Uudelleen vanhan harrastuksen pariin!

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Hilq
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:54, 02.09.2013

Uudelleen vanhan harrastuksen pariin!

Viesti Kirjoittaja Hilq »

Onhan näitä allashommia ollutkin jo ikävä! :D

Viimeisimmät altaat olivat 180 litrainen kasvipainotteinen pöheikkö ja reilu 40 litrainen betta imbellisten purkki. Isompi allas ehti olla mulla kuutisen vuotta, sitten kun se alkoi olla täysin tasapainossa ja mulle mieleinen, iski kalatuberkuloosi ja kaikki altaan sisäinen lähti roskiin. Harrastus loppui siihen, kun ei ollut rahaa eikä motivaatiota tehdä kaikkea uudelleen. Tältä ne silloin näytti,

40l
Kuva

180l
Kuva

Kuva


Nyt, muutamia vuosia myöhemmin, näin pitkästä aikaa unta kaloista. Ihailimme pientä miljoonakalapoikasta lapseni kanssa. Päätin aamulla aloittaa sopivan akvaarion etsinnän :D Mielessä on ollut lähteä liikkeelle suht pienellä altaalla, n. 80-90 litraa, ja muutenkin maltillisella mielellä. Mattosuodattimen teen itse, lisähiilaria aion laittaa ja valoa pitää olla riittävä määrä, mutta nyt yritän silti pitää turhan hifistelyn poissa. Aika ei riitä kunnon kasvipönttöön kahden pienen lapsen kanssa. Mahdollisia kalalajeja ovat keltakääpiöahvenet, sitruunatetrat, jotkin monniset. Myös rihmoja tekee mieli, mutta katsotaan nyt millainen allas sieltä tulee ja miten nää muotoutuu. Kasveista ainakin Intianvesitähdikki rosanervig, blyxa japonica ja hentorotala ovat sellaisia, joita todella haluaisin taas kasvatella. Höpö höpö cuba oli aikoinaan ehdoton suosikkini, mutta jos onnistun nyt pitämään kiinni suunnitellusta linjasta, ei taida mulla nyt valot ym. sille riittää.

Innolla olen liikkeellä ja toivon, että kohta kotiamme taas kaunistaa pala vedenalaista maailmaa :D
JaneFr
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 00:10, 30.01.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Uudelleen vanhan harrastuksen pariin!

Viesti Kirjoittaja JaneFr »

Kauniita akvaarioita ollut :) Kuulostaa kovin tutulta sinun tilanteesi. Itsellä vuoden tauko takana akvaarioista ja nyt pörisee 110l:n käytävässä. Meilläkin 2 lasta ja 3 kissaa, joten aika on rajallinen. Olen ottanut tämän akvaarion hoidon omaksi ajakseni (toki kaikki saavat osallistua, mutta yleensä tulevat vain eläinkauppaan ja katsovat valmista akvaariota :D ).
Hilq
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:54, 02.09.2013

Re: Uudelleen vanhan harrastuksen pariin!

Viesti Kirjoittaja Hilq »

Mulla tämä idea syntyi nyt vähän siitä, että saadaan tuon esikoisen kanssa yhdessä laitella allasta :)

Tänään haettiin allas kotiin. Litroja tulikin nyt sitten 112l mikä tuntuu oikein sopivalta! Nyt sitten pähkäilen miten saan irti Juwelin altaasta laseihin liimatun suodattimen (aw:n ketju aiheesta onkin jo tutkittu ja eri tyylejä testattu). Myös loisteputkien valinta tuottaa taas mietittävää, kuten aina ennenkin :roll: Tyhmää kun tuossakin valaisinkannessa tulee kumpikin putki ihan erilleen. Haluaisin yhdistää kaksi erisävyistä putkea, mutta mahdanko sitten saada erivärisen etu- ja takaosan.

Onhan tässä aivan valtavasti tutkimista, hankkimista ja rakentelua ennen kuin altaaseen saa edes vesiä sisään...
Hilq
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:54, 02.09.2013

Re: Uudelleen vanhan harrastuksen pariin!

Viesti Kirjoittaja Hilq »

Noniin, tästä onkin kehkeytynyt melko projekti. Lauantaina käytiin koko perheen voimin etsimässä akvaariotarvikkeita peräti neljän tunnin ajan. Ja kotona sitten huomasin että allas on rikki! Yhdestä kulmasta lasi oli lohjennut. Voi mikä ketutus siitä seurasikaan! No, päätettiin että kun tälle tielle on lähdetty, niin hommataan uusi allas vaikka budjetti on ylitetty jo kauan sitten... Tänään haettiin uutena vastaava kokolasiallas.

Lauantain ostoksiin kuului mm. Biltema 0,1-0,7mm hiekka, loisteputket osram lumilux coolwhite (840, 1350 lumen) ja skywhite (880, 1300 lumen) sekä kypsytyskamat. Nyt ootellaan mattosuodatin tarvikkeita ja hiilarilevitintä saapuvaksi, sitten saadaan vedet sisään!

Tänään askartelin jätesäkkiä taustaksi. Voi vitsit, olispa jo valmista! :D
Hilq
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:54, 02.09.2013

Re: Uudelleen vanhan harrastuksen pariin!

Viesti Kirjoittaja Hilq »

http://img17.imageshack.us/img17/9899/u3e4.jpg

Allas on kypsynyt melkein 2vkoa, mutta nitriittiä eikä nitraattia näy. Mitähän tuolle tekisi? Pitäisi varmaan käydä kyselemässä alkeiden puolelta :D ihan siis ympillä, hss:lla ja kalanruoalla on menty.

Kasveja on tulossa ensi viikolla. Viikonloppuna voisi keitellä kiljut co2-levittimeen.
Hilq
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:54, 02.09.2013

Re: Uudelleen vanhan harrastuksen pariin!

Viesti Kirjoittaja Hilq »

Perun sanani, nitriitti on nousussa! Jes!
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Uudelleen vanhan harrastuksen pariin!

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Miksi otit sen juwelin oman suodattimen sieltä irti ja pistit maton tilalle? Se oma pelihän on huomattavasti monipuolisempi ja tehokkaampi ratkaisu kuin matto. Lisäksi vie huomattavasti vähemmän tilaa ja on vielä pirun paljon nätimmän näkönenkin.
Hilq
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 15:54, 02.09.2013

Re: Uudelleen vanhan harrastuksen pariin!

Viesti Kirjoittaja Hilq »

Mulla on aiemmissa aina ollut matto ja se on aina toiminut niin täydellisesti että saman systeemin halusin tähän. Toisekseen juwelin suodatin oli kiinni ekassa altaassa, se oli käytetty enkä olisi käytettyä suodatinta halunnut pitää. Tossa nykysessä altaassa ei mitään ollut valmiina. Juwelin suodattimessa oli kyllä niin vähäset palat vaahtomuovia sisällä, että vaikea ymmärtää sen tehokkuutta biologisena suodattimena. No, ei ole kuitenkaan mitenkään tuttu peli.

Ton maton kanssa kävi mittavirhe kun väsyneenä tein ja siitä tuli aika reilusti isompi kuin oli tarkoitus. Kuten aikasemmasta altaasta saattaa huomata, ei se suodatin kuitenkaan paljoa näy :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”