Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sanko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 12:00, 21.12.2006
Paikkakunta: seinäjoki

Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja sanko »

Haaveena olisi allas mitoilta 120-60-70 viimeisempänä korkeus. Ongelmana on vaan että mistä ja miten?
Haave olisi myös rakentaa itse, mutta tuo mittakaava ei taida olla paras "harjoitustyöksi".
Suurimman ongelman tekee se, että asun Seinäjoella, pääkaupunkiseudulla teetetylle altaalle tulee kiitettävästi rahtikuluja mikäli sieltä edes suostuvat allasta lähettämään. Paikallinen lasiliike kertoi tehneensä isojakin altaita, mutta tarvitsevat siihen hitsatun kehikon minkä hankkiminen taas olisi minun tehtävä. Ei mielestäni kuullosta kovinkaan luotettavalta allasrakentelulta jos "osat" tulee hankkia itse, mitään takuuta tähän siis tuskin saisi.

Eli, Osaako joku neuvoa mihin suuntaan kääntyisin altaani kanssa, onko tuo DIY-versio ensikertalaiselle aivan pois suljettu?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jos et ole tehnyt ennen minkäänlaista akvaariota, älä tee itse noin isoa ja korkeaa. Sitäpaitsi yleensä valmis allas tulee halvemmaksi kuin lasit ostettuna erikseen. Allasta ei fyysisesti tarvitse kierrättää liikkeen kautta, itselleni esim. on isommat altaat tulleet suoraan valmistajalta kotiin, olen vain tehnyt tilauksen ja maksanut liikkeelle. Kannattaa kysyä erikseen hinnat 60 cm korkealle ja 70 cm korkeammalle altaalle. Usein tuossa välissä vaihtuu lasinpaksuus, jolloin korkeampi tulee yllättävän paljon kalliimmaksi. Itselläni on hyviä kokemuksia Giant-akvaarioista, niitä voin suositella.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja -riff- »

sanko kirjoitti:Suurimman ongelman tekee se, että asun Seinäjoella, pääkaupunkiseudulla teetetylle altaalle tulee kiitettävästi rahtikuluja mikäli sieltä edes suostuvat allasta lähettämään. Paikallinen lasiliike kertoi tehneensä isojakin altaita, mutta tarvitsevat siihen hitsatun kehikon minkä hankkiminen taas olisi minun tehtävä. Ei mielestäni kuullosta kovinkaan luotettavalta allasrakentelulta jos "osat" tulee hankkia itse, mitään takuuta tähän siis tuskin saisi.
Isokaan allas ei tarvi minkäänlaisia kehyksiä, eli lasiliikken ammattitaidon voi kyseenalaistaa. Kannattaa kysellä hiukan lisää, minkälaisia altaita, kuinka monta ja koska ovat tehneet, jos tuohon liikkeeseen päädyt. Porin Akvaariokeskuksesta voi tilata mittatilausaltaita ja lähes mikä liike vaan saa tilattua Kuopiolaiselta Suomen Akvaariovalaisimelta Giant altaita omien mittojen mukaan. Nämä altaat saa ainakin lähetettyä suoraan valmistajalta asiakkaalle, kuten Mari edellä kertoi, eikä kummankaan laadussa ole valittamista.
Viimeksi muokannut -riff-, 22:51, 20.12.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ihan mielenkiinnosta, miten ajattelin putsata 70 cm korkeaa allasta? Itse koen hankalaksi jo tuon 53 cm korkean altaan takaosan putsaamisen, pituutta on kuitenkin 170 cm.

Itselläni on hakusessa ihan 100 x 50 x 50 cm allas, ei kai tuokaan mikään perus"standardikoko" ole.. Mietin vaan, että tuleekohan hintaan paljon pudotusta jos korkeuden laskee 40-45 senttiin, se kun ei ole se oleellisin vaan toi pohja.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
kalmar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 14:06, 30.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja kalmar »

Minusta kotiakvaarion maksimikorkeus on 60 cm litroja saat joko leveydellä tai pituudella sitten tasoitettua ;)
Ei koskaan ole liian myöhäistä opetella hymyilemään myös itselleen.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis
sanko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 12:00, 21.12.2006
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja sanko »

Kiitos vastauksista! Käännynpäs seuraavaksi noiden yllämainittujen liikkeiden puoleen.:)
Edellinen allas oli 65cm korkea, tämän hoidin ihan maasta käsin ilman suurempia ongelmia kun allas oli sijoitettu tilanjakajaksi jolloin ei tarvinnut ylettyä kuin puoleen väliin allasta per puoli. 8-) Tämä tuleva puhkaistaan seinään niin että allasta saa ihastella kahdesta eri huoneesta, näin siis pääsen taas käsiksi molemmille puolin, jos 175senttiä pituutta loppuu kesken, otan jonkun pienen jakkaran varren jatkeeksi. :mrgreen: Tuon askartelun taidan jättää tulevaisuuteen, ainakin aloitan harjoittelun hieman pienemmästä kokonaisuudesta.

Hyvää joulua kaikille!
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium

Tuohon laskuriin kun laittaa safety factor >3.5 niin sillä saa aika lähelle sen arvon mitä DIN-normi edellyttää. Tämän normin mukaan ainakin Porin akvaariokeskus tekee altaat.
Kokomietintää:
PxSxK ja lasin paksuus
110x60x60 = 10mm
120x60x60 = 12mm
120x70x60 = 15mm
200x70x60 = 15mm
200x60x60 = 12mm
210x60x60 = 15mm
..jne..

Kannattaa miettiä etukäteen. Hinta nimittäin pompsahtaa kun lasin paksuus kasvaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pullahiiri kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, miten ajattelin putsata 70 cm korkeaa allasta? Itse koen hankalaksi...
Khihi.. mulla oli joskus allas mitoiltaan 110 x 70 x 70 cm. Sen takanurkat oli aika haastavat huoltaa. Allas oli lisäksi melko korkealla jalustalla keittiössä, enkä yltänyt sinne takanurkkiin ilman jakkaraa. Silloisen aviomiehen mielestä sen altaan siivousta oli aina hirveän hauska katsella... Vaimo ottaa paidan pois, kiipeää jakkaralle, pyllistää katsojaan päin ja dippaa tissit altaaseen... :P
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla ottaa jo nyt välillä tissit veteen jos kurkottelen altaan takaosiin.. :mrgreen: Kalat varmaan kauhuissaan! *muoks* Tosin on mulla paita päällä..

Mä ainakin pelkäisin siinä jakkaralla et horjahtaisin allasta päin ja ryskäisin p*skaksi koko roskan.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Hah, aika lailla tuolla Marin tyylillä mennään täälläkin, jostain syystä mies tykkää :mrgreen:. No eilen tosin oli t-paita (ja aika usein muutenkin sentään JOTAIN) päällä, että tais olla pienoinen pettymys :). Ja hyvä video muuten :D.

Mutta minkäs sille mahtaa, että allas on 65 cm syvä ja itse (kuten joku täällä jossain ketjussa sanoi) "pygmi"-kokoa :roll:. Joten, eiköhän normaalimittainen ainakin jollain lailla pysty hoitamaan 70 cm korkeaa allasta, jos minä pystyn tuohon kuusvitoseen.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Tykimies
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 06:25, 08.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Oma uusi allas joka on jo valmiina Porissa on 70cm korkea. Mittaan päädyin mittaamalla käsivarren joka oli 78cm, ja allasta pääsee nyppimään molemmin puolin. Tuleehan sinne vielä hietaakin.

Makean allas tuotti yhdessä vaiheessa hieman enmpi ongelmia. Oli hyvä ajatus laittaa 160 pitkä allas nurkkaa päin, ja hieno muovipalmu sen taakse jäävään kolmioon. Tosin kun meidän nykyiset kissat olivat nuoria, saivat ne päähänsä että sinne taakse voi käydä muitakin asioita toimittelemassa :roll:

Hieman hirvittää meinaan laittaa jakkara molemmin puolin akvaariota ja "kiivetä yli" siivoamaan. Normi luutuamiset ja imuroinnit yltää muutenkin.

Mutta joo asiaan.
Uuteen altaaseen tein ala-altaan itse 130x55x40 286l ja lasit ostin paikallisesta hiottuna 6mm ja 8mm(pohja) Liimakehykset alumiinista ympäriinsä. ja pari tuubia silikoonia. jtn 200e tuli maksamaan.
toki sinne tuli 4 väliseinääkin sisälle

En tiedä, ehkä halvemmalla, tai ainakin vähemmällä olisi päässyt jos olisi tilannut valmiina, mutta sillooin se ei olisi itse tehty [;)]
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
kalmar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 14:06, 30.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja kalmar »

Tykimies kirjoitti:Oma uusi allas joka on jo valmiina Porissa on 70cm korkea. Mittaan päädyin mittaamalla käsivarren joka oli 78cm, ja allasta pääsee nyppimään molemmin puolin. Tuleehan sinne vielä hietaakin.

Makean allas tuotti yhdessä vaiheessa hieman enmpi ongelmia. Oli hyvä ajatus laittaa 160 pitkä allas nurkkaa päin, ja hieno muovipalmu sen taakse jäävään kolmioon. Tosin kun meidän nykyiset kissat olivat nuoria, saivat ne päähänsä että sinne taakse voi käydä muitakin asioita toimittelemassa :roll:

Hieman hirvittää meinaan laittaa jakkara molemmin puolin akvaariota ja "kiivetä yli" siivoamaan. Normi luutuamiset ja imuroinnit yltää muutenkin.

Mutta joo asiaan.
Uuteen altaaseen tein ala-altaan itse 130x55x40 286l ja lasit ostin paikallisesta hiottuna 6mm ja 8mm(pohja) Liimakehykset alumiinista ympäriinsä. ja pari tuubia silikoonia. jtn 200e tuli maksamaan.
toki sinne tuli 4 väliseinääkin sisälle

En tiedä, ehkä halvemmalla, tai ainakin vähemmällä olisi päässyt jos olisi tilannut valmiina, mutta sillooin se ei olisi itse tehty [;)]
Tuo viimeinen lause sitten kruunaa vakuutusyhtiön mielen rauhan täysin. Niillä kun tuntuu olevan käsitys, ettei edes ammattimiehen itselleen tekemä ole vakuutuksen vastuuseen joutumista, vaan tekijä on itse vastuussa tekeleestään, vaikka olisi kuinka hyvä :twisted:
Ei koskaan ole liian myöhäistä opetella hymyilemään myös itselleen.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis
sanko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 12:00, 21.12.2006
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja sanko »

Sehän on se paras osa tätä harrastusta kun saa lähes kirjaimellisesti uida siellä altaassa... :mrgreen:
Poriin laitoin tilaukseen tuon 120x60x70cm perus alumiinijalustalla minkä sitten itse "verhoilen" joksikin muuksi niin että ulkosuodattimet jää piiloon myös. Uutuuden intoilussa ja shoppailun vimmassa tuli sitten otettua pakettiin 2x150w monimetallit ja toinen tehokas eheim pyörittämään vettä. Jouluhan on vaan kerran vuodessa! :mrgreen:
Nyt sitten Afrikkaa suunnittelemaan... 8-)
leopar
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 11:06, 02.01.2010
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja leopar »

Ihan mielenkiinnosta kysyisin että minkä hintainen tuo allas oli? Meillä olisi kans tarkoitus isontaa altaat, tarkoitus olisi rakentaa tuollainen 110x60x55 kokoinen allas. Itsekkin asustetaan Seinäjoella ja lasin hintoja kyselty.
Paikallinen lasiliike kertoi tehneensä isojakin altaita, mutta tarvitsevat siihen hitsatun kehikon minkä hankkiminen taas olisi minun tehtävä.
Olisi kiva tietää mikä liike oli kyseessä, laita vaikka pm:nä jos et halua julkisesti kertoa.
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Minä kiroan, kun altaani on pituus 100 c,korkeus 70 cm ja syvyys 50 cm. Saa todellakin uida siellä, kun takaosan kasveja perkaa tai istuttaa lasin putsaamisesta puhumattakaan! Eriasia, jos allas ei seinän vieressä mutta---- haaveilen pikästä 60 cm korkeasta ennemmin. Lasit tuossa todella paksut ja altaalla painoa. Kannattaa miettiä vielä. Mieluummin ammattivalmistajalta. Mietin, että miten esim.vaakuutusyhtiöt suhtautuvat vahingon sattuessa, jos allas on tehty itse....
80l,110 l ja 430 l,
MaXXer
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 14:57, 13.07.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja MaXXer »

Herätelläänpä tätä ketjua sen verran että kerron varsin mielenkiintoisen seikan..
Mietiskelin tässä 2 metriä pitkän n.500L altaan tekoa, paikallisista lasiliikkeistä tarjouksia kyselin ja keskimäärin kaikki hinnat pelkille laseille huitelivat 800€ korvilla, ajattelin että kysäsenpä varmuudeksi minkä verran tulisi JuTalle hintaa samoilla mitoilla, ja arvatkaapa kuinka meinasi leuka tippua lattiaan, kun tarjouksena tuli karvan alle 500€.. Eipä tarvitse itselläni ainakaan miettiä teenkö altaan itse vai tilaanko mittatilaustyönä sen..
Nyt sitten rahoja säästellessä. .
kalamake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 19:31, 24.10.2004
Paikkakunta: Anjalankoski-KLAS
Viesti:

Re: Mittatilausallas -itse vai ammattilaisella?

Viesti Kirjoittaja kalamake »

Alumiinista saa kivoja tukilistoja, niin pystynurkkiin kuin pitkittäistueksi yläreunaan. Lista mikä kiinnitetään hyvin on ikuisesti kiinni.

Toisekseen aikanaan Valkealan Toplasista sai halvalla laseja, nykytilannetta en tiedä. 110(vai oliks se 120)x 50x50 satkun tai alle oli lasien hinnat(ellen väärin muista).
Muualtakin löytyy kyllä lasiliikkeitä joka ei pyydä kullan hintaa lasista,
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”