Kolmisen vuotta hoivaamani mustapleko on tähän asti tyytynyt ruokavaliossan kuivaruokaan ja juurakoihin. Pari viikkoa sitten se oivalsi, että miekkakasvit ovat ehkä sittenkin maukkaampia ja teki yhdestä varsin suuresta sellaisesta "pitsiä" muutamassa päivässä.
Mikä avuksi: no, kokeillaanpa kasvisruokaa. Aiempien plekojen kanssa saatujen hyvien kokemusten perusteella kiehautin palan kesäkurpitsaa, sidoin sen siimalla kiveen ja asetin hyväksi olettamaani varjoisaan kohtaan altaan pohjalle. Sitten vain odottamaan, että pleko oivaltaa tuon olevan ruokaa eikä vain taas uusi este sen reitillä.
Iltapäivä meni, eikä kesäkurpitsaa ollut näykitty näkyvästi. Totuttaminen on joskus hidasta, joten eipä hätäillä, liotkoon nyt siellä vaan, josko yöllä maistuisi. Ei näköjään maistunut, tilanne on aamulla sama. Kurpitsankappale näyttää vielä seuraavanakin iltana olevan täysin kunnossa, joten jääköön yöksi.
Aamulla vastassa onkin sitten yllätys. Yleensä pehmeämmät osat maistuvat ensin, vaan eivät tällä veijarilla. Kesäkurpitsankappaleen koko kuori on hävinnyt ja pehmeä sisus on tallella! Tänään pleko käytti suurimman osan päivästä vartioimalla mustasukkaisesti kurpitsankappaletta, vaikka tyytyikin vain näykkimään sitä itse. Siinä saivat lähettyville erehtyvät akvaarion asukit kyytiä!
Huomenna menee uusi pala kesäkurpitsaa altaaseen, saa nähdä mitä sen kanssa tapahtuu.
Mustaplekon (L-204) hassut ruokailutavat
Valvoja: Moderaattorit
Jos plekosi tykkää kesäkurpitsasta, niin kokeile tarjota sitä raakana. Meillä tummalevät rakastavat eniten juuri tuota kuorta kesäkurpitsasta. Pohjaan sen saa leikkaamalla kesäkurpitsan palan halki pituussuuntaan ja seivästämällä sen lusikkaan. Kyllä kelpaa.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Kesäkurpitsaa
Minä en itse keitä kesäkurpitsaa ja pienetkin plekot syövät sen 1-2 vuorokaudessa, eli kyllä kelpaa raakana vihersyöjille. 

Juu, minä olen havainnoinut aiemmista plekoistani, että keitetty - tai oikeammin kevyesti kiehautettu - maistuu parhaiten ja siksi tällekin sellaista ensin tarjosin. Aiemmat koekaniinini ovat olleet joku tummaleväplekon tapainen otus (joka olikin monivuotinen ystävä) ja joku puropleko. Eniten yllätyin siis siitä, että kuoret kiinnostivat selvästi sisusta enemmän.
Yksilöitähän nämä ovat ja kokeilemalla oppii: nyt altaassa on suikale raakaa kesäkurpitsaa, kelpaavuus selvinnee pikapuoliin.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Yksilöitähän nämä ovat ja kokeilemalla oppii: nyt altaassa on suikale raakaa kesäkurpitsaa, kelpaavuus selvinnee pikapuoliin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)