Makkarakalojen kudetus

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Makkarakalojen kudetus

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Makkarakalapariskuntani päätti mitä ilmeisimmin kutea, eikä minulla ole aavistustakaan kuinka kaloja nyt tulisi hoitaa. Makkarakaloja on siis kaksi, muuta seuraa on pikkuinen partamonni. Allas on siis 54-litrainen, lämpötila 25 astetta, pehmeä vesi ja pH lievästi hapan (n. 6.5).

Itse kutua en ole nähnyt, en edes mätiä. Päättelin kudun vain tapahtuneen. Makkarat saapuivat minulle 27.10, muistaakseni. Pienemmällä oli tummemmat ja vahvemmat värit, kun taas toinen oli täysin haalea ja väritön. Koko ajan pienempi jahtasi isompaa ja "värisytteli" itseään isompaa makkaraa vasten nostaen selkäevää näyttävästi pystyyn. Ja sama toisin päin. Luulin, että minulla on tarkasta valitsemisesta huolimatta tullut kaksi koirasta. Annoin kalojen kuitenkin olla.

Tänään huomasin, että tätä pienempää makkaraa ei näy missään, joten lähdin tutkimaan akvaariota. Pieni makkarakala löytyi kannon muodostamasta onkalosta aivan mustana. Onkaloon sisälle ei itsessään nää, joten siksi kudusta ei voi olla varma. Kovin aggressiivosesti se pesää kyllä puolustaa, myös partikselta.
Testatakseni asiaa ruokin kalat pakastesurvarilla, mutta pienempi makkara vain syöksähti ruoan perään ja takaisin onkaloon.

Nytkin se kävi jahtaamassa toisen makkarakalan pois ja palasi pesälleen. Mutta nyt, haluaisin säilyttää mahdolliset poikaset elossa, ja mieleeni herää muutamia kysymyksiä.

1. Partamonnithan tunnetaan mätirosvoina, joten kuinka toimia partiksen kanssa? En haluaisi sen syövän kutua yön aikana. Minulla ei ole toista akvaariota johon sen siirtäisi. Voinko siis jättää akvaarioon valot päälle yön ajaksi, jotta koiras näkee suojella pesäänsä?

2. Kuinka kauan menee, että poikaset kuoriutuvat, kun kutu on todennäköisesti tapahtunut eilen 9.11 tai tänään 10.11? Voinko haavia poikaset heti kelluvaan poikashäkkiin, kun ne alkavat uimaan? En haluaisi niistä tulevan sapuskaa.

3. Kuinka ruokkia poikasia? Minulla on vain kasvatettavaa artemiaa ja pakastesurvareita, sekä tietty TetraMin hiutaleita, joita makkarat eivät ainakaan vielä ole syöneet.

4. Akvaarion hoito. Suunnittelin siivoavani akvaarion huomenna, mutta uskaltaako tuonne nyt mennä häiritsemään? Ja onko erityistä tarvetta huolehia hyvästä virtauksesta tai ilmastuksesta?
54 litraa läträilyä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”