Kummalliset vesiarvot (kypsyttäessä)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Kummalliset vesiarvot (kypsyttäessä)

Viesti Kirjoittaja caro »

Nyt on joku todellakin pielessä.
Mä lisäsin lauantaina mun akvaarioon 12ml ammoniakkia (10% ja siis 250 litraseen). En ole vaihtanu vettä sen jälkeen ja kun mä en oo ehtiny ennen sitä lisätä ammoniakkia. Ennen ammoniakin lisäystä akvaario oli kypsynyt siihen kuormitukseen. Tänään kun testasin niin mul oli nämä arvot:
pH:7.1
KH:<1
GH: <3
No2: 0,3
NO3: 25 mg/l
CO2: ei mitattu
sähkö: 42

Siis mitä tuol on oikein meneillään? 8O
Kun en ollut laittanu ammoniakkia niin arvot oli nämä:
pH: 7.2
KH: 2
GH: 3
No2: <0.1
NO3: 12
Co2: 3.7
sähkö: 79
Ja tuota ennen oli ollu nitriittiä joka oli sit laskenu joten akvaario oli kypsyny siihen kuormitukseen.

Lauantaina puristelin käynnissä olevan suodattimen patruunaa siinä vedessä (ammoniakin lisäyksen jälkeen) ja mä en oo vaihtanu vettä ennen testausta. Äsken mä vaihdoin 1/4 varmuuden vuoksi niin et intianvesitähdikit ei ainakaan ala kärsimään...
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Kummalliset vesiarvot (kypsyttäessä)

Viesti Kirjoittaja 111na »

Milloin täytit altaan ja touhu alkoi?

Nitriitti on noussut ammoniakkilisäyksen jälkeen. Eikö tuo näytä hyvältä koska nitraattiakin alkaa kerääntyä. Sehän on valmista kohti, löytyy sekä ammonia syöviä bakuja että nitriittiä syöviä. Mutta elähän kiirehdi! Laita uusi annos ammoniakkia ja seuraa kuinka nitriitti nousee ja laskee. Järvi sanoo ohjeissaan että ammoniakkia pitää ruokkia useamminkin. Katso itse tarkemmin.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php

Ei hätää.
Bakteerien lisäravinnoksi laittaisin heti vielä hyppysellisen kalanruokaa.

Liina
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

lisää ammoniakkia? 8O Huihuihui, jos mä meen sinne vielä lorauttelemaan jotain niin mä oon ihan varma et mä oikeesti tuhoan kaiken.. [:I] Eiks pitäis ensin odottaa et ne bakteerit syö nitriitin loppuun ja sit vasta lisätä? Ja miten paljon mun pitäis oikein lisätä? Puolet siitä mitä mä silloin laitoin?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kannattaa lukea ohjeet huolella ja toimia vasta sitten:
http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... psytys.php

Muutoin voi helposti mennä pieleen. Kun menee pieleen, on korjaaminen vaikeaa, koska syy ei enää ole tiedossa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

Mä oon lukenu ton todella monta kertaa mut mä en vieläkään tajuu yhtään mitään :mrgreen: jos joku voisi vaan sanoa et tee näin ja ei selittää mitään et mitä tapahtuu slloin vedessä jivfbfj-kielellä niin olisin kiitollinen.. :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jaaha, no sen saa sitten ehdä joku toinen. Minusta on tärkeää tietää ennenkaikkea miksi jotta tiedän syyn. Olen kyllä pyrkinyt ihan suomeksi ja kirjakielellä kirjoittamaan. :mrgreen:

Mutta siis päivittäin lisätään ammoniakkia noin 5 mg/l.
Kun nitriitti alkaa nousta, puolitetaan annostus
Kun nitriitti häviää, on akvaario kypsä

Mikä tuossa oli se vaikein kohta?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

Nyt mä ymmärrän! :P Eli nyt mä laitan tonne 7ml? Tänään ei kai tartte vielä testata vai? entäs pitäiskö mun vaihdella vettä? Kuinka usein ja kuinka paljon kerrallaan?
Äh en mä enään tiedä et mikä oli niin vaikeeta :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa päivittäin (varje dag eller dagligen)?
5 mg litraan tarkoittaa viisi milligrammaa litraan. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Hei, ei ole vaikeaa. Eikö siellä ohjeissa sanota että sitä ammoniakkia annetaan esimerkiksi aamuisin ja iltaisin tarkistetaan vesiarvoja. Että alussa ruokitaan ammoniakilla säännöllisesti. Annostukset sinun pitää katsoa sieltä sivulta.

Oletko sinä vasta yhden kerran laittanut ammoniakkia? Sitten kun ammoniakki häviää nopeasti ja pian perään myös nitriitti, on se kai valmis. Lopuksi vain vedenvaihdot jotta saadaan lopputuote nitraattikin alaspäin.

Jos ammoniakki-lisän jälkeen nitriitti nousee kaikki hyvin - ja jos nitriittikin häviää vielä parempi. Kuinka nopeasti niitten pitää hävitä, en tiedä.

ammoniakki-ammonium -> nitriitti -> nitraatti

Nitraattia kuuluu ollakin, se on kasviravinne, mutta ei liikaa.

Liina
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

jarvij kirjoitti:Ymmärrätkö mitä tarkoittaa päivittäin (varje dag eller dagligen)?
5 mg litraan tarkoittaa viisi milligrammaa litraan. :mrgreen:
Okei nyt mä putosin kärryiltä... Siis hä? Mitä mä oon tehny väärn? Sehän on niin et et 5mg/l on sama kuin 5ml/100l? Juu juu ymmärrän mitä tarkottaa päivittäin... Kyl mä osaan jonkun verran suomea (vaikka sitä ei aina uskois :mrgreen: )
Eli mä lisään päivittäin (aamulla) 7ml ja sit kun nitriitti häviää kokonaan iltaan mennessä niin mä vaihdan runsaasti vedestä (niin et nitraatti vähenee hyviin lukemiin) ja otan kalat. Ok?
miksi muuten noi KH, GH ja sähkö on noin matalalla? ja miks ei muka CO2 voi mitata kun ne on noin alhaalla (tai mä ainakin käsitin et ei voi)?
okei ja yrittäkää selitää suomeks siis ei jivfbfj-kielellä :mrgreen:


-edit: lisäsin kysymykset-
Viimeksi muokannut caro, 15:00, 30.12.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

caro kirjoitti:Siis hä? Mitä mä oon tehny väärn? Sehän on niin et et 5mg/l on sama kuin 5ml/100l? Juu juu ymmärrän mitä tarkottaa päivittäin...

Eli mä lisään päivittäin (aamulla) 7ml ja sit kun nitriitti häviää kokonaan iltaan mennessä niin mä vaihdan runsaasti vedestä ja otan kalat. Ok?
Moi minä en tiedä noista määristä muuta kuin viisi milliä litraan tarkoittaa viisi milliä yhteen litraan. Jos ei katsoisi tuolta sivulta luulisi sen tarkoittavan 250 kertaa 5ml. Ja tarkoittaako tämä sitä suositeltua ammoniakkiliuosta vai vahvaa ammoniakkia, katso sieltä sivulta. Ei siellä varmaankaan virheitä ole.

Sorry, en voi enempää auttaa nyt, on mentävä, moi!
Liina
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

lainaus jjärven sivuilta: Sitä lisätään päivittäin noin 5 mg litraan eli noin 5ml 10% ammoniakkia 100 vesilitraan kunnes nitriittipitoisuus alkaa nousta.

oon tehny oikein! :mrgreen:

-------------------

okei mä tarkennan nyt vähän mitä mä oon tehny ja mitä mä aijn tehdä:
mä olen:
-lisänny 12ml ammoniakkia lauantaina. 12ml ammoniakkia= 5ml/100l
5ml=500mg. eli mä oon lisänny 1200mg 250 litraan joka on vähän vaja määrä mut mä ajattelin aloittaa varovasti. me ollaan puhuttu samasta asiasta mut ööm.. "i olika mått". Okei kaikki ruotsintaitoset ymmärtää mitä mä tarkotan... Eri mitta... Mittasuhde? Mikä on se oikea sana?
-mitannu vedet maananataina jolloin arvot oli:
pH:7.1
KH:<1
GH: <3
No2: 0,3
NO3: 25 mg/l
CO2: ei mitattu
sähkö: 42
-vaihtanu n. 1/4 vedestä varmuuden vuoksi. (pelkäsin et liika nitraatti vahingoittais intianvesitähdikkejä)
-tänään lisänny 7,5ml=750mg eli puolet siitä mitä olis alussa pitänyt laitta
siks et nitriittiä oli muodostunut

mä aijon vielä tänään:
-Testata veden myöhemmin ja kattoa miten paljon on nitriittiä

haluaisin kysyä:
-Miksi noi KH, GH ja sähkö oli noin matalalla? ja miks ei muka CO2 voi mitata kun ne on noin alhaalla (tai mä ainakin käsitin et ei voi)?


Nonii nyt ei voi tulla väärinkäsityksiä! =)
Viimeksi muokannut caro, 15:54, 30.12.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

caro kirjoitti: Nonii nyt ei voi tulla väärinkäsityksiä! =)
Inte så säkert :)
caro kirjoitti: -lisänny 12ml ammoniakkia lauantaina. 12ml ammoniakkia= 5ml/100l
Har du tio% vattenconsentrat ammoniakken i dina fläska? Vad menar du: tolva milliliter är femma på hundra liter? Matematik inte als jag se. Jag är i gården mycke nu.
caro kirjoitti: 5ml=500mg. eli mä oon lisänny 1200mg 250 litraan joka on vähän vaja määrä mut mä ajattelin aloittaa varovasti.

Ännu: femti milliliter är femhundra milligram? Okei, jag funderar... milli menar ett tusenpart, milliliter är tusenpart fråm liter = cm3 (senttimeter-boxen)

Så milligramma är tusenpart fråm gramma. En liter watten är en kilogramma tunga. Så milliliter vatten är en gramma tunga! Jag förstår eventligen!

Kanske du har rättä mättingen... jag kan inte räkna på svenska, det är besvärlig tillräkligt att skriva svenska.
caro kirjoitti: me ollaan puhuttu samasta asiasta mut ööm.. "i olika mått". Okei kaikki ruotsintaitoset ymmärtää mitä mä tarkotan... Eri mitta... Mittasuhde? Mikä on se oikea sana?
Måste nu söka mina ordböcken.. venta lite!

Jag söker 'liuos' och 'laimennos' och 'suhde'. Också 'konsentraatio'.
Okei, där finns lösning, oi joi only verbi avmatta, förslappa och relation, proportion. Dålig ordbökken, den saken inte hjälp mycke. Inte konsentraatio och pitoisuus.
caro kirjoitti: haluaisin kysyä:
-Miksi noi KH, GH ja sähkö oli noin matalalla? ja miks ei muka CO2 voi mitata kun ne on noin alhaalla (tai mä ainakin käsitin et ei voi)?
Varför tänka saken på sidan, du har mycke viktigare saker också?

Miss Understanding? :))

Ymmärsikö sitä?

Liina
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

liina kirjoitti:
caro kirjoitti: -lisänny 12ml ammoniakkia lauantaina. 12ml ammoniakkia= 5ml/100l
Har du tio% vattenconsentrat ammoniakken i dina fläska? Vad menar du: tolva milliliter är femma på hundra liter? Matematik inte als jag se. Jag är i gården mycke nu.
joo 10% tietty. mä meinaan et kun mul on 250l niin mä laitoin 5 ml/100l ja tein siitä vähän vajaan (mä laitoin 12ml yhteensä)

jjärven sivuilla lukee:
"Yksinkertaisinta on käyttää kypsytykseen 10% ammoniakkiliuosta. Sitä lisätään päivittäin noin 5 mg litraan eli noin 5ml 10% ammoniakkia 100 vesilitraan kunnes nitriittipitoisuus alkaa nousta." tuo siis todistaa että kyllä. 500mg=5ml voihan sen laskea tuollakin tavalla kuin sä teit mut se pitäis kyllä osata tajuta ihan päässäkin... :mrgreen:


ai että on kiva lukea suomalaisen ruotsinkielisiä kirjotuksia :mrgreen: ehdottomasti paras oli alku:
liina kirjoitti:vattenconsentrat ammoniakken i dina fläska? Vad menar du: tolva milliliter är femma på hundra liter? Matematik inte als jag se. Jag är i gården mycke nu.
toisin sanoen:
... vesitiivistettä ammoniakki (ei voi suoraan kääntää. tarkottaa ruotsiks "sitä ammoniakkia" sinun läskeissä+a? mitä meinaat: kaksitoista (ei taaskaan mahdollinen kääntää mut silti väärä. pitäis sanoa tolv) millilitraa on viidennes sadan litran päällä? Matematiikka ei yhtään minä nähdä. minä olen pihalla (esim. takapiha tai etupiha) paljon nyt.
:mrgreen: ei sit millään pahalla! =)




-edit: lisään tekstiä:



muuten mä kävin äsken mittauttamassa vedet ja arvot oli:
pH: 7.6 8O
KH: 2
GH: 3
NO2: 0.15
NO3: 30
CO2: 1.5

Huomioikaa et ammoniakin lisäyksestä oli mitaus vaiheessa vajaat 6h! mä lisään tänään kymmeneltä ammoniakkia ja menen sit kymmeneks huomenna testaamaan jos olis jo kypsä. Jos on kypsä niin sit on vaan ongelmana korkea pH, matala CO2 ja korkea nitraatti mut senhän pitäis mennä pois runsaalla vedenvaihdolla? miten mä korjaan parhaiten ton pH:n ja CO2?
Jounih
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:24, 07.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jounih »

caro kirjoitti:
miten mä korjaan parhaiten ton pH:n ja CO2?
Matalan hiilidioksidin hoitaa helpoiten lisäämällä altaaseen hiilidioksidia. Se vaikuttaa tavallisesti myös pH-arvoon jonkin verran laskevasti. CO2- lisäystapoja on monia, haulla löytää vanhoista keskusteluista roppakaupalla tietoa.

Niinkuin melkein kaikissa ongelmissa, kannattaa myös käydä lukemassa mitä J Järvi on aiheesta kirjoittanut:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/hiilihap.php
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

Okei. Voiko tuo alhainen hiilidioxidi johtua siitä et mul ulkosuodattimen ulostuloputki sillein ylhäällä ja pinnassa on aika raju virtaus vuorokauden ympäri?
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

caro kirjoitti:ongelmana korkea pH, matala CO2 ja korkea nitraatti mut senhän pitäis mennä pois runsaalla vedenvaihdolla? miten mä korjaan parhaiten ton pH:n ja CO2?
Hiilidioksidilevitin.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

caro kirjoitti:intressant... [;)]

NO2: 0.15
NO3: 30

mä lisään tänään kymmeneltä ammoniakkia ja menen sit kymmeneks huomenna testaamaan jos olis jo kypsä.
Eikö nitriitin pitäisi hävitä lähes kokonaan? Vai onko 0,15 jo turvallinen arvo? Ja mikähän on kalojen yläraja nitraatille? Useiden ammoniakkilisäysten tavoite taitaa olla nitrobakteerien kannan kasvattaminen, siten aina parempi jos maltat käsitellä allasta vielä monia lisäpäiviä.

Arvelee aloittelija Liina
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

Nii nii.. Eilen ei ollu kypsä. Tai ols ehkä ollutkin mut ku mä mittasin arvot vajaa 6h ammoniakin lisäyksen jälkeen en siis antanu sille aikaa hävittää kaikkea nitriittiä. Kohta mä meen testaamaan jos se uus annos minkä mä laitoin eilen illalla puol 11 olis jo hävinny... =)
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

Nyt on todellakin joku menny pieleen [:I] . Silloin ku mä olin testaamassa ton edellisen niin vesiarvot oli muuten ok mut mul oli nitriitti 0,15. niin mä odotin ja en lisänny yhtään ammoniakkia. Tänään mä taas testasin ja mun vesiarvot oli seuraavat:
pH: 7.0
KH: <0,5 8O
GH: 3
NO2: 5 8O
NO3: 45 8O
CO2: -

Mä en ole tehny yhtään mitään sen edellisen testeuksen jälkeen. Mähän sanoin et mä myrkyttäisin sen veden jos mä alkaisin ammonikilla kypsyttämään [:I] .
Nyt mulle riitti se [sensoroitu] ammoniakki ja mä siirryn Bactozymiin [}:)] Äh mut se on niin kallista ja sitä kuluu ihan älyttömästi :(
Mitä mun oikein pitäis tehä?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jatkaa sillä ammoniakilla ohjeiden mukaan.
Kyypsytettävässä akvaariossa ei ole kaloja, joten mitään myrkytysvaaraa ei ole.
Jos kaloja jo on, niin sitten on tiedossa ongelmia.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Ei se vesi mitään myrkyttynyttä ole. Luultavasti sinun pitää vain odottaa, mitata, odottaa, mitata, odottaa...

Milloin aloitit kypsytyksen? Milloin lisäsit ensimmäisen kerran ammoniakkia?
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

Ei oo kaloja. Kypsytyksen aloitin heti kun akvaario tuli taloon eli 14.12 silloin mul ei ollu viel suodatinta mut mä laitoin sinne pyörimään pienen suodattimen joka oli ollu pari päivää käynnissä 98 litrasessa niin et sinne tulis bakteereja. Suodattimen hankin 15.12 ja silloin aloitin todellisen kypsyttämisen. Samana päivänä käytin ymppinä kukkamultavettä, vanhan altaan hiekkaa ja pesin sit vielä sen 98 litrasen suodatinpatruunan siinä vedessä. 17.12 mä laitoin kasveja ja sit mä odotin et kasvien tuoma kuormitus tasaantuisi. Siinä tuli todella pieni nitriittipikki mutta 20.12 nitriitti oli laskenut <0.1. Ammoniakkia lisäsin ensimmäisen kerran 27.12.
Uudenvuodenaattona mä evakuoin kaikki kasvit pois koska silloin oli nitriitti 0.5. Siitä se on noussu noin korkealle ilman et mä olisin tehny mitään. mä en ole laittanut kalanruokaa ja en todellakaan ole laittanu ammoniakkia joten mä en yhtään ymmärrä et mistä on kyse [:I] .

Mä vaihdoin äsken n. 30% vedestä ja testasin sit nitriitit. Nyt se näyttää vähän vaaleammalta kuin 1.8. Ehkä n. 1.5.. Eiks se ole aika huima lasku?
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Ymmärräthän että nitriitin pitää laskea bakteerien vaikutuksesta, ei sinun vedenvaihdon takia. Vettä pitäisi vaihtaa vasta kun akvaario on täysin kypsä.

Tuosta tarinasta voisi päätellä että aloitit kypsytyksen vasta 27.12, joten ei ihmekään että niriitti alkaa nousta vasta nyt. (Tosin jos et ruoki niitä bakteereja niin kohta ne tuurilla kuolee ja voit aloittaa alusta.) Sitä ennenhän vain laitoit sinne pari ymppiä joissa vähän bakuja, ja jätit ne oman onnensa nojaan, ruokkimatta?

Ei mikään elukka elä eikä lisäänny ilman ruokaa - ei edes bakteeri!

Ps. Ei kasveilla ole mitään hätää jos on "vähän" nitriittiä, iloisesti ne kasvaa (en tiedä herkimmistä) ainakin pitoisuudessa 5 mg/l.

Ja tässä syitä. 1. lainaus on Juhani Marttilan akvaario-sivuilta, 2. lainaus on HOH Separtec Oy:n sivuilta. (Suomen johtava vedenkäsittelylaitteiden myyjä.)

"Nitriitti hajottaa punasoluja ja hapettaa hemoglobiinin raudan, joka voi lopulta johtaa kalan kuolemaan."

"Nitraatin aiheuttamat terveysriskit kohdistuvat imeväisikäisiin lapsiin, joilla nitraatista muodostuva nitriitti voi aiheuttaa häiriötä veren punasolujen happiaineenvaihduntaan, ns. methemoglobinemian. On myös epäilty, että ruuansulatuselimistössä muodostuva nitriitti voisi muodostaa N-nitrosoyhdisteitä, joiden otaksutaan aiheuttavan mahalaukun ja virtsarakon syöpää.


Nitriitin ei siis pitäisi vaikuttaa eliöihin joilla ei ole punasoluja, eli verta.
Viimeksi muokannut Ebes, 19:32, 02.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 14:41, 12.07.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Mulla kävi kypsyttäessä nitriitti ties missä (varmasti yli 10mg/l, en tiedä miten paljon yli) eikä kasveilla ollu mitään hätään. Kasveina oli silloin vallisneria, brasilianärviä, vedensuosikki ja limaskaakin siellä oli. Mitä ihmekasveja sulla on, kun kuvittelet 0,5mg/l nitriitin haittaavan niitä? Monella muullaki on todistetusti kasvit pärjänneet hyvin ammoniakkikypsytyksen ajan, joten anna mennä vain.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”