Vaneri altaita rakentamassa, lasin paksuuksista

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
elukka88
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 19:00, 17.05.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kärsämäki, Pohjois-Pohjanmaa

Vaneri altaita rakentamassa, lasin paksuuksista

Viesti Kirjoittaja elukka88 »

Elikkäs, Lasia olisi tulossa 12mm 216cm pitkä ja 67,7 cm korkea levy. Kymppi millisiä 209cm pitkä ja 72,5cm korkea. Toinen kympeistä on 214pitkä ja 83 cm korkea. Näistä pitäisi sitten etulasit vesivaneri laatikoihin kehitellä. Kysyisinkin mielipiteitä kuinka isoja näillä paksuuksilla uskaltaa alkaa tekemään ja saisi mahdollisimman hyvin hyödynnettyä? hukkapaloista voi tehdä pienempiä purkkeja...
oskariittus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 13:00, 19.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Re: Vaneri altaita rakentamassa, lasin paksuuksista

Viesti Kirjoittaja oskariittus »

En suoranaisesti vastaa kysymykseesi ,mutta kokemukseni viittaa aiheeseen hyvin läheltä. eli olen joskus n. 20v sitten tehnyt n. 2000 L. 220 x 110 x 80 cm altaan siten että runko oli (on )vaneria (kulmateräs kehyksen sisällä ) ainut "kokonainen"lasi oli etulasi luonnollisesti , joka oli 2x 6mm laminoitu+karkaistu. ja kaikki muut pinnat pohja mukaanlukien oli kasattu lasinpaloista pienimmät n. 20 x20 cm suurimman n. 30 x 40 cm .paksuus pohjassa ja sivuissa alhaalla 8mm .n. puolesta välistä pintaa kohti ohuempaa ,n. 6mm.

Sen 15 v. aikana jonka se minulla oli ei kertaakaan ollut mitään vuoto tms. ongelmia.

Eli periaatteessa voit pinnoittaa vaikka uima altaan 3mm paksuilla lasilaatoilla vaikkapa 10 cm x10 cm JOS alusta on tarpeeksi luja ja taipumaton. uima allas tapauksessa tietysti betonia, kunhan teet saumat huolellisesti ei ongelmia ole.

Akvaarion kyseessä ollessa ,ja vain osittain tuettujen vaneri seinien tapauksessa on tietenkin vaara seinien pienestä taipumisesta, mutta periaatteessa kokoluokka 1000-2000 L vaneriseinät n.25mm vesivaneri ja hyvin tehty tukeva teräs kehikko ,hyvin ohut solumuovi ,esim. 4mm alle ,ja uskaltaisin kyllä tehdä (lue,pinnoittaa) altaan vaikka 6mm paksuilla laseilla,pohjaa myöten. etulasi luonnollisesti on eriasia koska tietenkään sitä ei voi tukea koko alalta jos siitä haluaa läpi nähdä.

Lasi kestää hurjasti puristusta mutta ei taivutusta juurikaan. vrt. 100 kg ihminen voi astua 3mm lasin päälle rikkomatta sitä ,JOS se on täysin tasaisella alustalla.

Ensimmäinen allas 150L jonka tein (n. 35v. sitten) oli myös vaneria ,sisältä pinnoitin sen lasikuidulla ,ainut ongelma joka siinä tuli vastaan oli että silikoni ,ei tartu lasikuituun (ainakaan polesterihartsin kyseessä ollessa) lasiin ,tietysti ,joten se muutaman viikon kuluttua vuoti etulasin ja lasikuidun välistä. enkä muutenkaan ,suosittele lasikuitua (+polyesterihartsi) akvaarioon, liukenee myrkkyjä . lasikuitu+ epoksihartsi ehkä toimii, se lienee elintarvikekelpoista ? . mutta lasin ja epoksihartsin liimaaminen ,siitä ei ole mulla kokemuksia
oskariittus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 13:00, 19.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Re: Vaneri altaita rakentamassa, lasin paksuuksista

Viesti Kirjoittaja oskariittus »

Edelliseen liittyen. Kohdassa "muut työt" muutama kuva ko. altaasta, tämä siis yksityis henkilönä ,en ole mainostamassa itseäni.
Mulla ei noita kuvia vaan muualla enää ole.

http://www.jpk-apupalvelut.fi/muut.html
Tankero
Senior Member
Senior Member
Viestit: 579
Liittynyt: 16:59, 29.06.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Vaneri altaita rakentamassa, lasin paksuuksista

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Mikäs tuollaista osaamista on mainostaa :) Hieno allas :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”