Karvalehti!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Minulla on myös rihmalevää. Ei mikään invaasio, mutta on kuitenkin. Sen lisäksi on hiukkasen tupsu- ja täpläleviä. Muita leviä ei sitten olekaan ainakaan näkyväksi asti.

Minä olen saanut oman rihmaleväni Myyrmannin Faunattaresta Rotala wallichiin mukana. Wallichii-pkele ei ottanut elääkseen, vaan alkoi pukata tuota.

Jos nyt vielä opastaisitte minua tuon sähkönjohtavuuden suhteen... Mitäs lukuja saa vesijohtovedestä? Paljonko on korkea sähkönjohtavuus? Missä mielessä tuo reilut 300 mikrosiemensiä on huolestuttava määrä? Kalat? Vai kasvitko? Vai pelkästään tämä leväasia?

Sen verran tiedän, että monissa luonnonvesissä sähkönjohtavuus on tosi pieni verrattuna akvaarioveteen. Äskeinen kysymys hiukan toisin sanoin: onko korkeasta sähkönjohtavuudesta haittaa muutenkin kuin kiekkoja kudetettaessa (lievä kärjistys, mutta ymmärtänette pointin )?

Yritin kysyä tuota jo internetiltäkin (The Kribistä ja APD:n arkistoista), mutta tulos oli hieman laihanpuoleinen: yksi linkki, jossa on ihan lukuarvoja ja spekulointia arvojen hyvyydestä/huonoudesta (http://www.actwin.com/fish/aquatic-plan ... 00630.html). Olisko jollakin heittää parempaa pointteria nettiin tai kirjoihin?

Pitäis varmaan minunkin mittauttaa tuo ihan yleisestä mielenkiinnosta.


t. Kati
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä sain tuon rihmalevän aikonani Maisulta parin kasvin mukana, ja ihmettelin asiaa silloin hänelle itselleen.

Olikohan näin? Vai kerroitkohan mahdollisesti vahingoniloiseen sävyyn oikein julkisesti?

http://groups.google.com/groups?hl=fi&t ... olumbus.fi

Tuossa on Marin leväkin vielä punalevää, ja kuten huomaatte, olin kertonut hänelle sen olemassaolosta etukäteen. Näiden kahden seikan vuoksi en ihan heti niele sitä että minusta yritetään tehdä syntipukkia jonkun kuitumaisen viherlevän levittämiseen. Mahdollisimman oikein yritin toimia.



-maisu-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minä sain tuon rihmalevän aikonani Maisulta parin kasvin mukana, ja ihmettelin asiaa silloin hänelle itselleen.
Olikohan näin? Vai kerroitkohan mahdollisesti vahingoniloiseen sävyyn oikein julkisesti?
Tuossa linkissähän juuri itse sanoit minun kuvailleen sinulle
kyseistä levää...
Ja tuosta vahingoniloisesta sävystä... Siksikös se onkin nyt muuttunut?
Silloin kysymys oli kyllä ihan puhtaasti kevyestä herjanheitosta.
en ihan heti niele sitä että minusta yritetään tehdä syntipukkia jonkun kuitumaisen viherlevän levittämiseen.
Syntipukkia??? Alunperin kukaan ei ole sinua syyttänyt yhtään mistään.
Ihan itse aloit puolustautumaan olemattomia syytöksiä vastaan.
Ja kuten Mikkokin totesi:
Kun joku sanoo, että sinulta tai joltain tuli ja on peräisin jotain ei siis välttämättä tarkoita sitä, että kukaan puhuisi pahaa sinusta tai syyttäisi.

Et muuten vastannut muihin esittämiini kysymyksiin?
Ja oikeasti, Mikkoa taas lainatakseni, karvat alas...

T: Mari
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Tuossakin altaassa sähkönjohtavuus on lähes nelinkertainen minun akvaarioihini verrattuna ja sinuna minä olisin siitä huolissani.
Eli kun kotiisi tulee vesilaitokselta 165 mikroSiemenssiä per sentti niin altaassasi on jotain joka syö arvot puoleen. Heh.

ja tällaista "paskaa niskaan"-palautetta ja jatkuvaa haukkumista tulee vain yhdestä tietystä suunnasta,

Toistan vielä että akvaario josta puhuin ei ole sinun,
Kerroit aikaisemmin saavasi paskaa niskaasi aiheesta vain yhdestä lähteestä (jonka altaat haukuit samalla suurinpiirtein huussiksi) joka ei siis kuitenkaan ole Mari. Nyt kuitenkin jälkeenpäin kaivoit jotain Marin ja sinun välisiäsi nyyssikeskusteluja puhumaan sen puolesta, että sinua kohtaan on joskus hyökätty. Näin ulkopuolisena näen asiassa 'hieman' ristiriitaa.

Oletko nyt aivan varma kenestä puhut? Marista, Peter Panista vai jostain muusta?

No, ainakin tekstisi tukee väitettäni, että olen kuullut asiasta juttuja monesta eri lähteestä.


-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Eli kun kotiisi tulee vesilaitokselta 165 mikroSiemenssiä per sentti niin altaassasi on jotain joka syö arvot puoleen. Heh.

Juuri näin, paitsi että meille tulee 140-150 hanasta. Onhan tästä keskusteltu eri keskusteluryhmissä vaisulla menestyksellä ennenkin, mutta jos haluat, voimme aloittaa aiheesta uudella otsikolla. Haluaisin itsekin ymmärtää mekanismin paremmin sillä se on mielestäni aika perustavanlaatuinen ja tuntematon asia akvaarioharrastuksessa. Kirjathan selittävät sähkönjohtavuuden yksinomaan nousevan akvaario-olosuhteissa.



-maisu-
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Turhaa hommaa tuo teidän purnaaminen. Maisu antaa kasveja ja kaikki jotka niitä ottavat ovat itse vastuussa siitä mitä siellä mahdollisesti voi piileskellä. Niistä levistä/ongelmista josta Maisu oli tietoinen hän tiedotti, eikö? Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa että Maisun kasveista olisi tullut tätä kyseistä levää. Joten jospa nyt antaisitte asian olla.

Holzig: Onkos tästä levästä aiheutunut sinulle jottain ongelmia? Vai miksi olet niin syyttävä?

Mari ja Kati voisivat myös laskea karvansa. Heillä on hieman mieltä ja hermoja raastava-tyyli setviä muiden asioita. terveisin:kokemusta on.

Kuitenniin jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, tosin en suosittele sitä aina tuotavan esiin.






Ja Holzig lueppas tämä: (katso alta )

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Turhaa hommaa tuo teidän purnaaminen. Maisu antaa kasveja ja kaikki jotka niitä ottavat ovat itse vastuussa siitä mitä siellä mahdollisesti voi piileskellä. Niistä levistä/ongelmista josta Maisu oli tietoinen hän tiedotti, eikö?

Jospa Oppokin koittaisi etsiä langan tästä keskustelusta eikä lähtisi leikkimään syyttely/puolustelu-linjaa. Kysymys on edelleenkin vain siitä miten näennäisesti levättömät saattavat tartuttaa levän muualle.
Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa että Maisun kasveista olisi tullut tätä kyseistä levää. Joten jospa nyt antaisitte asian olla.



Minä uskon, olen jopa vakuuttunut. Mihin sinä perustat väitteesi vai onko tämä samaa uhmaa asiasta tiikerinuoliainen ja mihin mahtuu?
Holzig: Onkos tästä levästä aiheutunut sinulle jottain ongelmia? Vai miksi olet niin syyttävä?

Syyttävä? Levän suhteen en syytä mitään, sivujuonteena alkaneesta aiheettomasta, perusteettomasta kritiikistä koskien toisten altaita, en ole vielä varma pitäisikö.
Mari ja Kati voisivat myös laskea karvansa. Heillä on hieman mieltä ja hermoja raastava-tyyli setviä muiden asioita. terveisin:kokemusta on.
Eli terveisiä tiikerinuoliaisilta.
Kuitenniin jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, tosin en suosittele sitä aina tuotavan esiin.

Joo, mielipiteet on aina hyvä perustella jotenkin ja faktahan on aina faktaa.

------------
Eli kun kotiisi tulee vesilaitokselta 165 mikroSiemenssiä per sentti niin altaassasi on jotain joka syö arvot puoleen. Heh.
Juuri näin, paitsi että meille tulee 140-150 hanasta. [/quote]


Tuo arvaamani 165 perustui vesilaitoksen antamiin tietoihin joka varmaan on luotettavampaa laatua kuin sinun kotitestisi, mutta suuruusluokkahan tässä se tärkein, ei pilkku.

Tuohon sähkönjohtavuuden vähenemiseen altaissasi en minäkään ole löytänyt mitään muuta tukevaa kuin sanasi.

-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minun sanani lisäksi samanlaisia mittaustuloksia on muillakin.

Mistä muuten otit tietosi Helsingin veden sähkönjohtavuudesta?

-maisu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Akvaarioidemme oskarilta.

-Holzig-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa että Maisun kasveista olisi tullut tätä kyseistä levää.
Voi Oppo pieni, kun tässä ei ole mistään uskonasioista kysymys.
Eikä tämän keskustelun ideana ole syyttää tai tuomita ketään yhtään mistään.
Heillä on hieman mieltä ja hermoja raastava-tyyli setviä muiden asioita. terveisin:kokemusta on.
Henkilökohtaisuuksiin menemistä olisi kylläkin hyvä yrittää välttää
Opposeni. Kertoisitko vielä, kenen asioita olemme setvineet?
Holzig: Onkos tästä levästä aiheutunut sinulle jottain ongelmia? Vai miksi olet niin syyttävä?
Keskusteluun osallistuminen kielletty, jos asia ei suoranaisesti ole
koskettanut itseä?
Kuitenniin jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, tosin en suosittele sitä aina tuotavan esiin
Enpä olisi itsekään sitä paremmin osannut sanoa! Etenkin silloin sitä
on syytä välttää, kun se ei tuo keskusteluun mitään oleellista lisäinfoa...
Mari ja Kati voisivat myös laskea karvansa
Ja sinä ehkä voisit pujotella ne tiikerinuoliaiset ulos sieltä nenustasi
ja ymmärtää, että siinäkään ei (kuten ei nytkään) ollut kyseessä mikään
henkilökohtainen sodanjulistus sinua vastaan.

T: Mari
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Holzig: Mitenkäs en oo yhtään yllättynyt että ns. olet Katin ja Marin puolesta puhuja. Onneksi te tiedätte kaiken.

Ihan vaan sen takia uskon Maisua kun hän sanoo että asia ei näin ole.
Sen pitäisi viisaimmillekkin riittää.

Ja tiikerinuoliais-paskanjauhanta-kommentti ei ollut sinulle. Kuten tiedät. Uhmaikää?? niinpä niin. Olishan se mukava että olisin jotain 60 ja kuoleman välissä, niin voisi minunkin sanaani luottaa. En ole enään uhmaiässä, ehkä vain olen [sensuroitu] tai kriittinen ihminen.
Kukin saa valita mielesensä mielikuvan minusta.


Jospa Oppokin koittaisi etsiä langan tästä keskustelusta eikä lähtisi leikkimään syyttely/puolustelu-linjaa. Kysymys on edelleenkin vain siitä miten näennäisesti levättömät saattavat tartuttaa levän muualle.
Niin no keskustelun ydin/aihe olikin karvalehti. Joten jospa Holzig itse ottaiset langan päästä tiukan otteen. Ja on kuitenkin ilkeä syyttää muita levän levittämisestä kun kuitenkaan faktaa ei ole, vai onko??



Ja yleisesti kaikille:
On se harmillista että AW:ssä alkaa selvät puolueet vakiintua. Mutta niinhän ihmiset tuppaavat aina jotenkin järjestäytymään, kuten minäkin. Tosin täällä taidan olla niin päähänpotkittu kohta että.

-------------------

Terve taas.
Henkilökohtaisuuksiin menemistä olisi kylläkin hyvä yrittää välttää
Opposeni. Kertoisitko vielä, kenen asioita olemme setvineet?

Ja sinä ehkä voisit pujotella ne tiikerinuoliaiset ulos sieltä nenustasi ja ymmärtää, että siinäkään ei (kuten ei nytkään) ollut kyseessä mikään henkilökohtainen sodanjulistus sinua vastaan.
Ei minulla henkilökohtaisesti sinua vastaan mitään ole, vain sinun tyyliäsi kirjoittaa/kommentoida/neuvoa jne. EN henk.kohtaisesti pidä siitä tyylilajista.

Keskusteluun osallistuminen kielletty, jos asia ei suoranaisesti ole koskettanut itseä?
Kuitenniin jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, tosin en suosittele sitä aina tuotavan esiin
Enpä olisi itsekään sitä paremmin osannut sanoa! Etenkin silloin sitä
on syytä välttää, kun se ei tuo keskusteluun mitään oleellista lisäinfoa...
Nooh noh..mulla ei taida olla asiaa tähän keskusteluun ilmenee taas sun kirjoitelmasta. On se niin jännää..

Aiheenviereen on jokatapauksessa eksytty. Karvalehti infoa en tiedä.
Joten poistun takavasemmalle.



Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Holzig: Mitenkäs en oo yhtään yllättynyt että ns. olet Katin ja Marin puolesta puhuja. Onneksi te tiedätte kaiken.
En minä muuten, mutta kun Kati ja Mari pakotti.:-)
Ihan vaan sen takia uskon Maisua kun hän sanoo että asia ei näin ole.
Sen pitäisi viisaimmillekkin riittää.
On tuostakin kokemusta, mutta en viitsi tarkentaa kerta aion jatkossakin kirjoitella tänne ja kuulua akvaarioseuraan.
Jospa Oppokin koittaisi etsiä langan tästä keskustelusta eikä lähtisi leikkimään syyttely/puolustelu-linjaa. Kysymys on edelleenkin vain siitä miten näennäisesti levättömät saattavat tartuttaa levän muualle.
Niin no keskustelun ydin/aihe olikin karvalehti. Joten jospa Holzig itse ottaiset langan päästä tiukan otteen.
Ai oli vai. Minä kun luulin, että yritimme selvittää mikä levä tai vastaava karvalehdestä kasvoi kunnes sana rihmalevä aiheutti pillastumisen.
Ja on kuitenkin ilkeä syyttää muita levän levittämisestä kun kuitenkaan faktaa ei ole, vai onko??
Olisi varmaan ilkeää joo, mutta vielä kun löytäisi jonkun joka on syyttänyt?
Tosin täällä taidan olla niin päähänpotkittu kohta että..
Sitä odotellessa miettikäämme millaista lisävauriota on ylipäätään mahdollista päähänpotkinnalla mahdollista aiheuttaa.




-Holzig-
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Turhaa hommaa tuo teidän purnaaminen. Maisu antaa kasveja ja kaikki jotka niitä ottavat ovat itse vastuussa siitä mitä siellä mahdollisesti voi piileskellä. Niistä levistä/ongelmista josta Maisu oli tietoinen hän tiedotti, eikö? Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa että Maisun kasveista olisi tullut tätä kyseistä levää. Joten jospa nyt antaisitte asian olla.
No mutta kun... Ei tässä kukaan tietääkseni ole vahingonkorvausta vaatimassa saati ketään syyllistämässä. Minua oikeasti kiinnostaa, mistä ko. levä on kotoisin. Tieto voisi auttaa sen lannistamisessa. Kyseessä kun taitaa olla hyvin "korkean tason" levä, joka pystyy kilpailemaan hyvinvoivienkin rehujen kanssa.
Mari ja Kati voisivat myös laskea karvansa. Heillä on hieman mieltä ja hermoja raastava-tyyli setviä muiden asioita. terveisin:kokemusta on.
Mitäs minä nyt olen tehnyt ? Kertonut, että mullakin on sitä levää, ja että en saanut sitä Maisulta..? Ja ihmetellyt noita sähkönjohtavuusasioita, kun niistä tosiaan on hankala löytää tietoa.

Ei todellakaan ole ollut tarkoitukseni setviä "kenenkään asioita" tai ilkeillä! Tunnen tämän keskustelun osapuolia myös IRL, enkä tietääkseni ole huonoissa väleissä kenenkään kanssa. Ja jos (kun) olen tiedonhingussani (tai muuten) rasittava, luulenpa että nämä henkilöt osaavat antaa minulle tarvittaessa luunapin ihan itse.

Sinua sen sijaan en tietääkseni tunne. Sori, jos pahoitit mielesi, mutta olen edelleen samaa mieltä tiikerinuoliaisten tilavaatimuksesta.

Minulla on sitäpaitsi niin paljon karvoja, että niiden laskemisessa menisi kovin kauan. En taida viitsiä. (Keskikokoisen hihityksen arvoinen juttu, HiHi !)


t. Kati
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Tämän asian puiminen loppui tähän. Henkilökohtaisuudet voi selvitää keskenään sähköpostilla, tai "jopa" naama naamaa vasten. Ja seuraavatkin aiheet menevät lukkoon keskustelun siirrytyä henkilokemia tasolle.

Timppa
Lukittu

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”