Akvaarion alustamateriaali

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Akvaarion alustamateriaali

Viesti Kirjoittaja hartar »

Mikä olisi paras alustamateriaali?
Joillakin on 5cm styroksia ja jollain toisella taas 2cm.Kovaa vai pehmeää styroksia??
Kertokaa mitä teillä on akvaarion alla.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

hartar kirjoitti:Mikä olisi paras alustamateriaali?
Joillakin on 5cm styroksia ja jollain toisella taas 2cm. Kovaa vai pehmeää styroksia ??Kertokaa mitä teillä on akvaarion alla.
Itse olen käyttänyt styroxia 1-5 cm välillä, akvaarion koosta riippuen. Iso akvaario = paksu styrox jne, pienempiin akvaarioihin riittää ns solumuovi tai retkipatja akvaarion alle ~ 1-2 cm aina 100 litraiseen akvaarioon asti. Isommissa akvaarioissa olen käyttänyt niinsanottua R-styroxia, joka käsitääkseni on routaeriste styrox ja hiukan kovempaa kuin normaali styrox.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minä olen käyttänyt n. 1,5 cm solumuovia jokaisen akvaarioni alla. 160 l alla vielä ihan hyvä, 350 l altaassa on muovi lintassa. Päättelee sitten siitä rajat mihin sopii.

-Holzig-
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

No, 80 litrasen alla ei oo koskaan ollu vahakangasta kummempaa. Ei oo tähän päivään mennessä vuotanu, mutta nyt alkaa jo vähän pelottaa kun ikääkin on jo yli kymmenen vuotta ilman saumojen vaihtoja.

140 litrasenkaan alla ei oo mitää ku siinä on ns. kiinteä jalusta.

-Chyental-
Hukkailun ja unohtelemisen mestari
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

600 litraisen alla on viisisenttinen kova styroksi. Toisen 180 litraisen alla on senttinen styroksi ja toisen senttinen jumppamatto-retkipatja (en myönnä sen olevan vaaleanpunainen ). Muiden alla olen käyttänyt ihan retkipatjaa.
zeke
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 21:23, 03.03.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja zeke »

Alustan materialilla kai on useitakin tarkoituksia. Se tasaa pieniä epätasaisuuksia tai taipumaa jalustassa (rauta-aikaan myöskään kehykset eivät olleet moitteettoman suoria), suojaa pohjalasia ja eristää.

Olen ollut tyytyväinen sekä umpisolumuoviin (retkipatjatyyppinen), että aiemmin myös polystyreeniin (styrox). Molemmista on saatavana kovia laatuja, jotka kestävät reilunkin painon.

Umpisolumuovin etuna on, että se ei juuri ime vettä, joten se pysyy ajan myötä siistimpänä kuin styrox. Minulla ainakin styroxalustan reuna sottaantui pikkuhiljaa huoltotöiden yhteydessä syntyneistä valumista ja muusta töhnästä.

Zeke
pantani4
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 16:03, 22.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Mistä?

Viesti Kirjoittaja pantani4 »

Mistä styrox levyä saa edullisesti?
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Mistä styrox levyä saa edullisesti?
Luulisin, että paras paikka ostaa styroksia, on rakennustarvikeliike. Siis joku ihan tavallinen "rautakauppa".
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mitähän suosittelisitte 312 litrasen alle, kun tulevassa kämpässä on joustava lankkulattia (laminaatti päällä). Toki jalustankin alle pistetään vahvistukset mutta taitaa olla paree pistää myös jalustan ja altaan väliin jotain, mutta kumpaa ja kuinka paksu? (48 cm korkea)
-Chyental-
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Itselläni on 5 sentin paksuiset styroksilevyt 325 ja 128 litraisten altaiden ja alustojen välissä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulla on sekä 325 litraisessa että 540-litraisessa vaneri ja "retkipatjaa"(rullatavaraa Etolasta). Kummankaan altaan kehykset eivät ole kovinkaan paksut, eli lasi lepää nätisti retkipatjalla vaikka se on ohuehko. Tämä on ymmärtääkseni tärkein, eli että lasin ja alustan väliin ei jää ilmaa. Silloin lasilla on reippaadti ekstratukea. Siinä ei sitten varmaan ole sen suurempaa väliä mitä ainetta käyttää kunhan se tukee pohjalasia.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”