Kalattoman kalat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Kilju käy nyt viidettä päivää, joten oliskohan oikea soodan määrä löytynyt näinkin nopeasti.

Kasvien karsintaa aamusta tehty, taiwanin lumme yrittää vallata koko altaan. Sammaleet ompelin uuteen paikkaan, ne sai tukevammin ommeltua juurakon nokkaan ja nyt on lähempänä valoakin.

Täytyisi asennella toista ulkosuodatinta väliaikaisesti altaaseen, tän hetkinen suodatin pissii hiukan ja täytyy selvittää kyseisen vempaimen myyjän kanssa kuinka asiassa toimitaan. Ottaapi hiukan päähän [}:)]
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
valkyria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 11:40, 08.10.2014
Paikkakunta: HML

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Mulla alkaa juuri nyt kiljun käyminen hiipua, täytyy tehdä tänään uusi kilju, nyt menossa jo 10:s päivä, joten ei ihmekään :D
jos sulla on taiwanin lummetta liikaa, mä voisin olla jossain kohtaa kiinnostunut ostamaan sitä [;)] , jos vaivaudut postittamaan (maksan toki postikulut yms.) ?
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

valkyria kirjoitti:Mulla alkaa juuri nyt kiljun käyminen hiipua, täytyy tehdä tänään uusi kilju, nyt menossa jo 10:s päivä, joten ei ihmekään :D
jos sulla on taiwanin lummetta liikaa, mä voisin olla jossain kohtaa kiinnostunut ostamaan sitä [;)] , jos vaivaudut postittamaan (maksan toki postikulut yms.) ?
Saat toki, nyt karsin sitä niin että jäi vain yksi isompi taimi. Mutta nopeasti tuo lisii tytäryksilöitä, laitan korvan taakse muistiin ja ilmoittelen kun karsin taas :D

Mun kiljuni käy vielä, mutta nyt kuudentena päivänä näyttäs hiipuvan vähän. Huomenna kokeilen uuden satsin ja ripautan inasen enemmän soodaa.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Pelastin 7kpl:een sitruunatetraparven saksi/wc pönttökuolemalta, tulevat tänään.
En vaan hennonnut olla ottamatta ja näin tuli luvattua sijaiskoti näille eväkkäille.
Näiden kohtalo vielä hiukan avoin, jäävätkö lopullisesti vai väliaikaisesti. Onhan tuolla nyt väkeä ja kaiken kirjavaa, mutta eiköhän homma pysy kasassa kaksi kertaa viikossa tehtävillä vedenvaihdoilla. Ja piiloja löytyy kaikille kun kasveja paljon ja osaltaan nekin pitää veden hyvässä kuosissa.
Tässähän on tietysti yksi vaihtoehto korvaamaan toinen parvikala, jos koen että en pärjää kesällä noiden lämpöjen ja neontetrojen kanssa.

Saikkua pätkähti sitten suorilta kuukausi, selkä jaksaa aina vaan vit....la [}:)] odotan pääsyä magneettiin. Koululla käyn vaan kokeet tekemässä, hienoa kun töissä olisi oikeasti kiire ja lupasinkin muutaman asiakkaan hommia tehdä kotoa käsin.

Muutama taistis naaras täytyy kiikuttaa liikkeeseen jos nämä eivät mene, saavat vielä hetken olla myynnissä.
Taistelukala uros sai oman yksiön, 23litraisen fluval edgen, laitasuodattimen heivasin pois ja laitoin altaaseen taistoystävällisemmän virtauksen. Allasta en myöskään täyttänyt piripintaan, vaan jätin sinne tilaa haukkailla ilmaa.
Nyt tuolla näyttäisi olevan ok:sti tilaa yhdelle yksilölle, aika näyttää onko koti pysyvä. 54litrainen on poistunut ja uudessa kodissa. Eli näillä kahdella altaalla mennään nyt, vaikka hinku on edelleen siihen juwelin 240 litraiseen tuonne keittiöön.

Juwelin oman suodattimen poistuessa altaasta lisäsin sinne streamerin, levittää ilmakivestä leviävän hiilarin tehokkaammin altaaseen ja kuljettaa pohjalta hyvin roskaa ulkosuodattimen imuputkelle.
Altaan ulkosuodatin lähtee takuutarkastukseen tänään matkahuollon kyydissä, olen viritellyt altaaseen tuon pykälää isomman vehkeen. Ei kait tuosta isosta haittaa olisi tuolla jatkossakaan kun olen virtauksen suunnannut kulkemaan lasia pitkin mutta taidan vaihtaa tuon pienen takaisin kun ruikkimisongelma ratkeaa ja korjaantuu. Pintaliike kun olisi hyvä pitää maltillisena tuon hiilarin imeytymisen kannalta, kasvit hoitaa altaan hapetuksen.

Edgestä jäi yli mustaa soraa ja mietinkin että viskoisinko sitä hiukan tuonne juwelin pönttöön myös, etualalle korostamaan värejä. Ei haittaa vaikka sekaantuvat aikaa myöden.

Tälläsiä ajatuksia täällä pakkasaamuna.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Pelastin 7kpl:een sitruunatetraparven saksi/wc pönttökuolemalta, tulevat tänään.
En vaan hennonnut olla ottamatta ja näin tuli luvattua sijaiskoti näille eväkkäille.
Näiden kohtalo vielä hiukan avoin, jäävätkö lopullisesti vai väliaikaisesti. Onhan tuolla nyt väkeä ja kaiken kirjavaa, mutta eiköhän homma pysy kasassa kaksi kertaa viikossa tehtävillä vedenvaihdoilla. Ja piiloja löytyy kaikille kun kasveja paljon ja osaltaan nekin pitää veden hyvässä kuosissa.
Tässähän on tietysti yksi vaihtoehto korvaamaan toinen parvikala, jos koen että en pärjää kesällä noiden lämpöjen ja neontetrojen kanssa.

Saikkua pätkähti sitten suorilta kuukausi, selkä jaksaa aina vaan vit....la [}:)] odotan pääsyä magneettiin. Koululla käyn vaan kokeet tekemässä, hienoa kun töissä olisi oikeasti kiire ja lupasinkin muutaman asiakkaan hommia tehdä kotoa käsin.

Muutama taistis naaras täytyy kiikuttaa liikkeeseen jos nämä eivät mene, saavat vielä hetken olla myynnissä.
Taistelukala uros sai oman yksiön, 23litraisen fluval edgen, laitasuodattimen heivasin pois ja laitoin altaaseen taistoystävällisemmän virtauksen. Allasta en myöskään täyttänyt piripintaan, vaan jätin sinne tilaa haukkailla ilmaa.
Nyt tuolla näyttäisi olevan ok:sti tilaa yhdelle yksilölle, aika näyttää onko koti pysyvä. 54litrainen on poistunut ja uudessa kodissa. Eli näillä kahdella altaalla mennään nyt, vaikka hinku on edelleen siihen juwelin 240 litraiseen tuonne keittiöön.

Juwelin oman suodattimen poistuessa altaasta lisäsin sinne streamerin, levittää ilmakivestä leviävän hiilarin tehokkaammin altaaseen ja kuljettaa pohjalta hyvin roskaa ulkosuodattimen imuputkelle.
Altaan ulkosuodatin lähtee takuutarkastukseen tänään matkahuollon kyydissä, olen viritellyt altaaseen tuon pykälää isomman vehkeen. Ei kait tuosta isosta haittaa olisi tuolla jatkossakaan kun olen virtauksen suunnannut kulkemaan lasia pitkin mutta taidan vaihtaa tuon pienen takaisin kun ruikkimisongelma ratkeaa ja korjaantuu. Pintaliike kun olisi hyvä pitää maltillisena tuon hiilarin imeytymisen kannalta, kasvit hoitaa altaan hapetuksen.

Edgestä jäi yli mustaa soraa ja mietinkin että viskoisinko sitä hiukan tuonne juwelin pönttöön myös, etualalle korostamaan värejä. Ei haittaa vaikka sekaantuvat aikaa myöden.

Tälläsiä ajatuksia täällä pakkasaamuna.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Olin ihan unohtaa, neontetra parveen on liittynyt uusi yksilö, ihmetys oli suuri kun bongasin jaavansaniais puskassa kurkkivan n. sentin mittaisen neonin :D Jollain ihmeen kaupalla tuo on jäänyt henkiin tuolla.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
valkyria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 11:40, 08.10.2014
Paikkakunta: HML

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Hih, onnea yllätysneonvauvasta :D

tuo sun hiilarisysteemi kuulostaa kätevältä :). Mulla oli ennen melkein samaan tapaan hiilari, eli ilmastinkivi suodattimen ulostulon edessä, levisi siitä hyvin. Nykyisessä suodattimessa on se "aukko" josta suodatin voisi ottaa ilmaa ja levittää sitä akvaarioon, kuten ilmastinkivi (tajuaako joku mitä tarkoitan?) liitin siihen aukkoon hiilariletkun. Hiilari leviää nyt vielä tehokkaammin suodattimen virtauksen mukana kuin tuosta ilmastinkivestä.
Itse laitoin eilen uuden kiljun, katsotaan kuinka kauan nyt jaksaa käydä, vähän on kikkailua sen kanssa vielä täälläkin, kun on tuo soodan käyttö uutta :D. Ja tietysti juuri nyt tuli nämä kylmemmät ilmat, eilisestä laski sisälämpötila asunnossa 2 astetta..:D vaikuttaahan se heti tuohon käymiseen sekin.

ps. pikaista paranemista selälle
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

valkyria kirjoitti:Hih, onnea yllätysneonvauvasta :D

tuo sun hiilarisysteemi kuulostaa kätevältä :). Mulla oli ennen melkein samaan tapaan hiilari, eli ilmastinkivi suodattimen ulostulon edessä, levisi siitä hyvin. Nykyisessä suodattimessa on se "aukko" josta suodatin voisi ottaa ilmaa ja levittää sitä akvaarioon, kuten ilmastinkivi (tajuaako joku mitä tarkoitan?) liitin siihen aukkoon hiilariletkun. Hiilari leviää nyt vielä tehokkaammin suodattimen virtauksen mukana kuin tuosta ilmastinkivestä.
Itse laitoin eilen uuden kiljun, katsotaan kuinka kauan nyt jaksaa käydä, vähän on kikkailua sen kanssa vielä täälläkin, kun on tuo soodan käyttö uutta :D. Ja tietysti juuri nyt tuli nämä kylmemmät ilmat, eilisestä laski sisälämpötila asunnossa 2 astetta..:D vaikuttaahan se heti tuohon käymiseen sekin.

ps. pikaista paranemista selälle
Kiitos :D

Mulla oli joskus myös suodattimen ilmastus reiän kohdalla hiilariletku, tehokkaasti leviää sillä.
Vähän on vielä hakemista täälläkin tuon kiljun kanssa, mutta eiköhän me hoideta tämäkin asia :mrgreen:

Pikkuneoni on vielä vähän sivussa loppuparvesta, on löytänyt mieluisan paikan altaan nurkasta ja siellä ihmettelee muiden kaahailua. On varmaan vapauttavaa kun kukaan ei yritä syödä, aamulla kävi nappaamassa pikaisesti ruokahiutaleen ja iik äkkiä takaisin omaan nurkkaan :mrgreen:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Neon vaavi
Neon vaavi
Ralf-Räyhä
Ralf-Räyhä
IMG_1373.JPG (124.76 KiB) Katsottu 4839 kertaa
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Tuli laskettua altaan kaikki eri kasvilajit, 19 oli lopputulos 8O
Katson nyt hiilarin lisäyksen jälkeen lajit jotka viihtyy parhaiten ja sitten noita on pakko vähentää, että saa hiukan tasapainoisemman ilmeen. Suunnitelmissa olisi muutama juurakko tuonne laittaa, mutta tällä hetkellä en saanut sinne mahtumaan kuin yhden.
Kasvilajit tällä hetkellä:
-vesiasteri
-intianvesitähdikki
-isorasvalehti
-vesisaniainen
-vallisneria gigantea
-rusolehti
-suikeroalpi
-punanuottaruoho
-jaavansaniainen
-taiwanin lumme
-vesimiekka
-kongonkeihäslehti
-blyxa wallichii
-anubias nana
-vesisulka
-"mysteeri kasvi "?
-kierteisvallisneria
-liekkisammal
-kiharakriinumi
Ja pyörii tuolla pinnalla vielä muutama pikkulimaskan lehtikin.

No selvä asia lienee ainakin se, että kasviton allas ei ole mun juttuni vaikka sellaisen olen aina halunnutkin :roll:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Hyvästä ja vahvasta lääkityksestä johtuen hyvä päivä tänään :mrgreen:
Ajattelin käyttää aikaa kasvien harventamiseen, kaikkia lajeja saa jäädä mutta vähennän taimia.
Kivahan tuo viidakko on kaloille, mutta kaippa nuo kalat arvostaisi vähän sitä niin kutsuttua uimatilaakin :roll:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
valkyria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 11:40, 08.10.2014
Paikkakunta: HML

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Akvaristilla on aina syytä olla hyvä lääkitys :mrgreen: :D

Jos sulta jää seuraavia kasveja yli (tai osaa näistä), voisin olla kiinnostunut ostamaan:
-suikeroalpi
-taiwanin lumme
-blyxa wallichii
-liekkisammal

Laita vaikka yv (ei kiire, jos myyt, postittainen jää joka tapauksessa ensi viikolle)

Ihan hirmuinen lista sulla kasveja kyllä :D
Mulla taitaa itsellä olla kasvilajeja tällähetkellä jotain 10:nen paikkeilla.
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Valkyria, juuri nyt noita ei jäänyt, mutta varmasti liikenee jossain vaiheessa.

Joo, jossain vaiheessa mennyt överiksi noiden kasvien kanssa. Ja pohdinkin että oikeesti olisi luovuttava jostain.
Oikeastaan tämä näky minkä kameralla nyt nappasin(kun järjestelin kasveja toiseen reunaan ja vasemmalle puolelle jäi tyhjää), pisti ajattelemaan.
IMAG3809.jpg
Liki kaikki kalat ui tuolla tyhjällä puolella, selvästi nauttien olostaan ja tilasta.
Yrittääkö nuo nyt kertoa mulle jotain?

Niitä kasveja voi valkyria olla jaettavaksi hyvinkin pian...
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

kalaton1 kirjoitti:
Juwelin oman suodattimen poistuessa altaasta lisäsin sinne streamerin, levittää ilmakivestä leviävän hiilarin tehokkaammin altaaseen ja kuljettaa pohjalta hyvin roskaa ulkosuodattimen imuputkelle.
Mikä tuo streami on merkiltään ja malliltaan? :) Kun mä suunnittelen, että voisi olla hyvä hankkia itsellenikin jokin streami, kun tuntuu, että vesi ei kierrä tuolla minun 200-litraisessa "kasviakvaariossa" ihan siihen malliin kuin olisi hyvä.

Kasvilajeilla on kyllä helppo vetää överit.. :roll: [;)] Kun mistään lajista ei viitsisi luopua, niin akvaario näyttää minulla välillä enemmän kasviesittelyltä kuin oikein harmoniselta kokonaisuudelta. Siihen pitäisi melken pyrkiä, että kun tulee uusi laji, niin jostain luopuu, että ei lähtisi ihan lapasesta kasvimäärä...
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Anniquu_, en itseasiassa tiedä merkkiä yms. voin tarkistaa tänään kun pääsen kotiin asti.

Näinhän se on, itse tuskastelen juuri sen asian kanssa että en saa allasta näyttämään tasapainoiselta, eikä ihme.
Pitäisi nyt vaan valita ne omat lempparit ja sellaiset jotka näyttää pärjäävän mun hoidolla. Ihan hyvin riittäisi viisi-kahdeksan lajia. Oikeastaan olen nähnyt paljon upeita altaita ihan yhdellä-kahdellakin lajilla sisustettuna.
Omia lemppareita on ainakin jaavansaniainen ja rusolehti, jotain nopeakasvuista pitäisi olla myös pitämässä vedenlaatua parempana.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Streameristä ei selvinnyt merkkiä eikä mallia. Olen saanut sen jonkun akvakaupan kylkiäisenä.
Tuohon akvaan sillä ei tule liian kovaa myteriä ja tasoittuu laajalle alalle, mielestäni siis parempi vaihtoehto kuin kierto vesipumppu jolla helposti tulee pistemäinen virtaus.

Tuli kokeiltua tuota soraa hiekan päälle, mutta en tykännyt. Se oli helppo haavilla erotella pois hiekan seasta.

Juurakot joita olin tuonne ajatellut on liian massiivisia, päädyin ohkasiin omenapuiden oksiin. Istutin kaikki matalat kasvit tuonne toiseen päätyyn, siellä saa halukkaat toteuttaa uimaralliaan ja toisessa päädyssä korkeat kasvit, siellä saa halukkaat piilotella rehujen joukossa.

Tällä kertaa en asetellut kasveja ryhmittäin, vaan tarkoituksella vähän sikinsokin. Ja kivaltahan tuo nyt näyttää omenapuun oksien kanssa, sellainen hiukan rytöinen vaikutelma tuli. Nyt saa allas olla rauhassa ja kasvien kasvun myötä hakea omaa lopullista muotoaan. Keksin jakaa vallun taimia sinne tänne ja lopputulos oli yllättävän hauska, jotenkin luonnollinen. Tuo vasen lyhyt puoli on vähän enemmän laitetun näköinen, siellä on oikeastaan kaikki ne kasvit joita harkitsen sitten jäävätkö lopullisesti vai ei.

Sellaista mietin, kun tota vesisaniaista on mulla ollut kasvamassa niin pohjassa kuin pinnassakin niin voikohan tuota sitoa oksaan kiinni kasvamaan?
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

kalaton1 kirjoitti:Streameristä ei selvinnyt merkkiä eikä mallia. Olen saanut sen jonkun akvakaupan kylkiäisenä.
Tuohon akvaan sillä ei tule liian kovaa myteriä ja tasoittuu laajalle alalle, mielestäni siis parempi vaihtoehto kuin kierto vesipumppu jolla helposti tulee pistemäinen virtaus.
Oukki doukki. :) Ei se mitään. Vaan niin harvalla on makessa streami, niin täytyy aina udella, että mikä siinä on mitoitus, jotta pääsisi vähän hajulle, että mikä olisi hyvä minkäkin kokoiseen. Se on kyllä streamin etu, että se viraus on sellainen pehmeä, yhdessä TAS:n hoitamassa malawi-altaassa olen streamiin päässyt livenä tutustumaa.
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Juu, kyllä tuo hyvän ja luonnollisen virtauksen tekee.

Yksi vahva suosikki noista kasvilajeista jotka jäävät altaaseen on tuo vesisulka, hottonia palustris.
Kasvaa kivaa vauhtia ja on kauniin vaaleanvihreää, se yhdessä punaisen rusolehden kanssa on kiva kombo.

Vesisaniaista laitoin nyt pinnalle, mutta niin että ovat omppuoksien nokassa eikä seilaile siis irtonaisena.

Seurailen tässä vielä kasvien viihtymistä ja omia mieltymyksiä kasvien suhteen, mutta näillä näkymin ainakin vesisaniainen, vesisulka, rusolehti javallisneriat ovat ne kasvit mitä haluan altaaseen jättää.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Tällä viikolla lähtee taisto naaraat maailmalle, sovin liikkeeseen viennin.

Kasvirintamalla sen verran vähennystä, että punanuottaruoho, isorasvalehti ja vesiasteri lähtee toiselle harrastajalle.
Näistä pystyin nyt luopumaan, hyvä minä :mrgreen:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Oi kun oppisi itsekin luopumaan kasveista. Viimeiseen asti niitä tunkee joka paikkaan ja sitten näkee liikkeessä jonkun uutuuden, kantaa sen kotiin ja miettii tunnin että mihin se muka mahtuu :D
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

[groovehai] kirjoitti:Oi kun oppisi itsekin luopumaan kasveista. Viimeiseen asti niitä tunkee joka paikkaan ja sitten näkee liikkeessä jonkun uutuuden, kantaa sen kotiin ja miettii tunnin että mihin se muka mahtuu :D
No älä, ihan samat sävelet täälläkin. Tuo allas näyttää ihan raiskatulta nyt kun koko pohjaa ei täytä kasvit.
Mutta koitan nyt panostaa niihin kaikista mieluisimpiin kasveihin, kun yritän saada tuosta selkeän ja harmonisen.
Sitä se ei nyt ole, kasvit siellä täällä, mutta nyt alan täyttää noita tyhjentyneitä kohtia noilla omilla lemppareilla.
Heti kaikki mulle nyt ja pitäisi jo olla valmista ihmiselle noiden jäävien kasvien kasvun odottaminen on ärsyttävintä ikinä :mrgreen:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Taistoneidit lähti tänään.
Tänään olisi pieni vedenvaihto akvaarioon ja anubias täytynee köyttää omppupuuhun kiinni, ei jostain syystä tunnu viihtyvän tuolla pohjalla kivessä kiinni. On pudottanut nyt muutaman lehden joten kokeilen auttaako paikan vaihto.
Valluissa ja sammaleessa näkyy aiempaa enemmän turkkilevää, jokin epätasapaino tuolla nyt on. Epäilen että hiilari ei riitä vieläkään, jokin aktiivisempi levitin pitäisi ottaa kokeiluun tuon ilmastinkiven sijaan. Valoa tuolla nyt ainakin on, onkohan jopa liikaa verrattuna hiilarin levitykseen.
Täytyy raapia päätä hetki ja suunnitella uusi sotasuunnitelma :twisted:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Streameri vaihtui nyt ainakin väliaikaisesti sisäsuodattimeen, sain hiilarin levityksen siihen ilmastin aukon paikalle.
Puhaltelee kuplat nyt pienempänä ja paremmin leviää koko altaaseen, vähän jännitin yöllä tuleeko tolla hiilaria liikaa, varsinkin kun juuri laitoin uuden satsin porisemaan ja käy ekana päivänä melko ärhäkästi. Mutta altaassa kaikki ok, mittasin pH arvon heti aamusta.

Koitan nyt etsiä mieluista levititintä, jos joulupukki vaikka toisi jonkun nippelinappeli paketin lahjaksi jouluna :D

Seurataan nyt tuon turkkilevän asettumista, hiilarin lisäksi aamulla menee easycarboa ja nestemäinen lannoitus tosiaan puolitoista kertaisena kahdesti viikossa vedenvaihtojen jälkeen. Vettä vaihdan n.25-30l kerrallaan.Nitraattia menee nestemäisenä tarpeen mukaan.
Voi olla että erillinen rautalisä tekisi terää tuonne myös, vaikka nestemäisessä lannoitteessa sitä pitäisi olla. Täytyypä laittaa ostoslistalle rautatesti myös. Miekat arvostaisi pohjalannoitusta, mutta komeasti nuo on kasvanut ilmankin. En oikeen arvaa laittaa pohjalannoitteita tuohon hienoon hiekkaan. Jos hiekan vaihto tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa, uskon että manado voisi olla kokeilemisen arvoinen.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Pitää olla pikkasen pläski...
Pitää olla pikkasen pläski...
Ahvenet on saanut ihanan kirkkaat värit
Ahvenet on saanut ihanan kirkkaat värit
IMAG3838.jpg
Otto yrittää syödä surviaista
Otto yrittää syödä surviaista
Pervoilua aamukurkulla
Pervoilua aamukurkulla
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
valkyria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 11:40, 08.10.2014
Paikkakunta: HML

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Millaista nippeli-nappeli hiilariysyteemia haaveilet joulupukin tuovan? ts. paineistettu järjestelmä vai ihan kiljupohjainen kuitenkin?
Alkoi itseäni hymyilyttää kun luettelit noita ravinteita, hiilareita yms. Kun mietin omaa historiaani akvaarioharrastajana. Vaikka akvaarioita minulla on ollut jo yli 15v. vasta n. 5v. sitten aloin ottaa enemmän selvää kasvien vaatimuksista jne. Kyllä sen muistaa kun oli ihan sekaisin sanoista: rautalisä, hiilari, kiljuhiilari, pohjalannoite, nitraatti, kasviravinne jne. Oli hämmennystä tarvitaanko kaikkia noita muka? miksi? Miten? Nykyäänhän ne hoituu kaikki rutiinilla, mutta olihan se alku omituista aikaa.

Itselläni rautalisä käytössä, tavallisen kasvilannoitteen lisäksi, vaikka siinäkin hieman rautaa on. Mutta tällähetkellä rautalisää mene puhtaasti siitä rautapullosta vain 1/3 viikossa suositellusta määrästä, näyttää riittävän hyvin tuon "normilannoitten" raudan kanssa.

Siis ei! Mä en enää voi tulla tänne, kun noi sun keltakääpiöt on niin ihania <3. Tahdon kans niitä uudelleen :P ei vain oikein ole, mihin niitä laittaisi..

ps. se mun epätoivisesti hengissä pitämä papukaijalehti on ehkä vähän elpymään päin :O
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”