Apua kaivataan...

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kuplis79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 18:50, 17.06.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mäntsälä

Apua kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Kuplis79 »

Ostin käytetyn Juwel Vision 450 litraisen altaan. Tänään kävimme ostamassa altaaseen Juwelin 3D taustoja 3kpl.
Sisäsuodatin on nyt irroitettu pois paikoiltaan.
Kysymykseni kuuluukin, onko nuo taustat pakko silikoonata kiinni lasiin, vai pysyykö ne paikoillaan ilman ( jos laittaa esim isoja kiviä ja hiekkaa tms. muuta kiilaamaan taustaa) ?
Millä tuota 3D taustaa kannattaa ruveta leikkaamaan/ sahaamaan oikean kokoiseksi?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Apua kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Riippuu ihan minkälaisista taustoista on kyse, jos on styroxia niin kelluu ja vaikea pontata kivillä ilman, että nousee ja heittää kivet lasia päin. Jos on kyse "muovisesta" painavasta taustasta niin itsellä se on ilman silikoonausta kivien ja hiekan tukemana viistosti lasiin päin (sellainen tausta, jonka takaosa ei ole suora). Jos tausta on levyjä, jotka takaa litteitä, niin voisin kuvitella, että ponttaamalla hiekan ja lasin väliin sekä sitten kivillä voisi pysyäkin, mutta helpommin siirtyy kuin epätasainen/muotoiltu.

Itse omatekemiä 3D taustakuvia altaaseen kiinni silikoonanneena (tehty styroxista sekä polyuretaanista, ni on ollu pakko kiinnittää) en lähtis suosittelee sitä kenellekään ja jos on pakko, niin mahdollisimman vähällä silikonilla kiinni, ettei jää järkkyjä jälkiä altaan mahdollisen jatkomyynnin osalta.

Ainiin, ja jos on sellasta kovaa painavaa materiaalia se tausta, niin sen leikkaus onnistuu joko poraamalla reikiä läpi ensin ja sahaamalla vaikka pistosahalla tai sitten millä itse leikkelin, niin sellasella laitteella, jolla pystyy esim. leikkaa metallia (mulla tällanen: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 0-W-17083/) Isompi tietysti parempi niin ei riko sitä työkalua..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kuplis79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 18:50, 17.06.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Apua kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Kuplis79 »

Päädyttiin silikoonaamaan pienillä "täplillä" lasiin kiinni. Pysyypähän ainakin kiinni, mutta tarvittaessa saa suht helposti irtikin. Leikkaaminenkin onnistui hyvin terävällä veitsellä.
Erittäin onnistunut lopputulos, vaikka itse sanonkin ;)
Nyt vaan pitää malttaa odottaa silikonin kuivumista, niin saa sitten vedetkin altaaseen.
Kuplis79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 18:50, 17.06.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Apua kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Kuplis79 »

Vedet on altaassa ja laitettiin ulkosuodatin Eheim professional 2076 pörräämään. Ulkosuodatin on ollut lämpimässä varastossa säilytyksessä pari vuotta mutta nyt se vuotaa tuosta kannen saumakohdasta, siitä mistä tulee sähköjohto.Saako tuota suodatinta millään fiksattua, vai onko roskiskamaa?
Kuplis79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 18:50, 17.06.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Apua kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Kuplis79 »

Onkohan tuo kannentiiviste päässyt kuivumaan, niin sen takia vuotaa? Vai riittääkö silikoonirasvasprayn ruiskuttaminen? Onko kenelläkään käynyt näin ja onko suodatin ollut tiivis korjausten jälkeen? Uskaltaako tuohon masiinaan enää luottaa?

Auttakkee viisaammat [:I]
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua kaivataan...

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Todennäköisesti siitä on tiivisteet kuivuneet, eli vaihtoon vaan kaikki, sen jälkeen pitäis pelittää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”