Kasvien valomäärät

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mika87
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 07:29, 17.03.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kasvien valomäärät

Viesti Kirjoittaja Mika87 »

Minulla on 36w kasvilamppu 200L akvaariossani onko se riittävä?
Minkälaisen valontarpeen kasvit tämän alla eläisivät? (Valomäärä: pieni, kohtalainen vai suuri?)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kyllä siinä toinenkin putki saisi olla; tuolle valomäärälle lähinnä pienen valontarpeen kasveja, esim. jaavansaniaisia, melalehtiä tai anubiaksia. Jos akvaario on kovin kapea ja matala niin yhdelläkin putkella voi pärjätä.

Kasvilamput eivät ole oikein sopivia akvaarion valaisuun sillä ne saattavat kasvattaa kovastikin levää kasvien kustannuksella, joten etsisin sinuna putkeksi vaikkapa Philipsin 840 tai 865 joista viimeksimainittu on sinisempi "tehosarjan päivänvaloputki" ja ensimmäinen aavistuksen kellertävä ns. kylmä valkoinen sävy. Jotkut pitävät myös akvaariosävyisistä putkista, minusta ne ovat turhan violetteja enkä ole saanut niistä hyviä kokemuksia kasvien osalta. (Nyt aion tosin itse laittaa kokeiluun kaksi tuliterää Aquastar-putkea jotka tulivat hankkimani valaisimen mukana, niitä olen kuullut kehuttavankin.)

-maisu-
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Oman kaksisataalitraiseni päällä loistaa 2x30W (Sun-Glo + Gro Lux) ja aion kolmannen 30W vielä lisätä. Tosin Gro Lux lentää hyvin pian hyvin kauas ja yritän saada aikaan yhdistelmän Sun Glo (korv. myöh. Aquarelle) + Aquarelle + Philips TLD 965.
Aiemmin sain yhdellä 30W putkella kasvamaan vain jaavansaniaisen ja kääpiökeihäslehden. Kahdella kierteisvallisneria ja intianvesitähdikkikin jo viihtyvät, mutta tarkoitus olisi lisätä Ricciaa kun vain sitä jostain löytäisin, joten kolmas putki tullee tarpeeseen.


---
Tero Kankaanperä
kankaanp@hytti.uku.fi
http://www.hytti.uku.fi/~kankaanp/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”