Kimppatilaus

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Kimppatilaus

Viesti Kirjoittaja rambi »

Korallien (myös kalojen) kimppatilaukseen haen halukkaita, vähintään 4 halukasta minun lisäksi pitäis löytyä että homma on kannattavaa, osuus noin 350 € ja sillä saa 20-30 kg tavaraa.(15-30 korallia).
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

En vielä tarvitse koralleja,mutta elävää kiveä voisin ottaa.
Siis sitä Fijin kiveä.

Mistä tilaus tehdään ?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Tilaus olis Indonesiasta, joten sieltä ei muuta saa kun Indonesialaista kiveä, tiedysti se on ihan sama mitä omalla osuudella tilaa (kiveä,koralleja,kaloja,rapuja ym..). Rahallisesti nimenomaan korallit on eniten kannattavia.
Rahtikulut on noin 1200 € (tarkka hinta selviää kun tehdään tilaus, ja jos ylittää arvion niin voimme tilauksen perua, olen kyllä laskenut hinnan maximin mukaan, joten se voi olla myös pienempi).
Sillä rahtikuluilla saamme 120 kg tavaraa ja se jaetaan keskenään, joten jos vaikka 5 on kimpassa niin 240 € jokaiselle plus sitten elukoiten ym hinta ( esim. kivi alkaen 1,18 €\kg) kalat, korallit alkaen 2 €.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Mistä sait nämä hinta tiedot ?
Mistä se tarkalleen tilattaisiin ?
Onko olemassa jotain sivua mistä näkisi mitä voi tilata ?

Vai onko jo myöhäistä ?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

homer kirjoitti:Mistä sait nämä hinta tiedot ?
Mistä se tarkalleen tilattaisiin ?
Onko olemassa jotain sivua mistä näkisi mitä voi tilata ?

Vai onko jo myöhäistä ?
http://www.carmenschwemmer.com

:arrow: http://www.carmenschwemmer.com/category ... ory_id=100

Rahdin hinta Suomeen on ilmeisesti kysytty sähköpostitse.
Odotan mielenkiinnolla, mikäli päädytte tilaamaan, että missä kunnossa on XXXX Eur arvoinen tavara suomen päähän saapuessaan [;)]
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Rahti, pakkaus ym. kulut löytyy seuraavasta linkistä, kohdasta
Indonesien2002.xls ladattava tiedosto, siinä on myös korallien ym hinnat ja muistaakseni myös paino tavaralle.

http://www.carmenschwemmer.com/company_info.cfm?ID=4
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

hmmm... 30 kiloo koralleja... pistetään sitten vaikka 60 vuokkoa ;)
20-30 kiloo koralleja taitaa olla aika paljon. Ehkä väkeä pitäisi olla hiukka enemmänkin.

Minua kiinnostaa kyllä lähteä mukaan.

herää seuraavia kysymyksiä:

- Miten uhanalaisten eläinten maahantuontilupa tai muu sellainen? Vai tarviiko sitä kun tuo kauppa ilmeisesti on saksassa? jos tarttee, niin jenkeistä tää olisi tuonut jonkun 1000mk lisää hintaa tilaukseen

- Entä jos kontti tms. laatikko tai missä noi nyt tuleekaan jää tulliin tai muuten vaan tippuu lentokoneesta, meneekö ~300 euroo hukkaan? Onko lähetykselle mahdollista saada jotain kohtuuhintaista vakuutusta tms.

- Tutkin kyllä tarkemmin noita sivuja vielä, mutta onko jotain takuita että kama on ollut hyväkuntoista / hengissä kun se on laitettu laatikkoon, tai onko jotain hengissä perille takuuta?

- Saksan lukeminen ja etenkin ymmärtäminen on niin hidasta multa että pitää ajan kanssa tutustua tohon himasta, mutta onko toi ihan online kauppa ettei vain mikään tukku mistä voi tilata jälleenmyyjät?

- Onko joku kokeillut tätä jo aiemmin

- Homma pitää kyllä olla melko hyvin suunniteltu että ne kamat todellakin saa lentokentältä ajoissa, ettei ne mee johonkin **** juttuun viikoksi.


Mutta yhteen vetona, kyllä kiinnostaa! Vaatii vielä hieman tutkimista ennenkuin uskallan sanoa 100% varmasti että lähden mukaan.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

amon kirjoitti:hmmm... 30 kiloo koralleja... pistetään sitten vaikka 60 vuokkoa ;)
20-30 kiloo koralleja taitaa olla aika paljon. Ehkä väkeä pitäisi olla hiukka enemmänkin.

Minua kiinnostaa kyllä lähteä mukaan.

herää seuraavia kysymyksiä:

- Miten uhanalaisten eläinten maahantuontilupa tai muu sellainen? Vai tarviiko sitä kun tuo kauppa ilmeisesti on saksassa? jos tarttee, niin jenkeistä tää olisi tuonut jonkun 1000mk lisää hintaa tilaukseen

- Entä jos kontti tms. laatikko tai missä noi nyt tuleekaan jää tulliin tai muuten vaan tippuu lentokoneesta, meneekö ~300 euroo hukkaan? Onko lähetykselle mahdollista saada jotain kohtuuhintaista vakuutusta tms.

- Tutkin kyllä tarkemmin noita sivuja vielä, mutta onko jotain takuita että kama on ollut hyväkuntoista / hengissä kun se on laitettu laatikkoon, tai onko jotain hengissä perille takuuta?

- Saksan lukeminen ja etenkin ymmärtäminen on niin hidasta multa että pitää ajan kanssa tutustua tohon himasta, mutta onko toi ihan online kauppa ettei vain mikään tukku mistä voi tilata jälleenmyyjät?

- Onko joku kokeillut tätä jo aiemmin

- Homma pitää kyllä olla melko hyvin suunniteltu että ne kamat todellakin saa lentokentältä ajoissa, ettei ne mee johonkin **** juttuun viikoksi.


Mutta yhteen vetona, kyllä kiinnostaa! Vaatii vielä hieman tutkimista ennenkuin uskallan sanoa 100% varmasti että lähden mukaan.
Ei se 20-30 kg niin hirveän paljon ole, korallin painossa otetaan huomioon myös vesi missä se tulee, osa koralleista painaa esim. 2 kg eli 20 kg tilauksess tulee 10 korallia, on myös 0,5 kg painavia ja isommat simpukat painavat 4-5 kg.
Takuu asioista en tiedä, mutta jotain 5 % siellä oli puhetta mikä voi "pilaantua matkalla" luulen että tarkoitti kaloja.
Kyseinen liike on Saksassa ja ihan nettikauppa mistä voivat kaikki tilata, tilasin sieltä pumput ja kaikki tuli ok.
Minimimäärä on se 100 kg, mikä sitten rajoittaa yksittäisen harrastajan tilausta.
Katso kotona se tiedosto niin siinä on kyllä tarkasti kaikki tulli ym maksut kerrottu, Suomesta joutumme ottamaan maahantuontiluvan ja se maksoi 70 euroa puoleksi vuodeksi.
Ei sieltä mitään uhanalaisia tilata minkä maahantuonti on kielletty, täällä ne tarkistaa tilattavan listan ja kyllä varmaan sanovat jos siinä on jotain mitä ei saisi tilata.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Hmm... vitsi mä oon tuottosa työntekijä tälle firmalle [;)]

Eli ne kattoo sen tilaus listan suomessakin ENNEN kuin mitään on venaamassa tullissa?

Kyllä mulla on notepadissa jo melkoinen lista siitä mikä kiinnostaa...

Se vähän arvelluttaa että tulee niin paljon uutta kamaa kerralla. Koralleissa se ei ehkä, mutta jos kaloja heittää soppaan hirveesti kerrallaan, bioloogiset systeemit ei akvaariossa ehdi reagoimaan.

Lisäksi karanteeni voisi olla kovakin sana.

Funtsin sen paino homman eka väärin, en tajunnu ennenku olin jo viestin lähettänyt että tuleehan siinä sitä vettäkin mukana.

Mulla on semmoinen pointti kans tilaamisessa, että ennen 20.5 en voi ottaa mitään vastaan kun olen matkoilla 4.5-19.5.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Karanteeniallas on varmasti tarpeellinen varsinkin kaloille.
Tilauksessa menee varmaan kuukausi ennen kun sen saa, täällä menee jo siinä lupahakemuksessa viikko tai pari.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Olen myös halukas tulemaan mukaan tilaukseen jos saadaan riittävästi porukkaa kasaan.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Vaikuttaa siltä että kohta ehkä saamme porukan kasaan, lopullinen päätös tehdään silloin kun tilaus on lähetetty ja sähköpostissa tulee lopullinen hinta, eli jos se ei ylitä meidän arviota niin kaikki ok.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Rambi,
Myös minä olen erittäin kiinnostunut tästä kimppatilauksesta, mutten ole myöskään vielä ihan varma, ja pitää vähän jutella hommasta täällä kotona. Onko sulla joku aikataulu mielessä mihin mennessä pitäisi varmistaa onko mukana? Jos olet päättänyt jostain enimmäismäärästä mitä tilaajia voi olla mukana, haluaisin 'varata' osallistumiseni. Sen jälkeen kun kaikki on tutustuneet relevantteihin papereihin, olisi ehkä hyvä kokoontua ja jutella kuvioista?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

mikkokoo kirjoitti:Rambi,
Myös minä olen erittäin kiinnostunut tästä kimppatilauksesta, mutten ole myöskään vielä ihan varma, ja pitää vähän jutella hommasta täällä kotona. Onko sulla joku aikataulu mielessä mihin mennessä pitäisi varmistaa onko mukana? Jos olet päättänyt jostain enimmäismäärästä mitä tilaajia voi olla mukana, haluaisin 'varata' osallistumiseni. Sen jälkeen kun kaikki on tutustuneet relevantteihin papereihin, olisi ehkä hyvä kokoontua ja jutella kuvioista?
Ei tässä mitään tiukkaa aikataulua ole, silloin kun kaikki on oman listan tehnyt ja tilaajista on se vähimmäismäärä mikä näyttä nyt olevan ok jos kaikki on vielä halukkaita, niin silloin voitais kokoontua ja lähettää tilaus, jos halukkaita tulee enemmän kun se 4-5 niin tilataan enemmän, rahti ym kulut pysyvät samana.
Täytyy vaan päättää missä ja milloin tavataan, lähetetään tilaus, haetaan maahantuontilupa, ja sovitaan yksityiskohdista tarkemmin.
En tarkkaan tiedä mistäpäin Suomea kaikki halukkaat ovat kotoisin, toivotaan että lähellä pk seutua niin on helpompi asioita järjestää.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Ajattelin tässä semmoista että ketkä ovat mukana voisivat vaikka lähettää oman listan minun e-mailiin, jos siinä on vähintään neljä halukasta (ylärajaa ei ole, vaikka kymmenen) lähetän tilauksen Saksaan ja saatais se todellinen loppusumma ja jos se on ok niin teemme vaikka minun kämpällä pienen kokouksen ja vahvistetaan lopullinen tilaus (rahan siirto Saksaan).
Kyseisen korallin tai simpukan tai minkä nyt sieltä tilaa paino on siinä hintatiedostossa ja se näkyy myös suoraan netissä kun klikkaa tuodetta.
Sieltä kannatta sitten laskea se yhteispaino, varmasti joku haluaa 15 kg ja toinen ehkä 30 kg niin laitetaan vaikka alarajaksi se 15 kg tavaraa, ylärajaa ei tiedysti ole, jos sitten se 100 kg tulee täyteen niin lähetän tilauksen ja katsotaan olenko arvioinut rahtikulut oikein.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Funtsin vain tossa päivällä kävellessäni, että missä tilaus sitten jaetaan? Helsinki vantaan pihalla vesisateessa? '

kauhu skenario:
Kaikki muovipussit on mustia, eikä niistä näy läpi, eikä missään pussissa lue mitä ne pitää sisällä. -> Puretaan korallit asfaltille ja ruvetaan kirjasta tappeleen mikä on mikin?

herättäkää mut!
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

amon kirjoitti:Funtsin vain tossa päivällä kävellessäni, että missä tilaus sitten jaetaan? Helsinki vantaan pihalla vesisateessa? '

kauhu skenario:
Kaikki muovipussit on mustia, eikä niistä näy läpi, eikä missään pussissa lue mitä ne pitää sisällä. -> Puretaan korallit asfaltille ja ruvetaan kirjasta tappeleen mikä on mikin?

herättäkää mut!
Karanteeniallas (altaat) olis yksi vaihtoehto mihin korallit puretaan, tosin allas olis jonkun kotona ei lentokentällä. [;)]
Sieltä sitten jaetaan tilauksen mukaan, jos tulee samaa korallia monelle ja koko on myös sama niin vaikka arvotaan korallit ettei tarvii miettiä kuka saa hienomman.
Tällä hetkellä on 5 henkilöä ketkä on asiasta pikkasen kiinnostunut, se olis tavallaan minimimäärä ja uskon että kaikki 5 ei ole vielä monesta eri syystä valmiita tilaamaan.
Vaikuttaa siltä että pitäis kokeilla silloin uudestaan kun riuttaharrastajia on täällä enemmän.
Olen kyllä itse vielä muutaman päivän tilauksessa mukana mutta jos kimppa ei tule täyteen niin teen muutamia tilaksuia akvaariokaupassa ja sen jälkeen tuskin olen mukana.
Nyt ainakin tiedetään paljon tavara maksaa nettona lentokentällä ja osataan tinkata kauppiailta.
Sitä vois myös kysyä että jos täällä kauppialta tilaa vaikka 1000 eurolla koralleja niin onko hinta halvempi kuin normaalisti. Hinnat on kaupassa noin 4-5 kertaa korkeammat kun mitä kimppatilauksella tulis.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Joo, mulla kun tämä harrastus on vasta alkuvaiheessa,
eli allas on vielä tyhjillään ja tarvittavat laitteet kotona (paitsi 250W HQI jonka tilaan heti kun on mahdollista).
Joten en vielä tässä vaiheessa ole kiinnostunut koralleista.

Mutta elävää kiveä voisin tilata ainakin 30kg, kun saisin tietää
mitä se tulee maksamaan ?
Siinnä listassa ei ollut mainittu kiveä ollenkaan.
Kannattaako sitä edes tilata ? (Ainakin sataisiin painoraja täyteen. :) )

Tämän nettikaupan sivuilta en löytänyt elävänkiven hintaa, mutta rambin mukaan se olisi alkaen 1.18e/kg.

Mitähän se ns. premium kivi maksaa ?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

homer kirjoitti:Joo, mulla kun tämä harrastus on vasta alkuvaiheessa,
eli allas on vielä tyhjillään ja tarvittavat laitteet kotona (paitsi 250W HQI jonka tilaan heti kun on mahdollista).
Joten en vielä tässä vaiheessa ole kiinnostunut koralleista.

Mutta elävää kiveä voisin tilata ainakin 30kg, kun saisin tietää
mitä se tulee maksamaan ?
Siinnä listassa ei ollut mainittu kiveä ollenkaan.
Kannattaako sitä edes tilata ? (Ainakin sataisiin painoraja täyteen. :) )

Tämän nettikaupan sivuilta en löytänyt elävänkiven hintaa, mutta rambin mukaan se olisi alkaen 1.18e/kg.

Mitähän se ns. premium kivi maksaa ?
Kyllä siinä listassa on hinnat, halvempi oli se 1.18 ja kalliimpi jotain 1.60 en tarkkaan muista, en sitten tiedä mikä se ero on (luultavasti se halvempi on pienempää ?).
Itellä on lista tehty ja siinä on 26 kg tavaraa joten reilu 40 kg tarvittais vielä lisää.
Laskin tässä nopeasti niin kilohinnaksi tulee noin 11 euroa, ei hirveän halpa mutta halvempi kuitenkin.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mun alustava tilaus

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Pistän tähän nyt oman listani...
Kommentoikaa kriittisesti.

Itseäni hieman mietityttää
- Nimet ei pidä 100% paikkaansa listassa
- Esim. acroissa, onko hyötyö tilata paria, eli voisiko ne olla eri värisiä?
- Mitenköhän akvaario suhtautuu kun lyö sinne 20 korallia kerralla.
- Periaatteessa korallit ei kyllä hirveesti kuormita...
- Meneekö tästä koko hommasta jännitys pois jos kerralla täyttää koko akvaarion
- Loppusumma 450 eguu on ***** rahaa kerralla, mutta on se kyllä huomattavasti halvempaa näin kuin ostaisi yks kerrallaan


Euphylia divisa . . . . . . . Grape / Putat Coral Fine
Euphylia *divisa . . . . . . Grape / Putat Coral Green
Lobophylia sp . . . . . . . . Tooth Coral
Trachyphyllia geoffroyi . Open Brain Coral green
Trachyphyllia geoffroyi . Open Brain Coral Red
Turbinaria peltata . . . . . Pagoda Coral
Turbinaria sp . . . . . . . .Pagoda Coral Yellow
Euphylia sp * . . . . . . . .Hammer Head Coral
Euphylia glabrescens . . Hammer Head Coral Green
Euphylia sp * . . . . . . . .Red Organ Pipe
Acropora sp * . . . . . . . Staghorn Coral
Acropora sp * . . . . . . . Staghorn Coral
Pocillopora sp * . . . . . . Cauli Coral
Blastomusa sp . . . . . . . Big Pipe Coral
Caulastrea echinulata . . Candy Coral

Actinodiscus sp . . . . . . . Mushroom Blue
Actinodiscus sp . . . . . . . Mushroom Striped
Actinodiscus sp . . . . . . . Mushroom Metalic Hairy
Actinodiscus sp . . . . . . . Mushroom Red
Zoanthus palythoa sp . . Button Polyp Coloured

Lysmata amboinensis Cleaner Shirmp
Lysmata amboinensis Cleaner Shirmp

yhteensä n. 20 kiloo
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ois aika jees nähä muittenkin tilaukset... ideoita itelle. ainakin painot ja yhteenveto mitä tilaa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Olen ajatellut laittaa osa koralleista alussa pieneen akvaarioon , ja sieltä siirrän pikkuhiljaa isompaan altaaseen.
Voi siinä jännitys poistua kun saa kerralla paljon kamaa, mutta silloin voi käyttää rahaa vaikka tekniikan uusimiseen.
Oma lista on kotona joten en voi nyt sitä tähän laittaa mutta illalla kyllä, siinä listassa on pari simpukkaa mistä joudun täällä maksamaan lähes yhtä paljon kun mitä koko tilaus tulis maksamaan sieltä (noin 400 euroa) ja saan simpukoiten lisäksi noin 15 korallia.
Toivon että saatais tämän viikon aikana selville että tilataanko vai ei, ensiviikolla sitten sijoitan rahaa jo täällä koralleihin niin silloin ei enää sinne riitä rahat.
Nyt ois kasassa 25+30+20 kiloa eli noin 30 kg vielä puuttuu, omalta osalta voin vielä muutaman kilon keksiä lisää jos jää siitä 100 kg vajaksi.
Siellä tilauslistassa on osa nimet tosiaan väärin (Saksan murteella) mutta jos pikkasen vaivautuu asiaa tutkimaan niin oikean nimen saa selville.

PS. Varmaat tilaajat laittakaa lista minun E -mailiin. Jos Sunnuntaiksi on 100 kg kasassa lähetän tilauksen, jos ei ,luovutan tällä kertaa omalta osalta.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

joo, kyllähän ne selvis... epäilyttävää vaan kun ei oo listat kunnossa... Onko muuten tietoa tosta kaupasta, että onko korallit ulkonäöltään parhaasta päästä vai onko kaikki "nuhjuisia" ja heikoimman värisiä?

Teen kyllä tästäkin vielä itsekkin nettihakuja.
rambi:

Olen ajatellut laittaa osa koralleista alussa pieneen akvaarioon , ja sieltä siirrän pikkuhiljaa isompaan altaaseen.
niin... tämä voisi olla hyvä... puppu vaan kierrättään vettä ja sitten joku kevyt loisteputki päälle... eihän se hämärä nyt niin pahasta koralleille oo jos vaikka viikonkin on siinä. Kuhan vain ei koske toisiaan.

Jos jonkun 100L altaan hankkis, olisi siihen 1000l/h pumppukin ja yks 36W sinivaloputki :)


Mietin itekkin jos kokeilis simpukkaa.. (kun noin _halvalla_ saa) Minkä laisia kokemuksia sulla on niistä? Onko ne vain mukavan näköisiä, vai onko niissä jotain muutakin kattelemista? Puhkivat vissiin vettä aina välillä?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Simpukoista ei ole kokemusta, kuvia nähnyt ja muutaman kaupassa, väritys niillä vaihtelee laitasta laitaan, valoa pitäis olla riittävästi että ne viihtyy.
Uskon että sitä ei edes maahantuojat tiedä minkäänlaiset korallit tulee, esim jos Acropora sp tilaa niin väri voi olla mikä vaan rusehtava tai vaikka vihreä.
Kai ne siellä pakataan ihan järjestyksessä pakettiin.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Tilauksia on jo 85 kg kasassa, ja jos tulee vielä lisää niin hyvä on.
Huom ! jos lähetätte sähköpostiin tilauksen niin laittakaa siitä listasta ne ekan rivin kirjain\numero yhdistelmä mukaan. On helpompi koota tilaus.
Esim. AX0050C.
Soittelin äsken ympäristökeskukseen ja selvittelin asioita, homma näyttää aika hyvältä, nyt tarvitaan vaan että joku kuka osais Saksaa tai Englantia, soitta tai lähettää mailia sinne Saksaan (mielellään soittaa) ja kysyy että tuleeko lähetys Carm.Schwemmerin nimellä Saksan kautta, eli silloin emme tarvi täältä mitään lupaa, koska se on silloin hoidettu jo Saksassa (siinä listassa oli kyllä hinta sille luvalle ja olen sen ottanut huomioon), eli lähetetään tilaus ja odotellan vahvistusta millä lentoreitillä tulee, eli lyhyesti sanottuna tarviiko meillä täältä hakea CITES lupaa, vaikutta siltä että ei tarvii, koska tilaamme Saksalaisen välittäjän kautta ja luvat hoidetaan sieltä kuntoon.. Jotain siitä EU-sta on hyötyä myös.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”