Super Glue ja akvaario?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Uskaltaako Lociten Super Gluella liimata (tarvitsen vain yhden tipan) akvaarion sisälle laitettavaa tavaraa? Tunze-hiilarilevittimen akseli irtosi ja tipalla liimaa sain sen kiinni takaisin....

Onko kokemuksia Lociten Super Gluesta akvaariossa ja kalat vieläpä hengissä käytön jälkeen?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Akseli kiinni vaan :D

Olen itse liimmannut joitakin kasveja syanoakrylaatti-pohjaisilla liimoilla kantoihin kiinni. Kaikki kalat elossa operaation jälkeen.

Tässä linkki sammalten liimamiseen super gluella: http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=188793

Edit: Niin siis tuo sinun ehdottamasi ei ollutkaan tuota geelimäistä, jota on käytetty paljon. Hmm... ehkä varmuuden vuoksi kannattaa ostaa geelimäisenä tuo loctiten super glue.
Viimeksi muokannut Odemus, 10:37, 22.03.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Odemus kirjoitti:Akseli kiinni vaan :D

Olen itse liimmannut joitakin kasveja syanoakrylaatti-pohjaisilla liimoilla kantoihin kiinni. Kaikki kalat elossa operaation jälkeen.

Tässä linkki sammalten liimamiseen super gluella: http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=188793
Thanks:). Kyllä sitä sitten uskaltaa pistää Super Glue - masiinan vesille, kun tarvis:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Kris »

Se, että yhdellä akvaristilla kalat hengissä liiman käytön jälkeen ei tietenkään todista sitä turvalliseksi! Googlen avulla löytää kyllä tietoa siitä, että meriakvaristit ovat sitä käyttäneet, enkä erityisiä varoituksia löytänyt. Ei sekään ihan varmaa tietoa siis, mutta tuskin yksi tippa haittaa. :mrgreen:
The plural of anecdote is not data.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kris kirjoitti:Se, että yhdellä akvaristilla kalat hengissä liiman käytön jälkeen ei tietenkään todista sitä turvalliseksi! Googlen avulla löytää kyllä tietoa siitä, että meriakvaristit ovat sitä käyttäneet, enkä erityisiä varoituksia löytänyt. Ei sekään ihan varmaa tietoa siis, mutta tuskin yksi tippa haittaa. :mrgreen:
Avasin linkin ja kuin sikermän. Sieltä tuli muidenkin kokemuksia kyseisestä liimasta. Ei ollut vain yhden kokemus. Kysyin myös asiaa asiantuntevalta kaverilta, jonka näkemys tuki myös tuota turvallisuutta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Kris kirjoitti:Se, että yhdellä akvaristilla kalat hengissä liiman käytön jälkeen ei tietenkään todista sitä turvalliseksi! Googlen avulla löytää kyllä tietoa siitä, että meriakvaristit ovat sitä käyttäneet, enkä erityisiä varoituksia löytänyt. Ei sekään ihan varmaa tietoa siis, mutta tuskin yksi tippa haittaa. :mrgreen:
Pikaliimaa käytetään todiaan yleisesti merivesipuolella korallien liimaamiseen. Itse lukeudun myös käyttäjiin, eikä ole koskaan ilmennyt mitään ongelmia käytöstä. Pikaliimaa käytetään myös lääketieteellisesti haavojen liimaamiseen - sotilaslääketieteessä varsin kätevä tapa saada pikaisesti kursittua isompia vekkejä kasaan taisteluolosuhteissa.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Kris »

Hei olen pahoillani en avannut itse tuota ketjua ja huomannut että siellä oli enemmänkin kokemuksia. Ei siis ainakaan mikään ilmeinen ongelma-aine varsinkaan näin kertaalleen käytettynä.

Nuo pikaliimat eivät muuten ole kaikki samaa ainetta. Super Glue on tietääkseni etyylisyanokrylaattia ja noita syanoakrylaatteja on muitakin. Niiden toksisuus vaihtelee ja ihmisten haavojen liimaamiseen käytetään tietääkseni vähän turvallisempia tuotteita, esim. 2-oktyylisyanoakrylaattia. Tietysti kriisioloissa tuo voi mennä paremman puutteessa.

Löysin arvovaltaisen tuntuisen asiantuntijaraporti, joka sanoo ettei etyylisyanoakrylaatin ympäristövaikutuksista oikeastaan voida sanoa mitään kun tietoa ei ole saatavilla. "There are no relevant data available with which to evaluate the environmental effects of MCA or ECA." (ECA = etyylisyanoakrylaatti), http://www.inchem.org/documents/cicads/ ... 6.htm#11.1. Samassa tekstissä edellä kerrotaan että aine on kyllä periaatteessa myrkyllistä ja voi aiheuttaa ärsytystä iholla, silmissä ja hengitysteissä. Työperäistä astmaakin epäilty.

Loppujen lopuksi ollaan siis näköjään akvaristien kokemusten varassa. Monet käyttäneet näköjään ongelmitta ja joku taisi kertoa "selkäuinnista". Vaikea sanoa tarkemmin kun ei tiedä mitä liimoja on käytetty eri tilanteissa. Mutta siis edelleen varmaankaan akselin korjaus ei katastrofia aiheuta. Näillä tiedoilla en kyllä turhaan käyttäisi yhtään enempää kuin tarpeen. [;)]
The plural of anecdote is not data.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kris kirjoitti:Hei olen pahoillani en avannut itse tuota ketjua ja huomannut että siellä oli enemmänkin kokemuksia. Ei siis ainakaan mikään ilmeinen ongelma-aine varsinkaan näin kertaalleen käytettynä.

Nuo pikaliimat eivät muuten ole kaikki samaa ainetta.
Kiitos hyvästä infopaketista:). Olen melko neuroottinen laittamaan akvaan sellaista, joka ei ole yleisesti tiedettyä laitettavan sinne tai ostanut akvaariokaupasta. Omat "tee se ideat" voivat joskus koitua kalojen tuhoksi, jos ei todella tiedä mitä tekee, siksi varmistelin.

Aika usein jonkin fisun kuolema menee mutu-linjoilla meidän akvaristien kohdalla. Esim. Easy lifen FFM:ää voi syyttää aina, jos ei muita syitä löydy akvasta tai itsestä. Myös Easy Carbo jakaa mielipiteitä ja kokemuksia, jotka harvemmin täyttää tieteellistä tasoa. Mutta niihin lienee turvauduttava, jos kokemuksia monilla.

Lähes kaikki tieto on tietoa toistaiseksi. DDT:kin mainostettiin aikoinaan hyvänä lastenhuoneen hyönteismyrkkynä ja jenkkisotilaat demonstroivat DDT-ruiskutusta suoraan sotilaan päälle.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

No omana kokemuksena merivedestä sen verran että synoakrylaattiliimoja suositellaan käytettäväksi vain niitä geelimäisiä. Itselläni Bisonia ja Loctitea altaassa tuubikaupalla ilman ongelmia.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Aqualung kirjoitti:No omana kokemuksena merivedestä sen verran että synoakrylaattiliimoja suositellaan käytettäväksi vain niitä geelimäisiä. Itselläni Bisonia ja Loctitea altaassa tuubikaupalla ilman ongelmia.
Vielä tuosta geelistä. Jokin käsitys, mikä on geeli, mutta mitä ne muut vaihtoehdot ovat, joihin ei saa sekoittaa? Rakeet? :mrgreen: Varmaan tyhmä kysymys ja joskus lukee liimassa gel. Mutta lukeeko liimassa aina gel, jos se on geeliä? Vielä fiksumpi kysymys :P .

Ja mikäs ongelma ei-geeli aiheuttaa? Liukenee vedessä?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Aqualung kirjoitti:No omana kokemuksena merivedestä sen verran että synoakrylaattiliimoja suositellaan käytettäväksi vain niitä geelimäisiä. Itselläni Bisonia ja Loctitea altaassa tuubikaupalla ilman ongelmia.
Tuurilla ne isotkin laivat näköjään seilaa, kylmän viileästi olen ei-geelimäistä käyttänyt ja ainakin toistaiseksi välttynyt ongelmilta. Pitänee varmuuden vuoksi vaihtaa geelimäiseen jatkossa.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ei mitään käryä miksi. Olen tehnyt vain miten isot pojat ovat opastaneet. Ja olisihan sitä nyt huonomminkin voinut mennä. :D
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Loctiten Super Glue geliä on käytetty varmaan tonnikaupalla akvoissa, ongelmitta. Tätä saa varmaan joka marketista, itse olen ostanut sitä Honkkarista ja Tarjoustalosta. Olen käyttänyt sitä sammalten liimailuun enemmän tai vähemmän menestyksellä, iso osa kalliista sammalista päätyi kasvamaan kynsiin nääs. Tätä käytetään yleisesti myös raputankeissa ja nehän on tunnetusti herkkiä ihan kaikelle joten ei voi olla kovin pahaa tavaraa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
sAmigo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:37, 09.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

Kirjoitetaanpa nyt meriveden sijaan tänne yleisellekin puolelle, että saadaan työpäivää jotenkin kulumaan.

Geeli on helpommin operoitavissa kohteeseen tai pikemminkin sen saa helpommin pysymään halutussa kohdassa. Vaihtoehtona on nestemäisempi/juoksevampi matsku, joka on kyseessä omien kokemuksien mukaan aina, kun tuubissa ei lue "gel". Yritin tuossa hiljattain liimailla korallikiviä toisiinsa nestemäisellä syanoakrylaattipohjaisella liimalla mutta eihän siitä mitään tullut, kun liima juoksi heti kivien uurteisiin eikä siihen jäänyt mitään "painopintaa". Kahta sileähköä pintaa liimattaessa noilla ei varmaankaan ole niin paljoa eroa käytettävyydessä. Olishan se ihan jees, jos vois korallien liimailussakin siirtyä tuohon noin kolme kertaa halvempaan non-gel -versioon, mutta mun non-kärsivällisyydellä en näe sitä olevan tapahtumassa :twisted:

En osaa hahmottaa millainen tuon akselin liimaustarve on mutta oletan, että olet liimaamassa sileitä pintoja (ellet ole jo liimannut), jolloin kumpi tahansa varmastikin sopii tarkoitukseen. Ehkä nestemäinen liima voisi olla jopa parempi, koska liimapinnasta tullee ohuempi ja täten akseli säilyttää paremmin alkuperäiset mittansa ja symmetrisyytensä.
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Super Glue ja akvaario?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

sAmigo kirjoitti:Kirjoitetaanpa nyt meriveden sijaan tänne yleisellekin puolelle, että saadaan työpäivää jotenkin kulumaan.
Heh, hyvä ettei työ haittaa tärkeää harrastustoimintaa :P . Itse kävin kerran sillä puolella jakamassa neuvoja pilkkutautiin vahingossa (joku taisi hiven siellä havaitakin törppöyteni [;)] ) :mrgreen: . Kiitos selkeästä selvityksestä tuon geenin ja toisien vaihtoehdon kohdalta:). Käytin Super Glue Locite Precission - liimaa, jossa ei lukenut gel (lienee ollut hiven juoksevaa, mutta kuten mainittiin, toimi ok) . Härvelin akseli piti olla kiinteä "piikki", jonne propeli työnnetään. Piikki/akseli oli irti kuppimaisen syvennyksen pohjalta. Akseli piti saada todella oikeaan paikkaan pohjassa kiinni ja oikeaan kulmaan, että propelissa oleva reikä menee siihen sopivasti eli piikki on oikeassa kulmassa. Liimaus mielestäni onnistui ja piikki on jämäkästi kiinni ja propeli menee sinne sujuvasti. En ole virittänyt vielä Tunzen hiilarilevitintä akvaan, kun tilasin toisen tilalle. Mutta kohta lienee kokeilussa:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”