Sirobarbin kudetus?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Sirobarbin kudetus?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Oon viettänyt lukuisia tunteja googlettaen, mutta yhtään kudetusohjetta en ole löytänyt. Haluaisin saada sirobarbiparven lisääntymään. Oisko kellään tietoa tai edes hyviä arvauksia?

Kyseessä siis afrikkalainen minikala barboides gracilis. Tietoa on suhteellisen vähän tarjolla suomi-englanti ymmärryksellä. Youtubesta löytyy video, jossa on babysirobarbi eli kyllä noiden lisääntyminen on mahdollista. Akva 60 litraa, kalat vuoden Suomessa, mulla reilun kuukauden. Mun paras arvaus ois ph:n laskeminen, koska yhdessä lähteessä kerrottiin nuoria yksilöitä löytyneen luonnossa 4,9 ph:sta. Ongelmana siinä meidän vesijohtoveden ph 7,8. Turvelisäys menee joka vedenvaihdossa. Oon yrittänyt monipuolista ruokintaa (pakastekyklooppi, mikromadot, grindalit, sera viformo ja tropical krill flake), päivittäisiä 50 % vedenvaihtoja, lämpö nousi helteillä jopa 28:iin. Kannattaakohan kokeilla lämpötilan laskua tai akvaarion hämärtämistä?

Vielä ei muita asukkaita samassa akvaariossa, mutta seuraksi tulevat on karanteenattu ja valmiina muuttamaan. Nyt ois "viimeinen tilaisuus" kudettaa noita ilman siirtoa erilliseen pönttöön. (Miten noista haavitaan esim 2+2 erilliseen kutuakvaarioon..?) Kalat on iloisen eloisia, pojat kisailee ja naaraissa jopa näkyy mätipalleroita. Nyt tarttis vain keksiä, mikä laukaisisi kudun.

Ph 7,2
Gh 6
Kh 3
25°c
(No3 10, no2 0, nh4nh3 0)
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Sirobarbin kudetus?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Ei edes arvauksia kenelläkään???

Tuolla altaassa saattaa olla jotain tekeillä. Yksi kaloista vahtii kolmen verkkolehden mukulan väliin jäävää aluetta ja toinen on ominu poimipatsulipuskan. Ajavat muut pois aika sähäkästi. Luulin noita parvikaloiksi, joten tuo on mun mielestä hieman yllättävää käytöstä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sirobarbin kudetus?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://www.seriouslyfish.com/species/ba ... sciolatus/
Eikös tuossa ole tietoa?

Lienee noita röpöttelijöitä, jotka itse syövät munansa, jos ei tee viritelmiä tai poista emoja...

Hyvä, että karanteenasit uudet tulokkaat....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Sirobarbin kudetus?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

No höh, nyt on hieman hölmö olo. Molempia barboidesia googlettelin, mutta eipä käynyt mielessäkään jatkaa suvussa kauemmaksi. Blondiiiii...... Mars kauppaan marmorikuulaostoksille. Salaattisaniaista tuolla jo on, kai sekin jossain määrin toimii. Kiitos!

Karanteenissa on muuten pikkunuolimonnisiakin. Isoimmat on jo puolisenttisiä ja niillä on supersöpöt minirintaevät. Hölmönrohkeita ovat eivätkä yhtään pelkää tulevansa syödyiksi. Kiitos monnisista ja matoympeistä myyjälle, tunnistanet itsesi! Oon saanut hullun leiman otsaani, kun kerron kasvattavani matoja nykyään. Pomo varoitteli, et madot voi karata. Hilpeetä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sirobarbin kudetus?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kerro minullekin, mistä ostit marmorikuulat ja paljon maksoi - olen käyttänyt kiviä vastaaviin hommiin. :D Marmorikuulat eikä geishapallot kuulu repertuaariostoksiini :P .

Oiskohan noita marmorikuulia lastenosastolla? Pitäisi ehkä poiketa...mutta kun löydät, kerro vinkki.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Sirobarbin kudetus?

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Juu ei, aika vierailla vesillä liikutaan. Muropaketissa oli br-lelun alekuponki (oi ku loppui sopivasti just tänä iltana) ja nettisivujen mukaan ois useampiakin vaihtoehtoja alkaen 2,75 e paketti. Pitää mennä käymään joku päivä. Olivat lasikuulanimellä eli on tainnut tässäkin asiassa vuodet vieriä eteenpäin sitten oman lapsuuden. :D
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sirobarbin kudetus?

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Suoraan tukkuluokkaan, Tampereella näyttäisi olevan liike joka myy marmorikuulia 100 kpl nipuissa hintaan 6,20e.
http://tinyurl.com/nakqxc3

Nopeasti arvioiden 60x30 cm pohjalla olevan kudetusaltaan pohjalle pistää kaksi kerrosta kuulia, niin hintaa tulee noin 105e postikuluineen.

(oli mulla joku ajatus miten tähänkin keskusteluun päädyin marmorikuulia etsimään, mutta en katsonut kuinka vanha keskustelu on)
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sirobarbin kudetus?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Marmorikuulia voi käyttää laittamalla maljaan ja sinne ruohoa sun muuta, johon sirottelija voisi kutea hyvällä onnella. Myös lucipinnisten kudetuksessa voi noita kuulia käyttää eikä menekki noin huima ole, eli koko akvaarion pohjaa ei tarvitse sisustaa niillä. Halvemmaksi tulee sitten verkko, jos koko akvan pohjan laittaisi kutuvalmiiksi. Joskus isorakeinen sorakin ok....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”