Ceelan malawisoppa <3

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mulla on kierteisiä hiekassa ja kyllähän Malawit niitä välillä syö ja siirtelee mutta ei ne kaikkia syö ja on kierteisistä se hyvä puoli että möyhivät hiekkaa ja syövät jos pohjalle johonkin koloon jää jätöksiä :P Ja ei mulla ainakaan ole kalojen kurkkuun tarttuneet.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

No hyvä, niin ajattelinkin. Hitsi mä olen iloinen et saavat isomman altaan. En vielä tiedä mitä tehdään niiden heikkojen kanssa. Meillä on tossa 310 litraisessa hiekkaa ehkä joku lähemmäs kymmenen senttiä hiekkaa ja silti Elvis kaivaa sen styroksiin asti. Taidetaan laittaa uuteen altaaseen ensin kookkaat kivet ja sitten hiekka, jottei tarvii pelätä sortumista. Heska oliko sulla mustia laavakiviä? Mistä sä hankit niitä? Olis kiva kun sais toisen altaan vaalealla hiekalla ja tummilla kivillä ja sit toisen altaan tummalla hiekalla ja vaaleilla kivillä. :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mustat laavakivet sain edellisen akvaarion mukana ja en tiedä mistä ne on ostettu. Joissain nettikaupoissa niitä näkee kyllä mutta joissain kuvissa rusehtavia tai jopa punertavia laavakiviä.
Kyllä ne heikoimmat ja pienimmätkin kasvaa isommiksi ajan myötä ja isossa altaassa enempi piilopaikkoja niille niin ei kiusata niitä :)
Mulla Etolan tumma matto alla ja isot kivet suoraan sen päällä ja sitten vasta hiekat niin eivät kyllä liiku vaikka kuinka mylläisivät.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Minkähän kokoinen streameri ois hyvä 720-770l malawilaan? Löysin tuoltansellasen mikä pyörittää vettä 12000l/h 8O eihän sellasessa pysty ees uimaan 8O riittääkö esim 3000l/h vai onko se liian vähän? Mä oon ihan kujalla :mrgreen:

Me käytiin keräilemässä kiviä malawilaan. Löytyi kivoja vaaleita kiviä mustilla pilkuilla. Ne tulevat toiseen altaaseen. Toiseen hankitaan joko mustaa liuskekiveä tai sitten mennään laavakivillä, en vielä tiedä. Hiekkaa haetaan biltemasta lisää, ellei tuo riitä. Taustaksi oltiin molempiin mietitty tumman sinistä/mustaa taustaa.

Tämä ensimmäinen allas tulee itseasiassa keittiöön :) joka toimii oleskelutilana samalla ja toinen iso tulee sitten "olohuoneeseen"/ leffahuoneeseen ja 310l tulee meidän makkariin, samoin kuin 54l lastentarha. Eli ainoat huoneet joissa ei ole allasta on lastenhuone ja kylppäri/wc :) vielä :P

Nyt etsimään ideoita altaan mallistukseen.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Riippuu vähän sun muusta suodatuksen tehosta mutta kyllä musta toi 12000l/h jo liikaa, mulla on 3000l/h. Joku 3000-5000 varmaan hyvä tai jos sulle tulee vaan yks ulkosuodatin niin vois olla hyvä jos 2 streameria ajais paskaa siihen ulkkarin imuun. Mut voit tietty eka yhellä kokeilla miten hyvin pysyy puhtaana ja sit tarvittaessa hankkia vielä toisen.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

No niin. Päivittelemään nyt vähän tännekin. Eli malawit saivat nyt sitten tyytyä 605 litraiseen altaaseen, koska kaikki ei aina mee niinkuin elokuvissa :) hain lisää täytettä tankkiin yhdeltä harrastajalta joka muuton takia päätti hetkeksi lopettaa. :) nyt meidän vesissä ui noin 35 malawia. Socolofeja, auratuksia, zebra maisoneita, hongeja, esthereitä, lombardoita, fryereitä ja aceita. Auratuksen ja hongin poikasia stripattiin eilen yhteensä n. 30 kpl

Syystä tai toisesta, altaiden vesi on sameaa ja yritän selvittää miksi.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Täytit altaan eilen siis ja mietit miksi vesi on sameaa...? :) Eihän se hiekkapölly ihan hetkessä laskeudu vaan vie parikin päivää asettuakseen :) että kyllä se siitä! Hienosti oot saanu homman etenemään.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mitä hiekkaa käytit ja pesitkö sitä etukäteen? Bilteman hiekka kyllä pesemättäkin tosi vähän pöllyää ja muutamassa tunnissa tuli kirkasta mitä ite viimeksi laitoin.Mitkä suodattimet sulla on nyt tossa altaassa ja hommasitko jo jonkun streamerin?
Hyvä tosta tulee ajan kanssa ja kalojakin jo ihan kivasti :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Moikka! Hiekka on biltemasta joo, ja oli huudottu kyllä ennen altaaseen laittoa. Meillä on nyt eheimin proffa 3 2075 ja 2252 ja aquaelin unifilter joka lykättiin vielä varuiks. Tarkoitus oli hankkia todennäköisesti jbl crystalprofi 1501 e vai mikä se nyt oli ton eheimin rinnalle vielä, jolloin poistetaan se aquelin suodatin. Nykyisillä härpäkkeillä suodatus on 3450l/h. Streamiä ei olla vielä hankittu, mutta listalla on. Ajateltiin että jos saadaan noilla suodatusteho sinne 4000l/h ja sit steamillä vedenkiertoa lisää joku 2000-3000l/h niin se olis varmaan sit ok? Mies mieluusti hoitaisi suodatuksen pelkillä ulkoisilla, eli jos hankitaan tohon crystalprofeja 2 eheimin rinnalle, niin päästään 4000l/h ja streamilla virtausta joku edellä mainitun verran. Kumpi parempi?
Mä tänään pohdiskelin että miten ton altaan hoitoa sais vielä helpotettua. Esim heräsi kysymyksiä, et millä ilveellä te saatte metsästettyä hautovan naaraan kiven koloista? Ja millä
Sen kakan saa pois kivien välistä? Onko idea laittaa virtaus niin että puhdistaa kolot ja siirtää shitin helpommin lapottavaksi vai suodattimen imuun? Mä sanoin miehelle, et hankitaan/tehdään liikuteltava verkko "seinä" . Jätetään toinen pää altaasta kivettömäksi. Tai ihan muutama kivi. Sitten houkutellaan kalat syömään laitetaan seinä paikalleen ja poimitaan haaviin ne mammat ja päästetään muut uimaan. Mammat ainakin meillä, tulee kärkkymään muiden
mukana ruokaa vaikkeivät syökkään. :D juu voi olla että mun pitäis nukkua joskus :P
"mitä, missä, milloin, koska?"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ceela kirjoitti:Moikka! Hiekka on biltemasta joo, ja oli huudottu kyllä ennen altaaseen laittoa. Meillä on nyt eheimin proffa 3 2075 ja 2252 ja aquaelin unifilter joka lykättiin vielä varuiks. Tarkoitus oli hankkia todennäköisesti jbl crystalprofi 1501 e vai mikä se nyt oli ton eheimin rinnalle vielä, jolloin poistetaan se aquelin suodatin. Nykyisillä härpäkkeillä suodatus on 3450l/h. Streamiä ei olla vielä hankittu, mutta listalla on. Ajateltiin että jos saadaan noilla suodatusteho sinne 4000l/h ja sit steamillä vedenkiertoa lisää joku 2000-3000l/h niin se olis varmaan sit ok? Mies mieluusti hoitaisi suodatuksen pelkillä ulkoisilla, eli jos hankitaan tohon crystalprofeja 2 eheimin rinnalle, niin päästään 4000l/h ja streamilla virtausta joku edellä mainitun verran. Kumpi parempi?
Mä tänään pohdiskelin että miten ton altaan hoitoa sais vielä helpotettua. Esim heräsi kysymyksiä, et millä ilveellä te saatte metsästettyä hautovan naaraan kiven koloista? Ja millä
Sen kakan saa pois kivien välistä? Onko idea laittaa virtaus niin että puhdistaa kolot ja siirtää shitin helpommin lapottavaksi vai suodattimen imuun? Mä sanoin miehelle, et hankitaan/tehdään liikuteltava verkko "seinä" . Jätetään toinen pää altaasta kivettömäksi. Tai ihan muutama kivi. Sitten houkutellaan kalat syömään laitetaan seinä paikalleen ja poimitaan haaviin ne mammat ja päästetään muut uimaan. Mammat ainakin meillä, tulee kärkkymään muiden
mukana ruokaa vaikkeivät syökkään. :D juu voi olla että mun pitäis nukkua joskus :P
Noilla suodatinvaihtiksilla varmaankin lähtisin kokeilemaan kahta ulkkaria (ja ehkä, muttei välttis,)yhtä sisäsuodatinta + streamea. Eihän se auta ku kokeilla vaan, mikä on paras vaihtis.

Otan minä ainakin kerran-kaksi kertaa kuussa suurimman osan kivistä pois (pohjimmaiset eli tukikivet jätän paikalleen ja muut pois niin kalat myös hakeutuvat kivien läheisyyteen niin saa helpommpin kiinni.. muttei helposti kuitenkaan! Vie nelisen tuntia parhaimmillan/pahimmillaan :D) , jotta saan naaraita kiinni ja stripattua ja samalla imuroin kakkelit pois kivien koloista. Osanhan saa suuntaamalla virtausta, muttei kaikkia kun kiviä on oltava paljon. Samalla kun kivet ottaa pois saa reviirirajojakin rikottua jos on näyttänyt siltä, ettei pelitä ko. tavalla. Joskus mulla on myös myös ollut toinen puoli altaasta ilman kiviä ja kasa toisessa päässä mutta ei sekään toiminut. Verkkoa mietin virittää keskellä allasta ja ajaa toiseen päähän, mutten keksinyt miten saan pysymään sen pystyssä.. Jos keksitte hyvän idiksen niin jakoon idea :) Ja mitä tulee naaraisiin, joilla poikaset niin ne kyllä oppii ihmisten metkut ja tietävät kun niillä on poikaset tarpeeksi pitkälle että haavin tullessa esille karkuun ja äkkiä :D Meillä piiloon mennään 3D taustan taakse ja joudun nekin siirtelee pois tieltä...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Juu kyllä nuo selkeästi tietää mikä on haavi :) täytyy viritellä/kehitellä tätä mun haaviseinä ideaa vielä :) paljonko niistä auratuksen poikasista voi pyytää? Luulen että meille riittää nuo neljä. Voin ehkä viidennen kasvattaa noista poikasista. Noita hongeja on vaan nyt mielestäni ehkä liikaa. Luulen että osan ainakin myyn pois.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.amazon.com/Penn-Plax®-Medium ... B0007ZN3KW ton tyyppisiä verkkoväliseiniä myydään altaaseen tai helposti voi tehdä itsekin. Youtubeeen kirjoittaa " how to make tank divider" niin löytyy videoita kuinka tehdä verkosta tai akryllilevystä väliseinä.
Ja jotkut pelkästään eristää osan altaasta emolle ja silloin ei tarvii edes stripata poikasia ja pyydystää emoa :)
En tiedä miten hyvin toimii tommoinen ratkaisu et emo ja poikaset eristetään mut ainakin pyydystämistä helpottaa?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

No mutta hianoa! En oo tajunnu mitään väliseinäkyhäelmiä edes ettiä netistä :) hitsit. Mä en oo koskaan pitäny hyvänä emon eristämistä ku strippauksen ajan ettei hierarkia muutu kovin radikaalisti ja emo saa turpaansa tai tapeta kun laitetaan takas muiden joukkoon. Joillain käynyt niitäkin, mutten tiedä miten yleistä se on. Jos rakentaa altaaseen tuollasen häkin niin tietty sit et minkä kokosta on verkko kun mulla on parikin poikuetta ihan poikaspurkin raoista imetty läpi ja tapettu.. ja kuinka kaunis tollanen systeemi pidemmän pääle altaassa on :D tosin säästää ainakin tilaa toiwin kuin noi munkin 150 litraa poikasallasta kahdes osassa :/
Ja mitä tulee malawien myyntiin niin itse olen pitänyt pienempää hintaa kaloilla joita tulee enemmän ja enemmän niillä joita tulee vaan pari kerrallaan ja harvoin.. loppujenlopuks noiden useamman kuukauden safkat 4-6 kertaa /vrk maksaa jo jonkun senttisen että vois pyytää enemmänkin.. sitä kun ei vaan tee rahan takia pelkästään tätä hommaa vaan rakkaudesta harrastukseen :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Niin, se on totta Hedelmiina. Mä lähinnä ajattelin sit verkkoa siis, et sais helpommin kiinni ne stripattavat naaraat ja syötettyä ne ennen kun päästää muiden kanssa. Luulen että stressaantuisivat vähemmän, kun monen tunnin "takaa-ajossa" :mrgreen:

Edelleen en tiedä mitä tehdä ton Hongi "lauman" kanssa... Siellä on siis useampi uros ja naaraita. Ja lisää kasvaa :) poikas altaassa niitä taitaa joku päälle kymmenen stripattua olla sekä kolme alta 2 senttistä. Isossa altaassa alle 4 senttisiä on ainakin kolme. Ja isommat päälle, niitä taitaa olla kymmenkunta.

Kyllä se mies nyt on ihan totaalisesti kosahtanut nuihin. Eilen illalla alkoi miettimään josko viimeistään ens vuonna ostettaisiin joku 800-900 litranen akva sit kuitenkin. 8O :mrgreen: mä vaan hymähtelin. Sitten kun se tulee töistä, ni juttelee kaloille. Sekä isommille, että noille vauvoille. :D
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Teiän pitää hommata tommonen cichlid-kellari kuten tossa Mikaelin videossa ja yli 10 allasta niin mahtuu sit joka lajia omaan altaaseen :mrgreen: ja siellä voi sitten jutella niille kaikille :mrgreen:

Kyllä vaimo tilais varmaan ajan lataamosta jos alkaisin juttelemaan kaloille 8O

Tommonen seinä varmaan nopeuttaa kiinniotossa kun peittää paremmin kuin haavi tai mä oon käyttänyt kahden haavin taktiikkaa et kahdella haavilla yhtäaikaa ajaa esim. päätyseinään ja sit nappaa siitä kiinni :D Emohan voi syödäkin poikaset jos liikaa stressaantuu takaa-ajosta.
Tai sit annat vaan luonnon hoitaa asiat jolloin osa poikasista syödään ja muutama poikueesta selviää piilossa ja kasvaa isoksi.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

No niin.. Kuten jo Heskalle yksityisviestissä kitisin, niin kertokaahan viisaat mitä
Nää tyypit mun akvaariossa on, koska nää ei näytä pätkääkään samoilta Hongeilta jotka löytää profiilista. Nää on ihan liian tummia.
Liitteet
image.jpg
image.jpg (109.26 KiB) Katsottu 4055 kertaa
image.jpg
image.jpg (88.08 KiB) Katsottu 4055 kertaa
image.jpg
image.jpg (112.84 KiB) Katsottu 4055 kertaa
"mitä, missä, milloin, koska?"
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Okei. Se keskimmäinen on ainakin Hongi ukko, äsken näin sen "kukko" väreissä. Siitä tuli ihan vaalea mustin raidoin ja kirkuvan oranssilla selkä eväillä! 8O olipa kaunis. Muuten se uiskentelee täällä ihan tollasena kun kuvassa.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Onko tossa ylimmässä tummat pystyraidat himmeänä, sen näköisiä naaras hongeja kyllä näkee ja toi keskimmäinen uros. Toi vika kuva niin epäselvä että vaikea sanoa mikä on? Ja niistä sun pienimmistä kannattaa odottaa et kasvavat ja katsoo sitten.
Voi olla etteivät ole ihan kotiutuneet vielä ja värit esillä?
Mulla Perlmutitkin olivähän aikaa eka tummina kuljetuksen jälkeen ja sitten pikkuhiljaa värit päälle :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Se viimeinen kuva on siis lähinnä ryhmä kuva. :) siinä on se uros (oranssi) ja ne kaksi muuta ovat sitten samaa kastia, mutta tollasia tummia. Sitten tuo stripattu naaras on ihan eri värinen, kuten ylin kuva osoittaa. Se on enemmänkin oliivin vihreä. Siksi ihmettelinkin että voiko nuo kaikki olla hongeja kun profiilikuvissa ovat ihan eri värisinä. No täytyy kattoa johtuuko vaan uudesta tankista. Ja joo kuten yllä kirjoitin Hongi ukko on tasan kerran näyttänyt "oikeat" värinsä.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Monet Malawit on silleen vekkuleita et voivat muuttaa väriään mielialankin mukaan ja urokset voi matkia naaraidenkin väritystä jne.
Onko sulla tarpeeksi piilopaikkoja kaikille kaloille kun ainakin sun ekassa allaskuvassa näyttäis olevan aika vähän kiviä, voi vaisu väritys johtua jopa siitäkin ettei piilopaikkoja tarpeeksi?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla kun ei ole koskaan hongeja ollut, niin en nyt sano tunnistukseen mitään.
Malawit tosiaan vaihtavat väriä hierarkiajärkän, mielialan, altaan valaistuksen, sisustuksen värin ja vielä ruokinnankin mukaan :D Osa malaweista on eri ikäisinä eri värisisiä, joten sekin tuo omat haasteensa. Mulla on yksi sininen isompi M.estherae-poika, joka reppana yrittää ajoittain muuttaa itseään oranssiksi, jotta tytöltä näyttäisi oranssin johtouroksen näkösällä.. ei ole helppoa reppanalla, tuo värinvaihto kun ei sentään onnistu ja poitsu näyttää ihan hailakan harmaalta. Toinen sininen pikkupoika ei ole vielä hokannut asiaa ja keekoilee ajoittain ihan sinivärisenä :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Tuskin on piiloja tarpeeksi kaikille. Allas elää vielä omaa elämäänsä, kun meillä on tuo sisustus vähän vaiheessa. Löydettiin netistä täälläkin kirjoitelleen Zitadelin allas kuva jossa tausta on tumma/musta ja kivet tummia ja hiekka vaaleaa, se miellyttää eniten omaa silmää. Valaistus kysymys on edelleen auki. Zitadelilla oli lamppuina ainakin toisena lamppuna sellainen mitä en hetiseltään löytänyt mistään. Eli haluaisimme sellaisen tumman UVn ja päivänvalon risteymän. Olipas helppo selittää :D osaisikohan Heska jelpata. Ongelmana on myös se, että olisi kiva jos lampun voisi laittaa vaikka katosta/hyllystä roikkumaan.
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.cichlid-forum.com/phpBB/view ... 1&t=217189 tarkoitat varmaan tämän Zitadelin allasta jossa lights are 2x39w T5 one actinic and one 10k. Eli toinen T5 putki artinic(r vain puuttuu) eli siinä on sinistä valoa mukana ja toinen normaali 10000K valkoinen putki :P Onko sulla 39W vai 58W putket?
Vai haluatko uuden valaisimen kokonaan?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Ceela »

58w tällä hetkellä. Kaksi kaksimetristä perkuleen rumaa valaisin kantta. Haluttais sellaiset seinään kiinnitettävät mielummin tai altaan yläpuolelle, mut kattoon ei uskalla laittaa kun siinä on kipsilevy, niin se tulee alas. Ongelma on vaan siinä ettei löydy mistään seinään kiinnitettäviä akvaario valaisimia ja vaikka ostais jotkut muut seinään kiinnitettävät lamput, niihin ei saa kiinni akvaariolle tarkoitettuja lamppuja ?
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Ceelan malawisoppa <3

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ok eli 2 erillistä 58W valaisin koteloa. Niille vois tietty laittaa seinäkiinnityksen parilla isolla L-kulmaraudoilla joista toinen pää hyvin seinään propattuna ja toinen pää valaisinkanteen kiinni ja kotelot voi maalata mieluiten lämmönkestävällä maalilla jos kulahtaneen näköiset.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 6#p7122916 Zitadelkin näköjään luottanut Hagenin putkiin, Hagenin Power Glo on tosi hyvä kalojen väriä korostamaan.
Tai jos hankitte Led-valaisimen niin saatte sinivalkovärin ja yöksi kuutamovalaistuksen samasta valaisimesta ja voi kiinnittää myös seinään ja jos himmennettävän mallin ostatte niin saa auringonnousut ja laskut ja sopivan hämärän valaistuksen juuri teidän altaaseen säädettyä :)
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”