Kalasoppaa Sonjuliinin tapaan

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
sonjuliini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 10:00, 22.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Kalasoppaa Sonjuliinin tapaan

Viesti Kirjoittaja sonjuliini »

Siitä se ajatus sitten lähti kun tammikuussa sain päähäni, että akvaario on PAKKO saada eläin tarhan jatkeeksi!

Joskus nuorena viimeksi akvaariota tuli pidettyä, mutta kuten tälläkin palstalla monen näppikseltä luettu, että aika paljon on asiat siitä muuttuneet.

Tälläinen purki meille sitten muutti...
Kuva


Ihan hirveä, kammottava ja kamala! Kuka ihmeessä on keksinyt edes valmistaa altaaseen sopivaa mustaa kristallihiekkaa :roll: Ja kaikki nuo somisteet 8O Ja minä menin ja lykkäsin ne vielä altaaseen :mrgreen: Allas on siis 120 litraa ja muutti meille tori.fi ilmoituksen kautta.
sonjuliini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 10:00, 22.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Re: Kalasoppaa Sonjuliinin tapaan

Viesti Kirjoittaja sonjuliini »

Heti alkulämmittelyissä tuli sitten selväksi, että eihän tälläinen purkki riitä suuruuden hullulle millään vaikka sitä mieleisemmäksi muokkailinkin viikkojen kuluessa... annoin ajatuksen isommasta kypsyä, ainakin hetken ajan, omassa päässäni ja etenkin ylipuhuin miestä 8-)

Musta sora sai sekaansa vaaleampaa kun en kypsyttelyn jälkeen halunnut alkaa koko pohjaa pistämään uusiksi. Kammottavat keraamiset somisteet hautasin lapsilta salaa laatikkojen pohjalle ja pistin kirpputorin kautta kiertoon.

Tältä se allas sitten näytti muutaman hetken jälkeen...

Kuva


Vielä sinne siis jäi pääkallo ja silta

Sitten sai pääkallokin passituksen laatikkoon, ja suunnilleen tämän näköisenä allas eleli eiliseen saakka =)

Kuva
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kalasoppaa Sonjuliinin tapaan

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Kuulostaa tutulta tuo suuruudenhulluus :roll: Mun asuntoon kun ei oikeasti mahtuisi kuin 1, korkeintaan 2 pientä allasta. No niitä on 3 pikkuista... Lisäksi olen ajatellut, että haluan vanhempieni luona majailevat kalaset kotiin. Eli tarvitsisin 200-300 litraisen. Noh. Aikani mittailtuani ja suunniteltuani tulin lopputulokseen, että saan tänne mahdutettua max. ~600 litraisen SEKÄ 125 litraisen noiden pienten lisäksi. Nälkä kasvaa syödessä, vai miten se meni...
Joka tapauksessa. Tervetuloa joukkoon! :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
sonjuliini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 10:00, 22.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Re: Kalasoppaa Sonjuliinin tapaan

Viesti Kirjoittaja sonjuliini »

Palataan ajassa taaksepäin tuonne hemikuun lopulle kun silmiiini iski ilmoitus 450litraisesta juwelista.

Miestähän olin kypsytellyt jo kuukauden päivät tähän "ooo, iiiiiso akvaario olisi niin makea tilanjakaja tuon h******n romunkeräyshyllykön tilalle*.

Ja puhun nyt siis tästä somasta tilanjakajasta joka erotti ruokailutilan ja olohuoneen toisistaan.

Kuva

Eikä muuta kun hyllynpurkuun ja akvaarion hakuun, koska *halavalla sai* :roll:

Käytössä olevan akvaarion mukana tuli tietenkin liuta kaloja ja todellakin sellaisia kaloja joita en itselleni halunnut.
Samaan muuttoon tämän foorumin kautta lähti pantterikiipijät ja juovaokamonni uuteen kotiin.
Itselle jäi vielä liuta ripsimonneja, aaltoja, siimoja, guineanripsari ja seitsemän selkäuimaria.
Ainoat itseä viehättävät otukset näistä oli selkäuimareiden poppoo ja guineanripsari.
Aallot ja siimat pääsivät myös uuteen, asiantuntevampaan kotiin.

Sitten itse akvaarioon...

Sen verran keltanokka olen tai ainakin olin ison akvaarion ostossa, että minulle riitti tieto, että alas pitää vettä ja tekniikka toimii...

VÄÄRIN!

Allas oli ilmeisen vähällä hoidolla ollut ja silikoonien kunto oli sanalla sanoen hmmmm järkyttävä! Joku Mr. Märkätilaexpertti oli päättänyt vedellä, ilmisesti ihan vapaalla kädellä uutta silikoonia vanhojen päälle.

No, kello oli keskiviikko iltana jo lähempänä 21 ja mulla oli käsissä akvaario jonka hiekka haisi suomudalta, kasveina oli seinälle tarkoitettu tekokukka, ampelliköynnös vai mikä lie oikealta nimeltään olikaan, mutta järkyttävälle se haisi! Lensi ensimmäisenä ulos, koska samassa tilassa moisen haisevan reuhakkeen kanssa ei voinut olla... ja jo ne aiemmin mainitut silikoonit ja ämpärit pullollaan ripsimonneja 8O :roll:

Oliko kamalasti vaihtoehtoja kun lykätä hiekka altaaseen, vesi ja kalat perään ja pistää kädet ristiin. Ensimmäisestä altaasta sitten kasveja ja äkkiä tutkailemaan nettipalstoja kenellä on eniten ja halvimmalla kasveja tarjolla.

Kuvasaastetta sotkusta (harmi kun en hoksannut kuvailla itse akvaarion muuttoa vaan siinä vaiheessa vasta oli aikaa tarttua kameraan kun kaikki oli melkein valmista).

Kuva
Vedet ja kalat purkissa.

Kuva
Seuraavana aamuna pelonsekaisin tuntein altaan reunoja hivelemään, että olihan ne vedet pysyneet sisällä. Onneksi oli!

Jatkoa seuraa..
sonjuliini
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 10:00, 22.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hollola

Re: Kalasoppaa Sonjuliinin tapaan

Viesti Kirjoittaja sonjuliini »

Huokaisimme siis hetkekn helpotuksesta kun silikoonit piti ja annettiin asian olla.

Altaan mukana tullut hiekka oli kuitenkin ihan sutta ja sekundaa :twisted: se leijui, pöllysi ja "kävi" eli pilalla oli.
Meinasin jo hankkia kierteiskotilo armeijan sitä parantamaan, mutta sain vinkin, että ei kannata kun todennäköisesti on vanhaa p***aa niin täynnä ettei sitä siivoa mikään armeija eli hiekanvaihto olisi ainoa järkevä vaihtoehto, etenkin kun se silikoonien kuntokin kummitteli koko ajan mielessä.
Hiekka haisi aivan järkyttvälle ja nostatti pienestäkin hipaisusta kunnon kaasukuplia ilmaan. Vaivalla hankittujen kasvien juuret mätäni ja köynnöstävät kasvit mätäni pystyyn :twisted: eipä siis tarvinnut miettiä mitä tehdään...

Eipä muuta kun evakuintialtaan hankintaan. Mukana tulleesta kalastosta oli jäljellä enään guineanripsari ja seitsemän veljestä, eli selkäuimareiden poppoo sekä partamonni-Paula.

Evakuointialtaaksi löytyi edullinen juwel 180l ja olemassahan oli vielä silloin tuo 120l jossa asusteli ainoastaan neontetroja ja kirsikkasukia.
Sitten vaan allas tyhjäksi ja silikoonin ostoon.

Kuva

Tältä ne silikoonit näytti eli ei liene ollut liioitetua alkaa uusimispuuhiin :roll:

Ja tässä vielä kuva tuosta evakuointialtaasta joka sijoitettiin eteiseen ja nyt ovesta sisääntulijaa tervehtii neontetrojen uima-allas.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”