Karvalehti!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Tanja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 14:21, 30.12.2001

Karvalehti!

Viesti Kirjoittaja Tanja »

Voisitteko hyvät ihmiset kertoa hyviä netti osoitteita joista löytyisi tietoa karvalehdestä?Entä oma kokemuksesi? Voisitko kertoa omista kokemuksistasi karvalehden kanssa?
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

http://www.google.com/search?hl=fi&q=ka ... lr=lang_fi
Siinä nyt alkuun...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Voisitko kertoa omista kokemuksistasi karvalehden kanssa?
Voin. Yhteen altaaseen tuota yleensä sellaisen kymmenen sentin pätkän jätän. Sitten kun seuraava vedenvaihto koittaa niin yleensä saa, jos vähän liioittelee, heittää puoli kiloa mäjelle. Joo, ja vettä on tapana vaihtaa väh. kerran viikossa:-)

Kerran näin Itiksen faunattaressa miehen joka toi 10 l saavillisen karvalehteä ilmeisenä ylijäämänä myyntiin. En ole itse vielä vaivautunut roudaamaan kauppaan asti.

Mitäs kokemuksia tästä sitten vielä lisää? Aika helppo kasvi, kasvaa pohjalla tai kelluen, viileässä tai lämpimässä, valoisassa tai suht' hämärässä, missä vain. Haluukko pätkän?



-Holzig-
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Vaikka helppo onkin niin jos levää kasvaa sen päälle niin kuolee helposti pois.

Kasvaa kuin (vesi)rutto.
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

En ole saanut pysymään kyseistä kasvia sitten "kirveelläkään" pohjassa. Toisaalta puhdistaahan se hyvin pintaakin.
Mikko

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Mutta kertokaa, jos tiedätte: mistä karvalehden lehtiin ilmestyy hentoa vaaleaa vanumaista "ainetta", mikä lähtee huuhtelemalla pois. Pohjahiekkana on 0,5-1,2mm puhallushiekka ja kaloina Corydoras monnisia, yksi taistis ja partis.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Onnea! Olet saanut altaaseesi rihmalevää.
Tervetuloa kerhoon...

T: Mari
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ei kuulosta levältä mielestäni. Karvalehtihän kuuluu näihin varsinaisiin joka akvaarion "koristeisiin" jotka keräävät kaiken vedessä leijuvan moskan lehtiinsä ilmeisesti ravinteiksi ja näyttävät sitten aika epäesteettisiltä. Muita samanlaisia ovat ainakin jaavansammal, afrikansaniainen ja pohjavesirutto, jonka taipumus roskien keräämiseen on niin voimakas että minulla koko kasvi sai roskistuomion.



-maisu-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

lehtiin ilmestyy hentoa vaaleaa vanumaista "ainetta", mikä lähtee huuhtelemalla pois
Kyllä tuo minusta kuulostaa ihan juuri siltä ns. HAS - rihmalevältä.
Vai mikä vedessä leijuva täyttää edellämainitun kuvauksen mielestäsi?

T: Mari
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

En ole saanut pysymään kyseistä kasvia sitten "kirveelläkään" pohjassa. Toisaalta puhdistaahan se hyvin pintaakin.
Mitä hän tarkoittaa tuolla pinnan puhdistamisella? Ei avautunut ensilukemalla.

Varmaan kalastosi on sitten sellainen joka tonkii pohjasta ylös? Minulla kun ei mitään vaikeuksia sen suhteen. Toisaalta en ole kirvestä käyttänytkään vaan tökännyt vaan sellaisenaan pohjaan.

-Holzig-



11:17, 04.03.2002
Sana vanumainen kääntää helposti mielleyhtymät juuri HAS-rihmalevään. Voihan se tietysti olla jotain muutakin esim. jotain kerääntynyttä roskabakteerihyhmää. Näkemättä varmuutta ei saa.
Omissa altaissani en tuollaisia maisun kuvailemia efektejä ole karvalehdissä kuitenkaan havainnut.



-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Duoda duoda. Alunperinhän tämän kuuluisan "HAS-rihmalevän" piti muka olla kotoisin minulta ja ainoa mahdollinen olisi ollut tummanharmaa rihmamainen punalevä. Nähdessäni kyseisen levän vihdoin omin silmin se osoittautuikin kirkkaan vaaleanvihreäksi viherleväksi, jollaista minulla ei ikinä ole ollut akvaarioissani. Tämän sorttista levää tuli kyllä Ruotsista Ingemar Anderin kasvien mukana mutta sekään ei ollut mielestäni samaa. Ja nyt sama levä on muka väriltään vaaleaa? Älkäähän nyt naurattako. :-)


-maisu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Alunperinhän tämän kuuluisan "HAS-rihmalevän" piti muka olla kotoisin minulta ja ainoa mahdollinen olisi ollut tummanharmaa rihmamainen punalevä. Nähdessäni kyseisen levän vihdoin omin silmin se osoittautuikin kirkkaan vaaleanvihreäksi viherleväksi, jollaista minulla ei ikinä ole ollut akvaarioissani. Tämän sorttista levää tuli kyllä Ruotsista Ingemar Anderin kasvien mukana mutta sekään ei ollut mielestäni samaa. Ja nyt sama levä on muka väriltään vaaleaa? Älkäähän nyt naurattako. :-)
-maisu-
Pitäisikö kyseisen rihmalevän kutsumanimi muuttaa HAS-alusta paremmin löytäjäänsä kuvaavammaksi vai mitä maisu ajat takaa? Entä miten oleellista on rihmojen väritys jos muut kuvaukset sopivat yhteen?

Varsin monelta olen tosiaan minäkin kuullut juttuja, miten sinulta alkuperää olevien kasvien istuttamisen jälkeen olisi hyvin pian uudessa asuinpaikassa alkanut HAS-rihmaleväinvaasio joka kaiken lisäksi lähtisi juuri näistä kyseisistä kasveista. Joku yhteys siis on oltava.

Minulle ei näin kuitenkaan ole käynyt joten en voi kuin, taas kerran aina ja ikuisesti, puhua puolestasi.





-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Entä miten oleellista on rihmojen väritys jos muut kuvaukset sopivat yhteen?

Varsin monelta olen tosiaan minäkin kuullut juttuja, miten sinulta alkuperää olevien kasvien istuttamisen jälkeen olisi hyvin pian uudessa asuinpaikassa alkanut HAS-rihmaleväinvaasio joka kaiken lisäksi lähtisi juuri näistä kyseisistä kasveista. Joku yhteys siis on oltava.

Enpä ole koskaan kuullut punalevän ja viherlevän olevan samaa lajia. En oikein ole vakuuttunut että yksi ja sama levä olisi kyseessä. Jos se olisi lähtöisin minulta niin kaipa joku joskus olisi nähnyt kyseisen levän minullakin, edes minä itse?

Minulla esiintyy joskus rihmamaista punalevää mutta näillä rouvilla on ollut rihmamaista viherlevää. Olen nähnyt ainoastaan Myyrmannin Faunattaressa tuota täsmälleen saman näköistä levää kuin heillä.



-maisu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

En oikein ole vakuuttunut että yksi ja sama levä olisi kyseessä. Jos se olisi lähtöisin minulta niin kaipa joku joskus olisi nähnyt kyseisen levän minullakin, edes minä itse?
Mistä sitten johtuu huhut joiden mukaan joistain sinulta tulleista kasveista olisi spontaanisti alkanut pukkaamaan rihmalevää? Itsekin viittasit, että sinua on epäilty kaiken pahan aluksi ja juurekseksi. Onko kyseessä pahansuopa juoni?
Minulla esiintyy joskus rihmamaista punalevää mutta näillä rouvilla on ollut rihmamaista viherlevää. Olen nähnyt ainoastaan Myyrmannin Faunattaressa tuota täsmälleen saman näköistä levää kuin heillä.
Rouvilla? Keihin viittaat?

Minulle rihmalevä yritti joskus muinoin tulla Marin E. tenelluksista, mutta sain kitkettyä varsin helposti.



-Holzig-
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ei voi olla viittaus ainakaan minuun, koska en vielä rouvakastiin kuulu ;)

Maisulta sain joskus Lindernian mukana jotain outoa levää joka ei mielestäni näyttänyt viherlevältä eikä punalevältä, koska se oli semmoista vihertävänharmaata "rihmalevää", ulkomuodoltaan vähänniinkuin partamonnikoiraan parta(olen erittäin hyvä kuvailemaan ;), tiedä sitten mitä oli. Meni jo pois ja hyöty(Lindernia) oli paljon suurempi kuin haitta(levä) :)

Tuohon "karkeavanurihmalevään"(uusi ehdotukseni HAS-rihmalevä -nimitykselle ;) olen myöhemmin päässyt tutustumaan... kauheeta kamaa ;)

Levät ovat kyllä inhottavia kapistuksia, ainoastaan mikroskoopin kautta ne näyttävät upeilta (erityisesti piilevät). Mutta no, ilman viherlevää ei olisi kasvejakaan.

Kun tästä nyt tuli leväkeskustelu, niin kertokaapas miten desinfioin kasvini kun siirrän ne uuteen altaaseen, tarkoituksena päästä eroon niistä pirullisista levistä jotka vaanivat. Pitäisikö samalla desinfioida pohjahiekkakin vaikka siinä samalla häviäisivät ne hyvät bakteerit? Turhaahan tuo on, leviä on aina, mutta jos saisi niitten lajimäärää edes hiukan vähennettyä :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mistä sitten johtuu huhut joiden mukaan joistain sinulta tulleista kasveista olisi spontaanisti alkanut pukkaamaan rihmalevää? Itsekin viittasit, että sinua on epäilty kaiken pahan aluksi ja juurekseksi. Onko kyseessä pahansuopa juoni?

Huhut nyt ovat huhuja. Punalevää et silti saa muutettua viherleväksi vaikka miten sanasi asettelisit, etkä tämän keskustelun aloittanutta vaaleaa nöyhtää voi mitenkään väittää punaleväksi.

Kyllä kai mikä tahansa kasvi alkaa levää pukata jos se siirretään kunnollisista oloista johonkin liemeen jonka sähköjohtavuus hipoo todennäköisesti pilviä ja pohjassa on senttikaupalla sitä itseään. Olen aika käsittämättömän monille jaellut kasvejani vuosien varrella ja tällaista "paskaa niskaan"-palautetta ja jatkuvaa haukkumista tulee vain yhdestä tietystä suunnasta, joten en oikein jaksa uskoa jutun todenperäisyyteen. Satun punalevä sen sijaan voi ollakin minulta kotoisin. Tosin oma Linderniani ei moisesta ikinä kärsinyt.




-maisu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Punalevää et silti saa muutettua viherleväksi vaikka miten sanasi asettelisit, etkä tämän keskustelun aloittanutta vaaleaa nöyhtää voi mitenkään väittää punaleväksi.
Jos oikein luit, niin en muistaakseni sitä erityisemmin punaleväksi väittänytkään vaan rihmaleväksi. Se, kasvaako se jossain valaistuksessa ja oloissa punaisempana, vihertävämpänä tai vaaleanvihertävämpänä, ei tarkoita ettemmekö puhuisisi samasta levästä.

NAKS!
Kyllä kai mikä tahansa kasvi alkaa levää pukata jos se siirretään kunnollisista oloista johonkin liemeen jonka sähköjohtavuus hipoo todennäköisesti pilviä ja pohjassa on senttikaupalla sitä itseään.
Kyllä varmaan, mutta kenellä tuollaisia altaita on?


NAKS!
Olen aika käsittämättömän monille jaellut kasvejani vuosien varrella ja tällaista "paskaa niskaan"-palautetta ja jatkuvaa haukkumista tulee vain yhdestä tietystä suunnasta,
Mistä suunnalta? Sitä, jos joku sanoo sinulta saadusta kasvista lähteneen kasvamaan nöyftää erilaisissa kuin pintakasvien peittämässä 84-oloissa, ei mielestäni kannata ottaa suoraan negatiivisena palautteena vaan pikemminkin tällaisista kannattaisi ammentaa tietoa.

Kannattaisiko harkita hieman ystävällisempää tyyliä ainakin julkisesti, kun minusta tuo tuntui varsin ylihyökkäävältä jopa loukkaavalta?





-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jos oikein luit, niin en muistaakseni sitä erityisemmin punaleväksi väittänytkään vaan rihmaleväksi. Se, kasvaako se jossain valaistuksessa ja oloissa punaisempana, vihertävämpänä tai vaaleanvihertävämpänä, ei tarkoita ettemmekö puhuisisi samasta levästä.


Ei tiukassa istuva kiinteä punalevä muutu irtonaiseksi vihreäksi kuituleväksi, älä nyt höpsi. Sanoihan Satukin jo ettei kyse ole samasta levästä. Minulla ei ole milloinkaan ollut rihmamaista viherlevää, joka sen sijaan on käsittääkseni tavallinen tuttavuus niillä jotka käyttävät kaivovettä tai ruokkivat kalojaan luonnosta pyydetyillä hyttysentoukilla. Tuollainen levä kuuluu Suomen jokiin ja ojiin ja kuulemani mukaan sitä ilmaantui varsin monille pk-seudulla kun Päijännetunnelia korjattiin.

Tämä keskustelu loppuu osaltani tähän.



-maisu-

Muokattu - maisu on 05/03/2002 10:51:12
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Ei tiukassa istuva kiinteä punalevä muutu irtonaiseksi vihreäksi kuituleväksi, älä nyt höpsi. Sanoihan Satukin jo ettei kyse ole samasta levästä.

Se, että Satu on saanut joskus sinulta punalevää ei kai poissulje sitä, että joku muu olisi saanut sinulta rihmalevää. Siis sitä josta puhuimme. Punalevät eivät kuulu aiheeseen vieläkään.
Minulla ei ole milloinkaan ollut rihmamaista viherlevää,
No niin, nyt puhut taas vaihteeksi asiaa. Vielä kun ymmärtäisit sen, ettei niiden näkyvä viihtymättömyys tarkoita automaattisesti sitä, ettei kasviesi mukana olisi voinut tuollaisia siirtyä muihin altaisiin joissa sitten valaisu- ja lannoitusolojen parannuttua pääsevät roihahtamaan. Sinullahan on varsin paljon pintakasveja pimentämässä. Toinen syy saattaisi olla vaikkapa mangaanin vähyys vedessäsi jos et sitä kerran kauheasti käytä. Jotenkin sinun versiosi muiden senttien paksuisista paskapohjaisista ja tähtitieteellisiä sähkönjohtavuusarvoja omaavista altaista ei tunnu todennäköisimmältä vaihtoehdolta kun minulla kuitenkin pieni aavistus kenen altaita tarkoitat.
Tämä keskustelu loppuu osaltani tähän.
Jahka tuo berserk-mode hieman laantuu niin ottaisin sinunkin asiantuntemuksesi mielellään hyötykäyttöön.



-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Toinen syy saattaisi olla vaikkapa mangaanin vähyys vedessäsi jos et sitä kerran kauheasti käytä. Jotenkin sinun versiosi muiden senttien paksuisista paskapohjaisista ja tähtitieteellisiä sähkönjohtavuusarvoja omaavista altaista ei tunnu todennäköisimmältä vaihtoehdolta kun minulla kuitenkin pieni aavistus kenen altaita tarkoitat.

Heh, kannattaako sitä mangaania sitten lisätä jos siitä kerran saa leväongelmia? :-)

Tuosta mainitsemastani akvaariosta sen verran, että kraanavesi tarkoittamallani suunnalla on täysin erilaista kuin minulla vaikken sen sähkönjohtavuutta tiedäkään ja kyseistä pohjaa olen itsekin jokusen kerran laponnut, joten tiedän kyllä mistä puhun. Yhdistänet nyt väärin henkilöön jonka akvaarioita olen järjestelmällisesti jo vuosia kieltäytynyt arvostelemasta tällaisilla termeillä vaikka jotkut toiset ovat niin selän takana tehneetkin.

Piti vielä kysäistä, että keitä olivat nämä aiemmin mainitsemasi "varsin monet" joilla tätä vihreää huuhaalevää oli alkanut kasvaa? Oliko heitä todellisuudessa enemmän kuin yksi väitetty tapaus?


-maisu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Heh, kannattaako sitä mangaania sitten lisätä jos siitä kerran saa leväongelmia? :-)
Kasvit sitä kuitenkin tarvitsevat kasvaakseen terveesti. Kuten sanottua minullakaan ei rihmaleväongelmia ole ollut vaikka mangaania käytänkin. Se nyt vaan oli yhtenä vaihtoehtona mielessäni miettiessäni miksi rihmis riehaantuisi siirrosta.
Tuosta mainitsemastani akvaariosta sen verran, että kraanavesi tarkoittamallani suunnalla on täysin erilaista kuin minulla vaikken sen sähkönjohtavuutta tiedäkään
Mikä tämä tällainen suunta on? Jos vaikka vesilaitos kertoisi noista lähtöarvoista.
Yhdistänet nyt väärin henkilöön jonka akvaarioita olen järjestelmällisesti jo vuosia kieltäytynyt arvostelemasta tällaisilla termeillä vaikka jotkut toiset ovat niin selän takana tehneetkin.
Hyvin korrektia sinulta. Selän takana puhuminen onkin hyvin rumaa. Muiden pitäisi yrittää ottaa enemmän mallia sinusta.
Piti vielä kysäistä, että keitä olivat nämä aiemmin mainitsemasi "varsin monet" joilla tätä vihreää huuhaalevää oli alkanut kasvaa? Oliko heitä todellisuudessa enemmän kuin yksi väitetty tapaus?
Itseasiassa olen kyllä kuullut useammastakin kuin yhdestä suusta. Toisten nimiä ja sanomisia en minäkään sinun tapaasi viitsi alkaa kyselemättä julkisesti kertomaan.

Vielä tästä kun rihmis yritti soluttautua altaaseeni...
Näennäisesti levättömät E. tenelluksen taimet alkoivat viikon päästä lykätä rihmaa ja kunnolla. Lähti onneksi kertakarsinnalla pois ja nyt tenellukset puhtaat. Tämä minua on vakuuttanut sen puolesta, että olojen muututtua johonkin suuntaan tai kasvin hetkeksi heiketessä siirrosta, saattaa jonkin sortin 'leväitiöt' saada elinvoimaa.

Kun joku sanoo, että sinulta tai joltain tuli ja on peräisin jotain ei siis välttämättä tarkoita sitä, että kukaan puhuisi pahaa sinusta tai syyttäisi. Ainakaan rihmalevistä puhuttaessa. Eli minusta voi hetkeksi laskea karvansa. Kovilla vastareaktioilla ja hyökkäävällä puolustelulla aiheuttaa tahattomasti(?) purinaa asianomaisissa.



-Holzig-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minulla on tällä hetkellä rihmalevähyökkäys yhdessä altaassani.
Tietoja altaasta: Koko 100 l, vedenvaihto viikottain puolet.
Seuraavat vesiarvot mitattu tänään, jolloin on kulunut viikko edellisestä
vedenvaihdosta (tänään on siis vedenvaihtopäivä).
No2 ei mitattavissa, No3 ei myöskään mitattavissa, GH 6, KH 0. Sähkönjohtavuusmittaria kun en itse omista, niin käväisin tuolla Myyrmannin
Faunattaressa mittauttamassa. Arvo on mielestäni hieman koholla: 314
(mittayksikkö on se semmoinen, missä on ekana joku outo merkki ja sitten s), muttei missään nimessä hälyyttävää lähelläkään.
Kalastona ruutukirjoahvenia, Apistogramma gippicepsejä, punasuppusuita
(lisääntyvät itsekseen), korupleko ja muutama Hara jerdoni.
Kasvistosta löytyy pikkurasvalehteä, hapsuruohoa, paria melalehtilajia,
pensasojakaalia, kapeakeiholehteä, hapsurotalaa, rusolehteä (glandulosa),
kampalehteä, jokin pieni miekkakasvi (tarkempaa tietoa lajista ei ole),
rasvalehden sitä valkosuonista muunnosta, eräs verkkolehti, anubias nanaa
ja juurakkoon sidottuna ricciaa.
Valoina on 125 W elohopeahöyry ja 2 kpl 50 W sisustushalogeenit.
Mistähän mahtaa rihmainvaasio johtua..?
"Pilviä hipovasta" sähkönjohtavuudesta? Pohjalla ei lillu p...skaa,
siitä huolehtii Eheimin 2224, sekä viikottaiset vedenvaihdot (okei joskus on
lipsahtanut peräti kahteen viikkoon).
Minä sain tuon rihmalevän aikonani Maisulta parin kasvin mukana, ja ihmettelin
asiaa silloin hänelle itselleen. Toivottavasti tämä ei ollut sitä
tarkoittamaasi "paskaa niskaan palautetta"?
Kyseessä oleva levä tuntuu vaihtavan väriä valon mukaan, joten siitä lienee
sekaanus punalevään.
Minä myös vien kasveja varsin säännöllisesti Myyrmannin Faunaan, joten on
täysin mahdollista, että minä olen tartuttanut sen sinne (tällä hetkellä
tosin ongelma on saatu sielläkin kuriin).
Mikon kanssa olen samaa mieltä, että tuo rihmalevä ilmeisesti elelee
normaalisti altaassa näkymättömissä ja siirron tai muun stressin seurauksena
sitten puhkeaa. Tätä tukisi sekin, että Maisulla levä ei ole näkyvissä ja
riehaantui sitten siirron jälkeen minulla.

T: Mari
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuossakin altaassa sähkönjohtavuus on lähes nelinkertainen minun akvaarioihini verrattuna ja sinuna minä olisin siitä huolissani. Toistan vielä että akvaario josta puhuin ei ole sinun, mutta yhteistä sinun akvaariosi kanssa sillä on sen verran että molemmissa on elohopeapurkauslamput.

Minua ei huvita tällaista riitelyä jatkaa. Toivoisin kuitenkin että jos joku muukin mieltää saaneensa suoraan minulta tulleiden kasvien mukana tällaista vihreää rihmamaista levää niin voisi ystävällisesti vaikka mailata minulle maisu@iki.fi tai miksei vaikka kertoa ihan täälläkin asiasta.



-maisu-
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Ei tiukassa istuva kiinteä punalevä muutu irtonaiseksi vihreäksi kuituleväksi, älä nyt höpsi. Sanoihan Satukin jo ettei kyse ole samasta levästä. Minulla ei ole milloinkaan ollut rihmamaista viherlevää, joka sen sijaan on käsittääkseni tavallinen tuttavuus niillä jotka käyttävät kaivovettä tai ruokkivat kalojaan luonnosta pyydetyillä hyttysentoukilla. Tuollainen levä kuuluu Suomen jokiin ja ojiin ja kuulemani mukaan sitä ilmaantui varsin monille pk-seudulla kun Päijännetunnelia korjattiin.
Mulla aikaisemmin lähes levättömään akvaarioon ilmestyi tätä kyseistä levätyyppiä niin paljon että alkoi usko parempaan loppua juuri päijännetunnelin rempan aikana. Kaikki kasvit oli poisheittokunnossa, ei auttanut mikään (myrkkyjä en kokeillut).

Lopulta hanaveden vaihduttua päijänteeseen vaihdoin samalla hienoon hiekkaan ja kaikki levä hävisi 2 viikossa.

Muokattu - jusa on 05/03/2002 17:20:44
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tuossakin altaassa sähkönjohtavuus on lähes nelinkertainen minun akvaarioihini verrattuna ja sinuna minä olisin siitä huolissani
Miksi olisin? Johtokyky on hieman kohonnut, mutta on edelleen ihan hyvissä lukemissa.
Vedenvaihtopäivä on tänään, joten laskeutunee sen seurauksena.
Altaan kalat voivat hyvin, kutevat jatkuvasti. Kasvitkin voivat levästä huolimatta
erinomaisesti, joten mikä siis olisi huolen syy?
Toistan vielä että akvaario josta puhuin ei ole sinun, mutta yhteistä sinun akvaariosi kanssa sillä on sen verran että molemmissa on elohopeapurkauslamput
Ja tämän lisäksi käyt jatkuvasti siivoamassa sitä yms. yms...
Eikö tällainen julkinen vihjailu ole mielestäsi hyvin ikävää käytöstä?
Moisesta seuraa vain turhia väärinkäsityksiä ja sanakopua.
Minua ei huvita tällaista riitelyä jatkaa.
Ihmettelen, kuka täällä riitelee. Koko keskusteluhan oli täysin
ystävällismielistä, kunnes sinä aloit riehua, ettei rihmaevä ole sinulta
peräisin, mistä tosin kukaan ei sinua ollut syyttänytkään.
Josko tässä kohtaa menisit itseesi...?

T: Mari
Lukittu

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”