Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jsam
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:19, 18.11.2004

Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja jsam »

Ostin tänään 3 kpl uusia kiekkoja 4:n entisen kiekon parveen, nämä neljä entistäkin on ollut altaassa vasta muutaman päivän, eikä minulla ole karanteeniakvaariota.
En ostaessa huomannut,että näistä uusista kiekoista 2 on aika laihoja ja niiden uloste on läpinäkyvää, ja nyt epäilen näillä olevan sisäloisia.
Mikä olisi nyt paras tapa toimia: Otanko nämä uuden kalat toiseen akvaarioon, jossa on rihmalakoja vai pidänkö noiden muiden kiekkojan kanssa? Tyhjää allasta minulla ei näille ole tarjolla. Mitään tarttuvaa näkyvää tautia näillä ei pitäisi olla, ovat olleet kaupassa jo muutaman kuukauden ja olivat parven viimeiset.
Miten nämä kannattaisi lääkitä ja voiko sisäloiset tarttua nyt noihin edellisiin kaloihin,jotka vaikuttavat terveiltä?
En osaa sanoa miten uudet kalat syövät, ainakin kaksi niistä tuli katsomaan kun ruokin niitä, ovat muuten aika arkoja ja piilossa..
Harmittaa kun tuli ostettua nuo uudet kalat, kun entiset ovat loistokunnossa ja pirteitä :(
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Morpho »

jsam kirjoitti:Ostin tänään 3 kpl uusia kiekkoja 4:n entisen kiekon parveen, nämä neljä entistäkin on ollut altaassa vasta muutaman päivän, eikä minulla ole karanteeniakvaariota.
En ostaessa huomannut,että näistä uusista kiekoista 2 on aika laihoja ja niiden uloste on läpinäkyvää, ja nyt epäilen näillä olevan sisäloisia.
Mikä olisi nyt paras tapa toimia: Otanko nämä uuden kalat toiseen akvaarioon, jossa on rihmalakoja vai pidänkö noiden muiden kiekkojan kanssa? Tyhjää allasta minulla ei näille ole tarjolla. Mitään tarttuvaa näkyvää tautia näillä ei pitäisi olla, ovat olleet kaupassa jo muutaman kuukauden ja olivat parven viimeiset.
Miten nämä kannattaisi lääkitä ja voiko sisäloiset tarttua nyt noihin edellisiin kaloihin,jotka vaikuttavat terveiltä?
En osaa sanoa miten uudet kalat syövät, ainakin kaksi niistä tuli katsomaan kun ruokin niitä, ovat muuten aika arkoja ja piilossa..
Harmittaa kun tuli ostettua nuo uudet kalat, kun entiset ovat loistokunnossa ja pirteitä :(
Jos niillä on sisäloisia niin tartuttavat muut kalat ja itseasiassa koko akvaarion.
Parven viimeiset voi tarkoittaa "mitä tahansa".

Ihmettelen että on varaa pitää rihmakaloja muttei karanteeniallasta.
Parasta olisi kiikuttaa ne äkkiä takaisin kauppialle ja vaatia rahoja/vaihtotavaraa tilalle.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja catze »

voi harmi mutta tuli mieleen, että onkohan vahinko jo tapahtunut ? nehän ui jo jossain akvaariossa.. Lääkitsisin sen akvaarion esim. Jungle Parasite Clearilla.
Löysin tuollaisen linkin täältä, jos auttaa jotain: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2&t=115283
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
jsam
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:19, 18.11.2004

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja jsam »

Poimin nyt pois nuo uudet kalat ja vien tänään takaisin kauppaan, saa nähdä hyvittävätkö kaloista mitään takaisin, mutta en minäkään noilla mitään tee :(
Näköjään pitää kantapään kautta opetella nämä asiat,ja saada nuo rihmakalat äkkiä maailmalle, että saa karanteenialtaan käyttöön :(
Mitä teidän mielestä nyt kannattaa tehdä? Onko varmaa, että ovat jo kerenneet tartuttaa vanhat kalat, kun olivat eilen illasta tähän aamuun samassa?
Kannattaisiko imuroida allas, että pohjalla ei olisi ainakaan loiskalojen ulostetta? Tosin eipä teinneet juuri ulostaa, kun eivät oikein syöneetkään...
Pitäisikö nyt kuitenkin lääkitä jotenkin varmuuden vuoksi akvaarion entiset asukit, vaikka ne näyttävät terveiltä eikä niillä ole ollut loisongelmia?
Kiitos, jos jaksatte vastailla
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No en lähtis rehaamaan niitä kiekkoja nyt kauppaan takaisin. Jos itse olisin myyjänä, niin lääkkeet hyvittäisin (mikä voisi olla kohtuullinen hyvitys molemmille osapuolille).
Ostajan vastuuseen kuuluu myös kaupantekohetkellä varmistaa tavaran kunto! Niin joo ja jos ne uudet kiekot on jo käyneet siellä vanhojen kiekkojen altaassa, on vahinko tapahtunut ja allas on enivei lääkittävä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jsam
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:19, 18.11.2004

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja jsam »

Soitin liikkeeseen josta kalat ostin ja lupasivat ottaa kalat takaisin ja hyvittää rahan, joten kalat ovat jo matkalla takaisin kauppaan.
Imuroin lapolla akvaarion pohjan ja vaihdoin 1/3 vedestä, ja toivon, että muut kalat pysyvät terveenä..
Karanteeniallas täytyy laittaa kuntoon ennenkuin hommaan lisää kiekkoja, olisi sääli jos terveet pikkukiekot nyt sairastuisivat. Mitenhän iso karanteenialtaan pitäisi olla?
Täytynee seurata tilannetta ja toivoa parasta ja katsoa ensi kerralla tarkemmin millaisia kaloja ostaa...
panic-room
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 13:36, 14.08.2008

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja panic-room »

Hei, haluisin vaan kysäistä että mistä kaupasta kalat ostit?
Hienoa että kauppias ne ottaa takaisin! Toivotaan että akvaariosi pysyy terveenä!
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Mari kirjoitti:No en lähtis rehaamaan niitä kiekkoja nyt kauppaan takaisin. Jos itse olisin myyjänä, niin lääkkeet hyvittäisin (mikä voisi olla kohtuullinen hyvitys molemmille osapuolille).
Ostajan vastuuseen kuuluu myös kaupantekohetkellä varmistaa tavaran kunto! Niin joo ja jos ne uudet kiekot on jo käyneet siellä vanhojen kiekkojen altaassa, on vahinko tapahtunut ja allas on enivei lääkittävä.
jsam kirjoitti: En ostaessa huomannut,että näistä uusista kiekoista 2 on aika laihoja ja niiden uloste on läpinäkyvää, ja nyt epäilen näillä olevan sisäloisia.
En osaa sanoa miten uudet kalat syövät, ainakin kaksi niistä tuli katsomaan kun ruokin niitä, ovat muuten aika arkoja ja piilossa..
Kyllä kauppiaalla pitää olla myös vastuu kiekkojen karanteenaamisesta ja loislääkityksestä.
Tässä tapauksessa vaikuttaisi että kauppias tiesi kiekkojen terveystilanteen, mutta myi ne silti. Kyseessä ei ollut pelkkä vahinko sairaiden kalojen myymisestä, vaan myös asiakkaan kalliiden entisten kalojen (tietoisesta?) saastuttamisesta, kuten jo itsekkin myönsit.

Ehdotin tuossa myös kiekkojen palauttamista ja vaihtamista ruokaan, lääkkeisiin tai muihin tarvikkeisiin.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kahden kauppahan tuo on, eli kun asiakas on nähnyt tuotteen ostohetkellä ja hyväksynyt sen ei vastuu ole enää pelkästään kauppiaalla.
Melko pitkälle menevä oletus tuo että kauppias on tietoisesti ja tarkoituksella saastuttanut asiakkaan altaan, mistäs tässä tiedetään onko kauppias itse ollut tietoinen että kiekoilla on sisäloisia (miten tämä muuten on todettu että niitä on?)?
Ideaalimaailmassa kauppias olisi tiennyt asiasta ja maininnut ostotilanteessa asiakkaalle, asiakas olisi karanteenannut kiekot ja kauppias olisi vaikkapa hyvittänyt lääkkeet, mutta kun ei eletä ideaalimaailmassa...
Mun mielestä edelleen kohtuullinen hyvitys olisi ollut ne lääkkeet. Nythän tuossa riepoteltiin mahdollisesti sairaita eläimiä edestakaisin, ja selvää on että molemmat kiekot täytyy lääkitä, sekä ne vanhat että kauppaan palautetut. Eikö niitä olis vaan voinut sitten lääkitä kaikkia yhdessä ja samassa altaassa kun ostopäätös oli kerran kuitenkin jo tehty?
Totta kai kauppiaalla on vastuunsa, mutta on ostajallakin.. ei ihan kaikkea aina vyörytettäisi sen kauppiaan niskaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Morpho »

panic-room kirjoitti:Hei, haluisin vaan kysäistä että mistä kaupasta kalat ostit?
Hienoa että kauppias ne ottaa takaisin! Toivotaan että akvaariosi pysyy terveenä!
Kauppias toimi tapauksessa oikeudenmukaisesti, eikä ansaitse huonoa mainosta täällä...
Mari kirjoitti:Kahden kauppahan tuo on, eli kun asiakas on nähnyt tuotteen ostohetkellä ja hyväksynyt sen ei vastuu ole enää pelkästään kauppiaalla.
Melko pitkälle menevä oletus tuo että kauppias on tietoisesti ja tarkoituksella saastuttanut asiakkaan altaan, mistäs tässä tiedetään onko kauppias itse ollut tietoinen että kiekoilla on sisäloisia (miten tämä muuten on todettu että niitä on?)?
Ideaalimaailmassa kauppias olisi tiennyt asiasta ja maininnut ostotilanteessa asiakkaalle, asiakas olisi karanteenannut kiekot ja kauppias olisi vaikkapa hyvittänyt lääkkeet, mutta kun ei eletä ideaalimaailmassa...
Mun mielestä edelleen kohtuullinen hyvitys olisi ollut ne lääkkeet. Nythän tuossa riepoteltiin mahdollisesti sairaita eläimiä edestakaisin, ja selvää on että molemmat kiekot täytyy lääkitä, sekä ne vanhat että kauppaan palautetut. Eikö niitä olis vaan voinut sitten lääkitä kaikkia yhdessä ja samassa altaassa kun ostopäätös oli kerran kuitenkin jo tehty?
Totta kai kauppiaalla on vastuunsa, mutta on ostajallakin.. ei ihan kaikkea aina vyörytettäisi sen kauppiaan niskaan.
Olen aikoinani, parikymmentä vuotta sitten, ottanut vastaan ja maksanut nieleskellen sappea kokonaisen laatikollisen kirvesotsaisia puolikuolleita värittömiä luonnonkiekkoja koska olin ne tilannut.
Tässä tapauksessa (Turkulainen tukkuri) kauppias tietoisesti hankki B-laatua, koska olin olin sopinut hänen kanssaan että saan kiekot halvemmalla, kun tilaan koko laatikon muun lastin ohessa.
Tämä kaveripa halusi saada voittoa lisää ja osti halvalla minulle laatikon "halpaa" kiekkoa ja samalla vaivalla itselleen pari high quality kiekkoboxia omiin altaisiinsa.


Tämä Ent. edellämainittu kiero Turkulainen yrittäjä myös kerran kieltäytyi myymästä minulle parvea nuoria upeakuntoisia Heckeleitä ja syykin selvisi myöhemmin.
Oma akvaariokauppiaani osti kiertoteitse kyseiset Heckel-kiekot minulle ja paljasti samalla että kyseinen tukkuri oli kieltänyt sitten myymästä näitä kaloja eteenpäin minulle, koska se "Morpho" kuitenkin kudettaisi niitä ja veisi häneltä leivän suusta :D
Teimme kuitenkin myöhemmin vielä paljon kauppoja, mutta enää en häneltä suostunut ostamaan "sikaa säkissä". ;)

****************************************************************************************

Toisaalta, olen jälkeenpäinkin ostanut Akvaarioliike Kurjen Kari Koskennevalta myös kokonaisia laatikoita ja hän on tuottanut minulle huippulaatuista kiekkoa ja vielä sanonut, ettei minun edes tarvitse ottaa kaikkia jos en halua. Akvaarioliikeissä ja ammattitaidossa on eroja.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Anza »

Pakko kompata Maria; järkevintä olisi ollut koko altaan lääkitseminen saman tien, koska vahinko kerran oli jo tapahtunut ja joutunet omasi lääkitsemään joka tapauksessa. Toki tällaisessa tapauksessa jos tulokkailla todennäköisesti loisia on, on kohtuullista että kauppias korvaa lääkkeet, ja mahdollisesti voisi sopia tyyliin "maksaisi rahat takaisin jos menetyksiä tulee". Sen sijaan sairaiden kalojen raahaamista edestakaisin en minä(kään) ymmärrä - järjestely ei oikein palvele ketään, ja vähiten niitä kaloja :|
Tuosta myikö kauppias ehdoin tahdoin sairaita kaloja, on mahdoton sanoa näkemättä niitä kaloja ja tietämättä, kuinka asiantunteva kauppias kiekkojen suhteen on kyseessä. Vaikea kuitenkaan uskoa - piirit on pienet ja asiakaskunta alalla on niin pieni, että ehdoin tahdoin b-luokan myyminen ei ole pitkällä tähtäimellä millään lailla järkevää.
Vielä Morphon "tietoisesti hankki b-luokan laatua" kommenttiin pakko ihmetellä - ei kiekkoja tukuista myydä suoranaisesti a- ja b-laatuna. Jos olet kauppiaan kanssa sopinut että haet kuormasta suoraan (mikä yleensä näkyy myös hinnassa), niin eikö se ole vain huonoa säkää? Toki eri kokoja ja värejä, mutta luonnonkiekot tuskin koskaan tulevat ihan minikokoisena. Joskus voi kuorman mukana tulla valmiiksi laihoja/tummia, mutta tätähän ei voi tietää ennen kuin näkee laatikon sisällön.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Anza kirjoitti: Vielä Morphon "tietoisesti hankki b-luokan laatua" kommenttiin pakko ihmetellä - ei kiekkoja tukuista myydä suoranaisesti a- ja b-laatuna. Jos olet kauppiaan kanssa sopinut että haet kuormasta suoraan (mikä yleensä näkyy myös hinnassa), niin eikö se ole vain huonoa säkää?
Kun sanoin että kiekot tinkaukseni johdosta tuotettiin b-laadun kiekkoina myös tarkoitin sitä, kiekot olivat, koko XXL, -ihan aikuisia jollei peräti ikäloppuja.
Muut saaman tuontierän kiekot olivat paksuotsaisia ja kauniita saman kokoluokan kaloja. Kyseinen kauppias oli muutenkin kuuluisa "tempauksistaan".

Anza kirjoitti:Toki eri kokoja ja värejä, mutta luonnonkiekot tuskin koskaan tulevat ihan minikokoisena. Joskus voi kuorman mukana tulla valmiiksi laihoja/tummia, mutta tätähän ei voi tietää ennen kuin näkee laatikon sisällön.
Enää en edes tilaisi XXL-koon kiekkoja koska niiden kudetuksessa ei useimmiten ole mitään toivoa onnistua, mutta sen jo varmaan tiesitkin ;)

Heckeleitä saa useinkin ihan minikokoisina, koska Rio Necron sivuhaarojen aluella sadekausi käyttäytyy eri tavalla kuin muualla Amazon-joen alueella ja kiekkojen kalasteleminen on mahdollista eri aikoina.

Joskus olen nähnyt ja hankkinut juuri villiä Heckel-kiekkoa jopa 4-5cm kokoluokassa, mutta niiden tuottaminen näin kauas on tietysti riskialtiimpaa kuin aikuisten eikä niitä siitä syystä tuoteta niin usein Suomeen.
Tosiasiassa pienten villikiekkojen hankkiminen olisi kaikkein järkevintä jos haluaa kudettaa myös luonnonkiekkoja, sillä ne sopeutuvat monta kertaa paremmin erilaisiin vesiolosuhteisiin tuontimaissa, kuin jo vuosia Amazonissa eläneet aikuiset kiekot.
Viimeksi muokannut Morpho, 20:45, 05.03.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, tossa Morphon tapauksessa on kauppias toiminut väärin jos on tieten myynyt huonoa kiekkoa, mutta siinä tilanne on mielestäni eri, koska asiakas ei ole nähnyt etukäteen mitä on tilannut (vähän niinkuin nettikaupassakin on aina palautusoikeus koska tuotetta ei ole etukäteen mahdollista nähdä). Sen sijaan alkuperäisessä tapauksessa asiakas on itse seisonut vieressä kun niitä kiekkoja on haavittu, jolloin hänellä olisi ollut mahdollisuus huomata vika tuotteessa kaupantekohetkellä.
Ja komppaan Anzaa, että tukusta/alkuperämaasta ei erikseen saa tilata A ja B laatuista kalaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Mari kirjoitti:Joo, tossa Morphon tapauksessa on kauppias toiminut väärin jos on tieten myynyt huonoa kiekkoa, mutta siinä tilanne on mielestäni eri, koska asiakas ei ole nähnyt etukäteen mitä on tilannut (vähän niinkuin nettikaupassakin on aina palautusoikeus koska tuotetta ei ole etukäteen mahdollista nähdä). Sen sijaan alkuperäisessä tapauksessa asiakas on itse seisonut vieressä kun niitä kiekkoja on haavittu, jolloin hänellä olisi ollut mahdollisuus huomata vika tuotteessa kaupantekohetkellä.
Ja komppaan Anzaa, että tukusta/alkuperämaasta ei erikseen saa tilata A ja B laatuista kalaa.
Väität siis minua valehtelijaksi, silti useimissa Brasilian tukuissa kalat on vieläkin lajiteltu laatuluokittain. Samaa lajia myydään monessa kategoriassa ja hintaluokassa.
Kurjen Kari on myös joskus lueskellut minulle Brasilian tukkulistoja ja kyllä sieltä on mahdollista tuottaa ihan samasta lätäköstä pyydystettynä hyvin erihintaista ja eri näköistä saman värimuodon/alalajin kiekkoa. Ei sillä tietysti puhuta mitään B-luokan kiekoista, eihän se ole kovin myyvää, mutta kun Kurjen Karikin saa välillä kuvia sähköpostitse eri kiekkoeristä niin kyllä niiden hinnoittelu menee pitkälti laadun mukaan, vaikka ei puhuttaisi mistään erikoisuuksista. On usein jätetty tilaamattakin, vaikka myytävänä olisi ollut edullista kiekkoa, kun on kuvista havaittu, että kiekot ovat olleet jotain edellisen pyydystys/sadekauden jäämistöä.

Tämä aikaisemmin mainittu Turkulainen tukkuri matkusti useinmiten myös paikan päälle varaamaan kalat ja tiesi tarkalleen mitä sai eikä häntä helposti huijattu.
Pidin kauppasuhteet kunnossa hänen kanssaan vain siksi, koska hänellä oli siihen aikaan parhaat suhteet Etelä-amerikkalaisiin toimittajiin, jotka toimittivat hänelle tosiaan sellaista kalaa mitä han oli tilannut.

Alla olevassa linkissa yksi tapa luokitella RSG kiekkoja
http://www.aquatechnics.net/wild_discus_peru.htm
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jep jep, valehtelijaksihan mä sua syytinkin.
Mä perustan tämän väittämäni ihan omaan kokemukseeni kiekkojen tuonnista. Toki tukkureilla on eri hintaisia kiekkoja, mutta mitä omien toimittajieni listoja lueskelin, oli hinnoittelun perusteena vain koko ja väri (käytännössä, mitä isompi kiekko ja mitä enemmän siinä on punaista, sitä kalliimpi). Ei siellä erikseen ollut "kirvesotsaisten ja vanhojen" kiekkojen hintaluokkaa...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Anza »

Hmm, no itse en ole vielä koskaan saanut tukkureilta erikseen kuvia eri laatuluokkien kaloista - eivät yksinkertaisesti ole sellaista suostuneet tekemään kun kauppa käy muutenkin, eikä se ilmeisesti ole ollut järin kannattavaa nähdä sellaista aikaa ja vaivaa yhden asiakkaan takia. Kurjen Kari on sitten löytänyt erityisen helmen tukkurin jos näin [;)] Samasta syystä myöskään etenkään eurooppalaiset tukkurit eivät käytännössä lainkaan myy neli-viisisenttistä villiä kiekkoa, kun kokemukset osoittavat että siinä ei (hävikin ja muun hinta-laatusuhteen?) vuoksi ole mitään järkeä. Ei tukkureillakaan ole varaa palvella asiakkaitaan huonosti pidemmän päälle.
Mutta jos viljelyyn tarkoitettua kalaa etsii, eikö silloin olisi ollut järkevämpää alunperinkin ottaa kalaa vähemmän, mutta siitä laadukkaammasta ja hintavammasta luokasta? Halvalla ei saa hyvää -fraasi pätee myös kalatukkureiden kohdalla.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Mari kirjoitti:Jep jep, valehtelijaksihan mä sua syytinkin.
Mä perustan tämän väittämäni ihan omaan kokemukseeni kiekkojen tuonnista. Toki tukkureilla on eri hintaisia kiekkoja, mutta mitä omien toimittajieni listoja lueskelin, oli hinnoittelun perusteena vain koko ja väri (käytännössä, mitä isompi kiekko ja mitä enemmän siinä on punaista, sitä kalliimpi). Ei siellä erikseen ollut "kirvesotsaisten ja vanhojen" kiekkojen hintaluokkaa...


En jaksa saivarrella asiasta enempää, kun et edes yritä ymmärtää että jos Suomalainen tukkuri kävi 20 vuotta sitten hakemassa kaloja itse Manauksesta hän varmaan sai myös eri halvemmalla tarvittaessa. Tänä päivänä jo eurooppaankin saa laadukasta kiekkoa, mutta ennen niitä kirvesotsaisia villikiekkoja riitti ja parhaat palat toimitetiin mm. Japaniin, Saksaan ja USA:aan.
Tämä Turkulainen tukkuri myös karantteenasi ja loislääkitsi automaattisesti kaikki tuodut kiekot aikoinaan ja sai useimmiten ne myyntiin hienossa kunnossa.

Pieniä Heckeleitä on ollut saatavilla ja itsekkin olen saanut aikoinaan niistä kutuparin. Oletko paljonkin tuottanut kiekkoja suoraan Manauksesta, olisin kiinnostunut ostamaan niitä hyvään hintaan :D

Anza kirjoitti: Hmm, no itse en ole vielä koskaan saanut tukkureilta erikseen kuvia eri laatuluokkien kaloista - eivät yksinkertaisesti ole sellaista suostuneet tekemään kun kauppa käy muutenkin, eikä se ilmeisesti ole ollut järin kannattavaa nähdä sellaista aikaa ja vaivaa yhden asiakkaan takia. Kurjen Kari on sitten löytänyt erityisen helmen tukkurin jos näin [;)]
En usko että Kari olisi huiputtanut, kun sanoi saavansa välillä kuvaa paikallisilta tukkureilta, en itse ole niitä nähnyt, mutta olen saanut tarkkoja kuvauksia kaloista jotka eivät ole edes matkaansa Suomeen vielä aloittaneet.

Anza kirjoitti: Samasta syystä myöskään etenkään eurooppalaiset tukkurit eivät käytännössä lainkaan myy neli-viisisenttistä villiä kiekkoa, kun kokemukset osoittavat että siinä ei (hävikin ja muun hinta-laatusuhteen?) vuoksi ole mitään järkeä. Ei tukkureillakaan ole varaa palvella asiakkaitaan huonosti pidemmän päälle.

Mutta jos viljelyyn tarkoitettua kalaa etsii, eikö silloin olisi ollut järkevämpää alunperinkin ottaa kalaa vähemmän, mutta siitä laadukkaammasta ja hintavammasta luokasta? Halvalla ei saa hyvää -fraasi pätee myös kalatukkureiden kohdalla.
Tiedän yli kolmenkymmen vuoden ajalta, että nuori keskenkasvuinen luonnokiekko on helpompi kudettaa.
Eikö nimenomaan se ole huonoa palvelua, jos ei asiakas saa niitä haluamansa kokoisia kiekkoja.
Eivät kiekkojen viljelijät osta sitä mitä joku pikkuakvaariokauppias sattuu myymään, vaan tilaavat laatikoittain tarkasti etukäteen suunnittelemansa värimuodot ja koot.
Itse olen vain harrastelija mutta en juurikaan ostele kiekkoja joita en ole etukäteen tilannut, heräteostoksia en mielellään tee, en myöskään rutise hinnoista.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
jsam
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:19, 18.11.2004

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja jsam »

Olen pari päivää ollut poissa ja tännehän on tullut paljon uusia kirjoituksia.
En tiedä haluanko paikkaa sanoa mistä nuo kalat ostin, kun en halua paikalle suotta huonoa mainosta,täällä itä-suomessa kuitenkin kauppa on. Mielestäni oli kuitenkin hienoa,että ottivat kalat ja palauttivat rahat, koska oikeasti kiekot olivat niin huonokuntoisia ja laihoja, että en usko, että olisivat kestäneet enää edes loislääkitystä. Tosin kyllä minuakin harmitti kalojen puolesta [:I]
Täytyy sanoa,että on kyllä hurjia eroja kalojen kunnossa riippuen mistä niitä ostaa ja vaikka maksoin aikaisemmista kiekoista lähes tuplasti enemmän kuin nuo olisivat maksaneet,niin kävin ostamassa vielä samasta parvesta kaksi lisää, koska todellakin tässä aikaisemmassa kaupassa oli ainakin nyt huippuhuväkuntoisia ja pirteitä Kiekkoja myynnissä.
Tuosta sairaiden kiekkojen myyjästä vielä sen verran, että vähän tuli heti sellainen mielikuva, että työntekijät eivät oikein ymmärtäneet kalojen päälle, kun heiltä silloin kaloja hakiessani yritin kysellä hoito-ohjeita.. Nämä 3 kiekkoa olivat parven viimeiset ja olin ne puhelimitse varannut ja kysynyt,että ovathan kalat hyvässä kunnossa. Tein kyllä itse sen mokan, että en katsonut haliessani kaloja tarkemmin, kun olivat kasviakvaariossa ja piilossa ja sieltä laittoivat ne pussiin mukaan.
No, kaikesta oppii. Kävin eilen jo loislääkettäkin ostamassa, täytynee alkaa etsiä topicceja ja lueskella kokemuksia tuosta ostamastani lääkkeestä(Octozin).
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Morpho »

jsam kirjoitti: Mielestäni oli kuitenkin hienoa,että ottivat kalat ja palauttivat rahat, koska oikeasti kiekot olivat niin huonokuntoisia ja laihoja, että en usko, että olisivat kestäneet enää edes loislääkitystä. Tosin kyllä minuakin harmitti kalojen puolesta [:I]

Tuosta sairaiden kiekkojen myyjästä vielä sen verran, että vähän tuli heti sellainen mielikuva, että työntekijät eivät oikein ymmärtäneet kalojen päälle, kun heiltä silloin kaloja hakiessani yritin kysellä hoito-ohjeita.. Nämä 3 kiekkoa olivat parven viimeiset ja olin ne puhelimitse varannut ja kysynyt,että ovathan kalat hyvässä kunnossa. Tein kyllä itse sen mokan, että en katsonut haliessani kaloja tarkemmin, kun olivat kasviakvaariossa ja piilossa ja sieltä laittoivat ne pussiin mukaan.
"Siperia opettaa", seuraavalla kerralla pyydä kauppiasta ruokkimaan kiekkoja, niin näet tulevatko ne rohkeasti syömään ja samalla voit tarkastella löytyykö niistä jotain joka voisi aiheuttaa myöhemmin ongelmia.

Kyseessä ei siis välttämättä ollut akvaariokaupan henkilökunnalta tahallinen teko, oli kuitenkin sitten kyse huonosta ammattitaidosta tai tahallisesta teosta, kumpikaan ei kuullosta hyvältä asiakkaan kannalta katsoen.

Harmi että et kerkinyt kuvaamaan kaloja, olisi ollut paljon vähemmän spekuloitavaa.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Juu ja sanotaan nyt vielä ettei se pelkkä laihuus sitä tarkoita että niillä kiekoilla on loisia ollut. Laihuus voi tarkoittaa ihan vaan sitäkin ettei kaupassa ole osattu antaa tarpeeksi tai oikeanlaista ruokaa kiekoille. Ja ei, ei sekään, ynnä muu asiantuntemattomuuskaan hyvä asia ole.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Uusilla kiekoilla sisäloisia -ei mahdollisuutta karanteeniin

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Mari kirjoitti:Juu ja sanotaan nyt vielä ettei se pelkkä laihuus sitä tarkoita että niillä kiekoilla on loisia ollut. Laihuus voi tarkoittaa ihan vaan sitäkin ettei kaupassa ole osattu antaa tarpeeksi tai oikeanlaista ruokaa kiekoille. Ja ei, ei sekään, ynnä muu asiantuntemattomuuskaan hyvä asia ole.
Kiekkojen loisongelma on varmaan se suurin syy kiekkojen maineeseen vaikeina hoidokkeina.
Olen miettinyt pitäisikö ehdoin tahdoin ottaa seuraavasta Tefen Red Spotted Green kudusta taas munat heti kudun jälkeen kuoriutumaan erikseen ja tällä kertaa huljauttaa ne metyleenisinikylvyn/tai vastaavan kautta toiseen steriliin altaaseen kuoriutumaan.
Sen jälkeen jos pitäisi kuoriutuneet poikasetkin kokonaan erossa emoistaan sekä toisista kaloista ja steriloimattomista välineistä, voisi saada keinokasvatettua ilman emojen kylkieritettä käyttäen ns. keinolimaa täysin tautivapaan Tefen punapilkullisten kiekkojen kannan.

Ongelma on ettei niitä voi sitten myöhemminkään sekoittaa muiden kiekkojen kanssa yhteen, mutta en itse kaipaisikaan oman olohuoneeni akvaarioon kuin ison näyttävän viherkiekkoparven.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”