Mustatetralla mustia laikkuja/patteja

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Mustatetralla mustia laikkuja/patteja

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Eli yhdellä mustatetrallani ilmeni joku viikko sitten yksi uusi musta laikku, mutta laikku on aivan pyrstössä ja se näyttää ikäänkuin kalan viimeiseltä raidalta, eli värityseen kuuluvalta. Nyt eilen huomasin tämän laikun muuttuneen patiksi ja laikkuja on muuallakin. Tämä isoin laikku on n 3 mm laaja ehkä ja muut n 1mm. Mikä se voisi olla ja onko se tarttuvaa? Kala voi siis hyvin, syö ja on energinen!
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetralla mustia laikkuja/patteja

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Eikö kellään tietoa? Nyt sillä on suunkin vieressä laikku, en tiedä alkaako jossain vaiheessa haitata syömistä :( :O
NeitiTetratar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 02:26, 27.02.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mustatetralla mustia laikkuja/patteja

Viesti Kirjoittaja NeitiTetratar »

Itsellänikin mustatetroja ja syvä rakkaussuhde juuri tähän lajiin. En usko pystyväni auttamaan, selailin kirjojani, mutta äkkiseltään ei mitään vastaavaa merkintää löytynyt, joka voisi selittää syyn. Onko kala muuten pirteä tai onko sen käytös muuttunut, uinti haparoivaa, ruokahalu kadonnut tms. Ajattelin olisiko apua kuvasta, jos joku osaisi minua paremmin auttaa? Toivottavasti saat avun. Olen yleisapuna yhtäkkisiin tilanteisiin käyttänyt Junglen lääkeruokaa "Anti-Parasite Medicated Fish Food". Mulla itselläni on juuri nyt ollut punapäätetra potilaana, se alkaa osoittaa parantumisen merkkejä. Koska mulla ei ole eristysakvaariota, olen murskannut vain kolme ns. lääkeruokaa ja tarjoillut muun ruoan ohella kun kyse on yhdestä potilaasta. Ainakin tuon merkin lääkeruoka on niin kovaa, ettei kala sitä sellaisenaan saa syötyä. Mutta kannattaisi varmaan kysyä neuvoa akvaarioliikkeestä, jos sinulla on mahdollisuus sellaisessa käydä. Ja toivon, että saat avun - täältä joltakulta edistyneemmältä akvaarioharrastajalta tai sitten akvaarioliikkestä. Tsemppiä!

Tv neititetratar fisuineen
Akvaario 112 l: asukkaina kuusi mustatetraa, punapäätetraa ja sitruunatetraa, maatiaispartamonni ja äkäinen leväbarbi (joka annetaan hyvään rakastavaan kotiin, jossa olisi tilaa ja kavereita)
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetralla mustia laikkuja/patteja

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Kala on muuten ihan normaali, syö ja ui normaalisti, siksi tämä ihmetyttääkin... toki voi olla että muita oireita ilmenee myöhemmin..... Koitan napata kuvan kun kerkiän
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”