Hunajarihmakalat

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miitzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 09:58, 29.11.2012
Sukupuoli: Nainen

Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja miitzu »

Mitkä ovat Hunajarihmakalojen sukupuolierot ?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Ainakin kutuväreissä uros kirkkaan oranssi, naama ja mahanalus mustana, naaras hailean beige, hieman tummempi poikkiviiva sattaa keskellä kalaa mennä. Ero on aivan selkeä. Jos liikkeessä on molempia pitäisi myyjän kyllä erottaa sukupuolet toisistaan.
Mykkeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 14:10, 23.10.2012
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Mykkeli »

Meille on jo kahdesti käynyt niin, että liikkeessä varma naaras (haalean beige, kyljessä selvä tummemman ruskea raita) onkin muutaman päivän jälkeen, kotiuduttuaan, vaihtanut värinsä uroksen väreihin ja sellaisena pysynyt. Nytpä meillä onkin sitten altaassa kolme urosta, ja se ainoa naaraskin kuoli :| Onneksi nuo tulevat ihan hyvin juttuun keskenään, mitä nyt välillä nahistelevat.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Ai noinkin voi käydä? Noi mun sitten oli helppoja nakkeja!
Mykkeli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 14:10, 23.10.2012
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Mykkeli »

Ensimmäinen haaremi (1u+2n) oli sitä miltä ne liikkeessäkin näytti, mutta naaraista toinen kuoli pian ostamisen jälkeen. Sen jälkeen yritettiin hankkia toista naarasta kahteen otteeseen, ja tosiaan sekä myyjän että omasta mielestä ostettaessa kalat oli naaraita, mutta kuinka ollakaan, parin päivän jälkeen ne "muuttuivat" uroksiksi. Myöhemmin asiasta tuli puhe eläinkaupan myyjän kanssa, ja hän kertoi, että kaupan altaassa kalat saattavat olla stressiväreissä, ja arvoasteikossa alemmat (eli pienimmät) urokset teeskentelevät naarasta, etteivät saisi niin pahasti turpaansa :roll: Todennäköisesti tuo ensin ostettu haaremi oli sen verran iäkkäämpää porukkaa, että olivat omissa väreissään altaassa, kun olivat kooltaankin isompia.
Tuitui
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 20:46, 21.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Tuitui »

olin tänään ostavani hunajarihma naaraan, mutta noin tunnin päästä altaassa oltuaan se muuttuikin väreiltään urokseksi. no, nyt minulla on siis 2 urosta ja yksi naaras. tilanne näyttää olevan ooko. tosi kiinnostuneita ovat kaikki toisistaan, mutta voikohan tulla ruumiita :/??

millaista rihmakalojen kuhertelu on? kaksi aiemmin ollutta hassusti kieriskelivät toistensa ympäri ja rihmoillaan kevyesti tökkien, luulen ettei se ollut vihamielistä. kovasti liikkuvat eivätkä ole lainkaan arkoja.
Pirke
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 19:03, 21.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Pirke »

Mun hunajarihma naaraat on keltasia joilla oranssia evissä eli olisko kultahunajarihmoja joskus kuullu tuollasesta. Jos joku tietää paremmin lajia ni olisin kiitollinen :) Uros täällä mahasta päähän musta eläinkaupassa näky vaan häilyvänä työ musta mutta kotona vahvistu.
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Mun ihat ekat kalat oli hunajarihmoja ja edelleen ne on mun "lellikkejä" noiden muiden joukossa kahdessa altaassa. Toisessa on 1+2 ja isommassa 2+5. Hirmu helppoja kaloja nuo ovat ja tulevat toimeen monien muiden lajien kanssa. Voipi mielestäni myös yhdistää halutessaan isojen rihmakalojen kanssa kunhan litroja on tarpeeksi. Mulla urosten väritys on ihan lähes oranssista täysin vaalean keltaiseen, mutta kaikille tosiaan yhteistä se, että vähintään kaulan alus on tumma, oransseilla yksilöillä aivan koko vatsa. Naaraat on kaikki aikalailla saman näköisiä- ja sävyisiä. Tosiaan tumma kylkiviiva, mutta evät aina tilanteesta riippumatta pysyvät keltaisina. Lisäks en tiiä onko tämä vain akvaariokohtaista, mutta omat tyttöset ovat kaikki pyöreämpiä muodoltaan kuin urokset ja vähemmän vilkkaampia. Stressitilanteissa urokset osaa hyvin "naamioitua" naaraiksi kehittämällä itelleen sen kylkiviivan jota uroksilla ei ole normioloissa.
Myrkkymuratti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 21:29, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Myrkkymuratti »

Sanokaas nyt mulle kumpi tämän kuvan tyyppi on, uros vai naaras:

http://i74.photobucket.com/albums/i244/ ... 524fe5.jpg

Kyseessä siis keltainen värimuunnos. Tyyppi on tällä hetkellä ainoa lajiaan ja haluaisin hankkia sille sulhasen/morsion, kun vaan tietäisin kumpaa hakea. Ainakin sillä on tuo tumma kylkiviiva tosi selkeä, eli onko se siis naaras?
Käytökseltään on kyllä aika "äijä", aktiivinen touhuaja ja kauhea rohmu, syö toistenkin sapuskat. Ihan erilainen kuin kaksi aiempaa naaraaksi oletettua hunajarihmaa, jotka mulla on ollut. Tosin ne jäikin molemmat hyvin lyhytikäisiksi.
Myrkkymuratti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 21:29, 30.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Hunajarihmakalat

Viesti Kirjoittaja Myrkkymuratti »

Pirke: Hunajarihmakalasta on olemassa värimuunnos, jossa sekä urokset että naaraat ovat kirkkaan keltaisia. Tätä väriä myydään esim. nimellä Hunajarihmakala "golden" tai "kultainen". Ei ole siis oma lajinsa, vaan saman lajin (jalostuksen tuloksena syntynyt) värivaihtoehto. Varmaankin sinun kalasi ovat näitä "golden"-värisiä hunajarihmakaloja :)

Linkittämäni kuvan yksilö (joka myös on tätä "golden"-värimuotoa) on eläinkaupan myyjän toimesta vahvistettu naaraaksi. Ukko on etsinnässä, mutta huonolla menestyksellä. Yhden ukkelin (? ei kyllä koskaan tullut kunnolla uroksen väreihin) jo hankin, mutta se oli aika vaisu tyyppi ja eli vain pari viikkoa. Ukkeli pirttihirmulle hakusessa siis edelleen..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”