Styroksikoristeen kiinnitys

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mervimaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 22:45, 11.06.2013

Styroksikoristeen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja mervimaria »

Olisi tarkoitus tehdä Styroksista muutama isompi kallio taustalle. Minulla ei ole madollisuutta pitää akvaariota kauaa ilman kaloja, joten silikonilla kiinnittäminen suoraan lasiin ei ole mahdollista. Olisiko mahdollista kiinnittää tällainen kallio seinä painavaan kiveen, ja kuivuttuaan asetella paikallaan. Kuinka hyvin tällainen pysyy sitten kiinni kivessä... Mietin, että kun styroksi on niin kevyttä, että onko ihan kuollut idea?

Muita ideoita, miten voisi toteuttaa styroksikoristeen kiinnittäminen...
mervimaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 22:45, 11.06.2013

Re: Styroksikoristeen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja mervimaria »

Ja mistä muista materiaaleista voisi tuollaista kallioseinää lähteä rakentamaan... akvaarioon tulisi kuitenkin 2x 20x40cm kokoista kalliota... syvyys mahdollisimman pieni joten ei sillä niin väliä.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Styroksikoristeen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Laitat seinämän taakse silikonilla kiinni liuskekiveä painoksi, jonka lisäksi kiinnityksen voi vielä varmistaa vaikka magneetilla joita saa jostain lasinputsarista = pysyy pohjassa & takalasissa.


Itse teen taustaa styrofoam materiaalista, joka on sinistä levyä.
http://www.isover.fi/tuotteet/rakennuse ... m-eristeet
Valitsin tuon materiaaliksi koska se ei sotke yhtä paljon kuin perinteinen valkoinen styroksi, sen pintakin on mukavampi jälkikäsitellä ja se on styroksia tukuisampaa.
Muotoisltu styrofoam on tarkoitus päällystää kosteiden tilojen tasoitteella, joka maalataan ja lopuksi komeus suojataan valuhartsilla.
Valuhartsiin päädyin koska se on läpinäkyvää ja voin laittaa sen alle lähes mitä tahansa maalia, eikä kovempihampaisetkaan fisut saa nakerrettua siitä läpi. Päädyin kosteiden tilojen tasoitteeseen koska testeissäni valuhartsi imeytyi rappauslaastien läpi ja syövytti styrofoamin.

note to self: Täytyy mielenkiinnosta yrittää muistaa kokeilla pysäyttääkö kosteussulku (sininen neste) hartsin, sitä mielestäni jäi litran verran keittiöremontista.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Styroksikoristeen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Pintasementin kuivuttua poltat/liuotat sen taustan styroksin pois sieltä kelluttamasta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Styroksikoristeen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Aqualung kirjoitti:Pintasementin kuivuttua poltat/liuotat sen taustan styroksin pois sieltä kelluttamasta.
Olen miettinyt ihan samaa, mutta toisaalta kannattaako sinne taakse jättää tilaa mihin roskat kerääntyy?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Styroksikoristeen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ei mulla ainakaan 3D taustakuvan taakse mitään erityisesti ole kertynyt kun on siellä takana ulkkarin kaks imupuolta imemässä ne pois. Mulla on malaweilla vapaa kulku taustan taakse ja pois samalla. Joihinkin "kokotakalasipeitossa" taustoihinhan on tehty myös ritilöitä /reikiä, jotta virtaus pääsee kiertämään myös sinne taakse. Mutta kukin tyylillään. Itse en tee enää silikoonattuja taustoja yhteenkään altaaseen, kun niiden repimiseen irti meni niin hermot kuin käsistä nahkatkin. nykyisen kaksosaisen taustan nostan halutessani pois ja hyvin pysyy painavana pohjasa hiekan ja kivien sekä oman painonsa avulla.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Styroksikoristeen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Sinne taakse tosiaan on hyvä jemmata kaikki tekniikka. Tausta kun kumminkin tulee viemään tilaa altaasta niin miksi ihmeessä sitä tilaa pitäisi vielä hassata lämppäreille, suodattimille yms. Poistaa sen turhan ponttoonin sieltä takaa ja käyttää tilan hyväkseen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mervimaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 22:45, 11.06.2013

Re: Styroksikoristeen kiinnitys

Viesti Kirjoittaja mervimaria »

Kiitos vinkeistä... mun sisustuksen vuoksi lienee pakko laittaa se sinne seinään kiinni ihan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”