpä tuolle oikein mitään mahda.
Myymis kirjoitti:Lisäksi lehdet kasvavat paljon pidemmiksi ja jäävät hoikemmiksi kuin "alkuperäiset", ostettuna olleet lehdet ja punertavat hieman.
Alkuperäiset lehdet ovat olleet kasvihuoneessa ilmakasvatettujen versojen lehtiä. Joutuessaan veden alle, kasvi muuntautuu rennommaksi varreltaan ja lehdet muuttuvat myös vedenalaiseen olomuotoon sopivammiksi.
Valo ja lannoitus kuulostavat riittäviltä. Punertavat lehdet kertovat tästä, tai sitten kasvisi on "Rosa nerwig" - muotoa. Joka tapauksessa kuulostaa viihtyvän. :D

T: Mari
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Ne on niitä ilmajuuria joita kuuluukin tulla tohon kasviin. Mulla on niitä kanssa.

Akvaariokaupassa ei ole riittävästi valaistusta ja siksi lehdet jää pieniksi ja kitukasvuisiksi. Sinun akvaariossasi on valaistus ja lannoitus kohdallaan joten lehdet kasvavat hyvin.

Mä naureskelin samaa, näyttää hassulta kun alaosa kasvista on ihan aneeminen. Ainoa ratkaisu jonka keksin, olisi katkasta kasvi ihan alhaalta ja kasvattaa uudelleen alusta. Sitä ei kylläkään viitsi tehdä.
Täytyy vain odottaa että kasvi kasvaa ja sitten karsii yhden kerrallaan poikki ja istuttaa senkin hiekkaan. Siitä se sitten leviää ja komistuu.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pieni ongelma

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Minun Intianvesitähdikkien alalehdet ovat minulla kärsineet.

Alalehdet ovat reikiintyvät ja irtoavat pinnalle. Vaihdan vettä viikossa 30l ja akvaario on 125l. Pohjanpuhdistan kerran kuukaudessa ja suodattimen myös kerran kuukaudessa.

Olen nyt vaihtanut hiekan ihan uuteen johon olen laittanut pohjalle lannoiterakeita ja nestamäistä lannoitetta.

Voiko ongelman aiheuttaa jos näitä kasveja on liikaa?

Kasveille annan kerran kuukaudessa lannoitetta ohjeen mukaan.

Valoina on 2X18w loisteputket.

Käytän ihan lähdevettä, joka sisältää rautaa. Kannattaako lannoitetta laittaa vähemmän?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”