3D-taustan valmistusmenetelmät?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Koitin joskus tota ykköstä, liian hankalaksi osoittautui tehdä siitä lähellekää aidonoloinen, turhauduin ja tein mun ''3d-seinän'' verkosta ja sammalesta. :)
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Itsekin olen päätynyt styroxin kanssa puuhailuun. Nyt on tarkoitus vaan keksiä mahdollisimman aidon näköinen väritys taustaan.
Andres
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 16:14, 28.01.2013

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Andres »

suomunaama kirjoitti:Koitin joskus tota ykköstä, liian hankalaksi osoittautui tehdä siitä lähellekää aidonoloinen, turhauduin ja tein mun ''3d-seinän'' verkosta ja sammalesta. :)
Sellaisen taustan tai kiven tms. tekeminen, ettei sitä erottaisi aidosta, on äärimmäisen vaikeaa. En ole akvaarioissa enkä akvaariokaupoissa ainokaistakaan nähnyt, mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö sellaisia voisi olla.
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Tuo Andresin kommentti on varmasti totta, mutta luonnosta löytyy usein kiviä, joiden väritys ei ole "luonnollinen". Esimerkiksi keskeltä kiveä väritys vaihtuu voimakkaan punertavasta lähes mustaksi. Olen joskus miettinyt, että tuommoisen kun laittaa akvaarioon, niin joku kommentoi huonosti onnistuneesta "tekokivestä" :).
Andres
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 16:14, 28.01.2013

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Andres »

Niin, minun olisikin pitänyt kirjoittaa, että "on äärimmäisen vaikeaa minulle". 70- ja 80-lukujen vaihteessa tein työkseni lasikuituhommia, ja kaverin akvaariota varten yritimme tehdä jättiläiskiveä, siis akvaarion kokoon nähden jättiläistä, kuin kalliota akvaarioon. Ajatus oli, ettei se painaisi kuin kivi eikä onttona veisi vesitilaa ja että kalat voisivat uida aukoista sen sisälle.
Ensin ongelmaksi tuli se, etten saanut siihen hartsiin kivenomaista rosoista pintaa vaan siitä tuli kuin kiillotettua hautakiveä. Jo styrox-muottiin (se oli siis halutun kiven mallinen) oli vaikea saada haluttua pintaa. Kaveri olisi halunnut vieläpä halkeamia yms. Muottiin tehdyt railot ja halkeamat menivät umpeen laminoidessa. Pinnat siis tasottuivat. Ja valmiissa kivessä joko näkyi lasikuitu tai sitten hartsi teki siitä liian sileän.
Ripottelimme kovettumattomaan hartsiin hiekkaa, mutta ei sekään näyttänyt kiveltä. Sekoitimme hartsiin väripastoja mutta ei niillä saanut kivennäköistä väripintaa. Olisi varmaan pitänyt yrittää erilaisilla ootrausvälineillä tai vaahtomuovilla tms. Mutta luovutimme jo siinä vaiheessa, kun totesimme, ettei hartsipinnasta tule kivimäistä.
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Vaikeaa se tuntuu olevan itse kullekin. Ripottelin topsealiin puhallushiekkaa ja lopputulos oli hieno, mutta kun kastelin tekeleen, se muuttui ruman tumman ruskeaksi. Pitäisi kokeilla vielä miltä se näyttää veden alla. Seuraava kokeilu on kivituhkan ripottelu tuoreen topsealin päälle. Joka tapauksessa lävä peittää lopputuloksen ajan kanssa.
lenetski
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 15:24, 01.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kotona

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja lenetski »

entäpä taustan teko ns. verhoilukivistä? kalkkikivi liukenee vissiin ja ph muuttuu.. rautakaupan myyjät ei ehkä tiedä tältä vinkkeliltä.. homma kiinnostaisi, mutta todennäköisempi lopputulos tökerö. mietinnässä puoli vakavasti lasinsulatuksella tehty tausta; ei ainakaan liukene mitään, mutta lasit ja sulatus maksaa.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Andres kirjoitti:
suomunaama kirjoitti:Koitin joskus tota ykköstä, liian hankalaksi osoittautui tehdä siitä lähellekää aidonoloinen, turhauduin ja tein mun ''3d-seinän'' verkosta ja sammalesta. :)
Sellaisen taustan tai kiven tms. tekeminen, ettei sitä erottaisi aidosta, on äärimmäisen vaikeaa. En ole akvaarioissa enkä akvaariokaupoissa ainokaistakaan nähnyt, mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö sellaisia voisi olla.
Niin, omasta mielestäni tarpeeksi aito siitä tulee vasta vähän ajan käytön jälkeen. Levä (hillityissä määrin) tekee siitä hienomman, sellaisia 3d-taustoja joissa on jotakin ''tekolevää'' tms en hyväksy ollenkaan. :)

Ajattelin tässä mustaa liuskekiveä ja puunoksia taustaksi, silikoonilla kiinnittelisin yhtee. Tulisikohan siiä liian painava lasille? en siis laittaisi kuin n. 20 cm alareunasta kivillä.
7Pete
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 19:50, 07.02.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja 7Pete »

Itsellä kun on hieman kokemusta lasikuituhommista autojen saralla, niin tuli yhtenä päivänä "hullu" idea. Ottais oikeasta kallion pinnasta lasikuitumuotin ja tekis muotista sitten sopivan kokoisen lasikuitukopion. Säästyis suurimmalta "taiteilulta" ja enää tarvis maalata pinta. Toisaalta jo maalaaminen on niin haastava toteuttaa luonnollisen näköiseksi, etten ole ryhtynyt hommaan. Lisäksi olen epävarma miten kallion pinnan sais kopioitua mahdollisimman tarkasti, sillä esim foliolla tämä ei luultavasti onnistu. Joku muu hylkivä aine siihen pitäisi vetää pintaan, sillä muotti saattaa helposti tarttua rosoisen kallion pintaan.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Mika Karjalainen
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Hieno inkki, fogas.

Inspiroiduin, sopisko tämmönen akvaarioon? Vai viekö liikaa tilaa mun 250-litrasesta, toi kukkajuttu ei siis olis koko altaan levynen vaan noin 20 cm.
tausta.png
tausta.png (133.81 KiB) Katsottu 3807 kertaa
Ja juu, se on upea suunnitelma.
minikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 16:15, 05.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: 3D-taustan valmistusmenetelmät?

Viesti Kirjoittaja minikala »

Itse innostuin myös rakentelemaan 3D-taustaa, tai siis, ainakin osittaista sellaista. Haluan akvaariooni pari ihan tietynlaista kalliota ja ajattelin kokeilla itse väsätä. Itse olen jo muotoillut styroksin (hommasin sellaista sinistä kovempaa styroksia). Puukolla en jaksanut alkaa nuhertamaan, joten leikkasin styroksista sopivan oloisen palasen ja heitin päälle purkin asetonia. Siitä syöpyikin ihan kivan ja kiven (:D) näköinen ilmestys.

Mutta milläs maalata ja päällystää? Monet ovat käyttäneet epoksia/hartsia tms päällystämiseen. Itse olen ihan pihalla näistä tököteistä, mistä kaupasta ja minkä merkkistä kannattaisi lähteä etsimään? Mitä aineita päällysteessä saa/ei saa olla, että se sopii akvaarioon? Käykö esim. Bilteman laminointiepoksi? Entä mikä maali olisi hyvä, käykö perus spray-maali vai irtoaako siitä päällysteen läpi myrkkyjä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”