JBL Cristal Profi e1501

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Miksi tuossa suodattimessa muuten on laakeroitu akseli? Toimiiko se jotenkin eri tavalla kuin muiden suodattimien roottorit, jotka lähinnä pyörivät paikallaan pysyvän akselin ympäri? En vain näe markkinointimateriaalin pohjalta mitään syytä miksi sen akselin tarvisi liikkua yhtään mihinkään.. Oli niissä papereissa myös mainintaa optimoidusta roottorista, mutta se ei jotenkin herättänyt luottamusta mihinkään suureen muutokseen ns. normaaliin verrattuna. Muutenhan tuo vaikuttaa perinteiseltä insinöörityön toistamiselta; hieman parempi hyötysuhde moottorille (normaalia kehitystä), esisuodattimet otettu käyttöön ja sijoitettu raivostuttavasti kotelon sisään (laite pitää sammuttaa että esisuodattimen voi puhdistaa), ja ladattu hieman aiempaa paremmalla suodatusmassalla (sintrattua lasia vs vaahtomuovia). Mitään oikeasti uutta tekniikkaa tai ratkaisumallia en tuon luvatun roottorimuotoilun lisäksi huomannut. Tältä pohjalta sanoisin ihan suunnittelun näkökulmasta, että kovin suuria mullistuksia ei liene syytä odottaa. Hauskasti mainostavat että e1501 on yhtä tehokas kuin e1500, mutta silti ovat hienovaraisesti pudottaneet virtausnopeutta 1500 -> 1400 l/h. Pikkujuttu sinänsä, mutta jotenkin nuo aina pistää silmään.

Harmi että näiden suodattimien testaaminen on erittäin tylsää hommaa, varsinkin jos asiat menevät hyvin. Avaat sen sitten 9kk päästä seuraavan kerran? Tai no, itse yleensä avaan uudet suodattimet noin kuukauden käytön jälkeen ja tarkistan että massat likaantuvat oletetussa järjestyksessä. Olisikin ollut mielenkiintoisempaa, jos tuota testaisi hieman epärealistisissa olosuhteissa; esim kippaisi tyhjään altaaseen multaista vettä ja katsoo miten nopeasti vesi kirkastuu.. tai ujuttaisi sen täyteen möhnää (esim tyhjentää selvästi tukkeutuneen kilpailevan ulkosuodattimen sisällön vesialtaaseen tuon JBL:n imettäväksi) ja sitten arvioi miten hyvin se vielä jaksaa porskuttaa. Normaalissa käyttötilanteessa asiat vain tapahtuvat niin tavattoman hitaasti, ellei se päätä valuttaa vesiä lattialle.

Ihan hyvä tällainen yksittäistapauksenkin seuranta on, kun ei ole mahdollisuuksia saada pariakymmentä suodatinta erilaisissa olosuhteissa testattavaksi.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Yksi testi tuosta imukyvystä ja kuinka nopeasti tuli kun olin lisännyt hiekkaa, todella ohutta puhallushiekkaa toiseen päähän allasta. JBL kun aloitti se kaikesta pesusta huolimatta nosti sellaisen kerman vaalean koko altaallisen pölymyrskyn. Seuraavana aamuna vesi oli kristallin kirkasta. Ja sitä se on edelleen.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Täältä löytyy tuo e1500.
Ollut kohta vuoden verran ja vallan olen tyytyväinen.
Mukavan hiljainen. Joskus täytyy ihan tarkistaa, onko se edes toiminnassa.

Hommasin sen juurikin alhaisen hinnan vuoksi.
Toimii viissatasen malawaarion yhtenä suodattimena.
Kaverinaan Eheim 2252 ja valutussuodatin.
Allas on aina kirkasvetinen.
maukau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 09:25, 23.06.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja maukau »

Otin 1501e:n käyttöön.

Käyttöönotto kaikkine vaiheineen äärimmäisen helppo. Primerpumpun jäykkyyteen olin valmistautunut etukäteen, mutta silti sen jäykkyys yllätti. Hyvin toimi kun vaan uskalsi ekan kerran painaa tarpeeksi lujaa.

Käynnistyi ongelmitta. Vesi kiertää hyvin. Ääntä pitää kuitenkin jonkun verran. Selvästi se johtuu pumpussa olevasta ilmasta. Suodatinta heilutellessa ilmaa tulee ulos ja ääni samalla vaimenee. Edelleen pitää kuitenkin rohinaa. Kerron miten äänen kanssa käy jatkossa.

Olen hysteerinen vesivahinkojen suhteen ja laitoin suodattimen alle pesuvadin. Suodatinta käynnissä ollessa kallistellessa sain ilmaa siis pihalle. Ilmeisesti sain samalla vettä tulemaan jostain myös ulos, sillä vadin pohjalla oli muutama ruokalusikallinen vettä. Tästä iso miinus, johtui se sitten omasta toiminnasta tai ei. Luulen ettei pumppy tykännyt käynnin aikaisesta kallistelusta. Yhden vesipisaran löysin kiinnityssalvan alapuolelta. Pitänee tarkistaa, että tiiviste on kunnolla paikallaan.

Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen hinta-laatu -suhteeseen. Satasen hinnalla todella hyvän tuntuinen peli. Vati pysyy kuitenkin vielä jonkun aikaa suodattimen alla varmuuden vuoksi, ehkä uskallan ottaa sen pois ensimmäisen puhdistuksen jälkeen. Tai sitten jätän vadin suodattimen alle, hysteerinen kun olen.
melperi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 23:42, 25.12.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kainuu

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja melperi »

Täälläkin toinen 1501 otettu käyttöön. En itse kasannut vaan apuri laitteli, enkä hoksannut katsoa miten se kasasi, joten vetttä ruilutteli lattialle :D Joka ei tosin ollut suodattimen syy, vaan suodatinmassakorit ei ollut vaaterissa.

Hiljainen niimkuin kaimansa, ja astetta pienempi samanmerkkinen.
Ja nuissa on sekin puoli, että ei ahista jos jäävät näkysälle [;)]
Karvaisen zoon ympäröimänä paluu vesilootien maailmaan piitkän tauon jälkeen.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Viiko + yksi päivä.

Tänään oli vedenvaihtopäivä ja suodatin oli ilman pyörintää reilun tunnin huoltotoimien ajan. Mitään hanojen sulkemisia tai muuta en tehnyt. Suodatin käynnistyi heti, ei mitään kurlauksia tai suhinoita. Hiljainen normaalikäynti välittömästi tämän operaation jälkeen.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Eccu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 20:58, 17.10.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Eccu »

Mulla näkyy olevan tuosta malli e900, saksasta sekin aikoinaan tuli, ollut käytössä mulla kohta 4 vuotta. Erittäin mukava on ollut käyttää, ainoastaan kannen tiiviste alkoi tänä talvena vuotaa mutta sekin hoitui rasvaamalla ja kääntämällä tiiviste "nurin". Mun mielestä tässä on ollut vain eduksi se putkien "heppoisuus", eli ovat ohuita ja keveitä ja minun mieleeni on myös niiden musta väri. Alkuperäisistä massoista en muista mitään kun käytän nykyään siinä vain vanuja. On siellä vissiin jotain keraamisiakin...ei voi muistaa. Hyvä kone.
Akvaarioharrastaja vuodesta 1984. Kissaharrastaja jo ennen sitä. Kilpikonnaharrastaja lopun ikääni. Perheessä myös koira.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Kaksi viikkoa +2 päivää.

Suodattimen toiminta ok. Ei vuotoja, tehot edelleen samat kuin alussa. Hiljaisuus jaksaa edelleen hämmästyttää. Vesia altaassa on todella läpinäkyvää, tietenkin kantojen värjäämää humusta on ja se kuuluu pelin henkeen.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Sulfa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 14:12, 10.03.2012

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Sulfa »

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka meitä kuluttajia hieman jekutetaan jbl:n puolelta noiden suodatintehojen suhteen? Lueskelin CristalProfi -ulkosuodatinten käyttöopasta ja sivuilla 19-20 kerrotaan kauniisti pumppujen vedenkierrätystehoista seuraavaa (suora lainaus englanniksi):

"The data given on the type plate and the packaging refer, as usual technically, to maximum IDLE RUNNING DATA of the pump, without hoses and filter material:
CP e700: 700l/h
CP e900: 900 l/h
CP e1500: 1500 l/h

When operated in an aquarium, this data is reduced by different extents depending on the length of hoses and the filter material used. An accumulation of dirt in the hoses and filter material will further reduce performance.

The following approximate capacities refer to a hose length of 1.5m and operating the supplied filtermaterial in a clean or new condition:
CP e700: 350-400 l/h
CP e900: 380-450 l/h
CP e1500: 800-900 l/h"


Och samma på finska eli jotta suodattimissa päästäisiin tuotteiden markkinoinnissa ilmoitettuun maksimaaliseen suorituskykyyn, tulisi niitä käyttää ilman suodatinmateriaaleja ja letkuja. Kun pönttöön laitetaan uudet tai uudenveroiset suodatinmatskut ja pönttöön liitetään letkut, jotka menevät altaaseen, putoaa pumpun kyky kierrättää vettä välittömästi puoleen. Meille ei siis suoranaisesti valehdella, mutta pikkaisen nyt juksataan, jotta härpäkkeet näyttäisivät kovemmilta peleiltä kuin mitä sitten todellisuudessa varsinaisessa käytössä ovatkaan. En tiedä, onko tämä sama menetelmä käytössä myös muissa merkeissä?

Itse kiinnitin huomiota tuohon vedenkiertonopeuteen, kun kytkin e900 altaaseen. Oli aika nössönnäköistä meininkiä verrattuna Eheimin 2048, joka lupaa kierrättää 600l/h. Joten sen vuoksi tutkailin ohjekirjaa ja sieltä kävikin sitten ilmi, ettei suodatin kierrätäkään vettä 900l/h, vaan vain 450l/h yllämainituista syistä. Jotenkin olin olettanut, että puhtailla suodatinmatskuilla kierrätysnopeus olisi tuon mainostetun 900l/h, mikä sitten alkaisi matskujen likaantuessa laskea, mutta olinkin väärässä. Näin meitä kuluttajia viedään kuin pässiä narussa. :D Suosittelen siis ostamaan suosiolla tuon kaikkein isoimman suodattimen, jos haluaa räväkämmän vedenkierron. Näiden pienempien se todellinen hissunkissunvaapulavissun-kiertonopeus sopii paremmin tyvenempiin vesiin.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Ohhoh. Kylläpä tuntuu aikamoiselta juksaukselta, mutta luulisi että kaikkien suodinten tehot mitataan samalla lailla. Luulisi sellainen olevan ihan sääntö. ?

Itse laitoin perjantaina tilaukseen tuon e1501 suodattimen. Tulee tuohon 527 litraiseen. Lisäksi saman sarjan pienen sisäsuodattimen, i60, joten tulee sellaistakin testattua ensikertaa.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mimosa X kirjoitti:Ohhoh. Kylläpä tuntuu aikamoiselta juksaukselta, mutta luulisi että kaikkien suodinten tehot mitataan samalla lailla. Luulisi sellainen olevan ihan sääntö. ?

Itse laitoin perjantaina tilaukseen tuon e1501 suodattimen. Tulee tuohon 527 litraiseen. Lisäksi saman sarjan pienen sisäsuodattimen, i60, joten tulee sellaistakin testattua ensikertaa.
Juu, itse pohdin samaa...lienee vain rehellisempi pulju, joka kertoo em. Itse en Eheimin tehoihinkaan ole tyytyväinen, siksi kokeilen juuru tuota e1501 ja aion tilata sellaiset. Kerro kokemuksia sitten kokemuksesi - tervetulleita :D .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Ei se mitään juksausta ole, virhe on tapahtunut tässä kohdassa:
Sulfa kirjoitti:Jotenkin olin olettanut (jne)
Markkinoinnissa käytetään nimenomaan maksimivirtausta, sillä muiden käyttö olisi hölmöä. "Tämän virtaus on 600 l/h, paitsi jos otat massat pois, sitten se on 850 l/h ja jos nostokorkeus on nolla, se nousee vielä noin 1000 l/h tasolla". Kun ilmoitetaan paras mahdollinen virtaus, eli pelkkä pumppu vesiastiassa ja sen läpivirtaama ilman että vettä nostetaan ylöspäin, tiedetään mihin se pumppu pystyy. Kaikki muu on käyttäjän valittavissa olevaa virtauksen heikentämistä; kuinka korkealle vesi nostetaan, kuinka tiiviit massat jne. Jos haluaa lisää virtaamaa, kannattaa nostaa se suodatin niin ylös kuin mahdollista, ilman että lappo häiriintyy. Näin nostokorkeus on pienempi ja läpivirtaama suurempi.

Jotta saataisiin toisenlainen vertauskohta tuohon "puijaukseen", niin ajatellaan autoja. Niiden 0-100 km/h kiihtyvyys ilmoitetaan markkinointimateriaalissa optimiolosuhteissa. Pelkkä kuski autossa, ilman mitään ylimääräistä. Vain ne tavarat mukana, jotka kauppaan kuuluvat. Näin saadaan lukema, vaikka nyt perushenkilöautolle sopiva 11,6 sekuntia. Olisiko järkevämpää ilmoittaa markkinoinnissa se aika, joka saadaan kun kyydissä on normaalipainoinen vaimo ja anorektinen tytär, paksissa viikonlopun hiihtoloman tavarat ja Rekku (labradorinnoutaja) vielä myös? Vaikka tämä olisi käyttäjälle ihan tarpeellinen tieto; miten se oikean elämän tilanteessa kiihtyy (vrt. kuinka paljon sitä vettä käytännössä menee suodattimen läpi), niin markkinoinnin kannalta se on vain ostajia hämäävää ja epäkäytännöllistä. Mitä jos kilpailija, omaa tuotettaan paremmassa valossa esitelläkseen, jättääkin Rekun ja toisen suksipaketin painon verran pois? Auto kiihtyy nopeammin! Silti se optimitilanteen ero jää tietämättä ja se on se, mitä vertaillaan, koska se on paras mahdollinen tilanne ja näin ollen helpoiten vakioitava testattavaksi. Tämän takia on hyvä että markkinointimateriaalin selvimmin ilmoitettu luku on se kaikista yksinkertaisin. Massat, nostokorkeus, letkujen pituus ja puhtaus vain sotkevat tarpeettomasti vertailun tekemistä. Hyvä että kuitenkin ilmoittavat ohjekirjan sisemmillä sivuilla nuo arviot, niin ostajalle selviää myös se miksi suodattimen virtaus on heikompi kuin mainostettu.

Toivottavasti selvensi miksi pumpun läpivirtaamasta ilmoitetaan se maksiminumero ;)
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja urppis »

Kun te ostatte kännykän ja aku kestoksi ilmoitetaan 400h valmiudessa ja 80h puhetta (en tiiä, onko tuollaisia kestoja, kun älypuhelimissa on joitakin tunteja nuo lukemat, tippunut siis kärryiltä tavis känyjen kohdalla).. Niin tuo valmius on puhelin päällä, ilman mitään, että hakee/muuttaa verkkoa/taajuutta, näyttö pimeänä, vailla mitään tapahtumia. 80 h Puhetta taasen on optimaalisella kuuluvuusalueella, näyttö pimeenä, ilman, että vaihtelee taajuutta tai tekee muutakaan ylimääräistä. Silti ostatte ko. nokialaisen ja kehuskelette kavereille olevan tosi hyvillä akun kestoilla varustettu puhelin. Aatella, että kerta-kaks kuukauteen tarvis ladata!
Ihan sama homma on suodattimien kanssa. Myös eheim, tetratec ja fluval ilmoittaa tehonsa näin!

Mulla on tuo 1500 jbl nyt viittä vaille vuosi käynyt. Huhtikuun alussa tulee 1 vuos.
Ei melua, ei vuotoja, ei ongelmia. Virtaus hyvä. Imukupit pitävät yhä, putkisto ja muoviosat hyvännäköiset, koska ovat tummat, eikä vihreät, ei siis sitä inhottavan väristä haaleaa vihreää letkua akvan nurkassa.
Talvilomalla, eli kun tuo on vuoden pörissyt, otan putkiston puhdistuksen sekä tietty suodattimen puhdistuksen. Tähän mennessä kerta putsattu vasta.
Miten mulla on vaan tuo luottamus tuohon koneeseen kasvanut ja kasvanut.
Ei edes jännitä tuo puhdistaminen ollenkaan. Edellisen kerran hurahti käyntiin kuin kello. Pönttö täyteen vettä ja muutama painallus.
1000 litraa vesivahinkoa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mulla on tuo 1500 jbl nyt viittä vaille vuosi käynyt. Huhtikuun alussa tulee 1 vuos.
Ei melua, ei vuotoja, ei ongelmia. Virtaus hyvä. Imukupit pitävät yhä, putkisto ja muoviosat hyvännäköiset, koska ovat tummat, eikä vihreät, ei siis sitä inhottavan väristä haaleaa vihreää letkua akvan nurkassa.
Talvilomalla, eli kun tuo on vuoden pörissyt, otan putkiston puhdistuksen sekä tietty suodattimen puhdistuksen. Tähän mennessä kerta putsattu vasta.
Miten mulla on vaan tuo luottamus tuohon koneeseen kasvanut ja kasvanut.
Ei edes jännitä tuo puhdistaminen ollenkaan. Edellisen kerran hurahti käyntiin kuin kello. Pönttö täyteen vettä ja muutama painallus.[/quote]

Sitten lähtee pari isoa suodatinta tilaukseen :D .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja paul »

Fisutar10 kirjoitti: Imukupit pitävät yhä
Tuo on yllävä kyllä eheimillä harvinaista.
Eheimillä imukupit tuntuu menevän muutavassa kuukaudessa pilalle ja uudet tais maksaa jotain 6e.

Kyllä minullakin on alkanut tuo JBL kovasti kiinostamaan. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja urppis »

Nuo imukupit ei lähde tuolta seinästä oikein helposti irti, jotenka pitävää laatua. Vuoden ovat olleet. Matsku taitaa olla sit hyvää niissä. Eheimin ulkosuotimista ei niinkään kokemusta, mut pick up on 100 litraisessa ollut varmaan puol vuotta ja roikkuu tuolla pohjan tuntumassa, joten minä olen alkanut antamaan ison plussan pitäville imukupeille.
Lisäksi tuossa jbl cristalprofi suodati paketissa oli niin paljon mukana imukuppeja, että vaihtokamaakin löytyy, jos alkaa kupit kovettumaan. Itse en tarvinnut noita kaikkia putkien kiinnitykseen. Tosin mul ei ole suihkuputki käytössä ollenkaan, joten siinä säästyy muutama imukuppi. Imukuppien varsia oli kahta pituutta, joilla sai hyvin säädettyä putkistojen paikat hyviksi, ettei tullut vääntöä.
(taisi ketjun aloittaja jo alussa mainitakin asiasta)
Kokeile paul ilman muuta tuota vehjettä!
1000 litraa vesivahinkoa
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

3 viikkoa +3 päivää

Suodattimen toiminta kaikilta osiltaan Ok. Superlatiivit vain kasvavat ja se on hyvä. Kyllä näin hienon ja toimivan laitteen kun saa sillä hintaa millä sen ostin ei kauppaa voi katua mitenkään, tähän astiset kokemukset ovat vakuuttaneet niin täydellisesti että tästä on hyvä jatkaa. Kaikessa tietenkin pysyen kriittisessä ja rehdissä toimintaraportoinnissa.

Puheet virtausnopeuksista ja niiden toteutumisesta ovat ihan merkityksettömiä meikäläiselle ainakin, sillä suodattimen toiminta ei perustu virtausnopeuteen vaan siihen kuinka ja miten tehokkaasti se saa bakteeritoiminnalla hajotettua haitalliset aineet. Itse pohdin jopa virtauksen hillitsemistä, mutta luovuin siitä löydettyäni hyvän tavan hallita sitä ja hyödyntää. Aika kyllä hidastaa suodattimen toimiessa virtausta.

Insinöörimatematiikalla on loppupelissä melko vähän tekemistä akvan hyvinvoinnille. Joku arvohan laitteelle on annettava lähtötasoksi, tuskin sellaista laitetta katsottaisiin kovin suopeasti jos oppaassa lukisi, emme tiedä miten paljon tämä pumppaa milloinkin. Kaikki testitulokset joilla testataan kestoa, nopeutta, määrää jne. On poikkeuksetta laboratorio tuloksia joiden kanssa käytännön kenttätoiminnassa on hyvin vähän todellisuuspohjaa. Kaikki laitteet menettävät tehostansa osia kun ne tuodaan tehtaiden testiolosuhteista loppukäyttöön.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Virtausmääristä vielä.
itse testailin eheimin ulkopönttöä, mulla on niitä 2 samanlaista, toisessa minimaalisen lyhyet letkut ja kohtuu virtaus mutta toisessa taas yli metriset letkut jotka pudottavat virtaus nopeudesta huomattavan paljon.

Tätä tilannetta voi verrata paineilmaan ( huolsin paineilma laitteita noin 10 vuotta)
Työmaalla virallinen paine seinässä oli 7.5 bar. Tuli mitattua useammankin kerran että piti paikkaansa.
Normaalin 10mm paksun letkun kanssa 10m pitkällä letkulla paine oli noin 7bar letkun päässä.
Mutta sitten tuli vastaan tilanne jossa letkua olikin jo 50metriä jolloin paine toisessa päässä olikin enää 3bar, josta seurasi ettei laiteet enää toiminutkaan, sama pätee veteen ja vielä nopeammin.
Mitä pidemmät letkut sitä vähemmän on virtausta toisessa päässä letkua.
Siksi olen itselle tehnyt nyt mahdollisimman lyhyet letkut jokaiseen suodattimeen, useasti näkee sen ylimmääräisen letkun mutkilla tai kiepillä jossakin altaan alla,takana, sivulla. Letkut kannattaa aina katkaista mahdollisimman lyhyiksi siten että niitä on vielä mukava käsitellä .
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Nallurainen kirjoitti:Virtausmääristä vielä.
itse testailin eheimin ulkopönttöä, mulla on niitä 2 samanlaista, toisessa minimaalisen lyhyet letkut ja kohtuu virtaus mutta toisessa taas yli metriset letkut jotka pudottavat virtaus nopeudesta huomattavan paljon.

Tätä tilannetta voi verrata paineilmaan ( huolsin paineilma laitteita noin 10 vuotta)
Työmaalla virallinen paine seinässä oli 7.5 bar. Tuli mitattua useammankin kerran että piti paikkaansa.
Normaalin 10mm paksun letkun kanssa 10m pitkällä letkulla paine oli noin 7bar letkun päässä.
Mutta sitten tuli vastaan tilanne jossa letkua olikin jo 50metriä jolloin paine toisessa päässä olikin enää 3bar, josta seurasi ettei laiteet enää toiminutkaan, sama pätee veteen ja vielä nopeammin.
Mitä pidemmät letkut sitä vähemmän on virtausta toisessa päässä letkua.
Siksi olen itselle tehnyt nyt mahdollisimman lyhyet letkut jokaiseen suodattimeen, useasti näkee sen ylimmääräisen letkun mutkilla tai kiepillä jossakin altaan alla,takana, sivulla. Letkut kannattaa aina katkaista mahdollisimman lyhyiksi siten että niitä on vielä mukava käsitellä .
Oho, no, tuo on hyvä tietää. Tosin joudun pitämään melko pitkät letkut - koko oheisletkupaketti kahteen osaan leikattuna. Yhdestä suodattimesta voisi letkuja lyhentääkin minimiin. Toisaalta mukava pitää pelivaraakin mahdollisen vaihdoksen takia. Mööpeli on lattialla, joten nostokorkeuttakin tulee väkisin, mutta niin varmasti myös monella muulla...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

"Hieno homma". 2xe1501 hintaan 129€/kpl. tilattu Zooplussalta ja nyt hinta vain 99€ [}:)] . Toivottavasti tulee pian ja on hyvä - ainut lohtuni:) :twisted:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Fisutar10 kirjoitti:"Hieno homma". 2xe1501 hintaan 129€/kpl. tilattu Zooplussalta ja nyt hinta vain 99€ [}:)] . Toivottavasti tulee pian ja on hyvä - ainut lohtuni:) :twisted:
No voihan .... [}:)] Minäkin täällä odottelen pakettia jo. Pitäs tänään tulla.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja paul »

Fisutar10 kirjoitti:"Hieno homma". 2xe1501 hintaan 129€/kpl. tilattu Zooplussalta ja nyt hinta vain 99€ [}:)] . Toivottavasti tulee pian ja on hyvä - ainut lohtuni:) :twisted:
Tee uusi tilaus ja palauta kalliimmat takaisin. ;)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

paul kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:"Hieno homma". 2xe1501 hintaan 129€/kpl. tilattu Zooplussalta ja nyt hinta vain 99€ [}:)] . Toivottavasti tulee pian ja on hyvä - ainut lohtuni:) :twisted:
Tee uusi tilaus ja palauta kalliimmat takaisin. ;)
o voihan .... [}:)] Minäkin täällä odottelen pakettia jo. Pitäs tänään tulla.
Luova idea, mutta taidan pitää masiinat, jos ok. Ehkä tilaan pari lisää edullisesti, jos osoittautuvat hintansa väärtiksi:). Kerrohan käyttökokemuksia sitten... :D
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

No ny se tuli :D
Ei muuta kun purkamaan pakkausta. Kuvassa akva johon tuo tulee (ei oikeen edustuskunnossa kun kasvit nyppimäti jne ;))
Liitteet
jbl cristalprofi e1501 ..JPG
jbl cristalprofi e1501 ..JPG (46.77 KiB) Katsottu 11507 kertaa
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Oman suodattimeni testaus alkakoon. (vertaan Tetratec ex 700 ulkosuodattimiin, joita meillä 2 kpl) :

Ensimmäinen huomio: letkut on aika lyhyet. Ajattelin laittaa omaan altaaseeni (185 cm pitkä) toiseen päätyyn imun, toiseen ulostulon, mutta ei millään riitä nuo letkut siihen systeemiin.

Kannen neliskulmaisen muotoinen tiiviste oli irti. Kuuluuko se olla vai olisiko pitänyt olla paikallaan valmiiksi?

Suodatinsäiliö tuntuu aika kevyeltä materiaalilta. Jotenkin epäilen että heikompaa muovilaatua kuin Tetratecin? Ehkä läpinäkyvyyskin antaa sellaisen vaikutelman, mutta säiliö joustaa kyllä vähäsen jos painelee ulkopuolelta. Läpinäkyvyys kyllä aika kiva juttu vaikkei siitä hyötyä taida olla: suodatinkorit eivät ole läpinäkyviä joten likaisuutta ei pysty siitä tarkistamaan. Aloitin pesemällä säiliön ja suodatinmateriaalit.

Jatkoa seuraa..
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”