Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aquafish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:03, 02.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja aquafish »

Pidän kalojen ruokailun seuraamisesta, ja olen joillain videoilla ym. nähnyt, kuinka hienon näköistä on, kun kalat ruokailevat lasiin kiinnitetyllä tabletilla. Samallahan voi tarkistaa kalojen kunnon. Olen miettinyt, että löytyykö keskiveden kaloille tabletteja, kun kaikki tabletit tuntuvat olevan pohjakaloille?

Jos löydän sopivia tabletteja, miten niitä kiinnitetään lasiin? Onko tableteissa joku tarttuva pinta, vai tarviiko niille jonkun pidikkeen? Olisin kiitollinen, jos joku voisi etsiä jostain nettikaupasta sopivia tabletteja - juuri lasiin kiinnitettäviä, ei pohjaruokaa. Edullinen hinta on toki myös aika mieluisa asia. :D


Olen alkanut hieman katsella akvaarioni ulkonäköä. Pohja on saastainen, vaikka lappoan sen kerran tai kaksi viikossa, enkä ylensyötä kaloja. Lisäksi tuon kokoiseen akvaarioon mahtuisi 10-15 miljoonakalaa, mutta siellä on vähintään 30 + varmaan 20 poikasta. Tämä siksi, että miljoonakalat lisääntyvät todella nopeasti. Ajattelin myydä niitä pois, mutta ei noin likaisesta altaasta kehtaa yhtäkään kalaa myydä. Sisustuksena on pelkkiä epämieluisia kasveja. Levää on ollut lasit täynnä, mutta nyt leväongelma on alkanut rauhoittua. Pohjan likaantuminen johtuu aika varmasti liiasta kalamäärästä. Kaikki lähtisi nyt siitä, että saisin altaan ulkonäön kuntoon, jotta voisin myydä kaloja. Myös roskakotiloita löytyy todella runsaasti. Mitä teen akvaariolleni?
54l + 50l miljoonakaloille
aquafish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:03, 02.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja aquafish »

Eikö kukaan tiedä?
54l + 50l miljoonakaloille
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja yepp »

Kyllä meillä ainakin millikset ja platyt syö about kaikkia pohjatableteitakin. Jbl novo tabsit saa liimattua lasiin helposti.
40+140+530 litraa
aquafish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:03, 02.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja aquafish »

yepp kirjoitti:Kyllä meillä ainakin millikset ja platyt syö about kaikkia pohjatableteitakin. Jbl novo tabsit saa liimattua lasiin helposti.
Onko niissä tableteissa sellainen pinta, että ne liimautuvat itsestään?
54l + 50l miljoonakaloille
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja yepp »

Ei oo mitään erikoisempaa pintaa, hiukan kostuttaa sitä vedessä eka (1-2s) ja sit painaa lasiin, ni kyl pysyy vaikka pari kymmentä millistä ois näykkimässä sitä.
40+140+530 litraa
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Minä olen käyttänyt näitä kahta lasiin kiinnittyvää ruokaa:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=8694425
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4218111172

Kummastakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa. Kumpikin ruoka tarttuu lasiin kiinni, kun painaa ruokaa lasia vasten muutaman sekunnin.
aquafish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:03, 02.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja aquafish »

Kiitos kaikille, voisin ehkä tilata akvaarioon.fi'stä noita tablettiruokia.

Olisiko kenelläkään mitään kommenttia toiseen kysymykseeni?
54l + 50l miljoonakaloille
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kyllähän se on aivan ilmeistä, että sinä ruokit kalojasi liikaa. Ei sinne pohjalle pitäisi mitään paskaa kertyä, jos altaan hoito on tasapainossa. Kotilot lisääntyvät hurjasti, jos ruokitaan liikaa. Itse suosittelen myös kerran viikossa pidettävää paastopäivää. Levä- ja paskaongelmiin auttaa runsas kasvillisuus. Osta täältä joltain nörtiltä seuraavia kasveja:
- vesirutto
- liuskavesisaniainen
- vallisneria
- vedensuosikki
- intianvesitähdikki

Anna kasvien täyttää altaasi ja levät eivät pääse valloilleen. Miljoonakaloja ei kukaan osta, mutta lahjoita koko poppoo pois. Miljoonakalat ovat kuitenkin niin kasaria tai ysärin alkua, että ei niitä kannata akvaarioonsa haalia. Laita altaaseen pari ottoa levää syömään. Joltain pitkäkaulaiselta elukalta saa sitten hankittua edullisesti akvaarioosi sopivia viuhkapyrstöjä.
aquafish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:03, 02.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja aquafish »

kirahvi1 kirjoitti:Miljoonakaloja ei kukaan osta, mutta lahjoita koko poppoo pois. Miljoonakalat ovat kuitenkin niin kasaria tai ysärin alkua, että ei niitä kannata akvaarioonsa haalia. Laita altaaseen pari ottoa levää syömään. Joltain pitkäkaulaiselta elukalta saa sitten hankittua edullisesti akvaarioosi sopivia viuhkapyrstöjä.
Miksi ihmeessä lahjoittaisin kaikki kalani pois sen takia, että ne ovat niin "kasaria". Mitä väliä sillä on, onko laji uutta vai vanhaa? Nyt kyllä ihmettelen tuota kommenttiasi.
54l + 50l miljoonakaloille
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Muuta asiaa...
kirahvi1 kirjoitti:Itse suosittelen myös kerran viikossa pidettävää paastopäivää. Levä- ja paskaongelmiin auttaa runsas kasvillisuus. Osta täältä joltain nörtiltä seuraavia kasveja.
En yleensä vaivaudu kommentoimaan kirjoittajien ikävää sävyä, vaan ohitan koko keskustelun sujuvasti, mutta nyt särähti pahasti. Onkohan pitkäkaulaisella eläimellä tänään itsellään se viikon paastopäivä menossa? Muuten vain kelju fiilis? Mietin vaan, että mikä tekee akvaristista nörtin? Vai olisiko sittenkin... [;)] ...ollut se hymiön paikka, ettei ihan mene yleisen halveksunnan puolelle?
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Siltsu on ihan oikeassa. Tuo hymiö olisi tosiaan selventänyt viestin sanomaa. Laitan sen nyt tähän:

:D

Tuo miljoonakalojen holtiton lisääntyminen, voi olla ongelmallista, koska niitä ei välttämättä saa mihinkään edes lahjoitettua. Ei siinä tietysti oikeasti ole kysymys mistään lajin vanhanaikaisuudesta. Nörttiharrastushan tämä on. Siitä ei pääse kyllä mihinkään. Hävettää kertoa tästä kenellekään.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja en »

No jopas on taas kohtelias ketju... :roll:

Paskan kertymiseen vaikuttaa myös suodatin ja vedenkierto. TOki se ei poista jätettä mutta jos 2*vk pitää lapota niin... jotain pitäisi tehdä erilailla.

Mitä materiaalia altaasi pohja on? soraa/hiekkaa? Suodatin?

Miljooakalat kasaria? Itse olen alkanut akvaristiksi 1992 ja heti kohta mulla oli jos minkälaista kääpiömonnista, Hypphessobrycon Amandaeta (nykyään hehkutetra)... Milikset tuli vasta 2000 luvulla ;).

Joo, oikeasti mitään kalaa mikä lisääntyy, en kannata juurikaan pitää, kamalan vaikea on päästä eroon mistään. No pienet helppohoitoiset harvinaisuudet on ehk helpoiten meneviä...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

En voi kyllä ymmärtää mitä häpeämistä on akvaarion harrastamisessa, aivan yhtä hyvä harrastus kun mikä tahansa muukin eläimiin liittyvä. :|
aquafish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:03, 02.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Miljoonakaloille lasiin tablettiruokaa + muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja aquafish »

en kirjoitti:No jopas on taas kohtelias ketju... :roll:

Paskan kertymiseen vaikuttaa myös suodatin ja vedenkierto. TOki se ei poista jätettä mutta jos 2*vk pitää lapota niin... jotain pitäisi tehdä erilailla.

Mitä materiaalia altaasi pohja on? soraa/hiekkaa? Suodatin?

Miljooakalat kasaria? Itse olen alkanut akvaristiksi 1992 ja heti kohta mulla oli jos minkälaista kääpiömonnista, Hypphessobrycon Amandaeta (nykyään hehkutetra)... Milikset tuli vasta 2000 luvulla ;).

Joo, oikeasti mitään kalaa mikä lisääntyy, en kannata juurikaan pitää, kamalan vaikea on päästä eroon mistään. No pienet helppohoitoiset harvinaisuudet on ehk helpoiten meneviä...
En ymmärrä miten aina juuri omiin ketjuihini eksyy joku syystä tai toisesta ärtynyt.

Pohjalla käytän soraa, suodatin on akvaariopaketin mukana tullut Aquael Fan-1 plus - suodatin. Alan pitämään kerran viikossa kaloille paastopäivän, ja muutenkin ruokin vähän säästeliäämmin.
54l + 50l miljoonakaloille
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”