Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Retu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 07:06, 30.11.2005
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Retu »

Mulle tuli viime perjantaina yhdestoista allas [:I]
Kun on innostunut taistelukalojen, sukarapujen, monnisten ja plekojen pidosta ja kasvatuksesta, on tulos tämä; paljon altaita, joissa erilaiset olosuhteet lajien mukaan.
Kiinnostuin kyselemään, onko tällaista akvanismia paljonkin AW:n keskustelijoissa.
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet.

Viesti Kirjoittaja catze »

Ei itsellä sentään ihan tuollaista määrää mutta eiköhän tässä harrastuksessa jokaisella jossain vaiheessa hiukan mopo keuli [;)] Sitten kun vielä jokaiselle tekisi oikeanlaisen biotoopin niin lopputulos olisi hurmaava.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
jartza
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 22:02, 16.05.2004
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet.

Viesti Kirjoittaja jartza »

Täällä on syntymässä 63-litranen keltakääpiöahven allas ja vaimolle tulossa 100-litranen taistelukala allas :) vielä on säilytyksessä n. 300-litranen korkea mallinen akvaario, mitähän siihen laittais.. [;)]
Ainakaan viel ei oo sellanen olo että menis liian kovaa, tukka hulmuten litrat kasvamaan :mrgreen:
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet.

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Tätähän se on. Toisaalla on 12 allasta, joista 6 käytössä. Odotan, kunhan saan tänne Turun asuntooni akvaarioita. :D
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja thank »

Täältä löytyy myös tällä hetkellä 6 allasta. Lisäksi tulossa vielä yksi allas. Tosiaan kun on hurahtanut tuohon taistokasvatukseenkin, niin altaiden lukumäärä ei ole vakio.
Puljaaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 19:34, 10.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Aiemmin oli 8 allasta kaloja, sitten useamman vuoden "tauko", eli yhden-kahden altaan kanssa mentiin. :roll:
Nyt on lukumäärä oudosti kasvanut taas viiteen, ja eteisessä odottaa uusi tulokas vielä tyhjillään..
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja They2 »

Arvatkaa kuinka kateellisia täällä ollaan.. :mrgreen:
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Hep... :roll:

Käytössä oli 12 allasta joista suurin 920l. Tarkoitus oli vähentää akvaarioita pienimmästä päästä, että vain 5 suurinta jäisi käyttöön. Onnistuinkin tässä erinomaisessa projektissa ihan hyvin. 2 päivää oli 5 allasta pyörimässä.
Siitä se sitten jotenkin ihan vahingossa on lipasahtanut siihen, että altaita pyörii 8. Ja ne tyhjennetyt on edelleen tuossa nurkissa. Erittäin suuri riski on siinä, että ne ei ikinä lähdekään ovesta pihalle ja taas kohta ollaan lähtöpisteessä :mrgreen:
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Amos »

23 vielä pari vuotta sitten. Aika hyvällä käyttöprosentilla. Kauppias tykkäs, kun sai halvalla kaloja kauppaan, ja minulle tuli aina vaan uusia lajeja vaihdossa.
Nyt kohtuudessa ollaan 7.
1000, 100 ja 10 litraa
suski-87
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:31, 25.04.2004
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turku

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Itsellä oli kaksi allasta, sekala ja millisallas. Päätin keskittyä yhteen altaaseen ja myin toisen pois. Nyt nurkista löytyy taas kaksi allasta, toinen saatiin tänään juuri paikalleen. Taipumusta moiseen siis löytyy, täytyy vain toivoa ettei missään kohti pahaksi pääse kun muutakin laumaa on :) Silti nyt jo huomaa miettivänsä myös kaapissa olevan 20-litraisen mahdollista sisustusta. Akvaristien seura ei tee hyvää.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

23 vielä pari vuotta sitten.
Siis jos nyt oikeen älysin tuon tekstin, niin siulako siis oli 23 akvaariota? 8O

Itellä on 5kpl noita akvaarioita ja tuo määrä on kyllä ihan sopiva, välillä kyllä tuntuu että ei jaksas näinkää montaa hoitaa. [:I]
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja They2 »

Mulla akvoja vain 3, joista 1 toiminnassa. E-Amerikka ikuisuusprojekti ja 200 litrainen sekala, ja 130 litrainen, jolle teen parhaillaan jalustaa. Pitäisi vielä hankkia 40 litrainen pieni poikas/karanteeni/kudetus/taistoallas, niin sitten riittää. :)
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja malawi »

Joillakin taitaa olla heikko itsekuri ;) Mulla tulee ensi viikolla vasta toinen allas. Asun 25m2 Helsingin keskustassa joten en viitsi täyttää kaikki paikat akvaarioilla. Pää allas on 450 litrainen ja uusi 30 litrainen. Mutta, mutta. Mulla on pieni visio. Ajettelin miten hieno se olisi kun laittaisin 3kpl samanlaista 30 litraista nano allasta samalla pöydälle ja jokaiseen erilaisa sukarapuja. Hmmm.... :twisted:
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Amos »

miljoonakala84 kirjoitti:
23 vielä pari vuotta sitten.
Siis jos nyt oikeen älysin tuon tekstin, niin siulako siis oli 23 akvaariota? 8O

Itellä on 5kpl noita akvaarioita ja tuo määrä on kyllä ihan sopiva, välillä kyllä tuntuu että ei jaksas näinkää montaa hoitaa. [:I]
Häpeämättä, kyllä. suuri osa oli ilman pohjahiekkaa poikasilla, tihein vedenvaihdoin. Poikasaltaat olivat räkeissä tilavassa kylpyhuoneessa, joten hoitamiset oli helppo tehdä.
1000, 100 ja 10 litraa
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja memma »

Amos kirjoitti:Nyt kohtuudessa ollaan 7.
Niin, kaikkihan on niin suhteellista :) Ja onhan tuo nyt toki kohtuullisempaa kuin 23.

Minulla on käytössä vain kaksi isompaa allasta sekä yksi pienempi low maintenance-allas (jonka piti olla vain väliaikainen, mutta pyörii tuossa nyt vielä toistaiseksi jotain kolmatta vuotta). Merkittävin ero olosuhteissa altaiden välillä on lämpötilassa, muuten ovat "samaa vettä". Toki en voisi yhdistää myöskään pallokalojen kanssa liehuvaeväisiä kaloja tai suka- ja harjarapuja.

Kateeksi kyllä käy niitä, joilla riittää aikaa ja ennen kaikkea tarmoa ison allasmäärän hoitoon. Minulla koirakin vaatii vähän huomiota aina välillä ja asunnossakaan ei ole mitenkään liikaa tilaa. Jospa olisikin mahdollisuus akvaariohuoneeseen: saunasta löytyisi heti muutama lasilaatikko käyttöön..
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 16:33, 07.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja +kalanen_97+ »

Minulla on vain yksi allas,mutta kerronkin nyt pappani akvaarioista.

Eli mun papalla oli yhteensä 9 akvaariota. Kaksi 200-litraista seuralaa,kaksi 45-litraista taistolaa,yksi 120-litran miljisallas,kaksi 30-litraista rapulaa,300-litranen sateenkaarikala-akvaario ja matala 250-litranen monnis/plekoallas. Vielä neljä vuotta sitten oli pleko/monnis-alls pystyssä,mutta kalojen kuoltua ei tullut enää uusia.
Voitte arvata mistä mä sain akvaariokipinän. :D
Saatoin vastata väärin, huomauttakaa. Aina. Jookos?
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Amos »

:D No nyt kun on pieni veski, niin neljä 45 cm:n allasta on siellä Lundian50 cm:n "räkissä" päällekkäin. Ei noista kovin paljon vaivaa ole. Pyykki pestään sitten taloyhtiön koneilla. [;)]
1000, 100 ja 10 litraa
Retu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 07:06, 30.11.2005
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Retu »

Lohduttavia kommentteja! Kiitos kaikille :D
Mullakin on tuo ihmisen taimi, ja jatkuva työnhakuhässäkkä, enkä todellakaan ole kovin ahkera immeinen [:I]
Noissa pöntöissä on vaan paljon kasveja, ja vähemmän elukoita, enkä ole kovin tarkka niitten ulkonäöstä.
Pääasia, että kasvit rehottaa, je elukat lisääntyy, ja riittää meille molemmille lapsensieluisille (Alise 3 ja risat, minä 41 ja risat) ihmeteltävää :D
t.Retu :)
Mut kaikki muutkin, jotka ovat jaakobin painia käyneet, niin kirjoittakaa ihmeessä tähän ketjuun:D
memma kirjoitti:
Amos kirjoitti:Nyt kohtuudessa ollaan 7.
Niin, kaikkihan on niin suhteellista :) Ja onhan tuo nyt toki kohtuullisempaa kuin 23.

Minulla on käytössä vain kaksi isompaa allasta sekä yksi pienempi low maintenance-allas (jonka piti olla vain väliaikainen, mutta pyörii tuossa nyt vielä toistaiseksi jotain kolmatta vuotta). Merkittävin ero olosuhteissa altaiden välillä on lämpötilassa, muuten ovat "samaa vettä". Toki en voisi yhdistää myöskään pallokalojen kanssa liehuvaeväisiä kaloja tai suka- ja harjarapuja.

Kateeksi kyllä käy niitä, joilla riittää aikaa ja ennen kaikkea tarmoa ison allasmäärän hoitoon. Minulla koirakin vaatii vähän huomiota aina välillä ja asunnossakaan ei ole mitenkään liikaa tilaa. Jospa olisikin mahdollisuus akvaariohuoneeseen: saunasta löytyisi heti muutama lasilaatikko käyttöön..
Puljaaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 19:34, 10.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Puljaaja kirjoitti:Aiemmin oli 8 allasta kaloja, sitten useamman vuoden "tauko", eli yhden-kahden altaan kanssa mentiin. :roll:
Nyt on lukumäärä oudosti kasvanut taas viiteen, ja eteisessä odottaa uusi tulokas vielä tyhjillään..
Itseäni lainailen ja joudun toteamaan, että räpylästä lähti taas.. :roll: Tuosta sanomastani ei kovin montaa päivää ole ja nyt on allasmäärä salavihkaa noussut kahdeksaan.. :mrgreen:
tiny
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 10:36, 03.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja tiny »

Ei! Nyt lopetatte heti! [}:)]

Minä sain jo vähennettyä altaita 5 altaasta kahteen ja olen tosi ylpeä itsestäni ja mieskin on tyytyväinen.

Mutta kun... nyt mulla on tossa ihan tyhjillään kolme allasta, yhdestä tosin vaihtoilmoitus isompaan jo :roll:

Ja sillä silmällä olen jo myynti ilmoituksia katsellut, haluaisin vähän isompaa noitten pienten tilalle josko se määrä sitten pysyisi tuossa kahdessa...tai sitten ei :mrgreen:

Ei vaan voi mitään kun haluan kaloja joita en vaan voi samaan purkkiin olemassa olevien kanssa laittaa ja mies saa taas syyn nalkuttaa [:I]
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Menee vähän OT:ksi mutta en voi kuin ihastella, miten: a) saatte kaikki nuo tankit sopimaan jonnekin? b) löydätte aikaa hoitaa ne kaikki? c) puhutte mahdollisen puolisonne ympäri useammalle altaalle? :D

Itsellä tällä hetkellä yksi allas, varmaan joskus myöhemmin tulee muitakin mutta nyt ei ole aikaa eikä rahaa ja vaikka asuu ok-talossa, niin seuraavan akvaarion paikkaa saakin jo hetken miettiä tarkemmin. Että täällä on yksi kateudesta vihreä :mrgreen:.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Miirula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 22:02, 12.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Puljaaja kirjoitti:
Puljaaja kirjoitti:Aiemmin oli 8 allasta kaloja, sitten useamman vuoden "tauko", eli yhden-kahden altaan kanssa mentiin. :roll:
Nyt on lukumäärä oudosti kasvanut taas viiteen, ja eteisessä odottaa uusi tulokas vielä tyhjillään..
Itseäni lainailen ja joudun toteamaan, että räpylästä lähti taas.. :roll: Tuosta sanomastani ei kovin montaa päivää ole ja nyt on allasmäärä salavihkaa noussut kahdeksaan.. :mrgreen:
Hihihii, vahinko kiertämään :mrgreen:
Mä olen oikeasti kamalan ylpeä itsestäni, että sain edes yhden tyhjän altaan oikeasti ulos huushollista, mutta äkkiäkös sitä hommaa yhden isomman tilalle... :roll:

Mun ei onneksi tarvitse puhua puolisoa ympäri, senkus vaan lätkäisee altaan pystyyn jos jonnekin vielä sopii. Altaita on jo niin paljon muutenkin, ettei se tosiaan kyllä edes huomais uuden ilmestyneen 8-)
Tilaa, sitä on aina järjestettävissä. Kätevästi pääsee turhista mööpeleistä eroon samalla, ukolle lupasin jättää sohvan, sängyn ja telkkarin.
Aikaa, kyllä sitä pitkin viikkoa aina joku rako löytyy milloin puuhastella vedenvaihtoja ja muuten vaan läträtä.

Mä olin vielä vähän aikaa sitten sitä mieltä, että en ala sähläämään muiden kuin noiden normialtaiden kanssa, en rupea säätelemään mitään vesiarvoja kun olen laiska. Kuinkas kävikään, ilmestyi nurkkiin Malawi ja Tanganjika.
Nyt kutkuttelis vielä ihan vähäsen nakata se riuttakin pystyyn johonkin nurkkaan... [:I]
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
Puljaaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 19:34, 10.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Kiitokset vaan Miirulalle "vahingosta". :D
Se tosiaan eilen nosti allasmäärän seiskaan ja tämänpäiväinen heräteostos sitten siihen kasiin. Kierrätyskeskuksesta menin kansilaseja etsiskelemään ja pirskules, tarttuikin mukaan pikkuruinen lätäkkö-setti. Mun ei onneksi tartte kenenkään lupia kysellä, nyt lähti sitten jo töllökin. :mrgreen:
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Täällä oli parhaimmillaan 5 akvaariota. Nyt pyöreät 0, mutta etsinnässä sopiva yksi iso akvaario ^^

Ja ihan oikeasti, vain se yksi iso .. ;)
330L, 140L, 90L, 16L
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Yhteenkäymättömien lajien lumoon jääneet

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Juu juu vaan yksi iso. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”