JBL Cristal Profi e1501

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PasEri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 09:59, 07.01.2012
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Karjalohja

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja PasEri »

JBL e1501 ollut nyt käytössä puolitoista kuukautta.

Masiina toimii edelleen moitteettomasti - hiljainen - ja jaksaa pyörittää vettä hienosti.

Eilisen vedenvaihdon yhtydessä jouduin kuitenkin vaihtamaan myös suihkuputken liitosmutkan.
Mutka oli haljennut alaosasta ja suihkutti vettä halkeaman kohdalta.


Vastaava osa löytyi kuitenkin toiseen suihkuosaan kiinnitettynä, joten homma hoitui.
Täytynee nyt tarkkailla kestävyyttä - toivottavasti hajuonnut mutka oli susi.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

fisula kirjoitti:JBL e1501 ollut nyt käytössä puolitoista kuukautta.

Masiina toimii edelleen moitteettomasti - hiljainen - ja jaksaa pyörittää vettä hienosti.

Eilisen vedenvaihdon yhtydessä jouduin kuitenkin vaihtamaan myös suihkuputken liitosmutkan.
Mutka oli haljennut alaosasta ja suihkutti vettä halkeaman kohdalta.


Vastaava osa löytyi kuitenkin toiseen suihkuosaan kiinnitettynä, joten homma hoitui.
Täytynee nyt tarkkailla kestävyyttä - toivottavasti hajuonnut mutka oli susi.
Hajonneesta mutkasta myös itselläni kokemuksia...pitää hellävaroen käsitellä. Käytin ehkä varmuudeksi hiven liikaa voimaa...onneksi varaosia. Tuo juuri hieman pelottaa, ettei murru ym. mutta hellävarainen laitto riittänee vähemmän voiman kanssa:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
tonski
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 16:20, 15.04.2012
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja tonski »

hyvä tietää että on toiminut saatan kyseisen suodattimen hommata mahdollisesti tulevaan isompaan altaaseen. :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

tonski kirjoitti:hyvä tietää että on toiminut saatan kyseisen suodattimen hommata mahdollisesti tulevaan isompaan altaaseen. :)
Suosittelen Zooplussalta tilaamaan -kilpailukykyiset hinnat:). Hinnat vaihtelevat myös eli vahtaa tarjousta [;)] . Esim. isoin malli vaihdellut hinnaltaan 149-99 €...joten vahtaus kannattaa. :mrgreen:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

urppis kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:Onko jollakin kokemuksia pienemmistä mallaista JBL Cristal Profi Greenlinea (901 tai 701)? Alkaa mitta täyttyä pienistä Eheim-ulkosuodattimista. 2224 lähes tehoton. Vaihdoin Siporax-tyyppisiin massoihin ja vain yksi karkeasuodatinlevykin. Lyhensin hieman letkujakin, joka hiven puri. Kuitenkin vesisuihku on onneton, kuin erään rauhasen liikakasvun vaivaama suihku [}:)] 1501 pelittää minulla nelin kappalein ihan mukavasti:).

Pohdin pikku akvoihini niitä Eheimin tilalle. 86 litraa/126 litraa....Millikseni röhnäilevät melkoisesti ja sisäsuodattimet eivät yksin riittäne...
Mulla pyörii 900 tuolla 450 litraisessa 1500 kaverina, eli toi 900 ei ole siis greenline..
Mun mielestä se on tosi tehokas laite. Suihkuputkilla ajan siten, että putket on akvaarion toisessa päädyssä.
En nyt ala luettelemaan kokoamisen ja käynnistyksen ihanuuksia, ne löytyy tään ketju alusta, sillä ihan samoilla mennään kuin tuossa isommassakin myllyssä..
Mutta tuo virtaus on mielestäni todella tehokas kokoon nähden. Jos nyt vaikka ihan konkreettisesti selostais.. suihkuputkien suihku riittää reilusti 150cm akvaarion puoliväliin asti ja todella suikuputkilla mennään.. Vakio sienin ja rakein. Käynnissä ollut pari-kolme kuukautta, ilman huoltoja ja ahven-pleko altaassa, joten sitä itteään liikkuu ja paljon. Hinta 79.90 jos oikein muistan ja hinta-laatu kohdillaan täysin.
Putket on tottakai ohuemmat kuin isommassa, mutta siis riittänee tuon koon suotimelle. Edelleen olen sitä mieltä, että isompi kannattaa, ja virtausta sit suunnata seiniin ja fiksata suihkuputkilla... Mutta siis laitoin tuohon sen "suihkun pituuden" ihan siksikin, että saat konkreettisesti ajateltua altaasi pituuden ja suihkun pituuden suhteen.. tuo on jonnekin 70cm mittaan asti kovaa lotinaa, kunnes törmää veteen, jos putket on asennettu mahdollisimman vaaka suoraan. ja tilanne silloin kun vaihdan vettä ja vesiraja siis alempana kuin yleensä... Mun mielestäni tehot eivät ole merkittävästi laskeneet tässä käyttökuukausien kuluessa. En väitä, etteikö olis, mutta merkittävästi ei ole.

Eilettäin kävin kamulla starttaamassa tuon "tonniviissataen" :D ja voi veljet, että taas tuli vakuuttuneeksi tuosta vehkeestä.
Täysin äänettömästi tuokin vekotin jäi sinne käymään ja muutamalla pumpun painalluksella lähti käyntiin.
Tilaus lähti 901:stä Zooplussalle, hinta 79 egee :) . Kommentoin, kun masiina tulee :)
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Nyt sitten Greenline 901 pörisee 126 litran akvassani. Näyttää hyvin toimivan. Käynnistys sujui helposti pumppaamalla. Näyttäisi olevan vain 1501:n pikkuveli. Katsotaan sitten jatkossa, miten pelittää:). Ei mitään erikoista moitittavaa ainakaan nyt vielä, toivottavasti ei jatkossakaan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Hyvin pyörii edelleen, on ollut monenlaista huoltoa ja vedenvaihtoja, suodatinta on sammutettu. Aina lähtee iloisesti käyntiin, virtaus on reipas ja vesi kirkasta. Ei valittamista, vielä.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Debugger kirjoitti:Hyvin pyörii edelleen, on ollut monenlaista huoltoa ja vedenvaihtoja, suodatinta on sammutettu. Aina lähtee iloisesti käyntiin, virtaus on reipas ja vesi kirkasta. Ei valittamista, vielä.
Sama vika:). Tosin epäilen, että ne valkoiset pallot ovat ns. ikuisia eivätkä kerää likaa hyvin. Superloneihin jää se lika...siksi ei tukkeudu helposti tai virtaus laske. Hyvä näin. Voisi joskus kokeilla hieman erilaisiakin massoja, mutta hyvä näin. Inhosin Eheimin nopeaa tukkeutumista...tätä ongelmaa ei näillä masiinoilla ole helposti. Letkutkin väljät. Taloudesta löytyy 4x1501, 1x901 :mrgreen:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Mulla ollu kolme kk allas jo käynnissä ja Profia ei oo tarvinnu avata kertaakaan, hyvin siis pyörii vieläkin. Ainut asia mitä tolle suodattimelle on tehty niin letkujen vesipaine putsaus.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

KalaKissa kirjoitti:Mulla ollu kolme kk allas jo käynnissä ja Profia ei oo tarvinnu avata kertaakaan, hyvin siis pyörii vieläkin. Ainut asia mitä tolle suodattimelle on tehty niin letkujen vesipaine putsaus.
Mites se tapahtuu? Itse havaitsin, että akva alkaa likaantua/samentua, ja avasin masiinan. Oli melko likainen...ei tukkeutunut, mutta suodattimen läpi mennessään vesi ei suodattunut enää...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Mun pitänee mun mieheltä kysyä miten se teki sen hommelin, ainakin se vesipesu sai taas suodattimen letkut pysyyn puhtaana ja sitä röpöö ei oo tullu putkista ulos. Saman se teki tohon meidän Fluvaliin.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

KalaKissa kirjoitti:Mun pitänee mun mieheltä kysyä miten se teki sen hommelin, ainakin se vesipesu sai taas suodattimen letkut pysyyn puhtaana ja sitä röpöö ei oo tullu putkista ulos. Saman se teki tohon meidän Fluvaliin.
Letkut heikko lenkki ulkosuodattimissa. Yhtä nopeasti tukkeutuu kuin itse suodatin. Kurpitsa-ateriat eivät paranna tilannetta lisäksi...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Niihän ne on, mutta ne ei näköjään oo ongelma kun keksii et miten niitä huoltaa ilman että ottaa letkut pois altaasta ja putsaa ne letku putsarilla. Mä kyselin mun mieheltä että miten se putsas ne letkut, kuulemma ei ollu viel kunnon putsaus mutta se tekee myöhemmin sen kunnon paineputsauksen kun on tarvittavat välineet siihen. Eli toi oli sellainen kevyt putsaus. Mutta se miten se teki sen kevyen putsauksen niin se liitti letkun siihen suodattimen ulostuloon sitten se laitto suodattimen päälle. Sitten ne suurimmat kököt tuli pois ja meni vessan viemäriin. eli vähän samaan tapaan kun lappois vettä pois altaasta mutta letku on vaan kiinitetty suodattimen ulostuloon. Toivottavasti ymmärsit mitä selitin. :mrgreen: Jos ketään ei haittaa niin sitten kun tehdään se suurempi putsaus niin teen aiheesta kuvallisen ohjeen tänne ? :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

KalaKissa kirjoitti:Niihän ne on, mutta ne ei näköjään oo ongelma kun keksii et miten niitä huoltaa ilman että ottaa letkut pois altaasta ja putsaa ne letku putsarilla. Mä kyselin mun mieheltä että miten se putsas ne letkut, kuulemma ei ollu viel kunnon putsaus mutta se tekee myöhemmin sen kunnon paineputsauksen kun on tarvittavat välineet siihen. Eli toi oli sellainen kevyt putsaus. Mutta se miten se teki sen kevyen putsauksen niin se liitti letkun siihen suodattimen ulostuloon sitten se laitto suodattimen päälle. Sitten ne suurimmat kököt tuli pois ja meni vessan viemäriin. eli vähän samaan tapaan kun lappois vettä pois altaasta mutta letku on vaan kiinitetty suodattimen ulostuloon. Toivottavasti ymmärsit mitä selitin. :mrgreen: Jos ketään ei haittaa niin sitten kun tehdään se suurempi putsaus niin teen aiheesta kuvallisen ohjeen tänne ? :D
Ok, ymmärsin. Vessan viemäriin vain melkoinen matka:). Joo, kuvia odotellaan:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Donu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:39, 03.01.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Donu »

Täälläkin on ollut muutaman kuukauden käytössä Cristal Profi pienimmästä päästä, greenline-mallistoa, ja nyt huomasin, että virtausnopeus on pienentynyt aika lailla. Miten te noita suodattimia olette puhdistaneet? Manuaalissa näkyi olevan, että massat huuhdellaan akvaariovedellä (?), ei kai sentään? Olen hiukan noviisi näissä asioissa ja etenkin mitä tulee ulkosuodattimiin. Voisin toki aloittaa tarkistamalla letkut, mutta tuntuu hassulta, jos itse suodatin olisi jo mennyt tukkeeseen muutaman kuukauden käymisen jälkeen.

Muuten olen kyllä ollut pönttöön tyytyväinen, ennen tuossa vajaa 150-litraisessani oli Eheimin Ecco-käynnistyskahvahirvitys, joka oli kyllä aikamoinen susi kaikin puolin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Donu kirjoitti:Täälläkin on ollut muutaman kuukauden käytössä Cristal Profi pienimmästä päästä, greenline-mallistoa, ja nyt huomasin, että virtausnopeus on pienentynyt aika lailla. Miten te noita suodattimia olette puhdistaneet? Manuaalissa näkyi olevan, että massat huuhdellaan akvaariovedellä (?), ei kai sentään? Olen hiukan noviisi näissä asioissa ja etenkin mitä tulee ulkosuodattimiin. Voisin toki aloittaa tarkistamalla letkut, mutta tuntuu hassulta, jos itse suodatin olisi jo mennyt tukkeeseen muutaman kuukauden käymisen jälkeen.

Muuten olen kyllä ollut pönttöön tyytyväinen, ennen tuossa vajaa 150-litraisessani oli Eheimin Ecco-käynnistyskahvahirvitys, joka oli kyllä aikamoinen susi kaikin puolin.
Itse putsaan massat haalealla vedellä käsisuihkulla. Sitten letkut myös puhtaaksi ja tietysti propelipesä. Pistä rasvaa siihen isoon tiivisteeseen, että ei haperru. Muutama kuukausi jo tukkeaa masiinaa osin, riippuen kalastosta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Akvaariovedessä huuhtelu tarkoittaa sitä, että pöntön vesi kaadetaan saaviin ja siinä huljutellaan irtonainen aines pois. Sehän on akvaariovettä :D Ei niitä altaaseen tarvitse laittaa. Itse suosin tätä ainakin yhden korin tai kasetin kohdalla per suodatin, ettei kaikki bakteerit mene pesuvesien mukana. Kypsyminen nopeutuu eikä kestä koko ajokautta.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Debugger kirjoitti:Akvaariovedessä huutelu tarkoittaa sitä, että pöntön vesi kaadetaan saaviin ja siinä huljutellaan irtonainen aines pois. Sehän on akvaariovettä :D Ei niitä altaaseen tarvitse laittaa. Itse suosin tätä ainakin yhden korin tai kasetin kohdalla per suodatin, ettei kaikki bakteerit mene pesuvesien mukana. Kypsyminen nopeutuu eikä kestä koko ajokautta.
Tuo varmasti ihan hyvä idis, mutta ei jaksa nähdä vaivaa noin paljoa :? Ainakin kypsymisvaiheessa varmaan hyvä idis. Mutta varmaan sinne bakuja jää ja suihkulla saa massat puhtaammaksi. Mutta totta toki noin...

Onneksi tilasin masinoita kohtu ajoissa Zooplussalta, sillä nyt tuntuu, että tuo on lopussa pahan kerran. Toki ulkomaan puolelta voisi kokella sieltä kepillä jäätä, mutta ei jaksa nähdä vaivaa, yleensä tilaan Suomi-osastolta. Joskus hinnatkin muuten menee siellä ristiin ja alin ilmainen toimitus eri...enpä ole kokeillut tilata esim. ruotsi-/enkkupuolelta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Donu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:39, 03.01.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Donu »

Debugger kirjoitti:Akvaariovedessä huutelu tarkoittaa sitä, että pöntön vesi kaadetaan saaviin ja siinä huljutellaan irtonainen aines pois. Sehän on akvaariovettä :D Ei niitä altaaseen tarvitse laittaa. Itse suosin tätä ainakin yhden korin tai kasetin kohdalla per suodatin, ettei kaikki bakteerit mene pesuvesien mukana. Kypsyminen nopeutuu eikä kestä koko ajokautta.
Juu, en minä akvaarioon sentään ajatellut suodatinta upottaa, mutta tuo saavien kanssa läträäminenkin tuntuu vähän vaivalloiselta ajatukselta.. :). Kiitos vastauksistanne, ehkäpä tässä pitäisi siis todellakin jo puhdistaa suodatin huolella.
sterna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 23:26, 01.10.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja sterna »

Kyllä sen suodattimen massat voi ihan hyvin puhdistaa vesijohtovedellä, tärkeintä on että käytettävä vesi on suunnilleen saman lämpöistä kuin akvaarion vesi.
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

sterna kirjoitti:Kyllä sen suodattimen massat voi ihan hyvin puhdistaa vesijohtovedellä, tärkeintä on että käytettävä vesi on suunnilleen saman lämpöistä kuin akvaarion vesi.
Kyllä mä väittäisin, että suodatusmateriaaleissa eläville bakuille hanaveden kloori ja kloramiini on paljon haitallisempia kuin pieni lämpötilan muutos. Itse pesen aina ulkosuodattimien massat akvaariovedellä, mutta jokainen tehköön miten parhaaksi näkee.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Minä myös kaadan kirkasveden suodatin pömpelistä vatiin ja uitan siinä raksut jotta bakteerit eivät ottaisi nokkiin, annan vielä olla vedessä ennen kun alan kasata suodatinta ja sitten mahdollisimman nopsaan taas toimintaan ettei putket ja muut naperot kerkeä kuivamaan.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Keitsu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:03, 16.02.2011
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Keitsu »

Tekis mieli sanoa ja sanonkin. [}:)] Keittäkää se vesi niin pääsette bakteereista eroon. [}:)]

Onko monella oikeasti tietoa, kuinka paljon vesijohtovedestä noita bakuja tulee??? Eiköhän osa meidänkin akvaarioiden bakuista sieltä (vesijohtovesi & ymppi) peräisin. Toki olen noviisi tällä alalla (eka akvaario), mutta tätä mieltä olen. Eli ei se lämpötila tapa jos ei ihan kiehuvaa vettä ole. Toki joku kädenlämpöinen vesi varmaan ihan paras tuohon suodattimen huuhteluun. Sillä tuskin väliä virtaako vesi miten nopeaa (kerkiäähän levätkin tarttua suodattimen putkiin jne...).

Tähän haluaisin oikeasti jonkun biologin tutkimustuloksen jos on eriä mieltä. Ja en hyväksy vastausta, että mun mielestä... En ite oo biologi (insinööri), mutta tätä mieltä olen. :D

Itse olen kyseisen suodattimen huuhdellut pari kertaa. Sekä murut & vanut (vai mitä ne on) haalealla vedellä ja en ole huomannut mitään poikkevaa akvassa. En ole mitannut muutoksia joka välissä, mutta en usko että suodattimen puhdistamisella on ollut vaikutusta. Suodatin käytyössä tällä hetkellä vajaa puoli vuotta ja hyvin pelaa. Hiljainen on ja virtaus on riittävä mulle. Ei se varmaan se 1500l/h ole, tuskin puoltakakaan, mutta riittävä kuites. Appiukkokin kyseli pari yötä samassa huoneessa nukuttuaan, että tuo tietokonekko (päällä kokoajan) se ääntä pitää. Ei valitellut suodattimesta mitään, vaikka molemmat huoneesta löytyy.

Sen verran olen kuitenkin huomioinut, että alussa tuo ei ollut noin hiljainen. Olisko ilmat lähteneet suodattimesta tai sitten osat sopivasti kuluneet, siitä en ole vielä ihan varma.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Keitsu kirjoitti:Tekis mieli sanoa ja sanonkin. [}:)] Keittäkää se vesi niin pääsette bakteereista eroon. [}:)]
Kaikki ei edes lähde keittämällä, nimittäin kuten perusbiologiaa järisyttäneet merenpohjan savuttajat osoittavat, että bakteereja elää myös +400 asteisessa rikillä ja muilla mineraaleilla kyllästetyissä ympäristöissä. No vesijohto vesi on kuitenkin aika kliinistä, mutta siinä on pientä elämää kuitenkin, koska se on luonnontuote ja luonnosta otettu.

Tässä nyt tuntuu olevan pientä epätietoisuutta, kuten lainattu ystävämme kertookin avoimesti. Akvaario on pieni ekosysteemi omine eliöstöineen, sen säilyttäminen on vaikeaa, muttei mahdotonta. Kaikki ihmiskäden tekemät toimet tuovat aina muutosta, aina. Vaikka kastaisin pikkusormen pään vain veteen. Sormen päästä jo liukenee hikeä ja talia jossa on oma elämänsä. Kun muutoksia tehdää, vettä vaihdetaan ja suodatintakin on joskus pestävä (JBL Cristal Profi e1501 on muuten pyörinyt jo kuukausi tolkulla ja hyvin porskuttaa) muuttuu aina jokin pienen ekosysteemimme tasapainossa. Tämän vuoksi se on akvaario, eristetty maailma. Me kuitenkin pyrimme pitämään nämä muutokset pieninä, joten siksi me olemme äärimmäisen varovaisia kaikessa.

Perus fisuja pitävä ei tule ajatelleeksi, että karaistuneen kauppakalan lisäksi akvaarioissa pidämme myös hyvin herkkiä lajeja. Ne voivat ottaa nokkiinsa hyvinkin pienistä muutoksista, joten tietoa ja kokemusta vaaditaan. Se mikä käy miljoonakaloille, jotka luonnossa voivat elää muuten viemäreissä ja avo-ojissa jotka niiden kotiseudulla ovat osa kaupungin viemärijärjestelmää, on taatusti bakteereita. Tosin kotimainen kanta ja valtavissa viljelyaltaissa joista ne kauppoihin tulevat ei ole tätä ongelmaa. Ne kuitenkin ovat aivan kuin eri planeetalta jos vaikka verrataan kiekkokalaan ja vielä luonnon sellaiseen. Hiuksia halkova menetelmien pohtiminen voi ärsyttää, mutta se on yksi tämän harrastuksen jujuja. Kaloja meidän on vaikea hoitaa, enimmäkseen me hoidamme vettä.

Niin ja sitä mutu tuntumatonta vesibiologiaa. Kaiken planeetallamme olevan elämän perusta on makea vesi, eli onko siinä elämää. No varmasti on! Tämä on helppo kokeilla, ota petrimalja tai ihan vaan jugurtti muki, laita sinne vettä hanasta ja pistä se huoneenlämpöön kannellisena happirei'in. Parinviikon päästä otat pipetillä sieltä näytteen (mehupilli toimii hyvin, laittaa peukalon yläpäähän kun pilli on pinnan alla) aluslasille. Sitten päällyslasi ja mikroskoopille, valitaan 200X suurennos. Voila' jo näkyy vilskettä, rataseläimiä ja yksisoluisia vipeltää oikein kunnolla. Jos sinne tiputat vaikka pienen tipan jotain ruumiinnestettä ja odotat toiset kaksi viikkoa, käsissäsi on ainutkertainen universumi mikroskooppista elämää.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Mietin tässä näin että ollaan enempi Fluvalia raahattu vessaan kun taas Jbl:n suodatin on saanut olla ihan rauhassa ja vieläkin pyörii vaikka toi meidän Jbl on pienempi suodatin kuin taas toi Fluval on se isompi suodatin niin ton isomman kaa joutuu välillä ''painimaan'' kun tuntuu että se menee herkemmin tukkoon. :roll: Eli Jbl:le + piste. :mrgreen: 8-)
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”