Taistelukala aggressiivinen

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AquariumNovice
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 23:31, 01.02.2012
Sukupuoli: Mies

Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja AquariumNovice »

Hei! Sanotaan nyt ensin nämä akvan tiedot :) Eli koko: 91l, lämpötila 25C, PH7, Pehmeä vesi. Eli mulla on semmonen ongelma, että taistelukala (koiras) kokoajan häiritsee/jahtaa/yrittää purra kääpiörihmakala pariskuntaani. Rihmakalat tekevät jotain aivan rauhallisesti, kunnes taisto tulee, pörhistää kidukset ja ampaisee kohti. En tiedä, mitä tehdä taiston kanssa. Nopeita vastauksia arvostetaan!! PS: taistelukala ei ole ollut minun akvassani kuin 2kk
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Taistelukala on luonnostaan agressiivinen, suosittelen lämpimästi joko rihmakalojen tai taiston sijoittamista eri akvaarioon. Taistolle voit mös hommata oman akvaarion, jossa saapi hillua ihan rauhassa. :mrgreen:
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja Tindra »

25 astetta on myös hieman viileää taistolle, ainakin aivan minimilämpötila. Itse pidän taistojani 27-30-asteisessa vedessä.
Akvarismia 1992-2014
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Tämän vuoksi tuon kokoiseen suositellaakin yleensä vain toista lajia, molemmat ovat äärimmäisen reviiritietoisia kaloja.
Eli joko uusi akvaario vanhan rinnalle tai luovu jommasta kummasta. :/
HemuliRocks
Junior Member
Junior Member
Viestit: 134
Liittynyt: 20:19, 23.01.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja HemuliRocks »

Mulla on kyllä sitten pakko olla ERITTÄIN rauhallinen taistelukala uros. Mulla oli ennen 3 hunajarihmakalaa ja taistelukala ei välittäny sit pätkääkään niistä. Myöhemmin naaras rihmat kuoli ja myin uroksen poies. Ei toi mun taistelukala oo koskaan kiusannu ketään. Harvinaista. Mutta jos sulla on agressiivinen sellainen, niin helpointa olisi jos siirtäisit taistelukalan toiseen akvaarioon.
-Akvaario ja 2 koiraa :)
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Meilläkin sujui hunajarihmojen kanssa elo aivan loistavasti.
Kääpiörihmoista sen sijaan olen kuullut enemmän huonoja kokemuksia, aivan kuten ap:lläkin.

Taistoissa on yksilöitä, meidän muutamat urokset olivat ihan tajuttomia vössyköitä, pahempia nyysiä sai oikeasti hakea.
Toiset taas sitten repivät muut kalat kappaleiksi koko akvaarion säteellä. :roll:

Aloittajan yksilö ehkä sopisi poikamiesboksiin asumaan. :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja paul »

Labyrinttikaloissa on niin paljon luonne-eroja.
Mulla oli pusukala joka ei hyväksynyt sinirihmoja lähettyvillä vaikka altaalla oli kokoa lähes 800 litraa.
Ja taistelukala koiras jolle ei riittänyt 300 litraa.

On myös ollut kaksi taisto-koirasta samassa 100 litrasessa muutaman päivän.
Ihmettelin kun yksi ostamistani naaraista alkoi tekemään kuplapesää toiseen reunaa ja koiras toiseen.
Rupesin katselemaan niin eihän sillä "naaraalla" ollut mannaryyniä ollenkaan eli koiras se oli ja pääsi sen jälkeen uuteen kotiin.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
mervimaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 22:45, 11.06.2013

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja mervimaria »

Hei.
Mulla on 60l akvaariossa taistelukalauros ja 6 kiilakylkeä.
Niiden yhteiselo on sujunu 2kk hyvin, mutta nyt oon huomannut taistelukalan ajavan kiilakylkiä takaa. Mitähän voisin tehdä, että yhteiselo sujuisi akvaariossa jatkossa hyvin?
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Taistelukala tuskin kiilakylkeä kiinni saa, jos on huntueväinen muunnos. Lisää kasveja ja paljon, myös pintaan. Taistolla on siinä puuhaa kun puikkelehtii kasvien joukossa ja suunnittelee pesän rakennusta.
mervimaria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 22:45, 11.06.2013

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja mervimaria »

Taistelukala pääsee välillä kyllä pyrstöön kiinni. Alkaa olla pian pakko antaa Taisto pois kun on niin agressiivinen :(

Voikohan sille hommata jonkun pienehkön oman altaan? Onko 50l ihan minimi, jos taistolle aikoo ihan ikioman altaan... Vai voiko laittaa ihan 20-30l?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Saattaa jossain vaiheessa kyllä kyllästyä jahtamaan itseään nopeampia fisuja, joten jos siellä ei nyt ruumiita tule niin en nyt vielä asian suhteen hermostuisi. Mitä tulee yksiöön, oikestaaan se riippuu siitä miten jaksat hoitaa pienempää akvaariota, 20-30litraa on ihan ok yhdelle taistolle. Reilut, vaikka noin 70-80% vedenvaihdot voisi ottaa tavaksi tuossa litramäärässä + vaikka aqua safe annos. Isompi on aina parempi jolloin vesiarvot pysyvät hyvänä. Mutta kyllä pienempikin litramäärä riittää mikäli vaan hoito on aktiivista ja ruokinta maltillista.
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelukala aggressiivinen

Viesti Kirjoittaja Kris »

Minulla on aika paljon kokemusta taistelukaloista ja sen pohjalta sanoisin että taistelukala 20-30 -litraisessa kyllä pysyy hengissä. Mutta riittääkö se? Kaikki taistoni jotka ovat oleet isommissa altaissa ovat hyvin tehokkaasti käyttäneet hyväkseen koko altaan tilaa. Kyllä ne tykkäävät uiskennella ympäriinsä vaikka ovatkin rauhallisempia kuin monet muut. Mitäs jos yrittäisit laittaa ison kasvipuskan vaikka vesisaniaisista akvaarion keskiosaan ja kääntäisit suodattimen virtausta niin että toiseen päähän jää rauhallisempi pintavirtaus. Todennäköisesti taisto viihtyy siellä ja rihmakalat tyytyvät toiseen päätyyn. Kasvisto estää jatkuvan näköyhteyden ja rauha on (ehkä) mahdollinen. Jos ei toimi, luovu toisesta lajista tai osta toinen allas joka ainakin 40 litraa.
The plural of anecdote is not data.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”