Sattarit ja raeruoka=ongelma?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Pilvinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:55, 25.12.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Sattarit ja raeruoka=ongelma?

Viesti Kirjoittaja Pilvinen »

Elikkäs meille tuli viikonloppuna keskenkasvuisia neonsattareita. Välillä olen käyttänyt kaloilla Tetran Chichlid Mini Granules-ruokaa koska se toimii hyvin monnisten ja haarniskamonnien kanssa kun vajoaa pohjaan sotkematta vettä kuten tabletit ja jokaiselle riittää jotakin kun leviää laajemmalle. Tänään näytti kuitenkin että yksi sattari ahmaisi liian ison palan ja jauhoi sitä vaikka kuinka kauan paikallaan uiden, mietin jo että pitääkö asialle alkaa tekemään jotain(tai pystyykö edes jos ruoka jumittuu kalan suuhun pahasti). Kovin nopeasti rakeet eivät sula kun kädessäkin testailin. Onko kalan menehtyminen liian isoon ruokapalaan teoreettisesti mahdollista, olisiko viisainta nyt jättää raeruoka jakamatta ja antaa jotain muuta? En osaa kovin luotettavasti arvioida minkä kokoisia ovat nyt kun ovat tosi vilkkaita vipeltäjiä, mutta n.3,5-4cm mittaa sattareilla tällä hetkellä. Ja sattarit saivat ensin fd tubifexia mutta ovat sen verran ahneita, että niiden perään jaksavat vielä vetää kavereidenkin ruuat.
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
Piscis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 15:44, 07.02.2013

Re: Sattarit ja raeruoka=ongelma?

Viesti Kirjoittaja Piscis »

En osaa sanoa onko menehtyminen kuinka todennäköistä. Mutta itse olen jättänyt vähemmälle kaikkien isompien rakeiden ja pellettien antamisen kun meidän sattarit (kultapyrstöjä ja neoneja) hotkaisevat suuhunsa ihan kaiken kokoiset palat/rakeet jotka sitten jumittuvat kalan suuhun pitkäksikin aikaa. Harmittaa vain kun pohjakaloille ei voi enään antaa tapletteja ja tuntuu muutenkin että saavat kovin vähän ruokaa kun nuo ahmatit syövät ihan kaiken.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sattarit ja raeruoka=ongelma?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Piscis kirjoitti: Harmittaa vain kun pohjakaloille ei voi enään antaa tapletteja ja tuntuu muutenkin että saavat kovin vähän ruokaa kun nuo ahmatit syövät ihan kaiken.
Minä olen ratkaissut ongelman laittamalla ulkosuodattimen putken pätkän toisen pään altaan pohjalle kasvipuskan keskelle ja tratin toiseen päähän. Pohjaruuat on helppo kaataa tratin kautta putkeen ja putki ohjaa ruuat sinne kasvien keskelle, missä monniset saavat sitten syödä rauhassa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Piscis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 15:44, 07.02.2013

Re: Sattarit ja raeruoka=ongelma?

Viesti Kirjoittaja Piscis »

Kyllä meillä sattarit pääsee kasvien keskelle ja juurille ja pohjaan ihan helposti vaikka kasvillisuutta onkin paljon. Ne nyppii ja repii vaikka kasvit tieltänsä jossei muu auta. Olen myös yrittänyt houkutella niitä pintaan syömään hiutaleruokaa tms. mutta syövät ensin pohjan puhtaaksi ja siirtyvät vasta sitten kelluvan ruuan pariin [}:)]
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sattarit ja raeruoka=ongelma?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mitenkähän sellainen ratkaisu toimisi, että koko porukalle syöttäisi sitä raetta, jota myös pienimmät pystyisivät ongelmitta syömään? Onkohan se sitten liian hitulaa haarniskamonneille...? Esim mä syötän samaa pienehköä Basleersin ( luultavasti kirjoitusasu väärä) raetta sekä monnisille että kardinaalitetroille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Sattarit ja raeruoka=ongelma?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla yks keskenkasvunen purppurasattari nappasi vahingos vedenpintaan tipahtaneen elävän ison ampiaisen.. olin varma että kuolo kalan korjaa vaan reteenä se sen kans uiskenteli etulasin edessä ja lopulta nielas.. 8O Mutta siis erilaisia putki ja letkuviritelmiä sitä on itsekin yrittäny rakentaa, että monnitkin sais syötyä vaan eipä ole mikään tehonnu ahneisiin kaloihin eri altaissa... ihan sama saavatko ruokaa kuinka usein päivän aikana. Rakeet ja pohjalle putoavat ruoat kuitenkin yleenä sit se ratkasu et vetäköön samoja safkoja eri puolilta allasta ja monnit saa kurkut ja kesäkurpitsat lisänä ni niitä taas lle muut järsiny...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”