Vallisneria ei siedä hiilaria

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Akvaario-tietopankki kertoo vallisneriasta mm. näin:
"Hiiltä tai hiilidioksidia ei pidä lisätä veteen lainkaan, siitä on enemmän haittaa, kuin hyötyä."
http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... sti-2.html

Miksi hiilidioksidista on vallisnerialle enemmän haittaa kuin hyötyä? Minulla ei ole vallisnerioita, mutta hiilarilannoitus kylläkin. Ei siis kannattane yrittääkään saada vallisneriaa menestymään?
Mika Karjalainen
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

En tiedä miksi, mutta olen huomannut, että tavallinen vallu ei kestä esim. carboa. Pinnalle yltäneet lehdet punertuvat ja katkeilevat ja altaassa kelluu sitten muutaman sentin mittaista silppua. Vastaavaa en tosin ole todennut jätti- tai kääpiövallun kohdalla. Vain tuo tavis kärsii. Enkä siis usko, että em. vaikutus olisi seurausta muiden kasvien kiihtyneestä ravinteiden käytöstä vaan suoraan tuosta veteen lisätystä litkusta tai kiljupullo hiilarista. (muuta en ole kokeillut)
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Täällä vallisneria kasvaa ja voi hyvin vaikka hiilaria menee painepullosta aktiivilevittimen läpi akvaarioon. Lisään myös Easy Carboa päivittäin akvaarioon. Ainakin minun kokemusten perusteella voidaan kumota väite ettei vallisneria siedä hiilaria.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Fogas »

En ymmärrä, miksi vallisneria ei sietäisi CO2-kaasulla lannoitusta. Ehkä se johtuu vain siitä, etten ymmärrä kasveja senkään vertaa kuin ihmisiä. Sen ymmärrän, että hiilarilla saadaan pH niin alas, ettei siinä vallisneria elä, mutta tästä ei taida olla kyse.
Mika Karjalainen
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja partanen »

Itse huomasin sen että kierteisvallesneria tykkää easycarbosta ja jättivallesneria alkaa mätänemään spontaanisti kun lisäilee easycarboa... "rapulassa" kierteisvallulla taas c02 kiljupöntöstä niin kasvaa ja rehottaa nätisti
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Minua askarruttaa vaan kysymys, miksei vallisneria sietäisi hiilidioksidista, mutta alkoi mietityttää myös tuo EasyCarbo. En ole sellaista koskaan käyttänyt enkä ole siitä mitään tiennyt. Mitä se oikein on? Tuolla sen sanotaan olevan "nestehiiltä", mutta minulle kemiaa tuntemattomalle "nestehiili" ei kerro mitään.
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... php?p=1522

Valmistajan sivulla todetaan, että "Carbon (in the form of CO2 dissolved in the water) is one of the most important nutrients for optimal plant growth", mikä tietenkin on mitä totisinta totta, mutta ei siellä kerrota tuotteen koostumusta.
http://www.easylife.nl/en/freshwater/easycarbo

Akvaario-tietopankissa nestehiili mainitaan yhtenä keinona lisätä hiilidioksidia, mutta ei sielläkään kerrota, mitä aine on.
"Hieman kallis, mutta erittäin hyvä tapa saada kasveille tarvittava hiili, on käyttää kaupallisisa nestehiili tuotteita, joita saa akvaarioliikkeistä."

Siis mitä ihmettä on EasyCarbon nestehiili tai nestemäinen hiili?
"Hiili muuttuu nestemäiseksi korkeassa paineessa, kun sitä kuumennetaan hieman yli 4 700 asteeseen. Nestemäinen hiili höyrystyy kuitenkin hetkessä."
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/h ... uumassakin
Mika Karjalainen
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei kannata luottaa ainoastaan yhteen (akvaario-tietopankki) tietolähteeseen minkä netistä löytää. Vai oletko Fogas löytänyt muualtakin tietoa ettei vallisneria siedä hiilaria. Itse antaisin suuremman arvon muiden harrastajien kokemuksille. Hyvin kasvaa vallisneria vaikka käytän hiilaria ja EasyCarboa sanokoot tietopankki mitä tahansa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Arvostan kyllä kokemustasi, vaikka unohdinkin kiittää kommentistasi. Myöhästyneet kiitokseni.
En ole nähnyt missään muualla vastaavaa näkemystä, joten olisiko kirjoittajalla tullut ajatusvirhe? Ehkä niin on käynyt, jos täälläkään kukaan ei keksi, miksi vallisneria edes periaatteessa ei sietäisi CO2-lannoitusta. Sekään ei tietenkään osoittaisi, ettei se käytännössä sietäisi, kuten kokemuksesi osoittaa.
Mika Karjalainen
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Minun höpinöistä ei kannata välittää mutta tarkoitin että yleisesti kannattaa kuunnella muiden käyttäjien kokemuksia ja antaa niille suurempi painoarvo kuin yksittäiselle nettikirjoitukselle. Ei myöskään yhden ainoan harrastajan sanomisille kannata heti suurta arvoa antaa ennen kuin on kuunnellut muiden mielipiteitä. Täälläkin saa usein huomata kun joku kysyy apua ja saa yhden vastauksen niin heti ollaan noudattamassa yhden tuntemattoman harrastajan ohjeita.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Itse olen tuupannut valluille niin hiilaria niin kaasu- kuin nestemuodossakin. Lajien sietokyvyssä tuntuu olevan hiukan eroa, usein ne ottavat aluksi nokkiinsa, mutta sopeutuvat sitten. Asiaa helpottaa kun nestemäistä ei kaadeta suoraan vallujen niskaan. Esimerkiksi ruohovallisneria (V nana) käytetään paljon CO2-lisätyissä aquacaping akvoissa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Olen tuossa edellä ihmetellyt, mitä EasyCarbo on. Vasta nyt huomasin, että asiasta on jo keskusteltukin (tietenkin, olisi minun pitänyt älytä käyttää hakua!).
JG kirjoittaa: "Easycarbo on glutardehydiä joka toimii levämyrkyn tavoin. Hiilidioksidin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Ilkka Takala Tampereen Akvaariokalasta puhui juuri tästä asiasta Amano esitelmänsä yhteydessä."
Teemu Salonen kommentoi: "Ihan nyt täysin en usko tuota, purkista kuitenkin puutuu vaadittavat varoitusmerkit: http://www.ttl.fi/ova/glutaraldehydi.html"
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... o#p7160768

Teemu Salosen linkin mukaan "Glutaraldehydi on erittäin myrkyllistä vesieliöille", mutta Wikipedian mukaan "Glutaraldehyde is an ingredient in a popular product for freshwater aquaria as a source of bioavailable organic carbon used by aquatic plants."
http://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde

Uteliaisuuttani haluaisin tietää, mitä EasyCarbo on. En ole sitä koskaan käyttänyt, mutta näyttää siitä olevan niin hyviä kokemuksia, että pitäisi kai harkita, kun kuulemma siitä kasvit hyötyvät ja tupsulevä kärsii.
Mika Karjalainen
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Koska glutista kemiallisena aineena löytyy tietoa netistä ihan riittämiin, en lähde sitä tässä kertaamaan, mutta kyse on taas kerran määristä ja suhteista. Levät eivät siitä suoraisesti kärsi (nekin nimittäin käyttävät hiilidioksidia siinä missä kasvitkin ja huom. suodattimen ulostulo puhaltaa bakteerien toiminnan seurauksena CO2-pitoista vettä, jos kyllä eräät tykkäävät niin hapesta kuin virtauksestakin), vaan välillisesti hyvin voivien kasvien kautta. Toki levät saa tapettua ruiskuttamalla niihin vahvaa glut-liuosta, mutta niinpä saa kasvitkin. Siitä vapautuu sen hajotessa kemiallisen reaktion kautta hiilidioksidia. Kasvit eivät pysty käyttämään muuta hiilen lähdettä kuin hiilidioksidista "otettuna". Olen muistaakseni linkannut tämän reaktion kaavan/mallikuvan AWlle joskus.

EU ei vaadi tältä aineelta varoitusmerkkejä, mutta en tiedä varmasti miksi, liekkö syynä se, että se glut mitä me ostamma ja käytämme akvoissa, on yleensä vain 1-1,5%. Tästä on ollut aiemminkin juttua, mutta joku espanjalainen juristi lähti käymään oikeutta asiasta, siis varoitusmerkeistä (olen linkannut tarinan AWlle). Tästä on jo useita vuosia (oisko ollut joskus 2008-2009) enkä tiedä miten tarina loppui, mutta ilmeisesti se ei mennyt läpi kun merkit puuttuvat edelleen. Ainakin eräiden aineiden, kuten esim glyfosaatti (tutummin rikkaruohomyrkky RoundUp), kohdalla EU käsittelee ne uudestaan tietyin välein, muutama vuosi, ja arvoi tilanteen ko aineen kohdalla uudestaan. En tunne tai muista lainsäädäntöä niin hyvin, että minkä aineiden kohdalla tänä on käytössä, löytyykö jostain listaa tai jotain, tiedän vain tietyt kemikaalit. On siis ehkä mahdollista, että glutin, jota pidetään yleisesti ottaen aika rajuna kamana, suhteen tulee muutoksia. Sitähän käytetään mm sairaaloissa vahvoina liuoksina desinfiointiin, on siis selkeästi sarjassa "tappava" ja "haitallinen". Käytän sitä itsekin, olen käyttänyt säännöllisesti jossain pytyssä jo vuosia.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Vallisneria ja hiilidioksidi: Minulla oli vuosikausia erittäin kituva jättivallisneria akvaariossa, jossa samaan aikaan oli melko vähäinen hiilidioksidin syöttö. Kasvi pysyi elossa, mutta ei rönsyillyt eikä kasvanut sellaiseksi kuin jättivallisnerian pitäisi. Kun lisäsin hiilidioksidin syöttöä moninkertaiseksi (sanotaan yhdestä kuplasta viiteen kuplaan sekunnissa), vallisneria alkoi voida hyvin. Se tuottaa jatkuvasti rönsyjä ja kasvaa valtavaa vauhtia.

Easycarbo: Ennen hiilidioksidilaitteistojen hankkimista käytin kyseistä valmistetta ohjeiden mukaan lisättynä kasvien hyvinvointia lisätäkseni. En koskaan huomannut siitä olevan mitään hyötyä. Kerran sitten käytin Easycarboa myös mielettömän suurella yliannostuksella kalattomassa akvaariossa tappaakseni kotilokannan. Silloinkaan en huomannut Easycarbosta olevan mitään hyötyä: kotilot sen kuin porskuttelivat.

Johtopäätös: Kummassakin tapauksessa lienee kyse annostuksista ja kyseisen akvaarion olosuhteiden miljoonasta eri muuttujasta. Voi olla tapaus, jossa hiilidioksidilisäys haittaa vallisnerian kasvua, vaikka minun tapauksessani kävi pain vastoin. Voi olla tapaus, jossa Easycarbosta on hyötyä tai haittaa, vaikka mina en huomannut kumpaakaan.
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Angara »

Meillä jättilaisvallisneria on kasvanut erittäin hyvin EasyCarbon kanssa. Talvella kasvu on seisahtunut, ilmeisesti valaistusolosuhteiden takia. EasyCarbolla on minun kokemukseni mukaan selvä positiivinen vaikutus tähtipatsulin (Pogostemon stellatus) kasvuun, jopa niin, että kun kesällä matkoilla ollessamme kotimies ei ymärtänyt lisätä EasyCarboa, tähtipatsuli kuoli pois. Nopeakasvuisest lajit, kuten vedensuosikki (Limnophila sessiliflora) hyötyvät EasyCarbosta selvästi, vaikka kasvavat kyllä ilmankin. Vedensuosikki käyttää myös paljon ravinteita, ja yhdistelmä EasyCarbo+vedensuosikki on minulla auttanut ehkäisemään leväongelmia altaissa, joissa sellaisia syntyy helposti (paljon kaloja + paljon luonnonvaloa).
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vallisneria ei siedä hiilaria

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Jatkanpa tuohon aikaisempaan viestiini, kun olen saanut lisää kokemusta asiasta.

Laitoin kyseisen akvaarion puolisen vuotta sitten myyntiin tulossa olevan remontin tieltä ja samaan aikaan tyhjeni hiilidioksidipullo. En vaihtanut pulloa, koska olin muutenkin luopumassa akvaariosta. Akvaario ei kuitenkaan ole mennyt kaupaksi, joten vallisneriat ovat nyt puolisen vuotta olleet ilman hiilidioksidilisäystä.

Tulos: Hiilidioksidilisäyksen aikana valtaviksi kasvaneet lehdet ovat kuihtuneet. Uusien rönsyjen kasvaminen on loppunut. Jättivallisneria elää, mutta samalla tavalla kituvana kuin se oli ennen hiilidioksidilisäyksen aloittamista.

Tämä kokemus näyttäisi viittaavan siihen, että Fogasin aloittamassa viestissä mainittu Akvaario-tietopankin väite "Hiiltä tai hiilidioksidia ei pidä lisätä veteen lainkaan, siitä on enemmän haittaa, kuin hyötyä" on pötypuhetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”