Lehtikalat, miten poikasia?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fisufani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 18:28, 22.01.2002

Lehtikalat, miten poikasia?

Viesti Kirjoittaja fisufani »

Niin, miten saan lehtikalani kutemaan? Luulen, että ne ovat pari, koska 2 kertaa kutua siellä on ollutkin, mutta ne ahmatit...

Fisufani
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Vaihda vettä hieman tavallista enemmän ja nosta lämpötilaa yhden asteen (omat kutevat kyllä ihan vain ensimmäisen toimenpiteen avulla). Eipä oikein muuta ole. Paitsi tietenkin monipuolinen ruokinta - anna vaikka surviasta. Kun kalasi ovat ennenkin kuteneet mieti mitä teit silloin poikkeavaa, tee sama juttu nyt.

Jos kutu alkaa saat selville ovatko kalasi naaras ja koiras vai kaksi naarasta.

Kutevat jos tahtovat

Jos kalat syövät kutunsa et voi oikein muuta kuin siirtää mädin pois ennen sitä, mutta on ehkä kuitenkin parempi antaa vanhempien hoitaa ja syödä mätinsä - kutevat sitten ja hoitavat mätinsä kunnolla, kun vietti on vahvistunut. Voithan tietenkin ottaa asiaksesi mädin hoidon. Hanki silloin käteesi vaikka Markku Varjon uusin kirja, jossa tämä asia selitetään.

Hoitavat mätiänsä kun tahtovat





Muokattu - Rääkky on 01/02/2002 16:55:02
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Olen kyllä Rääkyn kanssa eri mieltä tuosta mädin pelastamisesta.
Jollei pariskunta hoida mätiään, ei sitä kannata alkaa keinotekoisesti
vaalimaan, ainakaan niin yleisen lajin kuin lehtikalan kohdalla.

T: Mari
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Öh. "on ehkä kuitenkin parempi antaa vanhempien hoitaa ja syödä mätinsä - kutevat sitten ja hoitavat mätinsä kunnolla, kun vietti on vahvistunut"

Mari. Tuota. Enhän minä ollut sitä mieltä että mätiä tulisi pelastaa, vaan nimenomaan sanoin että ei pal' kannata ruveta pelastelemaan - kerroin vaan että tällainen mahdollisuus on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”