Akvaariopäiväkirja/SiMes

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Muiden päiväkirjoja ja projekteja on ollut mielenkiintoista seurata ja laitanpa minäkin tänne päiväkirjan omasta kiposta.

Ehkä ensin vähän oman harrastuksen taustaa. Akvaarioita on tullut harrastettua ihan ala-asteikäisestä asti, ajoittain tiiviimmin ja välillä sitten elämäntilanteesta riippuen on ollut harrastus tauolla. Aina se into ja rakkaus tähän harrastukseen on kuitenkin nostanut päätään ja aina olen palannut läträämään akvaarioiden kanssa.

Tämän nykyisen akvaarioni laitoin pystyyn himpun vajaa vuosi sitten ja sitä ennen ehdin pitää taukoa reilut kolme vuotta. Silloisen elämäntilanteen takia myin kaiken pois ja yritin uskotella itselleni etten mä mitään akvaariota kaipaa. Päätös kaiken myymisestä alkoi kuitenkin jo pian kaiheraa ja kummasti akvaariokuume alkoi vaivata, heti kun elämä näytti tasaantumisen merkkejä. Vuoden päivät tuli kuumeiltua ja haaveiltua, kunnes pääsin tekemään comebackin.


Noniin, pitää jatkaa myöhemmin...
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Nykyinen akvaario on valkoinen Juwel rio 125, jossa on Juwelin oma lämppäri ja suodattimena Eheim Powerline 2048 yhdellä lisämoduulilla sekä kapealla suuttimella, jossa on pallonivel virtauksen suunnan säätämistä varten. Ulkosuodatinta en tälläkertaa halunnut hankkia ja tuo suodatin on hoitanut hommansa moitteettomasti. Aluksi kauhistuin suodattimen aiheuttamaa puhuria, mutta sopiva suutin sekä lisämoduuli auttoivat säätämään virtauksen sopivaksi. Kokeilin aluksi suihkuputkisarjaa, mutta tuo pallonivel suuttimessa on osoittautunut omaan tarkoitukseen sopivammaksi ratkaisuksi.

Valaistuksena on vielä toistaiseksi Sylvania aquastar 28W T5 putket, mutta tarkoituksena olisi korvata ne jossain vaiheessa LED-valaisimella. Muuta tekniikkaa ei ole, mitä nyt väliaikaisena Eheim skim 350 pintaimuri oli avustamassa pintaan ilmestyneen kalvon poispitämisessä sekä limaskan hävittämisessä. Tuohon jälkimmäiseen tämä oli muuten loistava ratkaisu laiskalle!

Aluksi akvaario oli runsaskasvinen seurala, mutta nyt olen sitä pikkuhiljaa muokannut kalastoltaan ja kasvistoltaan Etelä-Amerikka teemaan.
Kalastona on 25kpl parvi inkkareita (jotka ovat alkuperäisestä kalastosta ne kalat joiden ympärille tätä teemaa aloin rakentaa), keltakääpiöahven pariskunta sekä perus partis-herra "Turo-Seppo" (kuten lapseni hänet nimesi [;)] ). Lisäksi tuolla on jäämistönä muutamia kirsikkasukarapuja, joista en ole raaskinut luopua. Ahvenet ilmeisesti hillitsevät noiden lisääntymistä, sillä niiden tulon jälkeen kanta on pysynyt kohtuullisen pienenä, verrattuna aikaan ennen ahvenia.

Tässä akvaario tällä hetkellä. Kasveina vesimiekkoja ja tarkoituksena olisi lisätä konnanputkea kellumaan pintaan ulottuvien kantojen ympärille, kunhan saan sitä jostain hommattua. Pohjalla on muutamia lepän käpyjä, intianmantelipuunlehtiä ja tulossa vielä tammenlehtiä. Vettä olen tummentanut hivenen ToruMinilla. Mahdollisesti tummennan vielä lisää, mutta hiljaa hyvä tulee.
Kuva
Kuva

Tässä akva ennen viimeisiä muutoksia, eli vallisnerian korvaamista toisella pantterivesimiekalla (jonka kasvua nyt kuumeisesti odotan) ja Toruminin lisäystä.
Kuva

Tässä ennen E-A teemaan keskittymistä. Tavallaan tykkäsin tuosta kasvien runsaudestakin, mutta halusin keskittyä johonkin kiinnostavaan teeman sekametelisopan sijaan. Ja kun kahta allasta ei nyt voi laittaa, niin...
Kuva
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
valkyria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 11:40, 08.10.2014
Paikkakunta: HML

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Hienoja kaikki "versiot" ollet!
minun silmää miellytti myös enenmmän tuo runsaskasvisempi versio, mutta toisaalta, altaa ilme muuttuu vielä aika paljon kun saat sitä konnanputkea tuohon puunkäkkytään :)
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Upealta alulta näyttää, vaikka tykkäsin todella paljon aikaisemmastakin setupista. Hienoa että jotkin ryhtyvät tuumasta toimeen, itsellä mieli vaihtelee vielä kuin tuuliviiri :roll:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Kiitos kommentoineille :) Mukavaa saada palautetta ja kaikki ehdotukset ja vinkit ovat toki tervetulleita.

kalaton1 tuuliviiristä puheen ollen... täällä toinen!
Nyt kun olen tuota tovin katsellut ja näin oksennustaudin kourissa maatessa asiaa ajatellut, niin meinaa rimakauhu iskeä ja aloin epäröimään. Tykkään ehkä sittenkin liikaa kasveista. Ja kun kohta tulee kevät ja valoisat ajat, meillä on todella valoisa asunto ja allaskin on valkoinen, niin hyvin tumma vesi ja ruskea maisema ei siihen sovi. Pitäisi olla hämyisä nurkka johon sopisi hyvin tumma ja mystinen allas. (Sellaista nurkkaa, saati allasta, ei nyt ole eikä tule ainakaan vielä muutamaan vuoteen, joten näillä mennään)

Sitäpaitsi mä haluan tuonne punaisen sävyisiä vesimiekkoja! Yksi tuolla jo on, mutta se on turhan pieni ja matala yksin olemaan.

Elikkä tulin siihen tulokseen pohdinnoissani, että jospa pysyn haluamassani Etelä-Amerikka teemassa, mutta en niin orjallisesti, että lähtisin tavoittelemaan jotain "liian luonnollista" maisemaa. Tässä kasvien määrää vähentäessäni huomasin myös kuinka vaikeaa on sisustaa allasta vähillä kasveilla, saati ilman niitä!

Kunhan tästä taudista tokenen, niin voisin lisäillä vähän kuvia altaan asukeista.
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Voihan sen toteuttaa kasvillisenakin sen "biotoopin", mulla on altaassa pantterivesimiekan punainen versio. Se tuo kivasti väriä, sullakin tuolla näytti olevan joku pantterimiekka? Sehän on hybridi mutta en itse ainakaan viilaa pilkkua asian suhteen. Muitakin kivoja punaisia miekkoja on, mutta onkohan ne liian vaativia hoidolta.
Itse koitan etsiä karttulehteä tuonne altaaseeni, sillä saa varmaan kivasti pusikkoa luotua.
Itse aina ihailen muiden ihania pelkistettyjä juurakkoaltaita ja siksi nää omat epäilyt tulikin vähän puun takaa :roll: Mulla oma silmä tavoittelee (ehkä jo sairaalloisen) täydellistä järjestystä ja siihenhän joku simppeli moorapuun käkkyrä iskettynä altaaseen kultaisen leikkauksen mukaisesti kuulostaa näennäisesti hyvältä, mutta toisaalta noi kasvit on niin ihania..et ota täs nyt selvää edes itsestäni...
Toistaiseksi en siis toimi vaan annan asian hautua ja sivussa koitan hankkia niitä alueen kasveja :mrgreen:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Kirjoituksesi oli kuin omalta näppikseltäni. Muakin vaivaa täydellisen järjestyksen tavoittelu ja ihailen muiden yksinkertaisia sisustuksia, mutta en sitten kuitenkaan ole valmis sellaista toteuttamaan tai en saa aikaan miellyttävää lopputulosta (jonkun toisen akvaariossa sama asettelu olisi musta varmaan hieno). Ja sitten haikailen kuitenkin kasvien perään.

Mulla on tuolla kaksikin "ozelot green"-muodon pantterivesimiekkaa. Toinen on ollut pari kuukautta ja kasvaa hienosti. Toisen (suodattimen edessä olevan) hankin viikko sitten ja se on alkanut tehdä uutta lehteä. Siinä vaan on vielä ne ilmeisesti ilmakasvatteiset lehdet, jotka usein kaupan vesimiekoissa on. Koti akvaariossa ne alkavat tehdä mielestäni kauniimpia ja tuuheampia lehtiä. Olisin halunnut perus pantterivesimiekkoja, mutta silloin kun olen ollut kaupoilla, niitä ei ole ollut saatavilla (ja tyhjin käsinhän en voinut jäädä [:I] ).

Sitten tuolla on yksi "red diamond-muodon vesimiekka, joka kasvaa aika matalana. Se on jäänyt, vallisnerian tavoin leviävien, sirosuokkien taakse. Ja olen sen antanut olla siellä, kun olen koittanut tehdä luopumistyötä siitä, ajatuksenani tehdä tuosta vähäkasvinen tai jopa kasviton allas. En mä siitä voi luopua, joten kaivan sen esiin kun seuraavan kerran pääsen akvaariota laittamaan. Pitää yrittää löytää sellainen kompromissi ratkaisu, eli jotain pelkistettyä, mutta silti kasvillista ja ei kuitenkaan liian autiota :roll: :mrgreen:

Katselin Tropican sivuilta juurikin tuon tavallisen pantterivesimiekan lisäksi ainakin "rose"- ja "barthii"-muotoja. Ainakin Akvaariokeskuksessa luulisi olevan. Sinne vaan on hieman hankalampi ehtiä.

Malttia ja suunnitelmallisuutta siis mullekin :D
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Täältä puuttuu "tykkää" nappi :D
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Oli sitten ihan pakko myllätä akvaario uusiksi ja palata omalle tyylilleni uskolliseksi.
Etelä-Amerikka pysyi ja pysyy teemana, mutta luovuin "hyvin luonnonmukaisen" maiseman tavoittelusta. Laitan kuvia sitten kun pölly laskeutuu ja ehdin kuvaamaan. Niitä kuvia odotellessa, tässä muutama kuva asukeista.

Keltakääpiöahven uros, joka muuten naksuttelee aika kuuluvastikin 8O Käy pintakasvien lomassa jotain napsimassa pinnassa ja siitä kait syntyy jotenkin ilmakupla, joka saa aikaan napsahduksen, joka kuuluu jopa viereiseen huoneeseen asti. Aluksi luultiin, että nyt se akvaario hajoaa, ennen kuin paikallistettiin äänen aiheuttaja. Onko muilla napsuttelevia ahvenia tai muita kaloja?
Kuva

Keltakääpiöahven naaras
Kuva
Kuva

Inkkari
Kuva

Kirsikkasukarapu
Kuva
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Ainakin nuoliaiset ovat kovasti napsuttelevaa sorttia. Joskus alkuun luulin, että kurkkupalan mukana oleva lusikka vain kopisee lasia vasten, mutta kalat itsessään olivatkin äänen aiheuttajia. Minulla on sellainen käsitys, että tuota ääntä pitävät enempi silloin kun ovat tyytyväisiä oloonsa? Tyytyväinen taitaa olla myös tuo hienon värinen kirsikkarouva, kun on niin pullat uunissa :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Siltsu: En tiedä tuosta tyytyväisyys jutusta sen enempää, mutta ainakin toivon kalojen olevan tyytyväisiä oloonsa. Huolimatta siitä, että viime aikoina on käynyt iso käsi mylläämässä niiden kotia, johtuen omistajan ailahtelvasta luonteesta [:I]

Tässä muutama kuva akvaarion nykytilasta. Nyt ollaan taas takaisin omalla mukavuusalueella ja sillä tiellä pysyn. Mielessä kaihertaa edelleen se akvaarionäyttelyn tummavetinen (töyhtö-?) kääpiöahventen allas, jollaisen ihan varmasti vielä joku päivä pykään pystyyn, mutta en tähän altaaseen.

Pyörittelin kannot uusiksi, hain kellarista sinne viemiäni kiviä takaisin, ostin oikeaan takanurkkaan uuden vesimiekan (jonka tarkempaa lajia en tiedä, sillä lappu puuttui) ja istuttelin jo olemassa olevia kasveja osin uusiksi. Myllätessäni huomasin ilokseni vanhemman pantterivesimiekan lisineen ja sain istutettua keskelle taakse yhden uuden taimen kasvamaan (ei kyllä vielä oikein näy kuvissa, kun on sirosuokkien takana). Karsin taas levinneitä sirosuokkeja ja nostin niiden takaa red diamond-vesimiekan vasemman laidan kantojen eteen näkyville. Vielä kaipaisin sen kaveriksi lisää punaista sävyä jonkin vesimiekan muodossa. Mietinnässä on vielä konnanputki tuon suodattimen edessä olevan kannon yläosan ympärille kellumaan. Köynnöstäviä kasveja en aio hankkia, sillä olen laiska niitä karsimaan.

Nyt vaan odottelemaan kasvien asettumista ja kasvua ja etsimään puuttuvia kasveja. Kasveja, kasveja, kasveja... :mrgreen: Siinä mun kasviton allas suunnitelmat sitten.

Klikkaamalla kuvaa, ne saa suuremmaksi/näkymään kokonaisina.
Kuva

Kuva

Kuva
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

kaunis akvaario!
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Rockhill, kiitos!

Tuli eilen lapsen lääkärikäynnin yhteydessä, noin ohimennen, ostettua kaunis rubiinivesimiekka. Tänään jos jaksaisi sen istuttaa paikoilleen. Nyt se vaan kelluu tuolla, kun oon ollut niin tolkuttoman väsynyt, että eilenkin menin jo heti lasten perässä nukkumaan. Saa sitten vähän lisää toivomaani kaunista punasävyä joukkoon.

Yhden pantterivesimiekan lehden alla on jotakin josta en tiedä mitä se on. Kuin pieni munarypäs. Voisiko olla jonkun kotilon... En kyllä ole aikoihin bongannut ainuttakaan roskakotiloa. Mihin lie kadonneet, mutta mistäs sen tietää jos nyt taas yht äkkiä lisivät ja tulevat näkyville. Muina kotiloina on vain thiara wintereitä ja olen käsittänyt, että lisivät kuten kierteiset. Ei se varmasti ahventenkaan ole (vaikka niiden alueella onkin), kun on pienempi kuin kuvittelisin ja semmoinen läjä. Olen ymmärtänyt, että kutisivat mielellään koloon ja naaras vahtisi erittäin tarkkaan kutua. Miltä niiden kutu muuten näyttää? [:I]
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Onpas tosi nätti akvaario! Ihanat käkkyräoksat, ja hyvin sopii vielä sisustukseenkin! :D
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Melanie vei sanat suustani, hyvältä näyttää! Kaunis koti myös, mitä tuosta kuvasta näkyy.
Kyllä munkin on ehdottomasti saatava tuollaisia käppyräisiä oksia/puita noiden massiivisten juurakoiden tilalle. Mistä olet omasi hankkinut, ja mitä puuta ne ovat?
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

En ole jaksanut kirjoittaa juuri mitään vähään aikaan, vaikka palstalla päivittäin käynkin lueskelemassa. Meillä ollaan lasten osalta edelleen sellaisessa sairastelu kierteessä, että ei mitään rajaa. Huoh...

Akvaariorintamalla on seesteistä. Kaikki hyvin ja viimeaikaisten mylläilyjen jälkeen olen antanut kasvien asettua ja kalojen olla perushoidolla rauhassa. Keltakäppänät ovat vihdoin hylänneet alkuperäisen reviirinsä suodattimen päädystä ja muuttaneet toiseen päätyyn isomman juurakkomuodostelman onkaloihin. Tähän vaikuttanee sekin, että partamonni muutti kaksi viikkoa sitten tuttavalleni. Tykkään tuosta pelkistetystä kalastosta valtavasti. Kaikilla on nyt oma rauha elellä tuolla, eiä suodattimen alin moduuli ole enää täynnä hiekkaa. Partis oli oli suloinen kuin mikä, mutta mikä kaivaja! Sisäsuodattimella varustettuun ja näin pieneen akvaarioon mielestäni hieman turhan iso ja rajuliikkeinen asukki.

Melanie ja kalaton1, kiitos :)
Käkkyrät ovat moorapuuta ja olen hankkinut ne pääosin Akvaariokeskuksesta. Sieltä löytyy varsin kohtuuhintaisia käppyröitä, etenkin noita pienempiä. Kaikkein suurimman, jonka oksat osoittavat pintaa kohti, olen ostanut Tapiolan Ainoassa sijaitsevasta eläinkaupasta. Sen hinta oli suolainen, mutta kun oli niin hieno, niin pistin silmät kiinni ja maksoin :mrgreen: [:I] Sen siis hankin jo silloin kun pääsin miehen kanssa sopimukseen siitä, että meille tauon jälkeen taas akvaario tulee. Tällöin oli vielä tarkoitus laittaa Lido pystyyn ja siihen tuo olisi ollut toisin (samaan tapaan kuin Rockhillin uudessa halfmoonissa) aseteltuna täydellinen. Akvaarion suunnitellun sijoitus paikan muututtua, päädyin Rioon, kun sen muoto mahdollisti kalasto mahdollisuuksi hieman laajimmin. Sopii tuo tuohonkin. Kamalan pitkän sepustuksen sainkin tästä aikaiseksi!
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

moorapuu on just sitä samaa suojuurakkoa mitä mä ostin Akvaarioon.fi
Mites sulla tuo pohjassa pysyminen, kestikö kauan saada ne uppoamaan?

Upea tuo sun akvaariosi! Onko lapset jo innolla mukana hoitohommissa? Meillä 5 v pesee sisäsuodattimia ja 11 v laittoi itse vedet half mooniin
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Mulla on itseasiassa myös yksi Akvaarioon.fi tilattu suojuurakko, joka on tällä hetkellä kellarissa. Se ei ole ihan samaa puuta kun nuo käkkyrät mun altaassa. Se ei ole niin monihaarainen/oksainen sekä on pehmeämpää puuta, jossa puun syyt (vai mitkä lie) ovat enemmän näkyvissä, siis puu jotenkin revitymmän näköistä ja kuivanakin punertavampaa. Siitä sai leikellä niitä säikeitä, jotta tuli siistimpi. Kyseinen juurakko upposi päivässä tai parissa, mutta ei tullut painavaksi parissakaan kuukaudessa. Jäi tavallaan pohjan päälle "kellumaan" ja siksi partamonni rakastikin sitä. Sitten kun poistin kyseisen juurakon altaasta, alkoi partamonnin hiekan kaivaminen ja riekkuminen toden teolla. Sitä ennen kyseinen toiminta rajoittui juurakon ympäristöön.

Nuo tällä hetkellä olevat käkkyrät ovat kuivana hyvin vaaleita ja tummuvat parissa viikossa. Upposivat noin viikossa ja kahdessa laskeutuivat koko painollaan pohjaan. Ja ovat niin kovaa puuta, että kuivana sahaaminen, etenkin paksummasta kohdasta, oli hyvin vaikeaa ja tuskaisaa.

Lapset ei oikeastaan ole olleet mukana muuten kuin katselemassa akvaariota tai satunnaisesti huoltotoimia. Nämä olen pyrkinyt hoitamaan kyllä pääasiassa yksin, muuten on helposti katastrofin ainekset ilmassa. Olen pitänyt akvaarion omana harrastuksenani ja lapset tietävät sen olevan mun silmäteräni. Sitten jos lapset joskus kiinnostuvat harrastuksesta, ei ole ongelma hommata heille omaa allasta. Äitiä ei tarvitse suostuttelemalla suostutella [;)] Isä voi olla sitten vähän työläämpi suostuteltava :mrgreen:

Pienempää (3v) kyllä kiinnostaa seurata akvaarion elämää ja kuunnella äidin juttuja/satuja asukeista ja niiden touhuista. Ehkä hänestä saan vielä joskus puljailukaverin. Isompaa (4,5v) ei akvaario juuri nappaa. Kaloista ei oikeastaan pidä (ovat kuulemma rumia), mutta kasveista kiinnostuneena, on auttanut kasvien laitossa. Eli ollaan yhdessä kytätty postiautoa ja juostu postilaatikolle auton mentyä hakemaan kasvilähetystä, siistitty kasveja istutuskuntoon ja hän on auttanut sitomaan jaavansaniaisia siimalla juurakkoon yms hommaa.
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Hyvää synttäriä! :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja Verna »

Tämä on juuri niitä akvaarioita, jotka saavat aikaan halun hommata toisen altaan. Semmoisen, jonka voisi sisustaa juurakoilla. Nykyiseni kun on täpötäynnä kasvillisuutta. Voisihan sitä raivata ja laittaa sekaan juurakoita, mutta kasvillisuuskin saisi sitten mätsätä kuvaan edes jotenkin. Vesimiekat ovat hienoja niiden kanssa, kuten nyt noista kuvistakin näkee, mutta minä en vain ikinä saa niitä kasvamaan. Niihin iskevät joko kalat, kotilot tai levät, tai kaikki yhdessä. Säästää hermoja, kun jättää homman osaavammalle ja tyytyy vain kateellisena katselemaan kuvia. ;) "Enolishalunnutkaanjuurakkoallasta!"
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Ah, nyt mäkin voin lukea tätä päikkyä hyvillä mielin kun ei enää vaivaa valtava keltakääpiöahvenkateus. :mrgreen: Kauniilta näyttää! Mulla oli 12cm partis kanssa 140 litraisessa vähän aikaa (tuli altaan mukana) ja oli se kyllä aika raju ja kömpelö niissä mitoissa. (Saati kun en saanut 140 litraista heti hakureissun jälkeen käyntiin ja partis eleli kaksi viikkoa mun 63 litraisessa. :roll: )
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Kiitoksia kehuista ja synttärionnitteluista :D

Keltäkääpiöt ovat ottaneet avioeron. Ovat asuneet erossa jo viikonpäivät. Naaras majailee vanhalla reviirillä vasemmassa päädyssä ja uros uudella oikeassa päädyssä (siellä minne aluksi muuttivat yhdessä partamonnin lähdettyä). Käyvät vaan välillä puolivälissä toisilleen irvistelemässä. Ruokailevat sentään ihan sovussa yhdessä. Mikä lie tullut heille! Mä kun toivoin perheonnea... Mutta ei se mitään, noiden perhedraamaa on ihan hauska seurata silti.

Lapset ovat vihdoin terveitä, mutta itse poden A-influenssaa. Kamala tauti! Akvaarion suhteen mennään siis pelkällä pakollisella perushoidolla siihen saakka, että saan itseni kuntoon.
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
valkyria
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 11:40, 08.10.2014
Paikkakunta: HML

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Olet näyttänyt kaloillesi liikaa salkkareita tai kauniita ja rohkeita, ovat ottaneet mallia.. :(
:mrgreen: :mrgreen:
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Äääh... sairauskierteeni vaan jatkuu ja jatkuu. Influenssaan ja siitä toipumiseen meni toista viikkoa ja heti perään pukkasi oksennustauti ja siitä vuorokauden päästä alkoi tajuton flunssa kera silmätulehduksen ja poskiontelon tulehduksen. Joten maatessa menee tämä(kin) viikonloppu. Jos vaikka viikon päästä pääsisi akvaariotakin räpeltämään. Nyt tosiaan vaan aivan pakollisilla rutiineilla menty ja mennään. Harmittaa, kun lapsetkin ovat mummilassa pääsiäisen ja olisi ollut aikaa puuhailla kaikenlaista, niin makaan kuumeessa sohvalla. No, saanpahan ainakin levätä rauhassa.

Sen verran mitä olen ehtinyt ja jaksanut kaloja seurailla, niin keltakääpiö uros yrittää kovasti hieroa sovintoa naaraan kanssa, mutta saa hyvin nopeasti lähtöpassit omalle puolelleen. Eli eivät ilmeisesti ole toistaiseksi palaamassa yhteen [;)]

Nyt kun en ole jaksanut lisäillä Easy carboa, niin kauhukseni huomaan, että tupsulevää meinaa yrittää tulla niihin kannon osiin, jotka ovat pinnan tuntumassa (lienee valo ja virtaus, jotka takaavat viihtyvyyden). Pitää koittaa muistaa ja jaksaa lisäillä carbot säännöllisesti, ennen kuin saan kehitettyä todellisen leväinvaasion tuonne.
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaariopäiväkirja/SiMes

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Mun Etelä-Amerikka teemani rakoilee. Tykkään liikaa teeman ulkopuolelle jäävistä kasveista ja hommasinkin tuonne jo susseria sukarapujen iloksi ja suojaksi, sillä olen huomannut ahventen välillä näykkivän sukiksia jos saatuvat olemaan heidän tiellään. Tiikerilummetta on niin ikävä, että sellainen tai pari, on PAKKO hommata tuonne. Jaavansaniaisetkin oli kyllä kivoja ja kääpiövallukin on niin kaunista ja...

Kantopainotteisena edelleen haluan tuon pitää, mutta en rajata kasveja vain tietylle mantereelle. Asukkaatkaan eivät ole puhtaasti yhdeltä mantereelta, joten antaa olla. Toinen puoli päästä sanoo, että rajattu teema sen olla pitää, mutta toinen puoli päästä hörsyää miten sattuu :mrgreen: [:I] Asukkaista sen verran, että mullahan oli sukaset teeman ulkopuolelta, mutta nyt on vielä piikkisilmätkin. Niitä on nyt tuolla neljä ja ajattelin, että mikäs siinä, kivoja kun ovat, niin voisin hommata niille muutaman kaverin lisää. Sitten kun sattuu verkkopiikkisilmiä kohdalle.
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”