Roikkuva valaisin

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jasper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 17:36, 25.12.2002
Paikkakunta: Salo

Roikkuva valaisin

Viesti Kirjoittaja jasper »

Haluaisin loisteputkivalaisimen roikkumaan akvaarion päällä olevasta hyllystä. Olen nähnyt kuvia vastaavista systeemeistä, mutta nyt kiinnostaa miten ne on toteutettu. Lähinnä kiinnostaa miten lampun nosto yläasentoon tapahtuu esim siivouksen ajaksi?
Ajatuksena on että valaisin normaalisti makaisi akvaarion päällä vaijerit "piukkana", ja vaijereita lyhentämällä lamppu nousee. Miten vaijerin saa lukittua? Vaijerilukolla joo, mutta onko olemassa joku ilman työkaluja käytettävä systeemi?

Yksinkertainen asia vaikeasti selitettynä...
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Roikkuva valaisin

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Hommaa vaikka 1kpl arcadian vaijeriripustuskittejä ja saat säädettyä valaisimen korkeutta ihan vapaasti miten haluat.
Siää saat siististi myös säädettyä valaisimen pysymään suorassa vrt. rautakaupan 1€/m vaijerit. Jos metritavarasta lähdet tekemään kuitenkin niin käytä niitä pihtipuristuslukkoja äläkä ruuvimalleja sillä ovat 20x pienempiä. Kattoon koukut ja vaijerit halutun pituisiksi. Koukkujen puoliväliin vielä kolmas koukku johon siirtää kattolenkit huollon ajaksi vaijerin kulkiessa normiasentokoukun läpi. Näin valo nousee puolet valaisimen pituudesta. Tai jos pitää saada ylemmäs niin sama tapa ja lenkit vastapuolen koukkuihin = valaisin nousee oman pituutensa verran.

Toivottavasti tuosta sai jotain selvää.

Tässä vielä omasta DIY valosta jossa päässä tuo säädettävä arcadian ripustussetti. Tai siis puolet siitä, toinen puoli on toisessa päässä. :)
IMG_6323.jpg
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
jasper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 17:36, 25.12.2002
Paikkakunta: Salo

Re: Roikkuva valaisin

Viesti Kirjoittaja jasper »

Kiitos.
Eiköhän tuosta asia käy selville. Kokeillaanpa mitä saa aikaiseksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”