Helmirihmakalojen sukupuoli

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Helmirihmakalojen sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Kevät koittaa ja kalat lisääntyvät, oon ollut siinä uskossa että mulla ois helmirihmoja 1u+2n. Nyt kummiskin kaks noista rakentelee kuplapesiään ihan peräkkäin uiden sulassa sovussa. Toinen on nuori vielä, n. 4cm kokoinen joten sukupuolta on hankalaa määrittää varmaksi. Mut mahtaiskohan nuo kumpikin olla uroksia vai onko tavallista, että naaras seuraa koirasta kuplapesää rakennettaessa ja itsekin puhaltelee samaan syssyyn kuplia pinnalle?
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helmirihmakalojen sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Vastaan nyt ihan itse itselleni. Olen ollut paljon poissa kotoa ja tänään havahduin, että yksi aikuisista helmirihmoista on pahasti syöty evistä ja silmätkin ikäänkuin "suurentuneet", tuskin mikään sairaus kyseessä. Kaks muuta ovat edelleen sovussa keskenään, pikkuinen ja aikuinen. Sukupuolista en edelleenkään ole ollenkaan varma. Mietin olisiko mun armeliainta vaan lopettaa tämä syöty kaveri tai edes siirtää se toipumaan johonkin toiseen akvaarioon ja lahjoittaa sitten pois :(
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Helmirihmakalojen sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Maji »

Kalaa näkemättä on hankala sanoa, että toipuisiko vai ei.
Jos kala syö ja vaikuttaa muuten olevan "kunnossa" laittaisin toiseen altaaseen ja katsoisin pari päivää, että paraneeko, pysyykö ennallaan vai heikkeneekö. Evät kasvavat ymmärtääkseni monesti takaisin, noista silmävammoista en osaa sanoa.
Tosin tietysti jos elo näyttää hankalalta, ja kunnollista sijoituspaikkaa ei ole, voisi olla viisasta päättää kalan päivät.

Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen:
En tiedä myöskään rihmojen kuplapesien rakentelusta, mutta sukupuolet erottaa minusta helpoiten evämuodosta: koiraalla se selkäevä on pidempi ja terävämpi, naaraalla lyhyt ja pyöreäreunainen.
Koiraan oranssi väritys leuan alla on myös voimakkaampi kuin naaraan.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Helmirihmakalojen sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Maji »

Ja niin, siis evät useimmiten kasvaa takaisin, jos ei ole juureen asti syöty, ja tietty tarvitaan puhdasta vettä ja hyvää onneakin, että ei pääse tulehtumaan tai taudit iskemään vaurioituneisiin kohtiin.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Helmirihmakalojen sukupuoli

Viesti Kirjoittaja Maji »

Mitekäs päädyit rihmiksen kanssa tekemään?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”