Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Olen tässä pitkään harkinnut, että vaihtaisin vanhan ämpärini helpompaan vedenvaihtosysteemiin. Tällä hetkellä roudaan siis ämpärissä kylppäristä olohuoneeseen vettä 10L ämpärissä. Siinähän menee aina ikuisuus ja aika märkää puuhaa.

Vähän aikaa sitten näin eräässä kaupassa JBL water in out systeemin, jolla saisi suoraan hanasta vedet vaihdettua akvaan. Noh, nyt olen lueskellut siitä arvioita ja aika monet pitävät tuota laitetta turhana. Joku kirjoitti jossakin arvion jonka mukaan voisi liittää pikaliittimellä puutarhaletkun kylppärinhanaan ja hoitaa sillä ihan saman asian. Kävin sitten vähän tutkailemassa netissä mitä raksamiehet ovat tuollaisesta viritelmästä mieltä ja aika moni meinasi, että se on todella vaarallinen systeemi, jolla on helppo saada aikaan suurikin vesivahinko.

Onko jollakin käytössä jonkinlainen letkusysteemi, jolla akvaarioihin saatte vedet vaihdettua? Minkälainen letku ja liitin? Toivon mahdollisimman nopeita vastauksia, sillä akvaan pitäisi vedet vaihtaa huomenna.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

No onhan se letku siistimpi ratkaisu kuin ämpäri. Tosin suurin osa puutarhaletkuista on tähän tarkoitukseen epäkelpoja, koska ne taittuvat helposti. Hermothan siinä menee. Akvaarioletku maksaa Saksassa 1,19€/m:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... Cd70V0YdnY

ja Lahdessa 2,32€/m:

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=1945549

Tuo siis on paksuutta 16/22mm, joka on yleinen myös ulkosuodattimissa. Jotkut käyttävät suurempaakin letkua. Minä en ymmärtänyt mikä riski voi seurata kylpyhuoneen kohdalla veden takia. Saa kai siellä kylppärissä olla vettä lattialla vaikka senttitolkulla. Ei kai teillä puulattia siellä ole. Noita pikaliittimiä saa putkiliikkeestä teräksisinä. Minä otin kylppärin hanasta sen sihdin pois ja liitin siihen pikaliittimen. Vedenvaihdon yhteydessä letku siis vain painetaan paikalleen. Putkiliike kyllä löytää oikeankokoiset liittimet, kun ottaa mallit mukaan. Siihen akvaariopäähän kannattaa virittää vaikkapa pyykkikoneen mukana tuleva U-mallinen harmaa muovikappale. Kun letku on täynnä vettä, lähtee myös veden poisto akvaariosta liikkeelle ilman blowjobbia.
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja partanen »

Itse ainakin aina vaihtanut letkulla vedet. Tosin en tuohon 60 litraiseen kun pari ämpärillistä riittää. 720l nyt kestää ainakin
aikaa tyhjätä letkulla mutta ei tuo voi älyttömän 'vahinkoaltista' olla jos itse tarkkailee tilannetta. Itsellä on ns. kumipäällysteisillä
puristimilla letku akvaarion päässä ja vessanpöntössä kiinni. Kunhan itse seuraa tilannetta ettei koirat & muksut sitten keksi
nyppästä täyttö tai tyhjäysvaiheessa letkua väärästä päästä irti.

Akvaarion päähän kannattaa laittaa joku este etteivät kalat pääse myös pyttyyn uinnille.
Itse käytön akvaarion päässä mattosuodattimen palaa ettei mikään isompi letkuun joudu.

Täyttövaiheessa pikaliitin hanaan kiinni ja menoks. Sitten puolestaan vaihdan akvaarion sisällä olevaan letkunpäähän
samanlaisen tötterön mitä on ulkosuodattimien imuletkussa joka hajottaa virran eikä hiekat pöllyä turhaan.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Suosittelen! Minäkin olen kaikki nämä vuodet ämpäreitä kanniskellut, lapset (tai no lähinnä se hölmö nuorin) siinä seassa läträämässä kalankakoilla.. :roll: :twisted: Nyt ostin lapon jossa on paksumpi letku ja se sopi täydellisesti akvaarioletkuun jonka ostin vähän aikaa sitten käytettynä. Oih onnea kun ei tarvinnut rampata edestakaisin viimeksi kun vaihdoin vettä! :mrgreen:
Ja en suosittele puutarhaletkua! Minulla oli sellainen käytössä ja sen takia kannoinkin mielummin ämpäreillä kun se taittui niin nopeasti käyttökelvottomaksi.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Missukka kirjoitti:Olen tässä pitkään harkinnut, että vaihtaisin vanhan ämpärini helpompaan vedenvaihtosysteemiin. Tällä hetkellä roudaan siis ämpärissä kylppäristä olohuoneeseen vettä 10L ämpärissä. Siinähän menee aina ikuisuus ja aika märkää puuhaa.

Vähän aikaa sitten näin eräässä kaupassa JBL water in out systeemin, jolla saisi suoraan hanasta vedet vaihdettua akvaan. Noh, nyt olen lueskellut siitä arvioita ja aika monet pitävät tuota laitetta turhana. Joku kirjoitti jossakin arvion jonka mukaan voisi liittää pikaliittimellä puutarhaletkun kylppärinhanaan ja hoitaa sillä ihan saman asian. Kävin sitten vähän tutkailemassa netissä mitä raksamiehet ovat tuollaisesta viritelmästä mieltä ja aika moni meinasi, että se on todella vaarallinen systeemi, jolla on helppo saada aikaan suurikin vesivahinko.

Onko jollakin käytössä jonkinlainen letkusysteemi, jolla akvaarioihin saatte vedet vaihdettua? Minkälainen letku ja liitin? Toivon mahdollisimman nopeita vastauksia, sillä akvaan pitäisi vedet vaihtaa huomenna.
Mulla on tuo JBL:n systeemi käytössä; en pärjäisi enää ilman sitä.

Mulla on se kiinteästi asennettuna kodinhoitohuoneen lavuaariin ja vaan vipua kääntämällä saa joko vettä altaaseen tai sieltä pois. Mulla on tuossa 8 m. letku ja pisaraakaan ei joudu lattialle :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Eihän siinä muuta kuin letkun toinen pää akvaarioon ja toinen pää viemäriin. Imasemalla lappo käyntiin. Täyttö samalla letkulla suoraan hanasta akvaarioon. Eihän sitä nyt ämpärillä vettä kanneta. Valmiit liittimet löytyy kaupasta tai siis yksi liitin mikä tulee hanan ja letkun väliin. Muuta ei tarvita. Itse olen tehnyt liittimen omaan käyttöön ja akvaarion puoleisessa letkun päässä on rei'itetty limsapullo estämässä ettei kalat joudu letkuun ja akvaariota täytettäessä pullo estää liian kovan virtauksen. Mulla on tämmöinen vahvistettu letku joka ei varmasti mene luttuun. Motonetistä löytyi lappopumppu jolla saa imastua letkussa lapon käyntiin niin ei tarvitse sitä letkua laittaa suuhun. Puutarhaletku oli meidän käyttöön liian pieni. Kesti liian kauan veden vaihto. Tossa JBL water in outissa on se huono puoli kun imet akvaariosta vettä menee hanasta kokoajan puhdasta vettä suoraan viemäriin.
Kuva Kuva
Viimeksi muokannut Koomikko, 19:34, 22.01.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla käytössä ihan normi puutarhaletku altaasta kylppärin viemäriin. Imu toimii ulos altaasta akvaimurin tavoin jonka liittäny letkuun ihan vaan sisälle tunkemalla. Sisään takasin altaaseen (708l) oon nyt toistaseks ottanu samalla letkulla pyykinpesukoneen hanasta liittimellä, mutta on niin kylmää, ettei paljon voi kerralla vaihtaa ja pienemmissä en letkua käytäkään. Ajatuksena liittää keittiön hanaan niin, että voi säätää lämpötilaa.

Olen myös kuullut , että mm. Eheimin kiertovesipumpulla onnistuu veden siirto letkua pitkin myös pois altaasta, kun vaan löytää oikean kokoiset letkut siihen.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Itselläni on pikaliitin ja puutarhaletku. En todellakaan ymmärrä mikä siitä voisi tehdä vaarallisen. Eikä puutarhaletku taitu jos ostaa kelalla olevan. Ei myöskään tarvitse imeä jos tekee näin:

Tyhjennys: Laita letku pikaliittimellä kiinni hanaan ja toinen pää akvaarioon vedenpinnan alle. Valuta vettä akvaarioon sen verran, että letku täyttyy vedellä (akvaarioon valuu vettä). Taita letku muutaman kerran (hanan päässä) niin, että se ei vuoda ilmaa sisäänsä. Irrota pikaliitin ja laita se esim lattiakaivon kohdalle (pää-asia on, että se on niin matalalla kuin mahdollista. Näin vesi alkaa virrata akvaariosta kaivoon (älä nosta imuletkua akvaarion vesipinnan yläpuolelle. Silloin imu loppuu).

Täyttö:
Kytke pikaliitin hanaan ja valuta vettä hitaasti akvaarioon. Jos on pieni vesivaraaja, niin kannattaa välillä tarkistaa, että lämmin vesi ei lopu.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Nyt vaan ostoslista valmiiksi ja huomenna kauppaan.

Mä en myöskään ymmärrä niitä jotka ovat netissä kirjoitelleet ettei tavalliseen hanaan saisi kytkeä puutarhaletkua. Jotain ne ovat hörisseet, että kertyy likaa painetta jos letku liitetään ja koko hanasysteemi hajoaa... joo, ei mun tajuntani ainakaan riitä käsittämään miten toi oikeasti vois tapahtua - ja kyllä meillä ainakin kylppärissä on niin seinät kuin lattiakin ihan vedenkestävää matskua. 8-)
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Amos »

Jos et vielä hankkinut letkua, niin Bauhausista saa määrämittaan leikattuna mustaa PVC kierreletkua. Se on kevyttä ja kiertyy todella helposti pieneen tilaan rullalle. On huomattavasti tavallista puutarhaletkua parempaa käytössä.Vaikka siinä on kierteytys joka estää litistymisen ja sen halkaisija on 3/4 tuumaa, käy se normaaliin teräksiseen pikaliittimeen. Toiseen päähän sitten u -mutka ja isohalkaisijainen puutarhaletkun liitin ja siihen viritelty teesihti, niin ei kalanpoikasetkaan karkaa viemäriin.

Oma 6 -metrinen letku mahtuu normaalia pienempään kulmikkaaseen roskakoriin. Uskon että 10 metriä mahtuu siis normimittaiseen roskavaunukoriin. Muutenkin nuo roskavaunuämpärit ovat käteviä, koska vievät vierekkäinkin sijoitettuna kompaktisti vähän tilaa.

Saattaapa jostai muovi -tai kumialan erikoisliikkeestäkin vastaavaaq letkua löytyä. Vesivahinkovaarahan on siinä, että unohtaa veden valumaan.
1000, 100 ja 10 litraa
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Itselläni tällainen joka valvoo molempia altaita. Ei tule vahingossa vesivaurioita:
http://www.clasohlson.com/fi/Kosteusvar ... r364719000
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Amos Kiitos vinkistä! Ehkäpä sitä sitä sitten lähdenkin ensimmäisenä käymään Bauhausissa. Tietty pieneen tilaan menevä letku on aina plussaa. Kenellä nyt olisi sitä tilaa likaa? :D
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Missukka kirjoitti:Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Nyt vaan ostoslista valmiiksi ja huomenna kauppaan.

Mä en myöskään ymmärrä niitä jotka ovat netissä kirjoitelleet ettei tavalliseen hanaan saisi kytkeä puutarhaletkua. Jotain ne ovat hörisseet, että kertyy likaa painetta jos letku liitetään ja koko hanasysteemi hajoaa... joo, ei mun tajuntani ainakaan riitä käsittämään miten toi oikeasti vois tapahtua - ja kyllä meillä ainakin kylppärissä on niin seinät kuin lattiakin ihan vedenkestävää matskua. 8-)
Minä olisin halunnut letkuliittimiksi siistit metalliset. Rautakaupassa sanottiin juuri tuota samaa ja kehotettiin katsomaan puutarhapuolelta muoviliittimiä, ne kuulemma olisivat turvallisempia tuossa käytössä. Ilmeisesti falskaavat helpommin jos tulee ylipainetta eikä riko hanaa.
Kultakalat
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Missukka kirjoitti:Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Nyt vaan ostoslista valmiiksi ja huomenna kauppaan.

Mä en myöskään ymmärrä niitä jotka ovat netissä kirjoitelleet ettei tavalliseen hanaan saisi kytkeä puutarhaletkua. Jotain ne ovat hörisseet, että kertyy likaa painetta jos letku liitetään ja koko hanasysteemi hajoaa... joo, ei mun tajuntani ainakaan riitä käsittämään miten toi oikeasti vois tapahtua - ja kyllä meillä ainakin kylppärissä on niin seinät kuin lattiakin ihan vedenkestävää matskua. 8-)
Juu en tiedä, itse käyttänyt puutarhaletkuja parisenkymmentä vuotta jo :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Mä kans ämpäreiden kans läträsin pitkän aikaa. Nykyisin on puutarhaletku jonka liitän wc-suihkuun kiinni. Tyhjennystä en ole millään jostain syystä saanut toimimaan tolla systeemillä et letku täyteen vettä ja letku umpeen. Perinteinen 10mm letku siis tyhjennykseen ja ihan suulla imasen vedet valumaan lattiakaivoon. Pikkualtaat kyllä edelleen ämpäreiden kanssa.
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja yepp »

Missukka kirjoitti:Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Nyt vaan ostoslista valmiiksi ja huomenna kauppaan.

Mä en myöskään ymmärrä niitä jotka ovat netissä kirjoitelleet ettei tavalliseen hanaan saisi kytkeä puutarhaletkua. Jotain ne ovat hörisseet, että kertyy likaa painetta jos letku liitetään ja koko hanasysteemi hajoaa... joo, ei mun tajuntani ainakaan riitä käsittämään miten toi oikeasti vois tapahtua - ja kyllä meillä ainakin kylppärissä on niin seinät kuin lattiakin ihan vedenkestävää matskua. 8-)
Kyllä se noin vaan hajoaa. Meillä hajosi vesiposti ja laiskana otin kesän ajan vettä pihalle ulko-oven vieressä olevan vessan kraanasta letkulla. Pikkuhiljaa kraana alkoi tiputtaan vettä enemmän ja enemmän, sekä lämpötilan säätö takertelemaan. Se mekanismi joutuu huomattavasti isommalle rasitukselle ku letku kiinni siinä. Oraksen kraanojen mukana tulevassa ohjeessaki lukee, että siihen ei sais liittää ku oraksen hyväksymiä lisäosia, joihin puutarhaletku ei varmaan kuulu.
40+140+530 litraa
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

yepp kirjoitti: Kyllä se noin vaan hajoaa. Meillä hajosi vesiposti ja laiskana otin kesän ajan vettä pihalle ulko-oven vieressä olevan vessan kraanasta letkulla. Pikkuhiljaa kraana alkoi tiputtaan vettä enemmän ja enemmän, sekä lämpötilan säätö takertelemaan. Se mekanismi joutuu huomattavasti isommalle rasitukselle ku letku kiinni siinä. Oraksen kraanojen mukana tulevassa ohjeessaki lukee, että siihen ei sais liittää ku oraksen hyväksymiä lisäosia, joihin puutarhaletku ei varmaan kuulu.
Siis mikä mekanismi joutuu rasitukselle kun vettä lasketaan letkun läpi. Kyllä ne tiivisteet on paljon kovemmallla kun hana on kiinni. Tällöin tiivisteiden takana on painetta toisin kuin silloin kun vesi virtaa vapaasti.Toistakymmentä vuotta olen akvaarioon vedet vaihtanut letkulla eikä hanat ole tästä hajonneet. Toinen hana kyllä on tiputtanut. Tästä selvittiin tiivisteiden vaihdolla. Ei hanat ole ikuisia vaikka ei letkua käyttäisikään. Oli kyseessä mikä tahansa tuote niin aina niissä ilmoitetaan että ainoastaan heidän valmistamia tai hyväksymiä lisävarusteita saa käyttää. Esim ostamassamme lumilingossa kerrotaan mitä öljyä ainoastaan saa käyttää. Tuota öljyä ei saa koko Suomesta.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja yepp »

Juu juu, tarkoitin vaan että kyllä se hana VOI rikkoontua siitä että sitä letkua siinä käyttää. Väittäisin että juuri tuon takia siellä ohjeissa niin lukee, ei oraksella taida olla hanoihin kuin erillaisia suuttimia (en varma ole asiasta), juuri siksi että hana siitä letkun aiheuttamasta vastapaineesta voisi hajota. Voihan tuo tietysti sattumaakin olla, että 3vuotta (mitä tässä asuttu ollaan) hyvin toiminut hana lahosi juuri tuona kesänä, mutta itse ainakin laittaisin tuon letkukäytön piikkiin.

Ja noitta kraanojen sisuskaluista en yhtään mitään tiedä, putkimies tuonkin vaihtoi kun en itse noihin liitoksiin halua koskea.
40+140+530 litraa
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Toki hana voi rikkoontua jos lekua käyttää mutta ihan yhtä hyvin se voi hajota ilman letkuakin. Kuten sanoin painetta on paljon enemmän silloin kun hana on kiinni kuin silloin kun vesi virtaa letkussa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 210
Liittynyt: 18:44, 09.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Meille hankittiin tämmöinen muutama kuukausi sitten.

http://usa.hagen.com/Aquatic/Maintenance/Cleaning/11040

Ei enää paluuta aikaan ennen tuota. =)

Positiivisia puolia:

-Lappoamisen helppous, voi nostella imurin esim välitukien yli.
-Vedenvaihdot onnistuu myös vaikka allas on alhaalla, koska normaali lappo vaatii kunnon "kaadon".
-Tällä on helppo käynnistellä ulkosuodattimet, myös vanhat classikit. Laittaa suodattimen pyörimään ja imun päälle poistoletkusta.

Olemme itse vaihtaneet letkun vielä pitempään ja lisänneet vesilukon joka täyttövaiheessa helpottaa siirtymistä altaasta toiseen.

Huonona puolena ainoastaan mielestäni vedenkulutus lappoamisen tai vedenvaihdon yhteydessä. Tosin sitäkään ongelmaa ei ole niissä altaissa missä normaali "kaato" riittää vedenvaihtoon.
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Eväkäs kirjoitti:Meille hankittiin tämmöinen muutama kuukausi sitten.

http://usa.hagen.com/Aquatic/Maintenance/Cleaning/11040

Ei enää paluuta aikaan ennen tuota. =)

Positiivisia puolia:

-Lappoamisen helppous, voi nostella imurin esim välitukien yli.
-Vedenvaihdot onnistuu myös vaikka allas on alhaalla, koska normaali lappo vaatii kunnon "kaadon".
-Tällä on helppo käynnistellä ulkosuodattimet, myös vanhat classikit. Laittaa suodattimen pyörimään ja imun päälle poistoletkusta.

Olemme itse vaihtaneet letkun vielä pitempään ja lisänneet vesilukon joka täyttövaiheessa helpottaa siirtymistä altaasta toiseen.

Huonona puolena ainoastaan mielestäni vedenkulutus lappoamisen tai vedenvaihdon yhteydessä. Tosin sitäkään ongelmaa ei ole niissä altaissa missä normaali "kaato" riittää vedenvaihtoon.
Hee, tuosta pitkin juuri kysyä. Minä sain tuollaisen akvan mukana kylkiäisenä. Kokeilin sitä koululla. Alkoi askarruttaa, paljon menee vettä lavuaarista hukkaan? Vaikea arvioida. Olin varastoon ehkä laittanut yhden osan eri paikkaan eli saako sillä vedet myös akvaarioon päin eli jokin osa puuttuu minulta ja jemmassa jossain? Näppärä vehje muuten. Vedenkulutus tosiaan askarruttaa. Tosin koulu maksaa - mutta silti [;)] Teillä kun noita kiuluja on, ja koulun akvakin 350 litraa, joten vesihävikkiä voi hiven tulla?

Itse olen siirtynyt lappoamaan pohjan, vaikka hiekkapohja...möhnää kertyy sinne ja vesi puhdistuu silmissä, kun muistaa toisianaan lapota.

Paljos tuo viritelmä maksaa uutena? Itse sain edullisen akvakaupan mukana tuonkin kylkiäisenä:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 210
Liittynyt: 18:44, 09.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Nyt ei valitettavasti ole muistikuvaa mitä tarkalleen maksoi.

Ei ole ihan halpa härveli, toisaalta mukana tulee hyvä vedenvaihtoletku (joko 7,5m tai 15m).
Tosin meillä tuo 15m oli sekin liian lyhyt. Letku on vaihdettu samanlaiseen yli 20m pitkään letkuun.

Itse olen ajatellut tuosta vedenkulutuksesta niin, että akvaariot yleensä ei ole hyvä harrastus jos vedenkulutusta vain ajattelee.
Ylimääräistä vedenkulutusta tuon käytössä voi välttää niin, että käyttää normilappoa silloin kun se on mahdollista ja imuria silloin kun se ei ole.

Erityisesti kun on paljon altaita ja esim räkissä tuo on ihan loistolaite.
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
kuutar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 16:44, 30.05.2006
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja kuutar »

Kävin ostamassa Clas Ohlsonilta ihan perus vihreää puutarhaletkua noin 10 metriä ja katkaisin sopivan mittaisen letkunpätkän. Avokki kävi ostamassa sellaisen kierrepalan ja kiristimen letkun toiseen päähän, että saa liitettyä suihkuun (eli suihkusta suutin irti kiertämällä ja letkun liitin kierretään siihen tilalle). Ei kustanna paljoa, alle 4 € liitäntä ja siihen letkun hinta päälle.

Hyvin toimii, ensin lapolla vedet letkua pitkin viemäriin, letku tyhjäksi ja sitten suutin kiinni suihkun tilalle ja vesi valumaan.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Eväkäs kirjoitti:Nyt ei valitettavasti ole muistikuvaa mitä tarkalleen maksoi.

Ei ole ihan halpa härveli, toisaalta mukana tulee hyvä vedenvaihtoletku (joko 7,5m tai 15m).
Tosin meillä tuo 15m oli sekin liian lyhyt. Letku on vaihdettu samanlaiseen yli 20m pitkään letkuun.

Itse olen ajatellut tuosta vedenkulutuksesta niin, että akvaariot yleensä ei ole hyvä harrastus jos vedenkulutusta vain ajattelee.
Ylimääräistä vedenkulutusta tuon käytössä voi välttää niin, että käyttää normilappoa silloin kun se on mahdollista ja imuria silloin kun se ei ole.

Erityisesti kun on paljon altaita ja esim räkissä tuo on ihan loistolaite.
Aivan:). Joo, läpinäkyvää letkua oli pitkä letku mukana:). Ehkä tuo 15 m. Itse yritän hyödyntää sitä vettä koulun viherpihan kasteluun, kunhan tässä kehittelen. Lavuaariin menee, mutta katson, jos sieltä otan, vaikka lavuaarissa voi olla pesuainejäämiä sun muuta.

Saako systeemillä täytettyä akvan eli vesi myös akvaan päin?
kuutar kirjoitti:Kävin ostamassa Clas Ohlsonilta ihan perus vihreää puutarhaletkua noin 10 metriä ja katkaisin sopivan mittaisen letkunpätkän. Avokki kävi ostamassa sellaisen kierrepalan ja kiristimen letkun toiseen päähän, että saa liitettyä suihkuun (eli suihkusta suutin irti kiertämällä ja letkun liitin kierretään siihen tilalle). Ei kustanna paljoa, alle 4 € liitäntä ja siihen letkun hinta päälle.

Hyvin toimii, ensin lapolla vedet letkua pitkin viemäriin, letku tyhjäksi ja sitten suutin kiinni suihkun tilalle ja vesi valumaan.
Itse käytän myös tuota, mikäli oikein ymmärsin:). Ainut haitta on, että tuo liitin alkaa muutaman kuukauden käytön jälkeen fuskata ja lopulta pitää ostaa uusi muutaman kuukauden välein. Kromattukin menettää jenkaustaan lopulta ainakin K-raudasta ostettujen liittimien kohdalla näin käynyt.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Vedenvaihtoon helpotusta - puutarhaletkuko?

Viesti Kirjoittaja Amos »

Letku/putki aihettaa vastustusta nesteelle, puken sisällä eri nopeutta liukuvien nestekerrosten välisestä kitkasta johtuen ( Poiseuillen laki [;)] ) Korkeusero tuottaa myös vastapainetta. Uskoisin että puutarhaletkuille tarkoitetut hanat (yleensä talon ulkopuolella ja vain kylmälle vedelle tarkoitetut) kestävät paremmin vastapainetta

Itselläni ei ole kotihanassa ilmennyt mitään ongelmia, ainakaan kolmen vuoden käytön aikana, vaikka letkua on 6 metriä ja veden täytyy nousta 175 cm korkealle. Mittasin huvikseni että oma hanani päästää keskiasennossa noin 600 litraa tunnissa. 5:n metrin 12 mm sisähalkaisijainen puutarhaletku hidastaa 100 litraa tunnissa eli 500 l/h. 3/4 -tuuman putki sen sijaan ei hidasta - myöskään silloin kun sen päässä on teesihti. Teesihdin verkon läpi menee tiukasti nuppineula. AW ei jostain syystä hyväksy tähän valokuvaa sihdistä, joten täytyy varmaan tehdä myynti-ilmoitus :D

Minulla on suihkuputken lähtöön laitettu t-liitin jonka toisessa haarassaa on kiinni suihkun letku ja toisessa akvaarioletkua varten metallinen urosliitin. T- haarassa on liukusylinteri, joka ohjaa veden joko suihkuun tai (akva) liittimeen.

Onko tuossa Hagenin laitteessa erona vain tuo puristin, jolla saa alkuimun aikaan? Vai mitä lavuaarin päässä on? Ilmeisesti siinä on myös puhdistuslappo? (En löytänyt tarkkaa kuvaa tai kuvausta)
1000, 100 ja 10 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”