Paletit...

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Late
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:28, 09.10.2001
Paikkakunta: Finland

Paletit...

Viesti Kirjoittaja Late »

Eli voisko joku kertoa perusteellisesti miten paletit toimivat kudetuksen kanssa , siis tähän tyyliin: ensin naaraas pistää mädin plää plää ja sitten koiras....
Mulla on ollut jo pari kertaa ongelmia sen kutemisen kanssa... Tänään hävis kutu eikä poikasia näy missään.... ?? äääk..!
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Eipä niitä poikasia helpolla erota, ovat niin pieniä... Varsinkin, jos ne on jossain hämärässä luolassa. Jos naaras vielä vahtaa pesässä, on todennäköisesti poikasetkin siellä. Ja niillä kun on tapana "hävitä" hiekan joukkoon. Otapa silmä käteen ja katso uudelleen... Ellei muut asuinkumppanit ole sitten ehtinyt popsia poikasia tai kutua, mutta ainakin mun (entinen) palettikalani piti kyllä niin kovaa jöötä altaassa, että pienemmät asukit loikki peitinlasien raosta karkuun
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Skroik kirjoitti:Eipä niitä poikasia helpolla erota, ovat niin pieniä... Varsinkin, jos ne on jossain hämärässä luolassa. Jos naaras vielä vahtaa pesässä, on todennäköisesti poikasetkin siellä. Ja niillä kun on tapana "hävitä" hiekan joukkoon. Otapa silmä käteen ja katso uudelleen... Ellei muut asuinkumppanit ole sitten ehtinyt popsia poikasia tai kutua, mutta ainakin mun (entinen) palettikalani piti kyllä niin kovaa jöötä altaassa, että pienemmät asukit loikki peitinlasien raosta karkuun



Niin juuri palettikala on "häijy" poikastensa päältä. Jos pariskunta nuori voi kudun häviämisen syynä olla myös se että pari on tullut häirityksi ja se on syönnyt kudun itse, tai jokin vahvempi kala käynnyt sen syömässä. Nuori pari ei ehkä uskalla puollustaa kutuaan mutta kyllä niiltä luontoa löytyy. Olen nähnyt kun 25 cm kokoinen isopurje plecokin on saannut kyytiä poikasiaan hoitavalta palettiparilta. ( Tämä yhdistelmä oli aikoinaan paikallisessa apteekissa ja kerran lääkkeitä odotellessa seurasin tapahtymaa. )



-------------------------
Good girls go to heaven, bad girls go everywhere. "To us but"
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Timppa kirjoitti:Olen nähnyt kun 25 cm kokoinen isopurje plecokin on saannut kyytiä poikasiaan hoitavalta palettiparilta. ( Tämä yhdistelmä oli aikoinaan paikallisessa apteekissa ja kerran lääkkeitä odotellessa seurasin tapahtymaa. )

OHO! Sen minäkin olisin halunnut nähdä...
Mutta kyllä siinä sääliksi kävi kavereita, kun ei ollut edes muuta majapaikkaa tarjota... Ukko taisi saada lähdöt ensimmäisenä, eli ei siinä mitään "nuoren parin perheidylliä" ollut havaittavissa.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Isoilla plecoillakin on arka paikka, silmät...



-------------------------
Good girls go to heaven, bad girls go everywhere. "To us but"
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Hyi kamalaa... On se elämä julmaa...
Pakko kai se on palettikalankin perhettään varjella, mutta mulle kyllä riitti se yks tapaus. Eiköhän se piisaa, kun on yksi äkäinen akka talossa
Late
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:28, 09.10.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Late »

Joo kyllä ne poikaset siellä on kun emokin häärää ja taisin nähdäkin yhden.. se kun on sellainen hämärä kolo..
Asiasta katujyrään.. Jääkö kudusta ylimääräisiä mätimunia jotka vaan jää pohjalle tallattavaksi sillä olen huomannut pari munaa juotka ovat olleet yli päivän pohjassa irroittamisen jälkeen...
Kiitos vastauksista.. (täällä niitä saa enemmän kuin Suomi24.fi:ssä)
... Hymiöitä ... Hauskaa... ....
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Kai ne poikaset kuoriutuvat vähän eri aikaan... Tai sitten munissa on jotain vikaa, kun jäävät pohjalle lojumaan.
Joko on enemmänkin "vauvoja" näkynyt? Niitä on kyllä hauska seurata, kun lähtevät vihdoin ja viimein uiskentelemaan...
Late
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:28, 09.10.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Late »

Eli kyllä niitä poikasia on jo 2 näkynyt ellei ole sitten sama rääpäle.... .. Siellä ne vain pohjassa räpyttelee eviään mutta muuta en ole nähny kun kolo on niin pimeä ja emo on aina siellä...
Koska poikaset muuten lähtee uimaan.. Kuinka paljon poikasia yleensä kudusta kuoriutuu??
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Poikaset lähtee uimaan suunnilleen vajaan viikon päästä kuoriutumisesta.

En tiedä paljonko poikasia voi yhdestä kudusta tulla, mutta itselläni jäi vain 11 poikasta henkiin. Luulisin, että parhaassa tapauksessa useita kymmeniä...
Late
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:28, 09.10.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Late »

Skroik kirjoitti:Poikaset lähtee uimaan suunnilleen vajaan viikon päästä kuoriutumisesta.

-Näin kävi ja nyt ne harjoittelee uimaan.. Hauskan näköistä kun 80 pientä palleroa pomppii pohjassa äitin ja isin perässä!
En tiedä paljonko poikasia voi yhdestä kudusta tulla, mutta itselläni jäi vain 11 poikasta henkiin. Luulisin, että parhaassa tapauksessa useita kymmeniä...
-Mulla niitä on jotain 80. en ole jaksanut laskea.
Minxi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:25, 27.08.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minxi »

Late kirjoitti:Kuinka paljon poikasia yleensä kudusta kuoriutuu??
Kaikki kuoriutuneet poikaset eivät (onneksi) kasva myynti-ikäiseksi asti. Porukasta puotoaa pois jopa yli puolet. Veimme juuri viimeviikolla 42 kpl urospaletteja kauppaan (naaraat menivät jo aikaisemmin) samasta poikueesta.
Ala muuten etsiä tarpeeksi aikaisin akvaariokauppaa joka huolii paletteja, niistä kun tuppaa olemaan ylituotantoa.
Late
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 23:28, 09.10.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Late »

Huolii? Oletko saanut mitään vastinetta kaloista?
Entä rahaa? Olen kuullut jonkun saavan jotain 3,50 kääpiörihmoista. Onko hyvä hinta?

Edit: Lauseet alkaa isolla kirjaimella... T: Kielinazi aka Pehis
Minxi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:25, 27.08.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minxi »

Valitettavasti paletit ovat kovia lisääntymään, niin mukavaa kuin poikasia onkin kasvatella.
Ainakin täällä pääkaupunki seudulla tuntuu olevan ylituotantoa paleteista ja joskus on vaikeuksia saada poikaisia kauppoihin.
Joten kannattaa kysellä etukäteen ja antaa yhteystietonsa, jotta kauppa voi kenties ottaa sinuun yhteyttä kun on tarvetta paleteista. Enimmillään olen saanut paletin poikaisista 8 mk/kpl tavaraan vaihdettuna.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No itselläni kyllä on 5 yksilön parvi mutta en ole vielä kudettanut niitä. Yrittänyt kyllä olen, tai siis antanut yrittää itse kutea milloin niille sopii.
Kutevat kuulemma luoliin ja kivenkoloihin. Olen rakennellutkin pienimuotoisia luolia kivistä ja olen nyt kokeillut myös kukkaruukkujakin. Ovat myös hyvän näköisiä akvaariossa, sopivat hyvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”