Albiinomonnisten kasvatus (kupari)

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Albiinomonnisten kasvatus (kupari)

Viesti Kirjoittaja partanen »

Heippa,

Tässä kun on aika tasaiseen tahtiin alkanut selviämään albiinomonnisten poikasia niin kuitenkin yhden ongelman olen huomannu. Joiltakin poikasilta puuttuu viikset mutta suurimmalle osalle viikset kasvavat ihan normaalisti. Ajan myötä tämä vähemmistö kuihtuu pois ja heikoimmat yksilöt olen lopettanut tietysti. Yksi ainut viiksetön sissi on oppinut uimaan selkää ja syö ruokaa pinnalta mutta ei pohjasta, on muuten siis normaalin terveen "pullukka" vartalon omaava monninen... Eli, ilmeisesti on vähäsen sisäsiittoisia kuitenkin nämä albiinomuodot, onko tapaa vähentää kyseistä epämuodostumaa vai pitääkö lopettaa aina heti nämä viiksettömät otukset? Akvaariossa on todella hieno hiekkapohja joka on mökiltä haettua. Lämpötila on tasainen 25 ja ph 7.2 ja GH on 6. Onko vinkkejä?
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Albiinomonnisten kasvatus (kupari)

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minä koen itse jossain määrin epäeettisenä albiinomuotojen, viuhkaevien ja erikoisten värimuotojen myynnin ja kasvattamisen. Syynä tähän on juuri tuo sukurutsasta johtuva geneettisen perimän heikkous ja siitä johtuvat retardit säälittävät pienokaiset. Viiksien puuttuminen ei kylläkään välttämättä ole tästä johtuva vaiva. Useimmiten se viittaa tulehdukseen, joka taas johtuu epäsopivasta tai saastuneesta pohjamateriaalista.

Albiino-aeneusten yleisimmät kehityshäiriöt liittyvät silmien puuttumiseen tai ruumiin epämuodostumiin (epätavallisen lyhyt ruumiinmuoto, uimarakkoviat) sekä evien epämuodostumiseen, jopa evien puuttumiseen. Joskus viikset ovat vinossa. Joillakin muilla lajeilla sukurutsa johtaa leuan ja kiduskansien epämuodostumiin (esim Nothobranchius).

Kun hankitaan parvi monnisia, tarkoituksena niiden kasvattaminen, yleisin virhe on hankkia kalat yhdestä paikasta, jolloin pahimmassa tapauksessa kaikki kalat ovat samasta sisarusparvesta. Geneettinen degeneraatio on silloin jokseenkin väistämätön lopputulema. Asiaa voi tietysti korjata lahjoittamalla osa emokaloista pois ja hankkimalla lisää yksilöitä aivan muualta kuin alkuperäiset kalat on hankittu.

Viiksien puuttuminen ei toki ole mikään syy kalan lopettamiseen. Tuossa kuvassa on orkideaviuhkapyrstö, jolla on nähdäkseni epämuodostunut tai oikeammin alikehittynyt yläleuka. Kala on niin pieni, että varmuutta asiasta ei tietysti vielä ole. Tärkeää kasvatuksessa on, tällaisten yksilöiden ilmaannuttua, että tällaista kalaa ei käytetä suvunjatkamiseen. Toiseksi tällaisessa tilanteessa harrastajan tulee pyrkiä hankkimaan lisää kaloja toisesta lähteestä populaatioonsa perimän rikastuttamiseksi. En minä tällaista kalaa koskaan lopeta. Niiden kuolleisuus on muutenkin suurta. Kyllä tällaiset aina jossain altaassa mahtuvat uimaan, kunnes noutaja tulee sitten 6-12 kuukauden päästä.
N. eggersi Red Rufiji River Camp TAN 95-07 Age 12 days TL 6mm (1).JPG
N. eggersi Red Rufiji River Camp TAN 95-07 Age 12 days TL 6mm (1).JPG (159.33 KiB) Katsottu 1264 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”