"Puromainen akvaario"?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Monsutar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 17:01, 29.10.2014
Sukupuoli: Nainen

"Puromainen akvaario"?

Viesti Kirjoittaja Monsutar »

Tervehdys kaikille.
Minä olen tässä aloittelemassa akvaario harrastusta uudeelleen. Viimeisestä altaasta on aikaa ( vuosia).
Eli tarttisin apua teiltä viisaamilta ja vilmaattisimmilta että mitkä kasvit ja kalat passaisivat:
Haavena olisi tämmönen "pitkänmallinen" allas, n. 100-150 litranen. Itse tykkään leväbarbeista :mrgreen: mutta tiedän että allas on aivan liian pieni, niin olisko ehdotuksia raita-hurmureiden sijaann? Elikkäs kestavä ( tämmösen tontun) kala, Itsellä kävi mielessä joku nuoliainen mikä ei kasva suureksi mutta syöpi levää ja tykkää olla parvessa.
Anteeksi mulla on nämä kala termit täysin hakusessa.
Ja minulla on myös suuri kurkku-palan mentävä tila partamonneille :roll: Ja mimmonen pohja olisi paras? Itse aattelin "hiekkaa" mitä näkyypi tietävämpi harrastaja käyttävän :) Mutta kun haluais semmosia "lättäniä kivi-systeemiä" - niinkuin ( ihanaa toistaa itseäni, toivottavasti yksikään aikän opettaja ei lue tätä) purossa, miten se pohja pidetään puhtaana (hiekka) ettei tukkeudu. Auttakaa ääliöta. [:I]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: "Puromainen akvaario"?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tervetuloa takaisin harrastuksen pariin!

Kun kivikkopohjaisista puroista puhutaan, ensimmäinen lämmin suositukseni ovat imunuoliaiset. Kokeile vaikka googlata tieteellisillä nimillä Sewellia (perhosnuoliaiset) ja Gastromyzon (varsinaiset imunuoliaiset) ja katso mitä pidät eväkkäistä. :) Ne ovat siis nimenomaan kiivaasti virtaavien purojen koskipaikkojen nuoliaisia Kaakkois-Aasiasta. Ne elävät laakeilla kivillä ja syövät jonkin verran levääkin. Tilankin puolesta tuollainen 100-150 litraa riittää hienosti. Niille pinta-ala on syvyyttä tärkeämpi, joten allas voi olla muodoltaan myös esim. pitkänomainen niin kuin puron kuuluukin. Myös esimerkiksi Garra-suvun imunuoliaisissa on kovassa virtauksessa viihtyviä, mutta leväbarbia selvästi pienemmäksi jääviä lajeja, joista pienimmät sopisivat jo siihen 150 litraan, jos sata nyt jääkin vähän naftiksi. Pandaimunuoliainen, kavereiden kesken pandagarra Garra flavatra on yksi viime vuosien muotikaloista, ja hurmaava se onkin.

Hieno hiekka on erinomaisen hyvä akvaarion pohjamateriaali, ja yhdessä kaivautuvien kierteissarvikotiloiden kanssa se on lähestulkoon huoltovapaa: kun pari kertaa vuodessa vähän pöyhii, pysyy pohja kunnossa vuodesta toiseen. Puromaiseen akvaarioon se ei kuitenkaan ole sikäli paras mahdollinen vaihtoehto, että voimakas virtaus pöllyttää hiekkaa ja kasaa sen ennemmin tai myöhemmin johonkin nurkkaan. Jos et ole ottamassa kaivautuvia tai hiekkaa siivilöiviä kaloja (kuten monnisia tai piikkisilmiä) on karkeampi sora myös oikein hyvä vaihtoehto.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Jimena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 22:36, 20.08.2013
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: "Puromainen akvaario"?

Viesti Kirjoittaja Jimena »

Itsekin tykkään "virtaavista" altaista, ja haaveena kehittää omasta sellainen joskus. Suosittelen myös imunuoliaisia esim. Sewellioita, ovat mainioita persoonia. Viihtyvät hyvin, kunhan on kiviä ja jonkinverran virtausta, itsellä tällä hetkellä vain pieni streameri suodattimien lisäksi, mutta arvostavat sitäkin kun on kohdistettu kivikasaan. Toisaalta liikkuvat paljon myös laseilla ja kasveilla. Pohjalla on hieno hiekka. Kasasin kivet niin, että ensin laitoin kivien alle styroksia levyinä, niiden päälle liuskekiviä ja pyöreitä luonnonkiviä, ja vasta sen jälkeen täytin lopun pohjan hiekalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”