Piikkisilmät kuteneet

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Hehee piti eilen poistaa yksi allas pois käytöstä, mutta enpäs sitte voinutkaan. Sieltä löytyi n 1cm pitkiä piikkisilmiä. Ihmettelin mitä matoja menee kunnes huomasin et on raidallisia matoja ja tarkemmat tarkastelut osoittivat niiden olevan piikkisilmiä. Laji veikkaus on aaltopiikkisilmä. Allas oli poistumassa käytöstä, koska nyt niitä oli vaan liikaa ja tämäkin oli ollut hieman unohduksissa. Vedet olin vaihtanut harvakseltaan ja ruokaakin meni välillä, kuitenkin niin etteivät kauaa nälässä koskaan ollet. Veikkaisin tämän unohtamisen edesauttaneen kalojen kutua. Vedenvaihdotkin olivat hyvin runsaita. Otin aina lähes kaikki vedet pois niin että pohjalla oli sen 5cm vettä ja loput uutta. Vedenparannusainetta ei ollut käytössä eikä myöskään kasvilannoitteita. Ilmeisesti ollut tarpeeksi lähellä sadekautta nuo vedenvaihdot.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kuvia tulee heti kun kehtaan kiusaa kaloja uudestaan ja pienet tirriäiset pysyisivät paikoillaan kauemmin kuin sekunnin pari.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
namiskuukkel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 15:55, 15.01.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja namiskuukkel »

Onnea vauveleista! Voi, kun itelläkin joskus innostuisivat sellasesta! Vielä ois hyvää tilaa enemmille matokaloille :)
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Re: Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Niin ja siis akvaariossa ei ole ollut ollenkaan muita kaloja ja on vieläkin lajiakvaariona.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
kerry74
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 11:55, 05.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Mä en tiedä missä vaiheessa mun piikkisilmät ovat kuteneet, koska en ole niitä pahemmin nähnyt, mutta juurikin tyhjennyksen yhteydessä neljästä piikkiksestä olikin tullut 6.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
namiskuukkel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 15:55, 15.01.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja namiskuukkel »

kerry74 kirjoitti:Mä en tiedä missä vaiheessa mun piikkisilmät ovat kuteneet, koska en ole niitä pahemmin nähnyt, mutta juurikin tyhjennyksen yhteydessä neljästä piikkiksestä olikin tullut 6.
Ootko sä sit tehny jotain todella runsaita vedenvaihtoja, kuten ketjun aloittaja?
kerry74
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 11:55, 05.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

En ole tehnyt sen kummempia vedenvaihtoja kuin normaalistikaan :D . Tuolla akvassa oli iso susseripuska, jossa ilmeisesti hyvin viihtyivät, lisäksi pääsivät BTN taustan taakse...
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Oo! Mahtavaa!

Mulla on tuo piikkisilmille alun perin perustettu allas aika liki lajiallasta nyt, kun piikkisilmien kaverina on vain neljä rusokiilakylkeä. Pohdin tovi sitten juuri että pitäiskö piikkisilmiä hommata lisää tai yrittäiskö jotakin temppuja että saisi ne kutemaan. Lähes mahdoton tehtävä suunnitelmallisesti kudettaa, mutta eihän se estä yrittämästä. Salaattisaniaista on melko runsaasti, kantojen alle pääsee kivasti ja tammenlehtiäkin löytyy. Piikkisilmät on viime aikoina asuttaneet mukavasti koko altaan, eli kun kantojen yläosissa on salaattisaniaista niin siellä ne väleissä luikeroi. Mitähän kaikkea toimia kannattaisi tehdä jos tuosta kudettamisesta haaveilee? Meidän hanavesi on piikkisilmille ihan passelia sellaisenaan, ja hieman happamampaa kuin mihin akvaarion vesi tasottuu akvaariossa ollessaan. Tää lähtökohta varmaan on hyvä ajatellen suuria vedenvaihtoja, joilla vois kutua yrittää saada aikaan...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

En tiedä kyllä mitään temppuja kudun laukaisemiseksi, mutta koska piikkisilmät kutevat pinnalla, niin olettaisi pintakasvillisuuden ja vertikaalin sisustuksen edistävän asiaa:

http://www.youtube.com/watch?v=5AFbvuzPJRE

Minulla on ollut piikkisilmiä 840-litraisessa. En vain ole muistanut enää kuinka monta. Puoleen vuoteen en nähnyt niistä vilaustakaan ja pari viikkoa sitten niitä alkoi näkyä kookoksen kuoren alta. Se oli ihan mukava yllätys.
spotted
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 21:24, 04.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja spotted »

Millaiset lämmöt, pH:t ja kovuudet teillä on näissä akvoissa, joissa piikkikset on kuteneet?
jejoka
Member
Member
Viestit: 363
Liittynyt: 00:01, 26.10.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: nummela

Re: Piikkisilmät kuteneet

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Villi veikkaus kantojen avulla pehmeää vettä, vesi huoneen lämpöistä, ei mitään kemikaaleja (vedenparannus, lannoite tai muukaan akvaarioon laitettava litku) vaan sitä mitä nummelan hanasta tulee ja kannot muokannneet sopivaksi (lapottu vesi k*sen keltaista.....) :roll: :mrgreen:
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”